Krakov - Tragická srážka vlaku EC 108 Comenius se spadlou mostní konstrukci ve Studénce si bohužel vyžádala i osmou oběť. Stala se jí jedenadvacetiletá žena z Polska, která svým zraněním podlehla minulý pátek v krakovské nemocnici. Informoval o tom polský konzulát. Jedenadvacetiletá studentka krakovské univerzity měla pohřeb dnes odpoledne.
Samotná nehoda se stala 8.8.2008 v 10:34 min. Vlak EC 108 Comenius, vedený lokomotivou 151.018, narazil v rychlosti 90 km/h do spadlé mostní konstrukce. Na místě nehody zasahovaly desítky záchranářů, zranění byli převáženi do nemocnic v Ostravě či Olomouci. Odklízení trosek trvalo několik dalších dní, a do plného provozu se tak tento traťový úsek vrátil až 18.8.2008.
Vyšetřovatelé předpokládají, že viníky jsou pracovníci stavební firmy Bögl a Krýsl, která most opravovala. Pravděpodobnou příčinou jeho pádu je pak nedostatečná podpěrná konstrukce rozestavěného mostu. Mnoho nejasností doprovázelo i dohady, z jakého důvodu nebyla na místě opravy vyhlášena výluka. Tu totiž při určitém typu prací vyžadovalo i stavební povolení. Zástupci drah tvrdí, že na vině byla špatná komunikace vedení stavební firmy s se správcem dopravní cesty a dopravcem, a také neochota platit zvýšené náklady za výluku.

A vůbec se divím, že třeba autům se snižuje rychlost v obcích. Víte jak je to drahé a přejedou přitom jen o pár lidí méně.
Proste "vseobecna dohoda" je takova, ze radeji at se neco porusuje i za cenu, ze z toho budou jednou za 10 let nejaci mrtvi. Ostatne viz letecka doprava nebo kontroly v mistech, kde je hodne lidi (pripadne "kontroly" pronaseni pyrotechniky na fotbal treba) - trochu se buzeruje, ale zase ne tak moc, aby se dalo necemu zabranit. Protoze dukladne kontroly by staly hodne penez, usili a casu.
Ostatne kdo pred kazdou jizdou autem kontroluje jeho technicky stav?
10 na 120 je asi prehnane, miliardy asi taky, ale pokud z toho vezmeme jenom tu myslenku, tak ma chlapec pravdu...
Ale no tak - přece jen je pravděpodobnější, že spadne most, který je nějak narušený nebo v rekonstrukci. Tedy nikoliv pod každym mostem.
Je jasné, že pád mostu je důsledkem stavby. Je tedy otázka, kdo je zodpovědný. Nejsme někde na Východě, kde se věří ve fatalní určení osudem. Bůh to chtěl a basta. Zatím si vytáhli černého Petra stavbyvedoucí, kteří měli na stavbě bordel, i když bordel je také v kompetencích díky zadávání subzakázek firmám a firmičkám. Tady teď spíše někdo řešil, zda za to místo toho nemohl projektant (slyšel jsem že těžkou chvíli prožili i jejich nejbližší). Ale zase tam byly ty nehlášené prohnuté nosníky a to dává prvotní příčinu spíše jinam. Asi bude opravdu lepší počkat na posudky znalců.
A že by pomalá jízda stála miliardy. To snad už vůbec ne. V tom případě zrušme na dráze veškeré pomalé jízdy a za každého mrtvého vyplatí dráha půlmeloun nebo i meloun. Vyjde to levněji, ale co řekne občanstvo na takto drsné šetření (krom sociků, co nechají drahou dráhou vozit své přestárlé nebo smrtelně nemocné příbuzné ).
Osudny den se s mostovkou nehybalo, proste to spadlo. To bychom mohli jezdit krokem pod kazdym mostem, protoze s pravdepodobnosti 1:10¹²º muze sletet...
Jenže co se skrývalo pod tímto pojmem nevíme. Kdo z odborně fundovaných pracovníků u toho byl? Tam mohl být jen prostý pracující lid, který tu či onde něco podle pokynu uvolnil a vlivem toho se změnily váhové poměry apod. a následovalo to, co jsem už popsal (kdyby se "TO" uvolňovalo na všech místech současně tak by se váhové poměry nezměnily). Jenže vysvětlujte tohle pomocným dělníkům bez technického vzdělání ... Ostatně i když jim řeknete, že to musí udělat současně, tak pokud nad nimi nestojíte "s karabáčem", tak to stejně udělají po svém ... protože co se může stát, když to uděláme postupně... třeba by to udělali i podle pokynu, ale jeden nebo dva se "někde" zapomněli… a tak to uděláme bez nich ... co se může stát ... Zavolat šéfa a zeptat se, zda to lze dělat s menším počtem lidí je nad jejich myšlení ... (ano, jsou to jen úvahy co by kdyby)...
Pokud jste si prohlédli v deníku Právo fotku toho mostu, tak jste jistě zaznamenali, že pod ocelovou konstrukci nebyla žádná izolace od trakčního vedení, ani tam nebyla "stahovačka", čili beznapěťový úsek.
Pánové z té "drahé" firmy mi vyprávěli o tom, jak prováděli před několika lety obnovu povrchu ocelové konstrukce mostu vedoucího přes Masaryčku (magistrála). Konstrukce se musela nejdříve otryskat pískem a pak se nanášela ochranná vrstva. Při pracích na spodní straně mostovky se to muselo dělat ze zvláštního "vozíku", který se pohyboval nad kolejištěm a protože nebylo možno dodržet vzdálenosti stanovené bezpečnostními předpisy pro práci v blízkosti elektrických zařízení, musela být nad kolejištěm napěťová výluka. Takže tito pánové byli – já nerad těchto výrazů používám – zděšeni tím, jak se to ve Studénce "patlalo". Je zjevné, že v nabídce tato firma počítala s tím, že budou napěťové výluky nebo "neutrální pole" pod mostem, pomalé jízdy apod., pročež byla drahá.
A nevyčíslitelná cena ztracených lidských životů ....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











