..: Ministerstvo dopravy redukuje železniční stavby a hledá finance :..

Přestavba stanice Borovany, foto: Michal Šimek Praha — V pondělí 9. srpna 2010 vydalo Ministerstvo dopravy pokyn k přerušení stavební činnosti na železniční infrastruktuře. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak pozastavila investice do rozsáhlých rekonstrukcí a staveb v rozsahu 90,2 mld. korun, a to jak do staveb již započatých, tak plánovaných spustit v nejbližších týdnech a měsících. Ministr dopravy Vít Bárta vysvětlil tuto radikální změnu nutností okamžitě hledat další finance pro proplácení faktur stavebním firmám, ale také nutností zkontrolovat jak fakturované náklady, tak samotné projekty. Zároveň požádal firmy o možné slevy, které však nebyly většinou nabídnuty — zejména od stavebníků na železnici. Prozatím byly vyšetřené finance přesunuty do aktuálních projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že pro příští rok se budou hledat dodatečné finanční zdroje pro znovurozběhnutí stavební činnosti SŽDC. Zastavena byla více jak třicítka staveb menšího i většího charakteru, které mohly po svém dokončení přinést vyšší bezpečnost, zkrátit cestovní dobu, zvýšit kapacitu tratí, případně zjednodušit vstup nových dopravců na železniční síť pomocí implementace komunikačního systému GSM–R a zabezpečovacího systému ETCS.

V pátek 13. srpna ministr dopravy představil seznam jak silničních, tak železničních staveb, které budou zastaveny v důsledku úsporných opatření. ŘSD údajně hledalo úspory v oblasti výstavby silniční infrastruktury už více jak rok. Snížení nákladů bylo dosaženo zejména škrty požadovaných dílčích staveb na technické minimum. Jen pro letošní rok se jedná o úspory v hodnotě cca. 600 mil korun. Díky tomu bude asi třetina staveb moci pokračovat. Kvůli nedostatku financování na pokračování v příštích letech musí být zastaveny 4 stavby v plné realizaci, 11 staveb v přípravě nebo s minimální rozestavěností. U dalších dvou staveb dojde pouze k časovému a věcnému rozložení výstavby. Poněkud překvapivě pak působí informace, že 1,1 mld. rozpočtu SŽDC bude převedena do ŘSD pro financování výstavby silnic. Jedná se o finance původně vyčleněné Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) na výstavbu železniční sítě. Na těchto stavbách tak probíhá útlum. Některé se podaří zastavit téměř okamžitě nebo se ani nezačalo, viz přehledová tabulka projektů a předpokládaných investic.

Název investiční akceCelkové investiční náklady
Rozestavěné stavby, které je možné zastavit prakticky ihned
Optimalizace trati Planá u M.Lázní – Cheb4,474 mld.
Optimalizace tratě Č.Velenice – Veselí n.L.–1.stavba851 mil.
CDP Přerov234 mil.
Racionalizace tratě Svitavy – Žďárec u Skutče286 mil.
Rozestavěné, které se zastaví postupně
Optimalizace tratě Stříbro – Planá u M.Lázní4,4 mld.
Optimalizace tratě st.hr.SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice n.Olší6,136 mld.
Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy6,757 mld.
Optimalizace trati Beroun – Zbiroh5,111 mld.
Optimalizace trati Bystřice n.O. – Č. Těšín3,145 mld.
Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany4,530 mld.
Rekonstrukce žst. Přerov 1.stavba4,108 mld.
Modernizace traťového úseku Praha Libeň – Praha Běchovice, 1.část (včetně 2.části)3,184 mld.
Stavby, jejichž zahájení se zastavuje
Plzeň průjezd uzlem ve směru III. TŽK2,407 mld.
Modernizace trati Rokycany – Plzeň9,971 mld.
Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí — 2.část úsek Horusice – Veselí n.L.1,852 mld.
Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I1,214 mld.
ETCS – I. koridor úsek Kolín – Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko1,062 mld.
GSM–R trať Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n/L Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n/L. – Kolín515 mil.
GSM–R v úseku Ostrava – st.hr. SR a Přerov – Č. Třebová686 mil.
Rekonstrukce a zkapacitnění tratě Studénka–Mošnov699 mil.
Rekonstrukce Střelenského tunelu vč.kol.č.1 a 2 v km 22,480-23,610 a kol.č.1 v km 21,110-27,261 trati Horní Lideč – sh. SR669 mil.
Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha Vysočany, 1. stavba229 mil.
Rekonstrukce žst. Stará Paka pro DOZ412 mil.
Rekonstrukce R110 kV a T110 kV trakční měnírny Pečky259 mil.
Úprava SZZ a TZZ pro ETCS v úseku Kolín – Choceň274 mil.
Rekonstrukce mostu v km 9,531 tratě Čerčany – Skochovice89 mil.
Rekonstrukce koleje Chrudim – Hrochův Týnec v km 13,867 – 15,422 a v km 17,670 – 18,61050 mil.
Rekonstrukce plochy 1.nástupiště v žst. Pardubice hl.n.35 mil.
Modernizace tratě Tábor – Sudoměřice u Tábora4,127 mld.
Železniční uzel Brno modernizace průjezdu a I. část osobního nádraží20,410 mld.
Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí2,042 mld.

