..: Akviziční slevy do Brna i Chomutova v tichosti zrušeny :..

Logo ČD (eShop), (www.cd.cz)Brno, Chomutov - Na počátku letošního roku byly na podporu nové koncepce dálkové dopravy objednávané Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeny dvě nové akviziční slevy. Výše akvizičního relačního jízdného pro relaci Praha - Brno byla stanovena na 175 Kč, pro relaci Praha - Chomutov na 125 Kč. Slevy však v platnosti nevydržely ani rok a s příchodem nového jízdního řádu byly z nabídky Českých drah bez upozornění staženy.

Klíčová výhoda zrušené nabídky spočívala v jednoduchosti - jediným výraznějším omezením byla podmínka zakoupit tento jízdní doklad alespoň s jednodenním předstihem. Pro přiznání akvizičního jízdného nebyl vyžadován žádný slevový průkaz Českých drah, proto byla tato sleva populární především mezi cestujícími, kteří vlakem necestují pravidelně. Dobu jízdy vlakem i autobusem totiž lze u obou relací považovat za srovnatelnou (s mírným náskokem autobusu). Nicméně, s ohledem na delší trasu vlaku, cenová nabídka drah zaostává (obzvlášť bez vlastnictví slevového průkazu) - což se právě snažilo akviziční jízdné napravit.

Trnitá cesta relačních slev

EuroCity Carl Maria von Weber v Pardubicích, foto: Ivo Strnad (Žíža)Akviziční sleva přitom není u Českých drah žádnou novinkou. Mezi Prahou a Brnem byla poprvé zavedena již v červnu 2003. Výše relačního jízdného byla 140 Kč - bez ohledu na typ použitého vlaku. Po dvou měsících však byla při využití této slevy ve vlacích EuroCity zavedena povinnost zakoupit si povinně místenku (v ceně 20 Kč). Nabídka doznala ještě dalších úprav, avšak k 10.12.2005 byla zrušena úplně.

Jako částečnou náhradu lze považovat akviziční mezikrajskou jízdenku eLiška zavedenou o rok později (v té době ještě za cenu 140 Kč). Nicméně, v porovnání s relační slevou není její použití zdaleka tak jednoduché. K jejímu pořízení je nutné osobně navštívit nádraží. Buď ji lze zakoupit přímo v (novější verzi) automatu anebo přes internet - ovšem v takovém případě je potřeba si ji osobně vyzvednout na pokladně či v automatu. Dalším významným rozdílem je omezená velikost dostupného kontingentu. Proto na nejatraktivnějších relacích bývají eLišky často vyprodány i na mnoho dní dopředu.


Autorský text; námět Jakub Gregor

Zdroje: České dráhy - Kompletní TR10 platný od 14.12.2008, Přehled akvizičních nabídek, Problémy s použitím akviziční slevy

Materiály s informacemi k zavedení akvizičních slev: Zpráva na Vlaksim, Neoficiální kalkulátor jízdného Českých drah, Info na ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 25.12.2008 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
26.12.2008 (16:24)  
add Pikehead: Je třeba si uvědomit že celé vedení ČD je kompletně vyměněno. Na Ministerstvu pan Nálevka také již není. Takže podnik podniká jak jej kormidelníci vedou. Proto v tom nehledejte nějaké marketingově obchodní chtění či nechtění něčeho dosáhnout vůči zákazníkům.
26.12.2008 (10:39)  
Myslim, ze diskuse neni az tolik o tom, zda zruseni relacnich slev bylo ci nebylo spravne z pohledu pravniho - tam verim, ze si to ohlidali a ze platnost skutecne byla do 13.12.

Spis me z marketingoveho pohledu prekvapuje, ze tak silne komunikovana nabidka (kterou pracne a nakladne dostali lidem do hlavy) se najednou zrusi a to bez nahrady. Jaka je teda "value proposition" CD? Proc maj lidi jet do Brna vlakem? Klicovy duvod zustava zas a opet jen rezijka, protoze komfort, jizdni doba ani cena to neni...

Kdosi tu psal o tom, ze zakaznikem je stat. Asi ty podminky nejsou dostatecne dobre nastavene, protoze jezdit se srotem sem a tam a v pripade ztraty prijit s natazenou rukou umi kazdy debil. CD by melo byt v dotacnim schematu motivovano i k tomu, aby do vlaku (nebo do verejne dopravy) dostalo vic lidi. A myslim, ze to je lepsi napln prace pro marketingove oddeleni nez Bohemian Train...
26.12.2008 (10:31)  
junkrs: měly by jako každý zákazníkůchtivý podnik informovat své stálé i potencionální zákazníky jak o novinkách tak i o končících službách

Já jsem si nějak nevšiml, že by v Kauflandu v letácích uváděli, že sleva na banány, pomeranče a švestky pravě skončila... Nechcete toho po drahách zase až moc?
registrovaný uživatel BigDye 
26.12.2008 (9:53)  
No ať už je cenová politika jakákoliv, musím se drah zastat: od začátku bylo u těch relačních slev uvedeno, že končí v prosinci. Fakt.
registrovaný uživatel junkrs 
26.12.2008 (7:42)  
Ať mají ČD dotaci jistou nebo ne, měly by jako každý zákazníkůchtivý podnik informovat své stálé i potencionální zákazníky jak o novinkách tak i o končících službách, cenách atd. Na manažerských postech jsou přeci dost slušně placení jedinci, kteří mají řádný firmy na starosti a podle toho by si takovéto věci měli ohlídat. Že se tak neděje (stejně jako v celé státní sféře), je bohužel smutné.
26.12.2008 (6:38)  
Nechci to nějak obhajovat,ale primárně zákazníkem není cestují,ale objednavatel dopravy. Dopravci je ve finále jedno kolik lidí pojede když dotaci má jistou.Ještě by bylo zajímavé kolik cestujích akviziční slevu do Chomutova využilo.
P.S. Jestliže byla platnost uvedena do 13.12.2008 tak není co řešit,nebo obchody musí informovat že akce na zboží xyz byla v souladu s letákem ukončena?
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
26.12.2008 (6:24)  
Nemůžu se zbavit dojmu, že ČD se snaží cestujících prostě zbavit. Hláška, že cestující je "povinen se seznámit s tarifními podmínkami" je jako vystřižená z dob minulých. Dokud si milé ČD neuvědomí, že cetující je PAN ZÁKAZNÍK, který jim přináší peníze a tudíž NENÍ POVINEN ale naopak je v zájmu samotných ČD jej oslovit a získat. Nejlépe jednoduchým a srozumitelným tarifem, který nemusí zjišťovat v jakémsi SPPO. Každý nemá čas, ani chuť složitě vyhledávat slevu, případně v loterii čekat, jestli ne něj zbyde levnější jízdenka, nebo ne. Od toho je na nádraží pokladna, to je pro cestující brána k železnici a podle toho musí také vypadat. Pokud se mi u kasy dostane odpovědi typu: "to jste si měl zjistit dřív" nebo "milej pane, ale to musíte...", otáčím se a jedu autem a než příště někam pojedu vlakem, budu o tom dlouho přemýšlet.
26.12.2008 (3:10)  
Radekedar: OK, možná pár lidí se to touto cestou dozvědělo, ale troufám si tvrdit, že naprostá většina nikoliv. Nehodnotím samotné zrušení, ale jde mi o ZPŮSOB, jakým je zrušení nabídky cestujícím sděleno - rozhodně není vhodný, zvlášť s ohledem na to, že relační slevy oslovovaly i dost nepravidelných cestujících (a ti se to z vývěsky na nádraží opravdu nedozvědí)... Koneckonců, v informacích o změnách k novému JŘ byla uváděna i řada negativních věcí (namátkou zdražení základního jízdného, zdražení SC místenek, omezení RailPlus slevy, zdražení SoNe, apod.) - opravdu by bylo tak těžké zrušení relačních slev při představování změn zmínit?
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
25.12.2008 (23:40)  
Myslím, že na vyvěšených letácích ve stanicích bylo "Platí do 13.12.2008", takže cestující obeznámen byl..
25.12.2008 (23:39)  
No proč by? Protože nežijeme v rozvinutém socialismu a každý správný podnik vede tzv. marketingovou komunikaci se zákazníkem, což neznamená nic jiného, než, že šetrně sděluje změny negativní a snaží se je zákazníkovi vysvětlit tak, aby měl zákazník pro firmu v této věci pochopení, a firma sděluje i novinky, aby zákazníka přesvědčila o jejich výhodách a nalákala je na něj... Jasně, že když mu zrušení něčeho neřekne, nestane se pohroma - na pokladně mu stejně zrušenou slevu nevydají, páč to systém nedovolí. ;)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko