ŽelPage — Je to již 3/4 roku, co České dráhy, největší železniční dopravce v zemi, představily poslední část své nové a moderní korporátní identitu, která sjednotila vzhled nádraží, vozidel i webových stránek firmy. Zatímco naši fotogalerii zaplňují krásné snímky těchto moderně vyhlížejících vozidel, náš web přestává po grafické stránce držet krok s dobou. Nápad na sjednocení vizuální prezentace ČD a ŽP vzešel na vánoční besídce pořádané v hale Ministerstva dopravy pro zvané novináře a tiskové činovníky z oblasti drážní dopravy. K tanci tehdy hrála kapela Žlutý pes a nepochybně sklidila největší úspěch s písní „Modrá (je dobrá)“. Své fanoušky si našel i revival formace Blue. I proto když naši redaktoři v družném přípitku modrým curaçaem s lidmi od ČD probírali, jaké barvy zvolit, modrá byla jasná volba.
Ticho při závěrečných titulcích filmu Tmavomodrý svět přerušil jeden nejmenovaný vedoucí designového studia slovy: „Když modrá, tak na všechno!“. Navrhl, že do Silvestra připraví jeho studio grafický návrh, který jistě obstojí požadavkům 21. století a bude ne nepodobný barvám ČD. Namítali jsme, že mistr má jistě již modro–bílé vidění světa a jestli by nenašel nějakou skutečně neotřelou barevnou kombinaci. Nakonec po shlédnutí portfolia studia jsme si již všichni připadali jak v Najbrtově vidění a svolili.
Výsledný design vidíte na svých monitorech. Do loga přibyly tři vykřičníky, které sice připomínají logo města Ostrava, ale barevná a tvarová podobnost je podle tvůrců čistě náhodná. Vykřičníky, jak podotýkají autoři, za sebou skrývají tři typické lokomotivní trakce – páru, naftu a elektřinu – a znamenají všestranné zaměření našeho serveru. Kromě loga v titulní grafice dominuje několik strojů, které již nenesou přežité nátěry z dob minulých, ale nové unifikované nátěry osobní divize drah.
Administrátorům a redaktorům se nový návrh zalíbil již během úterního testování. Setkávat se s ním budete minimálně do dalších Vánoc.
Zdroj: ŽelPage, agentury Wild Duck a JNP
| 31.12.2009 (0:05)
Nemám ale pozadí, neuložilo se mi (je to rukama).
edit: oprava odkazu
To včerejší "nasazení Najbrta" mělo zajímavý back-efekt. Přestože jste se snažili, aby to vyznělo parodicky (kolečka na pozadí, vykřičníky) naopak to doložilo, že to barevné schéma je skutečně funkční a nechtě to potvrdilo designérské kvality studia Najbrt.
Celý problém vzniká tím (jak už jsem ostatně taky psal jinde), že zatímco Najbrt řešil "Firemní styl" ("Firemní styl" obecně je mimochodem taky kapitolka sama pro sebe. Dnes jde o velmi módní záležitost, kterou asi kdysi kdesi v Americe vymyslel nějaký ekonom či manager. Grafici a designeři podobná zadání většinou upřímně nenávidí) a barevnost vlaků je z toho hlediska jenom malá část zadání, navíc z hlediska práce grafika ta nejméně zajímavá. To barevné řešení "nového unifiku" (především lokomotiv) je opravdu nepodařené a mj. to dokládá, že Najbrt (a jeho spolupracovníci) s podobným typem úkolu nemají žádné zkušenosti. Na druhé straně tu je ještě jeden problém. ČD po Najbrtovi asi chtěla "jednotné řešení", které by mohly jednotně aplikovat na všechny lokomotivy, což je samo o sobě designérské zvěrstvo jaksi z definice, protože to naprosto potírá designové řešení těch strojů samotných. Další komplikací je pak to, že ČD nedodržují ani tento Nabrtem navržený "unifik" a svévolně si jej upravují.
Navíc myslím, že Najbrt sám by asi žádné soupravy jednotně přetírat nechtěl. Výtvarníci totiž mají rádi rozmanitost, což je ostatně zřejmé už při pohledu do Najbrtova portfolia...
Myslím, že by bylo žádoucí a zajímavé, kdyby se někdo z železničních fandů zeptal přímo Nabrta "jak to bylo s tím unifikem", protože mi velmi vadí, když jej (tady na ŽP i jinde) lidé, kteří donedávna o práci tohoto široce uznávaného grafika neměli ani potuchy, ošklivě haní, dělají si z něj legraci, nadávají mu do volů a oslů a podsouvají mu ty nejohavnější možné motivy... Dokonce mám chuť za ním někdy zajít a pro ŽP s ním vytvořit o dané otázce rozhovor. Bylo by o něco takového zájem?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