Navzdory generálnímu stopu na projekty SŽDC ujišťuje její ředitel Jan Komárek, že budou dokončeny práce v místech, kde byly zavedeny výluky, popř. náhradní autobusová doprava. Už jen proto, že taková dočasná situace nemůže panovat o měsíce či roky déle, než bylo v původním plánu. I přesto na seznamu staveb k okamžitému zastavení figuruje i koridor Praha – Plzeň – Cheb, resp. jednokolejný úsek Stříbro – Planá u Mariánských Lázní, kde byla výluka zavedena teprve 31. července 2010 a měla trvat do dubna příštího roku.

Zastaveny byly i kontroverzní projekty

Ústí nad Orlicí, foto: Jakuza Aniž by to možná tušil, najde si nový ministr dopravy mnoho sympatií mezi Brňany. Necelý měsíc potom, co získal projekt Železničního uzlu Brno a tedy přesunu hlavního nádraží do nové lokace územní rozhodnutí, odkládá se v rámci úspor na neurčito. Jestli se dvacetimiliardová investice někdy uskuteční a jestli na ni SŽDC získá dotace z Evropské unie, to teď nedokáže říct asi nikdo. Na stejném seznamu se objevil neméně kontroverzní projekt stržení nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Tato demolice je podle SŽDC nutná pro přestavbu kolejiště stanice. Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí tak bude i v následujících letech stejně pomalý jako dosud. Aktivista Martin Kadrman již dříve spustil petiční akci Nádraží nedáme! a nakonec dosáhl prohlášení budovy za kulturní památku. V současnosti ale volá spíše po rozpočtově odpovědném a rychlém řešením. Začátkem srpna ale do médií vystoupil starosta města Richard Pešek, který touto formou položil SŽDC ultimatum — buď na své náklady postaví novou nádražní budovu nebo nezíská od ústeckoorlického stavebního úřadu stavební povolení, což později rozšířil o hrozbu změny územního rozhodnutí, které by škrtlo koridor od Brandýsa nad Orlicí po Českou Třebovou z mapy. Otázkou zůstává, nakolik může starosta města legitimně vstupovat do činnosti stavebního úřadu. Petiční výbor bojující za původní budovu se od prohlášení starosty distancoval.

Úspory mohou přinést problémy pro soukromé dopravce

Současná drážní infrastruktura je v některých ohledech problémem pro vstup nových dopravců na trh, popř. pořízení nových vozidel těmi stávajícími. Několik odlišných národně specifických komunikačních a zabezpečovacích systémů a poměrně přísné normy jsou problémem pro homologaci mnoha moderních vozidel pro provoz na tratích SŽDC. Jsou hned dva příklady, které to dokazují — Alstom a jeho jednotka řady 680 Pendolino pro České dráhy a lokomotiva Siemens ES64U4–C Taurus Rakouských spolkových drah, kdy obě jsou schváleny jen na vyjmenované tratě a s různými provozními omezeními mimo hlavní koridory. Řešením má být jednotný evropský zabezpečovač ETCS a komunikační síť GSM–R. Plán sice počítal s pokrytím celého I. národního koridoru od Děčína po Břeclav ještě v tomto roce, ale SŽDC bude muset své plány odsunout. Seškrtány jsou stavba GSM–R sítě na tratích Děčín – Všetaty – Kolín, Přerov – Česká Třebová a Ostrava – Čadca (státní hranice). V rámci své rekonstrukce se pro instalaci měl připravit i Střelenský tunel na trati Hranice na Moravě – Vsetín – Púchov. ETCS se mělo instalovat od Kolína po Břeclav.

Stavět se budou alespoň koridory. Hledají se finance

Sledovat aktuální situaci s dopravními investicemi státu je problematické. V pátek třináctého bylo jasné, že se zastaví veškeré investice SŽDC a peníze na ně hned tak nebudou, v úterý 17. srpna už se situace pomalu obrací. Současný návrh rozpočtu SFDI poskytuje dostatek financí na již započaté stavby. Na nové však zatím nemá. Investovat se má do českobudějovického i plzeňského koridoru, které jsou v současnosti v silně rozestavěném stavu.

Celkový rozpočet SFDI pro rok 2011, čerpající peníze ze státní pokladny, úvěrů Evropské investiční banky i fondů Evropské unie, bude činit 67 mld. korun. Gustav Slamečka hospodařil v předešlém roce s 96 mld. Bývalý ministr Aleš Řebíček, který nastartoval během svého trojročního působení velké množství staveb, hospodařil každoročně se 70 až 80 mld. korun. A začínají se hledat možnosti nových zdrojů příjmů do rozpočtu. Pod drobnohledem jsou i ceny za dopravní cestu účtované SŽDC. Ta díky pětinovému zlevnění v minulém roce a propadu objemu nákladní dopravy přišla v posledním roce o dvě miliardy korun. Ministr začíná uvažovat o myšlence podpory nákladní železniční dopravy zvýšením mýta a zlevněním poplatků za dopravní cestu. Stejně tak může dojít ke zdražení dálničních známek.

Problémů je mnoho – neztratit již schválené dotace z evropských fondů, maximálně naplnit rozpočet SFDI, aby mohly být již rozběhnuté investice dokončeny, ale stejně tak zrevidovat náklady na výstavbu v době, kdy některé firmy mohou mít až 20% marže. Ministertvo dopravy a SŽDC by také měly co nejdříve sestavit dlouhodobý plán rozvoje železniční sítě tak, aby byly jasně stanovené priority další výstavby a oprav. Ten zde totiž dlouhodobě chybí.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Hospodářská komora ČR, Ministerstvo dopravy, ČT24 [1] [2], Aktuálně [1] [2], E15, MF Dnes/iDnes [1] [2] [3], Lidové noviny, Parlamentní listy, Českotřebovský deník


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 18.8.2010 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
18.08.2010 (20:52)  
Poborskiii: Díky za informace :-)
18.08.2010 (20:13)  
november: z návrhu rozpočtu SFDI plyne, že Bártovi nezbývá než dokončit stavby financované z EU, protože jinak bychom o ty peníze nenávratně přišli. A většina těch koridorových železničních staveb je většinově financována z EU, dá se možná říci naštěstí, jinak by je Bárta zřejmě zařízl ve prospěch dofinancování silnic.

V tom návrhu rozpočtu na 2011 a ve výhledu na 2012-2013 jsou ze 3.koridoru zařazeny stavby Beroun-Zbiroh, Zbiroh-Rokycany, Rokycany-Plzeň, průjezd uzlem Plzeň ve směru 3.koridoru, Stříbro-Planá, Planá-Cheb a GSM-R Praha-Plzeň-Cheb(od 2013) , vše spolufinancováno z EU, čili vlastně celý 3.koridor v úseku Beroun-Cheb.

Ze 4.koridoru tam jsou stavby Benešov-Votice, Sudoměřice-Tábor, Doubí-Veselí, Veselí-Horusice, Horusice-Ševětín, Nemanice-Č.Budějovice a GSM-R Praha-Horní Dvořiště(také od 2013). Čili chybí úseky Votice-Sudoměřice a Ševětín-Nemanice, což jsou vlastně ty nejhorší úseky, ale u nich by se zahájení díky opožděné přípravě do roku 2013 stejně nestihlo.
18.08.2010 (17:27)  
Jugy: Děkuji Ti, že jsi mě tak pěkně zaškatulkoval. Spíš než silácké kecy zakomplexovaného primitiva je to (i když opravdu nevhodně vyjádřené což klidně přiznávám) povzdechnutí nad tou situací. Ten povzdech měl mít spíše jakýsi rebelsky drsný nádech:-) Ovšem někomu kdo druhého chytá za každé slovíčko, to třeba nemusí být jasné, což mi před tím nedošlo.
Jinak k té objektivitě: Samozřejmě, že mě nejvíce zajímá trať kterou využívám já, k té mám největší mandát se vyjadřovat, protože často vidím v jakém stádiu se stavba momentálně nachází a tudíž se bojím, že by to v takovém mělo zůstat. Projekty optimalizací směrem na západ se dost dlouho odkládaly a teď tohle. Rozumím tomu, že dost podobné to jistě mají i směrěm na jih od Prahy. Ale situaci tam neznám tak podrobně.
registrovaný uživatel misa 
18.08.2010 (17:03)  
No to je pěkné.Ted už jen aby nám Unie ukazala pěkně po Topolánkovsku že jsme JEDNIČKY a nic nám nedala a všechno do posledního centu musíme vrátit!!!.Jen tak dál!No a kolik vrátili aut ve vládě?Ať si gumokola užijí železničních peněz!!!!!!
registrovaný uživatel junkrs 
18.08.2010 (16:41)  
Taky bych rád věděl, jaká je Bártovo praktická představa o převedení některých nákladů na železnici, když většina dříve sloužících vleček, nákladišť apod. už je dávno nebo postupně zrušená a na nové zřízení nejsou a nebudou peníze. To se to bude nakládat z peronů? :-)
18.08.2010 (16:07)  
Pěkně, pěkně..

Je toho moc, co je potřeba na železnici opravit. Havarijní stav jižního zhlaví hl. n. Brno například, Plzeň, Budějovice atd.. atd..
Šetřit se musí, ale bouchnutím do stolu by se to dělat nemělo. Loni v Brně na posunu vykolejil vagon (EC), nebyli tam lidi. Počítám, že pokud se bude Brnem jezdit dál, celé se to rozsype a budou zranění.

Jsem "rád" že do dálnic se investuje víc a víc..

Na druhou stranu tímto způsobem dostat kamiony na železnici by bylo fajn.. Máme vybudované terminály na okraji republiky? pokud vím, tak ne.. :-)
Takže hurá do zdražení míta - bude dražší chleba a lístky na bus.. ale jinak se nic nezmění
- víc nezaměstanných a míň peněz do rozpočtu.. Tak se na to připravme - lístky budou "zase" dražší - ale výplaty nám zůstanou. HURÁ, HURÁ, HURÁ !!! tleskám

pak se teprve bude muset šetřit... :-(
18.08.2010 (15:24)  
Politika si nema brat za tema technicke, inzenyrske veci, jiz drive vyresene. Bohuzel Brno a Usti nad Orlici je ukazkou politickych hratek si na technicke odborniky.

S vizi pana Barty souhlasim, avsak provedeni je prilis radikalni a soucinnost nevhodne zvolena. Vsem SDC byly skrtnuty vsechny dalsi penize na zadavani udrzbovych praci pro tento rok. K tomu je predepsano vyrazne propousteni. V soubehu se zastavenim koridorovych staveb, kdy se zarizeni nechava vetsinou dozit na samotnou hranici zivotnosti a dny do zahajeni vyluky se pocitaji doslova kazdym den, bude otazka bezpecnosti provozu lokalne hodne problematicka do jara pristiho roku.
registrovaný uživatel Sim 
18.08.2010 (15:23)  
Vladan > prave proto me mrzi, ze budova zustane CD a tim padem se z toho stane dalsi cerna dira na penize. Vyuzivat to nepujde, ale "zrat" na udrzbe to bude.

I kdyz jindy do CD rypu, v tomhle pripade mi je jich lito.
registrovaný uživatel Vladan 
18.08.2010 (14:35)  
Sim: Projekt Ústí nad Orlicí se již předělává na variantu s výpravní budovou, která ovšem zůstane nevyužitá a to včetně restaurace. Nesmyslné představy pana Kardmana, ovšem přesvědčivé, o využití budovy a pěkné restauraci jsou naprosto mimo realitu.
registrovaný uživatel Sim 
18.08.2010 (14:18)  
ekoter > no ja nevim, ale mam takovy dojem, ze "semafor" na kuse koleji se uz na spouste mist postavil. Docela by me zajimalo, na kolik takova sranda vyjde pri porizeni (ve srovnani s jinou legislativne korektni alternativou - tusim ze jen modry terc taky muze byt) a na kolik z hlediska provoznich nakladu.

Nejsem znalec zeleznicnich predpisu, ale zrovna tohle mi prijde doslova jako rozmarilost, podobne jako promenne informacni cedule u silnicniho tunelu Hrebec, kde jsem nikdy nevidel svitit nic jineho nez "TUNEL HREBEC" ... a to i v pripade, ze byl zrovna uzavren a jezdilo se oklikou...

Vladan > souhlas ... jinak podle me melo CD budovu prodat za symbolickou 1Kc tomuto sdruzeni, at si s ni delaji co chteji na vlastni naklady a koleje posunout o par metru vedle (ano, vim ze by to znamenalo predelani a zrejme prodrazeni celeho projektu, otazkou vsak je, zda toto odkladani nebude stat nakonec vice)... a hlavne jako nadrazi "pro lidi" pouzivat to, co je v centru mesta.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko