..: ZSSK dál nakupuje - 12 nových dieselelektrických jednotek :..

Ilustrační obrázekBratislava - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. po několika dnech vypisuje další tendr na dodávku nových vozidel. Po výběrovém řízení na nové dvoupodlažní elektrické jednoty, nové vozy dálkové dopravy, a další soutěži na příměstské soupravy typu PUSH/PULL a nové lokomotivy; a, konečně, kontraktu na rekonstrukci starších vozů, přistoupil nyní slovenský státní dopravce k nákupu dvanácti nových třívozových meziregionálních dieselelektrických jednotek za částku za 1,2 až 1,6 miliardy slovenských korun.

Požadované uspořádání předpokládá složení soupravy z dvou motorových článků a prostředního vloženého vozu - jde tedy o kapacitenější řešení oproti existující minisérii motorových jednotek řady 840, které ZSSK pořídila před několika lety. Zakázka bez další opce by měla být realizována v horizontu 84 měsíců (7 let) od podepsání smlouvy a její součástí by mělo být nejen dodání nových vozidel, ale i kompletní dokumentace a zaškolení drážního personálu.

Vyhodnocení jednotlivých nabídek se uskuteční 11. listopadu 2008 a, stejně jako u předešlých výběrových řízení, bude nejvyšší váhu (70 %) v rozhodování mít konečná nabídková cena. Deseti procenty se pak na výběru budou podílet parametry celkové hmotnosti, obsaditelnosti jednotky, a její nejvyšší poměr výkonu ke hmotnosti soupravy.

Motorová renesance

Po mnoha letech se tak jedná o relativně velký krok ke zlepšení kvality železniční dopravy i na neelektrifikovaných tratích. Ačkoli modernizace vozového parku u ZSSK postupuje mílovými kroky, soustřeďuje se většina investic zejména do "koridorové" dálkové dopravy, zatímcona početných úsecích bez elektrické trakce jsou cestující v mnoha případech pořád odkázáni na zastaralá vozidla. Velkým problémem je navíc trvající nedostatek vyhovujících motorových vozů a jednotek, jež se projevil prakticky okamžitě po rozdělení bývalých ČSD do dvou národních subjektů: jelikož si většina vozidel zachovala své historické dislokace, zůstalo u tehdejších Železnic Slovenské Republiky jen několik nevelmi početních řad starších motorových vozů. Ty se navíc nástupnická ZSSK rozhodla později zcela stáhnout z provozu z důvodu značné zastaralosti a rostoucích nákladů na provoz a údržbu, čímž se mnoho lokálních tratí dostalo zcela do režie malých dvounápravových motorových vozů.

Ilustrační obrázekPřestože většina původní řady 810 byla u slovenského dopravce již v 90. letech minulého století rekonstruována na modernější a efektivnější řady 811 a 812, skutečně komfortní čtyřnápravová vozidla, ideálně s nízkopodlažní částí a větší kapacitou, citelně chybí. Situace se pro cestující na vybraných tratích sice zlepšila s nasazením šesti jednotek řady 840 (odvozených z typu Stadler GTW 2/6), do nichž v dohledné době má být ještě dosazena klimatizace prostoru pro cestující; jelikož však od další objednávky těchto strojů, zejména z politických důvodů, sešlo, byla modernizace vozového parku na mnoha tratích na několik let opět zdržena. V současnosti je prakticky jedinou pozitivní změnou pro cestující zavádění modernizovaných jednotek řady 813-913, jež sice přinášejí znatelné zvýšení komfortu a někdy se dokonce podívají i na delší výkony; podobně jako příbuzné Regionovy u ČD ale trpí hned několika koncepčními nedostatky. V této situaci je nákup nových "velkých motorů" jednoznačně pozitivním signálem, a to i přesto, že plánovaný rozsah nákupu zatím pokryje pouze spoje na delších trasách a vedlejších tratí se dotkne jen minimálně. Zamýšleným působištěm tuctu nových jednotek by měly být Nové Zámky, ale také východoslovenské Humenné, kde přisun nových nebo modernizovaných vozidel dosud viditelně zaostával. Existuje tak určitá šance, že se nové jednotky vedle svých primárních výkonů dostanou na několik regionálních spojů, nicméně na dopravní revoluci na vedlejších tratích si cestující budou muset počkat zřejmě až do dalšího investičního období ZSSK, které začne v roce 2012.

Zdroj: Tenders Electronic Daily


JiříK. | 3.9.2008 (21:41)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.09.2008 (14:40)  
Twix: Že by jsi měl nějaké novější a důvěrnější info?Že by ta zatracená Škodovka tak mocně zalobovala? Pravda něco se mi v tom smyslu doneslo...
04.09.2008 (14:20)  
DJTiesto: Desiro je jen novodobá pohádka v podání ČD. V době, kdy to kupoval kdekdo v Německu, tvrdily ČD že je to provozně příliš nákladné vozidlo, potažmo že raději budou provozovat staré motorové vlaky které ani na naše tratě trakčně nepostačují. Teď, kdy už to léta jezdí po celém Balkáně, řeknou ČD že si jich možná pár koupí, ale asi z toho zase nic nebude. Na rychlících Praha - Č.Budějovice pojede Bmx a Praha - Rakovník pro změnu Btx, to je ostuda...
Vůbec, proč to musejí být ČD, kdo začne s Desiry u nás jezdit? Vždyť Veolia připravila návrh na provozování tří rychlíkových ramen svými patnácti Desiry, zaručila nižší cenu, kratší jízdní doby a vyšší kvalitu než ČD, a přinesla to ministerstvu až pod nos. Tam řekli, že to mají opravdu hezké, a tím to zhaslo. Nový GVD je za dveřmi a zem se slehla po rok připravovaných dvanácti rychlíkových balíčcích od MD pro VŘ, tím spíše po nějakých Desirech soukromníka, který asi už vytušil, jak to u nás chodí.
04.09.2008 (12:50)  
Fauny: ono zároveň nikde nie je napísané, že tých 12 mld. musí ísť do obnovy vozového parku, všakže. Takže sa bohužiaľ možno len "rozplynú"...
04.09.2008 (12:44)  
No ja nevim, ve smlouvach je dodani do az 7 let, to neznamena, ze to nebude drive. Navic berte v potaz velikost Slovenska a jeho zeleznicni site. Abyste dostali ekvivalent pro CR (z pohledu pravdepodobnosti setkani se cestovatele s novymi vozidly), tak to musite vynasobit alespon trikrat. To uz by ale byly stovky rekonstruovanych vagonu, desitky az stovky novych, 36 diesel jednotek, 30 push/pull, 30 primestkych. No uvidime az realnou rychlost dodavek a co nakonec vyberovku vyhraje. Mam ale pocit, ze vetsina tech vybervek je ucelove zamerena na konkretni firmy. A pokud me zdane neklame, tak nektere jsou zamerene na ceske firmy, coz, nehlede na realnou uzitnou hodnotu a kavlitu nasich vlaku, by bylo plus pro nase vyrobce.
04.09.2008 (12:28)  
Pane Burns, to by mě také zajímalo. Čekal bych nějaká výběrová řízení, ale zatím je ticho po pěšině.
Registered user Fauny  mail  
04.09.2008 (12:28)  
Na těch 12 mld. už jsem se ptal v diskuzi pod článkem o Bee Bpee. Taky by mě zajímalo, kdy se začne nějak projevovat, že ČD dostaly dost peněz na nákup nových vozů, jednotek apod. Doufám, že neskončili někde v nenávratnu.
04.09.2008 (12:16)  
DJTiësto: No, "jen je otázka kdy" je dobrá poznámka... :-) Mno nic, budu se modlit aby to byla historicky krátká doba.
04.09.2008 (12:14)  
Chikatetsujin: Plácnutí do vody to rozhodně není. Desira budou, jen otázka kdy ale v příštím roce to bude....
04.09.2008 (11:50)  
dohlib: 12 jednotek za 7 let... ...fakt ohromující rychlost.

Mimochodem, kde se podělo těch 12 mld. Kč? Za to by se dal obnovit alespoň z části vozový park ČD, a.s. :-)
04.09.2008 (10:53)  
DJTiësto: Tvá jistota je ohromující. Ona už jsou ta desira poptávána a objednána? Je podepsán kontrakt? Siemens už je vyrábí? ČD nemohou nic pořídit bez VŘ a že by jim někdo jen tak půjčil 10 Desir, no nevím. Já bych to celé viděl jako plácnutí do vody, které pomalu vyšumuje. Pokud máš lepší informace rád se poučím.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko