Praha — Od začátku školního roku 2009/2010 mají žáci a studenti možnost využít žákovského jízdného zdarma, které před loňskými volbami slíbila zavést ČSSD, což se ostatně také podařilo. Po necelém roce jej však chce Středočeský kraj redukovat – od nového školního roku si budou školáci platit jízdné sami s tím, že mohou požádat o zpětné proplacení. Důvodem je především zneužívání současného systému. Ačkoliv se již začalo pracovat na systému čipových karet, které by jakémukoliv zneužití zabránily, není v silách dopravců ho do 1. září plně spustit. Volba padla na modifikovaný systém, který vychází ze stejného principu jako při refundaci poplatků ve zdravotnictví. Žáci a studenti si tedy zaplatí jízdné sami a každé pololetí podají s časovým předstihem žádost na krajský úřad o zpětné proplacení částky. Pro první pololetí roku 2010/2011 je nutné toto provést nejpozději do 15. října. Nezbytnou součástí žádosti je doložený počet dní školní docházky, který se vynásobí nejlevnějším jízdním na dané trase. Radní pak tuto částku schválí jako dar kraje pro příslušného žáka. Toto rozhodnutí je tak tou lepší variantou; kraj totiž ještě nedávno uvažoval o úplném zrušení této finanční pomoci školákům.
Zdroj: Mediafax, ČTK/České noviny, Benešovský deník

Pokud má dítě bydliště školu v obci, tak tam dojde "zadarmo" pěšky, ale když se v obci škola z ekonomických důvodů nezřídí nebo pro malý počet žáků zruší, tak vznikají rodičům dítěte náklady, protože podle zákona musí své dítě posílat do školy, ale žádný zákon jim neukládá povinnost hradit náklady na dojíždění do základní školy.
Tudíž jsou ve srovnání s rodiči dítěte bydlícího v obci se školou, kam chodí zadarmo pěšky diskriminováni ...
Takže to, co se ušetří na zrušené nebo nezřízené škole se použije na jízdné a žádná rodina se školákem nebude diskrimimována. Daňový poplatník není zatěžován ...
Dojíždění na střední školu nebo do učiliště by se samozřejmě mělo platit... Volba vzdělávacího zařízení je svobodným rozhodnutím a rodiče vždy náklady na dojíždění platili.
Na druhou stranu, jako objednavatel ZDO bych dal do podmínek výběrového řízení - pokud nebude existovat nějaký dopravní a tarifní svaz, který by tohle řešil, že dopravce je povinen nabízet zákazníkům časové jízdenky (bližší specifikaci by obsahovaly soutěžní podmínky) ...
Když mi nastoupi parchant z touto prukazkou tak ja se podivam ze ma treba bydliste v Černošicích a skolu na okraji ST.Kraje tak mu ji tam vydam vzdy.at je rano nebo pulnoc.a ne ze na spoj xx plati a na spoj xy neplati.
Troufnu si odhadnout, že tady vznikají daleko větší ztráty než cestami za babičkou nebo jízdami přítelkyň řidičů.
Ten systém je už od začátku blbost na n-tou.
1) Platí to pouze se základní ("žlutou") průkazkou, čili na lokální verze to neplatí určitě a u klasickejch "PIDek" si nejsem moc jistej (zdroje se různí).
2) Platí to pouze na vybrané spoje. Čili pokud ráno jedu dřív nebo naopak odpoledne pozdějc, tak smůla (byť školu mam někdy i od sedmi nebo naopak až třeba od desíti nebo odpoledne do šesti, takže mi nemusí vyhovovat časová poloha spoje nebo nemusí ten spoj vůbec existovat).
3) Platí to pouze pro cestování mezi dvěma městy v rámci kraje. Čili například spolužáci jezdící Čelákovice - Brandýs n. L. (cca 8km) jezdí zadarmo. A my z Boleslavi do Brandýsa jezdíme teď objížďkou cca 10km, ale platíme (Brandýs a Boleslav jsou formálně jedno město) - přitom se jedná o dost lidí a i běžná trasa neni vyloženě krátká.
4) V praxi to funguje tak, že se po ukázání průkazky vytiskne normální papírová jízdenka s hodnotou 0Kč. Výsledek je teda takovej, že se eště platí za zbytečný papírový jízdenky a nakonec všichni občani kraje platěj studentíkům jízdný z daní. No a teďka se z těch daní bude platit krom jízdnýho i ta agenda kolem proplácení.
5) Když tak přemejšlim nad složením naší třídy, tak kromě jednoho pražáka (a třech lidí mimo dosah IDS, kterejm je to fuk) neplatíme nikdo víc, jak 170Kč měsíčně. To sou takový peníze že smysl je přinejmenším diskutabilní. Ani bych se nedivil, kdyby tadle populistická šaškárna stála kraj na agendě víc, než kolik ušetří studentům.
Ale holt koho si tam lidi zvolili, toho si z daní zaplatěj...
PS: 6) To, co níže zmiňuje Dominik. Řidiči u nás jsou vesměs osoby rozumu mdlého a mravů volných a snahy většiny cestujících o zneužívání slev ani netřeba popisovat.
A nutno podoktnout, že nepřehledný tarif a podmínky všech slev tomu vůbec nepomáhají. Někteří řidiči mají problém i s uznávání některých průkazek nebo tištěním některých jízdenek (např. v autobuse se mi nepodařilo koupit PID jízdenku za 150Kč a třeba pro dojezdové jízdné - průkazka na Prahu a lístek na zbytek cesty - na linku 375 z Prahy do Boleslavi ani neexistuje tarif, takže někdy jedu za pětku a někdy za dvě, podle toho jak to řidič tipne od boku).
martin14785: No já sem to pochopil tak, že se pracuje na aplikaci právě pro OpenCard, která se u nás už hojně používá a pochybuju, že někdo bude ochotnej spravovat těch karet vícero.
no doufám že to nedopadne jako pražská opencard
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











