..: Herkules poprvé v ČR s nákladním vlakem. Možná ne naposledy. :..

ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_VPraha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.

ER 20-013 Dlouhá Třebová, autor: Jan Flieger

Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.

ER 20-013 Břeclav, autor: Milan Vojtek

V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.

"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.

ER 20-013 na MIQ, autor: Jik

Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.

ER 20-013 na MIQ, autor: Josef Petrák ER 20-013 Praha-Radotín, autor: Vítek_V ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa ER 20-013 Praha-Uhříněves, autor: Láďa

Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.

Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková


Nick Poslat mail autorovi | 7.7.2008 (22:07)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
08.07.2008 (12:07)  
Škoda, že MRCE dispolok nemá žádné ES64U4. Ty by Railtrans mohl poptat, a bylo by to ještě zajímavější. Přece jen těch 6MW je znát...
registrovaný užívateľ Raquac 
08.07.2008 (12:03)  
Duke123: S tou ucinnosti je to pomerne zajimava teorie. Nejspis bude problem v tom, kde vidite ekvivalent "kusu uhli" v pripade dieselove lokomotivy a jak hodnotite jeji celkovou ucinnost.
Mimochodem i cena kWh kterou si vezmu z nadrze nebo troleje se vyrazne lisi - ve prospech elektriny. Problemy budou jinde - v okamzite dostupnosti prislusnych hnacich vozidel.
08.07.2008 (12:01)  
DUKE 123 : pokud tomu dobře rozumím, tak podle vašeho názoru při vozbě nákladního vlaku o hmotnosti 1 500 tun, řekněme rychlostí 90 km/h je ekonomicky výhodnější použití motorové lokomotivy (za předpokladu, že na to trakčně má) s měrnou spotřebou 10 l/1 000 tkm při ceně nafty řekněmě 30 Kč/litr než elektrické lokomotivy s měrnou spotřebou 25 kWh/1 000 tkm při ceně trakční energie 3 Kč/kWh ?
registrovaný užívateľ astray 
08.07.2008 (11:55)  
Duke123> Děkuji za vysvětlení. Jestli to dobře chápu, tak pro nižší výkony lokomotivy (2 MW) je výhodnější dieselelektrická lokomotiva a pro vyšši elektrická.
08.07.2008 (11:44)  
waszyn: Nemožu říct že se mě Brejlovci nelíbí. Herkules se mě líbí ale v nátěru normálním to znamená v tom co je vlevo v galerii (nátěr ÖBB) Pokud jde o to jak moderní stroje jezdí na vlacích Drah, také musim uznat že je to hrůza (i když se mě líbí).
A navíc asi jste nepostřehl, že v předchozím příspěvku píšu, že kdyby alespoň 50 takovýchto lokomotiv měli ČD v parku tak uchcávám štěstím. I přesto, že Brejlovce mám fakt moc rád a moc se mě líbí 755.
Jinak k této konkrétní lokomotivě: Tu bych doporučil koupit ČD take - PRO POHŘEBNÍ VLAKY :DDDDDD
registrovaný užívateľ milos  mail  
08.07.2008 (11:04)  
doomlukas - tak to by bylo super!

JTB: no ja bych pozorovatelum od Siemense naprosto vazne prezentoval svoji variantu! Nemci by byli asi pekne zkoprneli :- ))
08.07.2008 (10:53)  
astray: To je trochu složitější. Palivová účinnost DE lokomotivy je cca o 5% vyšší než u elektriky. Zní to divně, ale po zohlednění celé distribuce elektřiny od kusu uhlí, či uranu až po kolo u lokomotivy to tak vyjde. Výhodou elektrifikace je, že nezpůsobuje lokální znečištění, tudíž je vhodná na městské a příměstské tratě. Další výhoda je ta, že jsi schopen vyrobit přibližně 3x výkonnější lokomotivu při stejné hmotnosti, tudíž ušetřit na údržbě. Takže elektrifikace má význám až od určitého výkonu. Podtrženo, sečtěno, pokud vlak odveze 1 DE lokomotiva, je to levnější, než elektrika.
08.07.2008 (10:28)  
milos: ta V100 tam byla jako záloha spíš pro případ, že by ten Herkules nestíhal jízdní doby a na prudších rampách měl problémy. V případě totálního kleknutí by to asi stěží zachránil...:)
08.07.2008 (10:27)  
milos: Od prosince snad budou tyto stroje Arriva Länderbahn Express vozit rychlíky Mnichov - Praha až do Plzně.
registrovaný užívateľ milos  mail  
08.07.2008 (10:10)  
Herkul je moc peknej, zajimal by me na nejakym osobnim expresu bez elektriky.

Ale je je videt, ze mu dvakrat na kontejnerech neverili - kdyby kleknul, poslali s nim tu rosnicku (nebo co to je), aby to eventuelne dotahla za nej :- ))
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko