..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu ČR Moravskoslezský


  1 ... 26 27 28 29 30 ... 33      Zpráv na stránku:   
editor alebo admin ŽP Chary  mail  
08.08.2008 (12:27)  
Nechci spekulovat, ale kdyby to spadlo NA VLAK (první a druhý vůz) tak by se asi mašina urvala a pokračovala ve směru jízdy, a vozy by byly smačkaný POD tou mostovkou, a ne že je na fotkách mašina nahoře na hromadě spolu s vozy, má pěkně poničený čelo a vozy jsou zmuchlaný taky nahoře a jeden to dokonce zřejmě přeletěl...
08.08.2008 (12:26)  
Jsem zvědav, jak bude vypadat a jak dopadne vyšetřování.
08.08.2008 (12:21)  
Takze mame nase male mistni vychodni Eschede ...
Na tn.cz jsou fotky, na kterych ma banan v zasade celou stredu, nektere vagony mirne predjely lokomotivu a jsou poskladane podle fotek ve smeru trate, minimalne jeden vagon je rozparany silenym zpusobem.

Nemyslim ze jsou na mise klasicky ceske nesnasenlivosti k managementum vsech typu, ted je dulezite aby kazdy delal to co je jeho prace a neplacal se do veci, ktere mu neprislusi - zachranari zachranovali a drahy premyslely jak se vyporadat s odklony a pracemi na obnoveni provozu. A pokud na tyhle veci nemaji business continuity plany, tak pak muzete nadavat na management.
08.08.2008 (12:20)  
Hlavně, že ČD vyházely spoustu lidí, kteří měli právě kontrolu a drobnou údržbu na starosti! Jenže podle managorů jakékoli firmy je lepší, koupit něco nového, dva roky to provozovat s tím, že to snad vydrží a pak zase koupit něco nového. Když se takhle udržují i koleje, vypadá to tak, že se položí nová trať, dva roky (někdy i míň) se jezdí naplno a pak se začnou sázet pomalé jízdy a snižovat rychlost, což se dělá někdy i pět či více let. Potom se koleje vytrhají a jde to znova od začátku. jezdí se sice pomalu, cestující nadávají, ale ušetřili jsme mzdové náklady, tudíž jsme dobří a napíšeme si milionové prémie!
registrovaný užívateľ Petr Nemec  mail  
08.08.2008 (12:18)  
Trainman: V prvních minutách zpráv říkali, že jsou poškozeny první 3 vozy a lokomotiva pímým zásahem mostní konstrukce.
08.08.2008 (12:17)  
Lidi nespekulujte co by kdyby tam treba jel ten vlak 80 a min, vubec netusite, co se vlastne stalo. Konstrukce vubec nemusela spadnout kvuli otresum zpusobenym vlakem. A pokud to spadlo na vlak, jak rikali na CT24, tak vi buh jak by to dopadlo, kdyby jel treba pomaleji. Nema cenu tohle vubec resit. V kazdem pripade to je na nase pomery velmi nezvykla nehoda a neda se k tomu dodat nic jineho, nez vyjadrit soustrast tem, kteri zemreli a prat zranenym, aby se z toho co nejdrive vykresali. Videl jsem nejakou fotku na CT24 z mobilu ci z ceho a vypada to tedy opravdu priserne.
registrovaný užívateľ wen 
08.08.2008 (12:16)  
"Podle průvodčího ze 104 za to můžou ty osmičky v dnešním datu." - ježíšimarjá, to je informace :-(
registrovaný užívateľ Petr Nemec  mail  
08.08.2008 (12:15)  
Šťastná zpráva, strojvedoucí pežil, použil rychlobrzdu.
08.08.2008 (12:14)  
Masaryčka je sice umytá a natřená, takže ta litinová hala vypadá celkem nově, ale v jakém stavu ta litina je (rekrystalizace a únava od trvalého zatížení jak vidno dělají své), už nikdo neřešil. Ten materiál už má svoje léta a časem budou padat i další sloupy, pokud se s tím rychle něco neudělá. Já jen čekám na to, kdy spadne Železniční most (Smíchov - Vyšehrad), který už je také rezavý až hrůza.
08.08.2008 (12:13)  
Aktuální info z Hranic na Moravě: cestující z Ex 142 Odra si přestoupili do absolutně plného EC 104 Sobieski, který do Ostravy vyrazil odklonem přes Valašské Meziříčí a Frýdek-Místek. Podle průvodčího ze 104 za to můžou ty osmičky v dnešním datu. V Odře zůstal jen personál JLV a průvodčí, kteří zpoždění na odjezdu z Hranic odhadují na 2 hodiny. Na informační tabuli to pěkně naskakuje po 5 minutách.
Pavel Q.: R 734 v poledne dorazil do Hranic a s 43 min. zpoždění pokračoval k Brnu
  1 ... 26 27 28 29 30 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko