..: Linka Praha-Ostrava od prosince komerčně, ale složitěji :..

682.005, Lupěné - Hoštejn, foto: Zdeněk Šnajdr Hranice„Již pouze měsíc má veřejnost možnost vyjádřit se k připravovaným jízdním řádům na rok 2012 a zaslat své podněty,“ upozorňuje tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podněty je možné směřovat na krajské úřady v případě regionální dopravy, a ministerstvo dopravy v případě vlaků dálkových – a právě v dálkové dopravě bude jízdní řád 2011/2012 průlomový. Ačkoliv nás bývalý ministr dopravy Vít Bárta několikrát ujišťoval, že vlaky IC/EC už v podstatě dotované nejsou, skutečná změna v tomto směru nastane teprve v prosinci letošního roku. „Ministerstvo dopravy se rozhodlo neobjednávat vlaky linky 'Ex1' mezi městy Praha a Ostrava,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Místo kamufláže, kdy velká část vlaků zůstala dotována jen díky papírovému přeznačení kategorie z IC na Ex, se tak poprvé dočkáme financování podle skutečných dopravních linek. Jestli ale ryze komerční provoz této trase prospěje, zůstává i nadále otázkou. Jako příklad zcela nové komplikace poslouží dopravní obslužnost Hranicka, Valašskomeziříčska a Vsetínska, kde se část nové úspory obratem utratí za zcela nové rychlíky, které ještě letos nebyly potřebné.

Do Ostravy už jen za vlastní – a bez ohledu na kategorii

V současnosti na tratích 010 a 270 tvoří dálkovou dopravu vlaky linek Ex 1 a Ex 2 s tím, že mezi Prahou a Olomoucí je k dispozici hodinový interval expresních spojů. Mezi Olomoucí a Ostravou je objednán dvouhodinový interval, zatímco ostatní vlaky z Olomouce a Hranic pokračují do Vsetína, popř. Žiliny, nebo na jih do Zlína, Luhačovic a Veselí nad Moravou. Spoje směřující na Valašsko (4 páry expresů a 4 páry rychlíků) zároveň znamenají zahuštění intervalu spojení na Ostravsko díky přestupu v Hranicích na Moravě, kde navazují rychlíky linky R8 (Brno - Bohumín). Pravý komerční provoz tak v současnosti představují pouze vlaky SC Pendolino a tři páry vlaků InterCity/EuroCity: Praha, Hutník a Ostravan. Zbytek bude až do prosince dotován.

Poznamenejme, že na trase je také stanice Zábřeh na Moravě, která je expresními vlaky střídavě obsluhována a projížděna. Díky tomu se v letošním roce povedlo rozbít časovou pravidelnost v jízdním řádu – vlaky z Ostravy tak mají v Olomouci jiné časy odjezdů než vlaky z Valašska, ačkoli do/z Prahy dojíždějí a vyjíždějí shodně v 48. resp. 17. minutě a v minulém roce k této asymetrii nedocházelo vůbec. Ministerstvo dopravy jí vysvětluje střídavou obsluhou Zábřehu pomocí expresů a rychlíků, u nichž si zastavování objednalo jednou za dvě hodiny.

Pokud tento systém označíme za ideální, měli bychom hledat správné označení pro změny, které lze vyčíst z dosavadních návrhů JŘ 2012. Prozatím je zřejmé, že v provozu budou jak expresní vlaky a pendolina Českých drah, tak InterCity vlaky dopravce RegioJet. Radim Jančura v nedávném online rozhovoru pro deník iHNed naznačil, že příští rok na trati Praha - Ostrava přinese „cenový masakr“ díky ostřejší konkurenci dopravců. Kromě zvýšení úrovně cestovního komfortu ale podle něj odstranění této linky z objednávky státu ročně ušetří 100 milionů korun, které lze použít jinde. Je ovšem na místě ptát se, zda tato úspora nebude vykoupena zhoršením dostupnosti dálkové dopravy, nebo dokonce – jak naznačují návrhy JŘ – nutností objednávat a dotovat další spoje.

Nedotovaný vlak nezastaví – a tak se doobjednal rychlík

InterCity-EuroCity, 160 km/h, Rychle a komfortně (logo 151.001 ČD), foto: GeorgoAčkoliv budou všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou provozovány na podnikatelské riziko dopravce, ministerstvo dopravy se této trasy co do objednávání ZDO tak úplně nevzdalo. „MD hodlá i nadále zachovat standard rychlého spojení mezi Olomoucí a Ostravou, přičemž je zapotřebí obsloužit významné nácestné stanice (Lipník nad Bečvou, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou či Studénka),“ vysvětluje Martin Novák pozadí nové rychlíkové linky Olomouc - Bohumín. České dráhy se následně v návaznosti na tuto objednávku rozhodly vyškrtnout město Hranice z jízdního řádu svých expresů. Důvodem je snaha o zrychlení cesty mezi Prahou a Ostravou, k němuž má, vedle škrtání zastávek, přispět také dodržování předepsaného řazení souprav. Ty by po mnoha letech měly být konečně bez výjimky způsobilé pro jízdu rychlostí 160 km/h, čímž se na cestovním čase mezi Prahou a Ostravou ušetří 11 minut. K plné připravenosti vozového parku v současnosti chybí už jen dodání opravných restauračních vozů řady WRmee816 z ŽOS Vrútky. První tři kusy jsou očekávány na přelomu roku, ostatních 18 pak postupně od jara 2012. Než budou do provozu zařazeny náhrady starých jídelních vozů, které dnešní vlaky rychlostně omezují, lze přítomnost palubního občerstvení očekávat jen v případě, že budou právě k dispozici modernější vagony WRmz.

Na otázku, zda mezi MD a ČD došlo k jednání o zachování letošního rozsahu zastávek i pro příští grafikon, odpověděl Martin Novák negativně: „MD není oprávněno nařizovat dopravcům jezdícím mimo závazek veřejné služby, kde mají jejich vlaky zastavovat.“ Nabízí se ovšem otázka, co vlastně ministerstvo vedlo k objednání nových rychlíků Olomouc - Ostrava, když ČD zastavování svých vlaků v Hranicích zrušily teprve na základě této objednávky. Podle Petra Šťáhlavského měly být objednávané rychlíky původně vedeny už z Prahy, poté ale ČD s MD došly ke kompromisu, kdy resort dopravy zaplatí tyto spoje až od Olomouce, zatímco ČD budou zbytek trasy za hanáckou metropolí projíždět bez zastavení, jak jim radila interní ekonomická analýza.

Stanice Hranice na Moravě byla a je hojně využívána k přestupu mezi regionálními spoji z Valašska a dálkovými vlaky do Prahy, a to i v situaci, kdy je Valašsko obslouženo 8 páry přímých spojů s hlavním městem. V příštím roce se z některých dnešních rychlíků stanou expresy, a to i díky dodávce zánovních vozů Bmz z Rakouska pro České dráhy, které momentálně čekají na schválení DÚ. Celkový počet přímých spojů mezi Vsetínem a Prahou tak zůstane beze změny, končí pouze možnost přestoupit v Hranicích na některý z ostravských expresů. Rychlé spojení na střední Moravě by přeslo mohlo být řešeno i jinak, než objednáváním a dotováním nových rychlíků, které v podstatě jen nahradí nestavějící expres. Vlaky ČD a RJ by místo toho i nadále zastavovaly v Hranicích, s možností přestupu na regionální vlaky a rychlíky Brno - Bohumín. Ty sice v současnosti každou druhou hodinu projíždějí Suchdol a Studénku, jejich (taktová) jízdní doba ale bez problémů umožňuje zastavování v těchto městech obnovit.

Zavedení nových rychlíků ale můžeme stejně dobře chápat jako autentickou snahu o změnu konceptu dopravy ve prospěch zkvalitnění obsluhy regionálních center v Olomouckém a Moravskoslezském kraji podél 3. koridoru – byť do jisté míry stírá deklarované výhody plné liberalizace linky Ex 1.

Rozdílní dopravci, rozdílné zastávky

Zatímco ČD vsadily na zrychlení své ostravské linky, RegioJet spoléhá na odlišný seznam zastávek – a Hranice na Moravě svými vlaky obslouží. Cestující z Hranic se tak do Prahy letos s ČD dostanou nejdříve v 7.48, v příštím roce by to bylo teprve 9.24. Díky žlutému vlaku ale bude možný příjezd do metropole v 8.31. Naopak pro zpáteční cestu letos lze využít poslední IC v 20.17, od prosince bude nutné vyjet už v 19.33 (v neděle 20.33) a s Regiojetem; neboť poslední spoj národního dopravce vyjíždí už 18.52. I v této perspektivě se ale může ještě leccos změnit – Petr Šťáhlavský připouští, že v okrajových časech mohou tři z uměle zrychlených modrých expresů v moravských stanicích přeci jenom zastavovat. Politika státem vlastněného dopravce se tak může ještě do konce srpna změnit.

ČD 971.061 v schématu Najbrt, Lipník nad Bečvou, foto: Dennis HübschJe jen škoda, že nová interregionální linka Olomouc - Bohumín byla zadána v rámci desetileté smlouvy s ČD a nebyla nabídnuta, alespoň pro následující roky, ve veřejném tendru všem dopravcům. Postoj MD přesto lze pochopit – zatímco ČD jsou dlouhodobě připraveny zajistit (alespoň v základní „koženkové“ kvalitě) jakýkoliv spoj, který by si ministerstvo objednalo, do karet RegioJetu vidět nebylo a chyběla jistota, kdy a v jakém rozsahu svůj provoz rozběhne. O riziku, že neřízený komerční provoz by mohl ve skutečnosti omezit kapacitu dostupných spojů, jsme již v dřívějších textech psali. Ministerstvo v takových případech musí výpadky v obslužnosti vykrývat zase jen další objednávkou subvencovaných spojů. Přestože přesná čísla nemáme, stačí porovnat dřívější částku 350 milionů korun v dotacích na ostravské IC/EC, a sumu 100 mil. Kč, s niž momentálně operuje Radim Jančura.

Záplata záplaty, nebo šance na reálné zlepšení?

Ze systému přesto může cestující profitovat – pokud dojde k rozumné dohodě o společném odbavení cestujících ČD a RJ, budou moci Vsetíňané volit mezi přímými expresy ČD a přestupem mezi dopravci v Hranicích. Důležité je, aby u obou možností mohl využít stejnou jízdenku. V případě takového scénáře nejvíc získají obyvatelé Lipníka nad Bečvou, kteří budou mít k dispozici spojení do Prahy v mnohem většímu rozsahu než dosud.

Nové řešení rychlých spojů na ostravské lince chce ministerstvo zachovat i v následujících letech. Od roku 2013 tak v provozu budou hned čtyři komerční produkty: pendolina ČD, expresy ČD, InterCity RegioJet a Leo Express – a vedle nich dotované rychlíky Olomouc - Bohumín. Rozsah zastávek komerčních spojů pak bude výhradně na rozhodnutí jednotlivých dopravců. Objednávání tras ze strany zájemců končí v dubnu 2012.

Zdroj: iHNed, České dráhy, RegioJet, Ministerstvo dopravy ČR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.8.2011 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
12.08.2011 (18:31)  
Na druhou stranu rovněž nechápu (ne)logiku některých (ne)přípojů. Ze svého okolí uvedu nepřípoje od Ostravských Ex na Os směr MuN v Zábřeze od příštího GVD:
Jde o to, že osobák na Třebovou odjíždí pravidelně 5 minut před příjezdem Exu od Ovy, aby ho následně tento Ex v následující dopravně Hoštejn předjel. To se to rozhazuje z cizího..
A důvod? Ani v letošním roce takovýto přípoj neexistuje (tak proč by se to mělo měnit, že ano - pozn. autora).
Takže za tento přístup jednoznačně palec dolů.
12.08.2011 (18:15)  
Sim: ano, me treba by zastaveni ve Studence ublizilo :-)
Přidávám se ;-)
ad Marek Hanzlík: Chtěl jsem začít reagovat, ale postupem času, jak jsem si pročítal celou diskuzi a nacházel stále nové a nové "perly" (o těch češtinářských snad radši pomlčím ;) ) tak jsem došel k názoru, že okomentování všech těchto EXOTických myšlenek by mi zabralo tolik času, že od toho radši upustím.
12.08.2011 (16:33)  
Vím, že je to trochu mimo diskuzi, ale proč Němci a Rakušáci nechtějí k sobě pendolino pouštět?
A je takový problém upravit zákon aby se u nás na tratích pro 160 km/h dalo jezdit 200km/h, nebo v čem je zakopaný pes?
11.08.2011 (23:00)  
treba v Rakousku, stavi IC v obci s 2000 obyvateli? (a snad neprijde jako priklad Gasteinertal)


A proč ne ?? V Gasteinertalu by třeba mohlo stačit stavět pouze v Bad Gasteinu a obsluha Bad Hofgasteinu či Dorfgasteinu by mohla být provedena některými dalšími linkami. Alespoň takto by to řešil nějaký český úředník , kterému je ukradené to nejzákladnější... peníze.

Jinak samozřejmě těch velice malých městeček , kde zastavují vlaky EC je tam více. Stačí prozkoumat trasu Mnichov-Klagenfurt .Na této trase průměrná obec , kde vlaky EC zastavují může mít nějakých 10.000 obyvatel , tudíž o něco málo méně , než Studénka.
Průměrná vzdálenost mezi zastávkami zde může být nějakých 15-20 km


Ad Zireček:
Tak to víte. Ještě , když šéfoval ČD Bazala vyhlásil maximální čekací lhůtu přípoje při zpoždění 5 minut. Když se ho tehdy jeden novinář ptal , jestli to není málo tak prohlásil , že 95% cestujících stejně nikde nepřestupuje. Takže je to optimální. Tím defacto světu oznámil , že ho nějací cestující z míst , které neleží na hlavních tratích nezajímají. Kolik procent obyvatelstva ČR žije v místech , která neleží na hlavních tratích ?? Kolik potenciálních klientů jej nezajímalo ??
Nicméně hlavní problém vidím v zabedněnosti a nekvalifikovanosti úředníků. Těm lidem je to absolutně šum a fuk za co a kolik ČD zaplatí. Ti lidi nejsou na takové úrovni ,aby sami dokázali vytvořit systém , který bude maximálně využívaný a tudíž je bude stát minimum .

Nejlepší řešení viz výše by bylo absolutní zrušení dotací na všechny vlaky. To byste viděl , jak by se ČD snažily , aby všichni byli spokojeni. Bohužel , to je ale nereálné.

Ad Busman:
Máte pravdu , souhlasím s Vámi. Takto nějak to už desítky let funguje v Německu v autobusové dopravě. Chceš provozovat lukrativní linku , kde dosáhneš ziskovosti 10% ? Dobře my ti ji dáme a nikoho jiného na tuto linku nepustíme. Ale za podmínky , že budeš provozovat další linku , kde budeš třeba trochu v minusu.
11.08.2011 (22:05)  
M:
Nejde o to, jestli má Suchdol 2 000 obyvatel, ale spíš o to, že z obou stanic vede 5 tratí s celkovou spádovou oblastí cca 100 000 obyvatel.
Registrierter Benutzer M 
11.08.2011 (21:44)  
Vykašlete se na nějaké poučky či definice. Když se podíváte do okolních zemí , zjistíte že tyto vlaky tam zastavují ještě v méně důležitějších stanicích , než je u nás Studénka či Suchdol
A ktera z tehle jeste mene dulezitych stanicich lezi 17 kilometru od "uzlu"? Pripadne kde, treba v Rakousku, stavi IC v obci s 2000 obyvateli? (a snad neprijde jako priklad Gasteinertal)

Dříve byla návaznost, vlaky nabíraly zpoždění, avšak člověk měl většinovou jistotu, že dojede.
Vetsinovou jistotu ma i dnes. Akorat to se zpozdeni "nepredava" mezi vlaky, ale nesou si ho s sebou porad ti "zpozdeni". Tak ci onak, vzdy NEKDO musi pockat. Bud jeden nebo druhy.
PS: V tom "hlavnim" vlaku muze nekdo prestupovat treba i na autobus...
11.08.2011 (21:03)  
Kaštan: Nenavázanost osobních a dálkových vlaků vidím jako největší problém současné podoby železnice. Dříve byla návaznost, vlaky nabíraly zpoždění, avšak člověk měl většinovou jistotu, že dojede.
Když člověk problém řeší, dostane se mu alibistická odpověď, že osobní objednává kraj a dálkové MD. Tudíž ani čekání není příhodné, neboť by ČD dostali sankce za zpoždění od jednoho nebo druhého objednatele, neboť ani jednoho z nich nezajímá, že důvod zpoždění je čekání na vlak "druhého" objednatele.
Takže nám pro jistotu vznikají krásné naplánované nepřípoje, kdy se pro jistotu namaluje odjezd Os necelých 5 minut před příjezdem R, Ex, IC, a naopak. Nejhorší je to u prvních a posledních vlaků. To není k smíchu, to je k nakopání do zadnice koordinátorů dopravy a podobných "ouřadů" na krajích, kteří jezdí do práce autem a nepociťují konkrétní díl zodpovědnosti (myslím, že pět prstů "zodpovědnosti" na obličeji by občas pomohlo). Situaci alespoň částečně kompenzuje na některých tratí zvýšený počet Os.
Registrierter Benutzer Busman 
11.08.2011 (18:33)  
honzatvs (11:09)

Plně s Vámi souhlasím a vždycky žasnu, kolik peněz má náš stát na provozování takovýchto kočkopsů. Takhle se Švýcarsku opravdu nepřiblížíme.

Stát – ministerstvo dopravy – by měl dát hlavy dohromady s nezávislými dopravními odborníky, dopravními (a možná také ekonomickými) fakultami, s Michalem Drábkem a měl by sestavit koncepci dopravní obslužnosti svého území veřejnou dopravou (infrastruktura + provoz). Provozní část pak rozpracovat do jednotlivých linií a konkrétních jízdních řádů. A definovat požadavky na minimální kvalitu, rozsah služeb a tarifní systém. Pak jednotlivé linky soutěžit v provozně a finančně ucelených souborech pomocí jakýchsi koncesí. Aby však dopravci po získání zakázky neusnuli na vavřínech, měli by být dále motivováni prostřednictvím bonusů – třeba za růst přepravních tržeb, růst počtu přepravených cestujících. A jestli toho budou dopravci dosahovat pomocí průvodčích, vlakušek, stewardek – oblečených nebo nahoře bez:) – nebo něčím jiným – to už je jejich věc.

Je-li možné provozovat linku Ex1 se ziskem 20 jednotek, zatímco linii R27 jedině se ztrátou 40 peněz, tak snad každému dojde, že je lepší celý soubor soutěžit najednou, jelikož je zřejmé, že to „stát bude stát“ o polovinu levněji, než připravovaný bordel na Ex1 ve stylu ČSAD.

Neznám tržby, kterých dosahují ČD na Ex1, ani jejich náklady, ale je hodně pravděpodobné, že tržby jsou vyšší – a že dotace 110 Kč/vlkm, nad kterou se tak spravedlivě pohoršujeme, po zatřesení obrovským měšcem, v němž je celý ZVS tzv. dálkové dopravy v zemi, jde na úplně jiné vlaky. Takže se může stát, že zbývající objem ZVS bude stát 120 Kč/vlkm – a to jsme tedy opravdu ušetřili, zvlášť když jsme kvůli tomu „šetření“ museli objednat další výkony. Abychom se pak nedočkali škrtů na opačné straně republiky, tam, kde by to do souvislosti s Ostravou nikdo nedával. Anebo to budou ČD sanovat z vlastních zdrojů = lepší obnovy vozového parku než v podobě (ex)huma(niza)cí se jinde než na Ex1 nedočkáme. Zvlášť pokud ČD budou z dálkové dopravy (opět) doplácet provoz regionálních vlaků, jestli kalous ušatý sníží dosyp krajům.

Toť úvahy od mého stolu s ubrusem. Každopádně výše naznačovaná koncepce a organizace nemá šanci zprava (přílišná regulace trhu), ani zleva (možné smrsknutí ČD), všelijaké vlivové skupiny by začly prosazovat svoje zájmy, takže by z toho byl, jako ve všem, opět – kočkopes.

Nezbývá než si nalít sklenku ušlechtilého alkoholu.
11.08.2011 (17:59)  
Nedovolí mi to nereagovat na téma Studénka.

Pominu-li nutnost dvou přestupů (z 25 000 města!) na jakýkoliv vlak směrem za Olomouc, které jsou v zimě nebo s větším zavazadlem docela otravné, současný systém mi až tak nevadí. Hlavní problém však vidím v přípojích.

Jedu-li z Prahy, spoléhat na přestup v Přerově nebo v Hranicích na rychlík z Brna, který mi zastaví ve Studénce je jako sázka do loterie. Že jede 73x/74x včas je téměř vyloučeno, tím pádem mi i ve Studénce ujíždí šukafon na 325ku a tím se celé cestování prodlužuje o další hodinu. Upřímně si marně vzpomínám na nějaký pátek, kdy bych z Brna ve Studénce stihl osobák.

Zajímavé je i zastavování večerních dvou IC ve Studénce, na které už však jaksi nejsou přípoj. Na Hutník je za hodinu a půl, na Ostravan vůbec. Paradoxně v sobotu (podle mě nejvyšší frekvence ranních cestujících) také není přípoj na oba IC směr Praha.

Cestující to musí řešit individuální dopravou (nějaké přestupy na bus jsou passé), čímž se cesta dále prodražuje.

Pokud by vše fungovalo tak ideálně, jako mi spoje nachází idos, byl bych spokojený. Bohužel realita je jiná a cesty do/z Prahy a Brna se mi většinou o hodinu prodlužují.
11.08.2011 (17:15)  
Vlak EuroCity by měl být především rychlým spojením evropských metropolí ... což dle mého názoru na trati Praha - Ostrava splňuje jen Olomouc a Pardubice jakožto krajská města. Kdyby měly vlaky EC zastavovat v každé "dědině" typu Studénka, tak by měl EC na své trase aspoň deset zastávek...


Vykašlete se na nějaké poučky či definice. Když se podíváte do okolních zemí , zjistíte že tyto vlaky tam zastavují ještě v méně důležitějších stanicích , než je u nás Studénka či Suchdol.

Kdyby každé dvě hodiny stálo v Praze na peróně 500 lidí toužících po cestě do Ostravy a to samé by se odehrávalo v Ostravě , pochopil bych myšlenku ,aby každé 2 hodiny jel vlak Praha-Ostrava třeba bez jakéhokoliv nácestného zastavaní. Jenže těch lidí není 500 každé 2 hodiny , ale zlomek. A co s tím ??
Necháme jezdit prázdné dálkové vlaky a pro lidi ze Studénky či Suchdola zavedeme novou linku do Olomouce , která bude jezdit též prázdná ?

Já již hodně vecem přestávám rozumnět. Ministr dopravy tuhle kvičel , jak mu Kalousek seškrtal rozpočet.... přečemž v oblasti veřejné dálkové železniční dopravy je takový potenciál ke škrtání , které by nebolelo a tento potenciál nikdo neřeší.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko