..: Vozy BRm do roka zmizí, budou se modernizovat :..

Ilustrační obrázekPraha - Osobní vozy 2. třídy s bufetovým oddílem, jak je známe dnes, do konce příštího roku zcela zmizí z našich kolejí. České dráhy vyhlásily výběrové řízení na modernizaci všech šesti kusů vozů řad BRm/BRcm na klimatizované velkoprostorové vozy 1. třídy s bistro oddílem nové řady ARmpee61. Návrh této přestavby byl na stole už před více než dvěma lety, nicméně definitivní zelenou dostal projekt až nedávno. Dodávka by měla být hotova do dvanácti měsíců od podpisu smlouvy, přičemž celkové náklady se odhadují na 200 milionů korun. Ač se pouhých šest kusů může na první pohled zdát jako malý počet, tato modernizace odstraní nejslabší článek řady IC souprav a dopravce navíc získá důstojnější náhradu klasických jídelních vozů na vybraných trasách - navíc s navýšením kapacity první třídy.

Řada ARmpee si zachová většinu pozitivních vlastností svých předchůdců, zejména kvalitní podvozky GP200, které díky odebrání nápravových generátorů nadále nebudou omezovat rychlost soupravy na 140 km/h jako dosud. Pro cestující budou rozhodně plusem lepší chodové vlastností i nový interiér. Vyměněno bude osvětlení, poloha oken se přizpůsobí novému umístění sedadel a skříň bude opatřena lepší tepelnou a hlukovou izolací.

Jak pro ŽelPage uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, interiér vozů má být rozdělen na na 22místný velkoprostorový oddíl 1. třídy, kuchyň a samotné bistro. Prostor pro cestující bude obsahovat čtyři skupiny po čtyřech sedadlech, oddělené průhlednými stěnami, tedy uspořádání podobné slovenským vozům řady Apeer. Šest dalších míst bude umístěno samostatně na opačné straně středové uličky. Samozřejmostí bude elektrická zásuvka pro každé sedadlo. Barová část pojme celkem 14 hostů - k dispozici budou dva stoly pro čtyři osoby a podokenní pult se šesti barovými stoličkami. Chybět pochopitelně nebude ani pult barový. Podle předběžného popisu lze rozvržení interiéru dobře přirovnat k vozům ARpeer ZSSK, jež jsou v provozu od roku 2001. Celková předpokládaná hodnota zakázky činí 200 milionů korun, tedy přibližně 33 milionů na kus.

Tato koncepce umožní výhodně kombinovat kapacitu na sezení s občerstvovacími službami bez nutnosti řadit dva samostatné vozy. Můžeme se s ní setkat jak v jednotkách pendolino, tak i v některých soupravách ZSSK při nasazení řad ARpeer a ARmeer. Pro trasy kratší než 500 km využití bistra místo plnohodnotného jídelního vozu upřednostňuje hned několik evropských dopravců a lze předpokládat, že by tento model mohl být úspěšně nasazen i na trase Praha - Ostrava/Valašsko. I s nutnou provozní zálohou nová série ARmpee pokryje pět vlakových souprav.

Řady BRm/BRcm zaniknou

Ilustrační obrázekRealizace projektu ARmpee zároveň znamená brzký konec existence vozů řad BRm/BRcm. Ty byly poprvé dodány v dvacetikusové sérii tehdejším Československým státním drahám v roce 1984 pro zajišťování kombinovaných služeb na dálkových nočních vlacích a staly se svým způsobem unikátními. Vedle pěti lehátkových oddílů obsahovaly i 24místnou bufetovou část, v niž bylo možné připravovat jednodušší občerstvení. Kromě této netradiční kombinace byly ovšem tyto vagony přelomové i v jiných ohledech: jako první disponovaly podvozky GP200 s kotoučovými brzdami, předsuvnými nástupními dveřmi a byly první řadou s konstrukcí skříně typu UIC-X u ČSD. V následujících letech na ně pak navázaly početné série vozů Amee, Bmee a BDmee®, které i dnes s určitými změnami a úpravami tvoří podstatnou část dálkové flotily ČD. Po rozdělení federace zůstalo v ČR prvních sedm kusů řady BRcm, zatímco zbylých 13 přešlo pod ŽSR. Od té chvíle se osudy obou částí rodiny začaly rozcházet.

Již v roce 1994 nechaly České dráhy šest vozů rekonstruovat v ŽOS České Velenice na vagony pro denní provoz. Lehátkové stěny byly v každém oddílu nahrazeny šesticí tehdy standardních sedadel, které známe i z vozů Bee272 a upravených vozů Bmee/BDbmrsee. Poslední, sedmý kus byl vyčleněn pro zájezdy železničářů a v typickém modro-bílém nátěru dislokován v domovské stanici Bohumín. Ačkoli bufetový oddíl byl zachován, označení se změnilo na Bcm. Zbytek série již jako BRm našel uplatnění na rychlících do Německa a později i na vlacích vyšší kategorie.

Odlišně na tom byly vagony slovenské: ty ŽSR, a později ZSSK, i nadále nasazovaly na noční výkony, přičemž jejich posledním pravidelným "lehátkovým" působištěm byl pár rychlíků Vihorlat mezi Prahou a východním Slovenskem v GVD 2002/2003. To byl začátek konce této řady na Slovensku, jehož smutným symbolickým podtržením byl noční požár vozu BRm ČD čísla 001 v žst. Žilina v prosinci 2002.

Již v roce 2003 byly tři vozy BRcm přistaveny na rekonstrukci do firmy ŽOS Vrútky. Výsledkem byla nová řada ARmeer, jež představuje kombinaci oddílové první třídy a malého jídelního salónku. Tyto vozy jsou dnes v pravidelném provozu na některých rychlících, kde se nepředpokládá plná obsazenost restauračního vozu. Další etapa modernizací započala koncem roku 2007, kdy byl definitivně potvrzen záměr zbylých 9 vozů kompletně modernizovat - paradoxně na plnohodnotné jídelní vozy řady WRRmeer a jeden společenský vůz řady WGmeer - pochopitelně s dosazením klimatizace a úplně nového interiéru.

Jméno vítěze veřejné soutěže bychom se měli dozvědět koncem letošního roku. Všechny modernizované vozy by pak měly být dodány do 12 měsíců od podpisu smlouvy.

Zdroj: České dráhy, Tenders Electronic Daily

Fotografie © Marek Bičan


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.9.2008 (17:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel waszyn 
18.09.2008 (9:53)  
Tak servis na misto je snad standartni sluzbou v prvni tride snad ve vsechn vlacich vyssi kvality.
Vzdycky jsem si myslel, ze pokud cestuju ve voze AB, sedim v casti B a cestuji s listkem 2.tridy, ze nedelam nic zakazaneho a nemam se ceho obavat:) Po precteni nekolika prispevku nize zjistuji, ze bych se mel bat aby mne z te moji pulky nevyhodili. Protoze nevim jak jinak pochopit obavy nekterych zdejsich "odborniku", ze kdyz mam pul vozu A a pul R, tak do toho baru potrebuju listek do jednicky:)
Naprosta absence sebekritiky a schopnost napsat prispevek i k necemu o cem nevim naprosto nic, i kdyz by se to na tomto serveru dalo ocekavat, mne nikdy neprestane udivovat.
registrovaný uživatel Busman 
18.09.2008 (8:24)  
S donáškou jídla na místo je půlka vozu ve prospěch 1. třídy ideální řešení. Jen jsem zvědav, české rekonstrukce mě zatím nepřesvědčily.

A měl bych jeden dotaz trochu out of topic. V Bohumíně je k vidění pár "nádražáckých" lehátek řady Bcmee - čili na naše poměry dost luxusních. Nechápu proč radši nejsou nasazovány na pravidelné výkony...
18.09.2008 (8:05)  
S těmi Desiry to asi bude podobné jako s Regionovami :). Slíbí to kdekam, aby pak tam či onam něco málo zajelo. Ale pokud nenahradí staré vozy 2. třídy proto, aby měli na těch pár prvotřídních (určením či cenou) rekonstrukcí, kterými pojede ten jeden či dva lidi, kteří si z rozmaru anebo ze zoufalství (přeplnění některých vlaků) dovolili zaplatit o polovinu víc, tak mi to přijde - zvlášť u státního dopravce - zcela nelogické. Doufám jen, že až si budu chtít koupit ve vlaku něco k jídlu (o vlakové hospodě, jak si ji sem tam užiju dnes, si asi budu muset nechat zdát), nebude po mně chtít průvodčí jízdenku 1. třídy s odůvodněním, že se nacházím ve voze 1. třídy. Pokud tedy někde není řečeno, že písmeno R v označení vozu umožňuje i přepravu cestujících 2. třídy. Ono vůbec to třídní rozlišení, a já obchodník (co nedělám rukama) jsem něco víc... No holt jsme jen lidi, a někteří se chovají hůř než zvěř, akorát ti "obchodníci" z nich to maskují. Proto je oddělení žádoucí, bohužel na základě peněz... Jsem na to zvědav, možná si začnu nosit o něco častěji vlastní jídlo (leckde už ani tyto vozy nejezdí). Mohly by aspoň přibýt restaurace na nádražích, pokud už ušetřím čas zrychlením vlaků :). Když už se nekoná zlevnění, které by do stávajících restauračních vozů přitáhlo víc lidí.
registrovaný uživatel Mara  mail  
18.09.2008 (7:40)  
Natix: S desiry to asi nevyšumí, neb dokonce by snad ČD je měli provozovat i na trati Liberec - Varnsdorf (je tam vypsané výběrové řízení na dopravce a ČD je nabízí), to je alespoň vyjádření jednoho nejmenovaného zástupce ČD z minulého týdne (jedno z mála pozitivních)... :-)
registrovaný uživatel marco 
18.09.2008 (1:30)  
svedek:
odkial si zobral ZOS zvolen??? ja som pisal o ZOS VRUTKY.

zo ZOS Vrutky sa dnes do Berlina prepravuje novy vozen Ampeer ZSSK.
12 fotiek najdete tu:
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=202479.jpg&httpref=28/540
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=202485.jpg&httpref=28/540
18.09.2008 (1:17)  
marco: Já ne, sázím na Trnavu, Zvolen má zakázek příliš dost a nestíhá!
registrovaný uživatel marco 
18.09.2008 (0:24)  
mam tusaka, ze modernizaciu voznov BRm a BRcm ČD vyhra ZOS vrutky.
registrovaný uživatel Natix  mail  
17.09.2008 (22:54)  
NIcKON:
Ohledně těch zásuvek naprosto souhlasím. Za rok si povíme, jak vypadá u ČD samozřejmost.
A vlastně souhlasím i s druhou částí příspěvku, protože začínám mít důvodnou obavu, že celá slavná koupě německých Bimů vyšumí do prázdna. S velkou slávou rekonstruujeme celých 6 jedniček, ale obyčejní cestující ať si klidně jezdí v rozpadajících se dobytčákách. A stejně to možná dopadne i s těmi údajnými Desiry na motorové rychlíky Praha - Příbram - ČB. :(
17.09.2008 (22:01)  
84, SYN: v ideálnom prípade sa to skutočne rieši vhodným otočením. Nie vždy sa ale podarí - potom to holt cestujúci v 1. triede odnesú. Keď si ale vezmeme, že v súčasnom GVD skoro všetky ostravské EC a niektoré R vozia WRm až na konci súpravy (a ako 1. triedu ide Apee), nie je čo riešiť :)

Petr112: presnú podobu ešte nepozná nikto. Bude závisieť od konkrétnych návrhov. ČD majú len určitú hrubú predstavu, a tá je popísaná v texte. Samotný text zadania súťaže je nalinkovaný pod článkom. O Wi-Fi nikde ani slovo...
registrovaný uživatel karel.f  mail  
17.09.2008 (21:51)  
Se mi zdá že když jedu z Moravy do Čech a zpět tak je RV vždy přeplněn členy ŽP. Že jsme se ještě nepotkali u piva v jídelňáku nějaké divné.
Hlavně že zde jsou přiblblé poznámky.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko