..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
25.12.2008 (15:41)  
Zdravím všechny musím konstatovat že toto je, pokud se teda ten nákup vubec uskuteční, novinka potěšující, ale mám obavy že to bude jediné co se za těch 12 mld koupí.
25.12.2008 (15:15)  
No tak sláva! Už jsem ani nedoufal, že se ČD rozhoupají.

Ale jak psal IDeeSák, radovat se budu, až se ty nové staré vozy (snad Bimz) budou prohánět po českých kolejích.
registrovaný uživatel pekař 
25.12.2008 (14:46)  
Hmm, tak konkurence. A já celou dobu myslel, že tím lékem jsou peníze:)
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.12.2008 (14:29)  
RIS: no nevím, ale já nic špatného na tom, že Škodovka rozšiřuje porfólio svých produktů a služeb, tak aby portfólio Škodovky bylo podobné tomu, jaké mají ostatní velcí výrobci, jako je např. Siemens, Alstom, Bombardier.. teda zatím krom VR vozidel.

A že se zakopala válečná sekyra s Inekonem má jediný důvod .. VŘ na travmaje v Torontu, kde je ve hře cca 12 mld CZK. A to je myslím dost velký balík na to, aby zapomělo na místní žabomyší války o pár tramvají..
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.12.2008 (14:26)  
kliminho: ja samozrejme vim, co se prohani na EC. Ale chci zduraznit, ze to tam nema co delat. CD by nemelo ani napdnout, ze Bimzy, pokud vubec prijdou, budou turnusovat na EC/IC vlaky!
RIS: drzim si zatim prehled o tom, co se planuje modernizovat a co jezdi. Vim o tom ze Bmee ci BDbm(r)see se na modernizace neplanuji, jenze to je spatne. Navic CD strida modernizacni myslenky, jak kdyz fouka vitr. Takze doufam, ze vitr prifoukne i tuto myslenku.
Apropos, jak jsou na tom ty rekonstrukce Bdmtee? Na to se trochu kasle, ne?
25.12.2008 (14:09)  
Dokud ty ojetiny tady nebudou jezdit, tak to beru jako předčasný silvestrovký vtip.
registrovaný uživatel RIS  mail  
25.12.2008 (14:09)  
Pikehead: prototyp měl vakuované WC, zásuvky 230V, dveře klasické, klimatizaci neměl.
25.12.2008 (14:07)  
Co presne zahrnuje ta repase Bimz? Dvere a vakuove WC asi ne, ze?
registrovaný uživatel RIS  mail  
25.12.2008 (14:06)  
Hawkey: nenavážím se, jen mi vadí, že Škodovka zde chce mít v kolejové dopravě skoro monopolní postavení, snaží se spřátelit s konkurenty, a to podle mne není dobré... Kdyby měly ČD konkurenta, hned by to vypadalo jinak... Škoda, že se RT Expresu, Jančurovi... moc nepřeje :((
registrovaný uživatel Jugy  mail  
25.12.2008 (14:06)  
Lék na vozový park našich železnic se jmenuje KONKURENCE. Čím dřív, tím líp. Zázraky od ČD už nečekám. Sliby, sliby a zase jenom sliby...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko