..: Pád mostu ve Studénce má osmou oběť :..

Krakov - Tragická srážka vlaku EC 108 Comenius se spadlou mostní konstrukci ve Studénce si bohužel vyžádala i osmou oběť. Stala se jí jedenadvacetiletá žena z Polska, která svým zraněním podlehla minulý pátek v krakovské nemocnici. Informoval o tom polský konzulát. Jedenadvacetiletá studentka krakovské univerzity měla pohřeb dnes odpoledne.

Samotná nehoda se stala 8.8.2008 v 10:34 min. Vlak EC 108 Comenius, vedený lokomotivou 151.018, narazil v rychlosti 90 km/h do spadlé mostní konstrukce. Na místě nehody zasahovaly desítky záchranářů, zranění byli převáženi do nemocnic v Ostravě či Olomouci. Odklízení trosek trvalo několik dalších dní, a do plného provozu se tak tento traťový úsek vrátil až 18.8.2008.

Vyšetřovatelé předpokládají, že viníky jsou pracovníci stavební firmy Bögl a Krýsl, která most opravovala. Pravděpodobnou příčinou jeho pádu je pak nedostatečná podpěrná konstrukce rozestavěného mostu. Mnoho nejasností doprovázelo i dohady, z jakého důvodu nebyla na místě opravy vyhlášena výluka. Tu totiž při určitém typu prací vyžadovalo i stavební povolení. Zástupci drah tvrdí, že na vině byla špatná komunikace vedení stavební firmy s se správcem dopravní cesty a dopravcem, a také neochota platit zvýšené náklady za výluku.

Zdroj: Idnes.cz, Železniční magazín 8/08, ŽelPage


Samir Lepara | 30.9.2008 (19:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
02.10.2008 (15:31)  
Pravdu v čem? Že to prostě spadlo? To jako, že se na stavbách stává a je škoda tam snížit rychlost třeba jen o chlup?

A vůbec se divím, že třeba autům se snižuje rychlost v obcích. Víte jak je to drahé a přejedou přitom jen o pár lidí méně.
registrovaný uživatel M 
02.10.2008 (14:30)  
Je to vzdycky o "kompromisu" - automobilova doprava je skodliva, ale presto existuje, protoze prinasi i pozitiva. Tak je aspon zatizena dani. Podobne cigarety. Na tlusty maso dokonce ani dan neni.
Proste "vseobecna dohoda" je takova, ze radeji at se neco porusuje i za cenu, ze z toho budou jednou za 10 let nejaci mrtvi. Ostatne viz letecka doprava nebo kontroly v mistech, kde je hodne lidi (pripadne "kontroly" pronaseni pyrotechniky na fotbal treba) - trochu se buzeruje, ale zase ne tak moc, aby se dalo necemu zabranit. Protoze dukladne kontroly by staly hodne penez, usili a casu.
Ostatne kdo pred kazdou jizdou autem kontroluje jeho technicky stav?

10 na 120 je asi prehnane, miliardy asi taky, ale pokud z toho vezmeme jenom tu myslenku, tak ma chlapec pravdu...
02.10.2008 (14:12)  
To bychom mohli jezdit krokem pod kazdym mostem, protoze s pravdepodobnosti 1:10e120 muze sletet...

Ale no tak - přece jen je pravděpodobnější, že spadne most, který je nějak narušený nebo v rekonstrukci. Tedy nikoliv pod každym mostem.

Je jasné, že pád mostu je důsledkem stavby. Je tedy otázka, kdo je zodpovědný. Nejsme někde na Východě, kde se věří ve fatalní určení osudem. Bůh to chtěl a basta. Zatím si vytáhli černého Petra stavbyvedoucí, kteří měli na stavbě bordel, i když bordel je také v kompetencích díky zadávání subzakázek firmám a firmičkám. Tady teď spíše někdo řešil, zda za to místo toho nemohl projektant (slyšel jsem že těžkou chvíli prožili i jejich nejbližší). Ale zase tam byly ty nehlášené prohnuté nosníky a to dává prvotní příčinu spíše jinam. Asi bude opravdu lepší počkat na posudky znalců.

A že by pomalá jízda stála miliardy. To snad už vůbec ne. V tom případě zrušme na dráze veškeré pomalé jízdy a za každého mrtvého vyplatí dráha půlmeloun nebo i meloun. Vyjde to levněji, ale co řekne občanstvo na takto drsné šetření (krom sociků, co nechají drahou dráhou vozit své přestárlé nebo smrtelně nemocné příbuzné ).
registrovaný uživatel M 
02.10.2008 (14:10)  
mirekmir - levnejsi by to nebylo, protoze kazdej takovej most nespadne - jinymi slovy na jednu stranu nerovnice stavis extremni stav, na druhou prumerny vyskyt. Svym zpusobem plati to, co napsal waszyn...
registrovaný uživatel waszyn 
02.10.2008 (9:19)  
vlad: Zabezpeceni trate je reseno ve stavebnim povoleni. Uchazec o verejnou zakazku se s timto povolenim samozrejme muze seznamit. Pokud SZDC ve stavebnim povoleni pozaduji vyluky ci PJ pouze pri manipulaci s mostovkou, pomerne logicky z toho vyplyva, ze firma nebude toto nacenovat a uz vubec ne platit behem cele vystavby. Pokud by si toto zakalkulovala, tak by ta oprava mostu stala miliardy..
Osudny den se s mostovkou nehybalo, proste to spadlo. To bychom mohli jezdit krokem pod kazdym mostem, protoze s pravdepodobnosti 1:10¹²º muze sletet...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
02.10.2008 (5:43)  
Miroslav Zikmund: Způsob zabezpečení trati by měl být řešen již v projektu (projektant + inspektor bezpečnosti práce), který byl (měl být) součástí zadávací dokumentace výběrového řízení. Tudíž by všichni uchazeči měli mít "stejné noty" a z tohoto důvodu by neměly být v nabídkách cenové rozdíly. (Pokud tam byly cenové roizdíly z tohoto důvodu, pak byla asi někde chyba.) Maximálně jedna firma mohla některé časové úseky zkrátit, ale totálně změnit navržená opatření z hlediska bezpečnosti práce asi nikoliv (to by muselo dojít ke změně technologie oproti původnímu projektu).
registrovaný uživatel Web 
01.10.2008 (23:11)  
MZ: Tak já si Vás dovolím opět trochu opravit. Nad tratí nebyla žádná konstrukce, jen ten kus mostu, a vzhledem k tomu, že před (a při) nasouvání je most o nějaké 3-4 metry výš než "po zásunu" nechápu co zase hledáte. To je samozřejmě něco zcela zásadně jiného, než kdyby pod mostem v jeho finální nivelitě jezdila závěsná plošina!
01.10.2008 (19:40)  
Milan jbc : omyl, na mostě se dělaly "jen" přípravné práce směřující k přesunu konstrukce (ta se měla provádět za výluky).
Jenže co se skrývalo pod tímto pojmem nevíme. Kdo z odborně fundovaných pracovníků u toho byl? Tam mohl být jen prostý pracující lid, který tu či onde něco podle pokynu uvolnil a vlivem toho se změnily váhové poměry apod. a následovalo to, co jsem už popsal (kdyby se "TO" uvolňovalo na všech místech současně tak by se váhové poměry nezměnily). Jenže vysvětlujte tohle pomocným dělníkům bez technického vzdělání ... Ostatně i když jim řeknete, že to musí udělat současně, tak pokud nad nimi nestojíte "s karabáčem", tak to stejně udělají po svém ... protože co se může stát, když to uděláme postupně... třeba by to udělali i podle pokynu, ale jeden nebo dva se "někde" zapomněli… a tak to uděláme bez nich ... co se může stát ... Zavolat šéfa a zeptat se, zda to lze dělat s menším počtem lidí je nad jejich myšlení ... (ano, jsou to jen úvahy co by kdyby)...

Pokud jste si prohlédli v deníku Právo fotku toho mostu, tak jste jistě zaznamenali, že pod ocelovou konstrukci nebyla žádná izolace od trakčního vedení, ani tam nebyla "stahovačka", čili beznapěťový úsek.
Pánové z té "drahé" firmy mi vyprávěli o tom, jak prováděli před několika lety obnovu povrchu ocelové konstrukce mostu vedoucího přes Masaryčku (magistrála). Konstrukce se musela nejdříve otryskat pískem a pak se nanášela ochranná vrstva. Při pracích na spodní straně mostovky se to muselo dělat ze zvláštního "vozíku", který se pohyboval nad kolejištěm a protože nebylo možno dodržet vzdálenosti stanovené bezpečnostními předpisy pro práci v blízkosti elektrických zařízení, musela být nad kolejištěm napěťová výluka. Takže tito pánové byli – já nerad těchto výrazů používám – zděšeni tím, jak se to ve Studénce "patlalo". Je zjevné, že v nabídce tato firma počítala s tím, že budou napěťové výluky nebo "neutrální pole" pod mostem, pomalé jízdy apod., pročež byla drahá.
01.10.2008 (19:28)  
Nezbývá než pořád opakovat: v inkriminovanou dobu se nemělo vůbec posouvat s kcí. Posuv byl naplánován na pozdější doby, kdy byla naplánována pomalá jízda.
01.10.2008 (17:14)  
Pořád by to bylo asi levnější, než celková cena za odstranění následků škody - t.j. přímé škody na vlaku, přechodná opatření, zničený most, výstavba nového, náklady na objížďky atd.
A nevyčíslitelná cena ztracených lidských životů ....
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko