..: Aktualizováno: Nelehký start pražských karet Opencard :..

Ilustrační obrázekPraha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od podzimu zavádí novinku v jízdném – bezkontaktní čipové karty Opencard, na které půjde nahrát jak samostatné jízdné, tak i mnoho dalších aplikací, využitelných při pohybu v metropoli. Její zavedení ovšem přináší i určité komplikace při zpracování a kontrole ve vlacích v síti Pražské integrované dopravy (PID). Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah informoval veřejnost, že kvůli tomu budou průvodčí na příměstských vlakových linkách od podzimu nosit s sebou hned dvě čtečky. Jeden z přístrojů bude provádět kontrolu jízdních dokladů ČD, zatímco druhý bude sloužit k prověření časových kupónů nahraných na kartu Opencard.

Je zajímavé, že ČD používají podobné In–karty, avšak po několika náročných jednáních mezi ČD a DPP vyšlo najevo, že technické zpracování pro účely kontroly není se zákaznickými kartami ČD kompatibilní. Průvodčí tedy budou na vlakových linkách S nosit s sebou dvě čtecí zařízení. Martin Opatrný, mluvčí projektu zavádění karet Opencard, soudí, že s jejich použitím v příměstských linkách nebude problém; do budoucna však nevylučuje ani bližší spolupráci s drahami, které už čipové karty delší dobu využívají. Ty kromě zákaznických aplikací v současnosti nabízejí i další zvýhodnění a do konce června byly zapojeny i do partnerského programu SphereCard.

Průvodčí ve vlacích: 2 čtecí zařízení s sebou

Ilustrační obrázek Podle slov Martina Opatrného by měl být systém městských karet zaveden v příměstských vlacích od začátku října letošního roku. Středočeský kraj zatím neplánuje užší spolupráci s projektem Opencard. Jeho mluvčí Martin Kupka informoval, že se ale kraj chystá na zavedení samostatné karty pro platbu cestovného, která by fungovala jak ve středočeské, tak i v pražské integrované dopravě. Soudí, že se tak výrazně zjednoduší pohyb cestujících napříč metropolí a krajem. V této chvíli ale nelze než čekat, jak se situace vyvine a zda se Středočeský kraj připojí k DPP a oba tyto subjekty budou na systému karet spolupracovat.

Obyvatelé metropole a lidé, kteří budou do hlavního města s použitím Opencard cestovat, mají možnost využít i její další aplikace, jako je elektronická průkazka do městské knihovny nebo aplikace pro vstupné do vybraných pražských muzeí či platby v "modrých" parkovacích zónách v Praze 1. Tyto aplikace budou rovněž platné až od října. Chtějí–li si cestující však zakoupit roční kupon pro rok 2009, budou muset již vlastnit právě tuto kartu. Při koupi ročního kuponu na rok 2009 do konce měsíce září nabízí ovšem Dopravní podnik slevu 10%, což způsobuje místy davové šílenství. Dopravní podnik se snaží stále rozšiřovat pracoviště pro OpenCard. V současné době je po Praze něco kolem 25 přepážek, kde se dá OpenCard vyřídit. Nutno však říci, že ostatní papírové časové jízdenky platí i nadále podle našich informací až do roku 2010

Ilustrační obrázek Ostrý start městských karet však provází několik značných problémů. Například software, vyvinutý speciálně pro dobíjení jízdného, nebyl před zahájením prodeje plně testován, a tak se v mnoha případech stane, že si jízdenku nelze dobít či obnovit. Potíže se objevují i v podávání samotných žádostí o kartu, odkazované informační prvky podávají rozdílné informace s médii a tak vzniká nejedna konfliktní situace u přepážek. Při zrodu projektu před třemi lety se uvažovalo o vytvoření karty, která by opravňovala ke vstupu do muzeí, knihoven a také k bezhotovostním platbám za parkování. Záměr se však setkal s neúspěchem, kdy si "Kartu Pražana" pořídilo jen asi 5 tisíc obyvatel metropole. S řešením nedávno přišel až dopravní podnik, který se nabídl, že kartu využije jako náhradu za klasické tramvajenky, čímž celý tento nákladný projekt prakticky oživil.

Více informací o kartě Opencard


Vítek_V | 26.8.2008 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
25.08.2008 (13:20)  
Jen poznámka pro autora. Opencard není projekt dopravního podniku anóbrž pražské radnice. Zřejmě v rámci politických tlaků na uplatnění Opencard (která byla do teď k ničemu) je DPP tlačen k tomu aby jí začal využívat jako platební doklad. Což se stane od příštího roku a ještě jen u dlouhodobých dokladů, protože stále neexistuje elektronický odbavovací systém. Politika...

Každopádně je dost na prd, že v integrujícím se světě si každý zavede vlastní kartičku s vlastním rozhraním...
25.08.2008 (13:11)  
Mně osobně se ta karta vůbec nezamlová je mi milejší si kupovat papírové kupony jsou skladnější apod.

jejich nákup je bezproblémový když vynechám fronty u předprodejních míst.
registrovaný uživatel Busman 
25.08.2008 (13:10)  
Dokud není definován standard národní dopravní karty, tak to bude dělat stále větší bordel. A co se provede s desítkami tisíc karet autobusových dopravců v rámci SID, které tento standard pravděpodobně splňovat nebudou (karty Mifare Klasik)? Mít totiž dva nekompatibilní systémy (PID a SID - a ještě taky mezi dopravci v jednom systému) na jednom zájmovém území se jaksi na celém světě nevidí. Atraktivitu veřejné dopravy (na kterou se propagátoři čipových karet odvolávají) si představuju trochu jinak. A nevím, proč by si dopravci měli hrát na banky - pokud kartu (jako el. peněženku) uznává víc subjektů - podléhá totiž zákonu o platebním styku, dozoru ČNB a Úřadu Finančního arbitra - obdobně jako platební karta... Zatím je to jen dobrej byznys pro firmy zabývající se clearingem. Jako dopravce bych situaci sledoval, ale nijak zvlášť bych se do toho nehrnul, aspoň prozatím. A jako cestujícího mě různé systémy typu "check-in check-out" podle počtu projetých zastávek (viz MHD Pardubice) taktéž nelákají.
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.08.2008 (12:55)  
"Karty ČD byly do konce června zapojeny i do programu SphereCard". to se píše v článku. Znamená to snad, že už toto neplatí? Teď v srpnu jsem dostal společně s novou kartou i brožurku od SphereCard, kde je uvedeno, kde slevy platí. A i na nové kartě je ještě logo SphereCard. Tak bych rád věděl,jestli slevy ještě platí, nebo ne. Víte to někdo z vás?
25.08.2008 (12:26)  
waszyn: Nesúhlasím. Zákaznické karty sú štandardný nástroj a In-karta by mohla tvoriť slušný základ určitého vernostného programu. Pravda, ideálne v spojitosti s ČD Bonus, ktorý je zatiaľ len v akejsi experimentálnej fáze. Ono je samozrejme fajn mať zľavu na ISIC ako u Renfe alebo proste do 24 rokov ako u SNCF, ale In-aplikcie sú dostupné v podstate každému a tá cena mi pri daných výhodách vôbec nepríde najhoršia.
Všetci vieme, aká je flexibilita ČD v oblasti tarifných ponúk, ale aj tak sú príležitostní cestujúci na tom stále skvele v porovnaní napr. so ZSSK, kde človek bez karty nemá nárok (žiadna spiatočná zľava, nefunkčná skupinovka, nesystémové akvizičné zľavy...)
registrovaný uživatel waszyn 
25.08.2008 (11:42)  
Ona cela slavna inkarta je diskutabilni zalezitost zavadejici jakousi umelou slevu-zakaznicke jizdne s cilem namastit si kapsu na prilezitostnych cestujich uvrhnutych do sparu obycejneho jizdneho.. Kdyby se zdrazilo zakaznicke jizdne o 1% a studentska sleva se poskytovala na ISIC, financne to vyjde naprosto stejne. V eshopu by se nakupovalo na libovolny doklad..
25.08.2008 (11:23)  
MC - stejně jsou ty "slevy" u Sphere na dvě věci. Mě teda chybět nebudou.
registrovaný uživatel MC 
25.08.2008 (10:45)  
"[Inkarty] do konce června byly zapojeny i do partnerského programu SphereCard."

Ony uz ve Sphere nejsou nebo jak to mam chapat? :o
registrovaný uživatel Sova 
25.08.2008 (10:20)  
Nechápu proč je dráhy s těma kartama neposlaly někam...Chtějí aby ty karty platily ve vlacích tak ať je hezky udělají komatibilní...Když si to tak vymyslí každé větší město a pak to zavedou plošně tak budou průvodčí za sebou táhnout vozík se čtečkama?
25.08.2008 (9:07)  
Pikehead: to je dost průšvih, průvodčí už takhle nestíhaj načítat a teď ještě navíc budou žonglovat se čtečkama...
Ale při tomhle projektu se nemyslí asi vůbec, viz brutálně neodhadnutý zájem o karty, který předčil všechna očekávání magistrátu; faktický nucení lidí pořídit si tu kartu, pokud chtěj roční předplatný a již několikerý změny podmínek (jednou je karta zdarma do konce roku jednou do konce října, pak zase do konce roku; jednou sleva na roční platí do kocne září, jednou do konce roku...). Navíc spuštění slibovaného e-shopu na kupóny od DPP se taky odkládá...
Mám trochu pochyby, jestli Opencard přinese lidem nějaké výrazné výhody oproti dosavadní praxi...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko