..: ČD odškodnily první cestující EC 108 - zatím vrácením jízdného :..

Ilustrační obrázekPraha - Necelé čtyři týdny po tragické nehodě vlaku EC 108 Comenius v severomoravské Studénce začaly České dráhy vyplácet první částky odškodného cestujícím, zatím však pouze v podobě vrácení jízdného. Mají na něj nárok všichni pasažéři zasaženého spoje, jejichž cesta byla předčasně ukončena poté, co pravidelný spoj z Krakova do Prahy narazil do zřícené mostní konstrukce. Dopravce tak jen na úhradě ceny jízdních dokladů vydal přes 21 tisíc korun; další a mnohem větší výdaje ho ale ještě pořád čekají v souvislosti s odškodným pro pozůstalé sedmi obětí a desítky zraněných. ČD jsou ale připraveny i tyto žádosti ihned řešit. Mimořádné náklady bude dopravce následně požadovat po viníkovi neštěstí, jehož by mělo definitivně určit probíhající vyšetřování.

Ilustrační obrázek„Na speciální telefonní linku, která byla zřízena, se ozvalo 109 lidí, kteří zažádali o odškodnění. Jedná se zejména o příbuzné mrtvých a zraněných," uvádí Markéta Krausová z tiskového oddělení ČD a dodává, že společnost je připravena vyplatit poškozeným odškodné v souladu s občanským zákoníkem. Brání tomu ovšem formality na straně žadatelů: „České Dráhy zatím nedostaly žádost s dokumenty potřebnými k vyplacení peněz. Je nutné doložit úmrtní list či závěrečnou zprávu o ukončení léčby. Výši odškodnění stanovuje ošetřující lékař. Ten, jakmile je možno zdravotní stav považovat za ustálený, vydá i posudek." Cestující a pozůstalí po obětech, kteří od ČD žádají odškodné, musí splnit všechny podmínky podle platných předpisů - v případě odškodnění manžela či manželky doložit oddací list, u dětí rodný list, stejně jako v případě potomků a sourozenců. Podrobné informace všem žadatelům poskytují i samotné České dráhy.

Ilustrační obrázekJedná se přitom o největší železniční neštěstí v ČR od roku 1995, kdy při nehodě motorového vozu mezi Poličkou a Skutčí zemřelo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění. Kromě obětí na životech a újmy na zdraví si havárie ve Studénce vyžádala i značné škody na majetku dopravce i na železniční infrastruktuře, přičemž na několik dní způsobila kritickou provozní situaci v celé oblasti. I náhradu těchto ztrát budou následně ČD a SŽDC uplatňovat na základě výsledků šetření. To prozatím poukázalo na pochybení realizátora stavby, který ignoroval narušenou statiku konstrukce a nepodnikl potřebná opatření, aby podobné situaci předešel. Samotný most pak nově postaví společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která na objednávku Moravskoslezského kraje původní most opravovala. Nové stavební práce mají proběhnout za přísných bezpečnostních opatření a v těsné koordinaci se SŽDC a ČD. Související zvýšené náklady oproti původnímu projektu bude platit stavební firma sama.

Ta už mezitím začala sama vyplácet kompenzace poškozeným. Její mluvčí Daniel Šabík uvedl, že se na společnost zatím obrátily čtyři desítky poškozených. Naopak subdodavatel, společnost Bogl & Krýsl, která na mostě v kritickém momentu pracovala, k podobnému kroku zatím nepřistoupila. Podle vyjádření mluvčího Jana Nováčka se vedení společnosti zatím nedohodlo na podrobnostech odškodnění.

Mezitím se místo neštěstí postupně vrací do původního stavu: od pátku 29. srpna bylo zrušeno omezení rychlosti na 50 km/h a vlaky nyní mohou místem projíždět rychlostí 120 km/h. „Koncem října, po úplné konsolidaci štěrkového lože, budou v tomto úseku vlaky projíždět původní traťovou rychlostí, tedy 140 km/h," doplňuje Anna Kodysová, vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC.

Zdroj: České Noviny [1], [2], Novinky.cz


Petr Nemec Poslat mail autorovi | 4.9.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.09.2008 (13:35)  
V novinách se objevilo stanovisko ms hejtmana Tošenovského ( pol.strana ODS ), že rada projednávala otázku, kdo dokončí opravu, ale nijako zatím nerozhodla. Info o tom, že stavbu dokončí původní stavební firma - ODS údajně pustil do oběhu náměstek hejtmana P. Lukša ( KDU-ČSL ), ten se nyní vyhýbá odpovědi na logické otázky novinářů. Jsou úvahy, že se jedná o předvolební boj. Nicméně při uzavírání smlouvy asi nikdo - logicky - nepředpokládal, že ten most spadne a pokud by v té době někdo chtěl do smlouvy zakotvit příslušné klausule, to by jej měli za šílence. Nicméně v budoucnu tam asi ty pasáže bude nutné dát. Je to bohužel dosti černý humor. Je ovšem jisté, že po právní stránce vznikl zatracený problém, ze kterého zatím nikdo neví jak.
04.09.2008 (13:23)  
Tak podívejme – ODS-Dopravní stavby Ostrava dostaly zakázku na opravu mostu, zřejmě jako výsledek veřejné soutěže a ony budou na základě "existující" smlouvy stavět most zcela nový, protože ten opravovaný prostě spadl.
Není podstatné, proč ten most spadl, ale věc, která měla být opravována prostě objektivně neexistuje.
To je podobné, jako zničení auta daného do opravy požárem.

Servis taky na základě požadavku na opravu nebude vyrábět zákazníkovi nové auto (= nakoupí potřebné součástky a smontuje), ale uhradí mu škodu. V lepším případě mu prostě zaplatí automobil stejného nebo podobného typu nebo mu (po dohodě) nové auto sám koupí a přiveze.

Mám zato, že stavba nového mostu je dílo podle zcela jiné (zbrusu nové) projektové dokumentace, takže by na stavbu tohoto díla měla být vypsána nová soutěž. Možná, že by ji vyhrály ODS-Dopravní stavby Ostrava. Dostaly by zaplaceno pouze to, kolik byla cena původní zakázky.
Když nevyhrají tak rozdíl mezi cenou nového mostu a cenou opravy původního mostu zaplatí ODS–Dopravní stavby jinému zhotoviteli díla.
Registrierter Benutzer Mato 
04.09.2008 (11:52)  
taz: nevím jestli to má cenu, kdyžř jsem se o to pokoušel minule, byl můj článek označen za "příliš negativní poškozující dobré jméno ČD" Ale až mi odpoví na mou stížnost s revizorem tak pokud to projde cenzurou, rád ho zde uveřejním
Registrierter Benutzer taz 
04.09.2008 (11:29)  
Mates, když o tom mluvili hned z kraje, tak to vyznělo v tom smyslu, že kdyby to dodělala jiná firma, nedodržel by se termín a musely by se vracet dotace.
Registrierter Benutzer Spock 
04.09.2008 (10:23)  
Mates: Asi to vypadalo jako snazší možnost nechat je to postavit za své, než to nechat stavět někoho jiného a pak ty peníze vymáhat.
Registrierter Benutzer JK ml. 
04.09.2008 (9:49)  
Včera v regionálních zprávách na čt1 od 18.00 byla reportáž o tom co s mostem. Byl tam jakýsi krajský kravaťák a výsledek reportáže je ten že: Ostravským dopr stavbám tato zakázka odejmuta zřejmě nebude hlavně z časových důvodů, o tom jestli bude moci být subdodavatel ODS i Bogl a Krýsl se prý nejednalo (dotyčný odpovídal na tyto ciltivé otázky značně vyhýbavě) a bylo řečeno že od data kdy měla být stavba původně předána (což se nestihne) nabíhají ODS penále v řádu (nepamatuji si přesně) okolo 65000Kč denně. Dále musí být tato stavba vyjmuta z dotací od EU aby se neohrozilo financování řádově dalších 15ti dopravních staveb kraje fondem EU.... Doufám že jsem to v kostce tlumočil správně.
Registrierter Benutzer Mates 
04.09.2008 (9:42)  
zajimave je ze znovupostaveni mostu dostala za ukol opet ta stejna firma... ;)

jinac pri vraceni jizdneho treba v tomto pripade, jak se postupuje s majiteli sitovych jizdenek ?
Registrierter Benutzer M 
04.09.2008 (7:10)  
Tady je ten pripad s omackou a omitkou (az prilis realisticky) v praxi.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko