..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
01.02.2009 (22:54)  
SzKT: Až se ti někdy ráno po cestě do práce začne chtít (víš co), tak budu hooodně zvědavej, jestli by jsi neměnil za "letitý vehikl, který je nespolehlivý, lidem se vesměs hnusí, v propagaci kraje je téměř nepoužitelný":-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (22:35)  
Jirka Pospíšil: 2 věci se zde nesměšují, protože obě spolu dost úzce souvisí. Nerad bych řešil, jakým způsobem vznikla cena železniční dopravy (ono provozování dep, rozsáhlého personálu a pod. taky není zadarmo a vozidla v parku ČD rovněž nelze označit za úsporná...), podstatné je, co hejtman a jeho úředník dostane za cca. 25 Kč v průměru u autobusu (nové nebo zánovní vozidlo, které dobře vypadá, cestujícím se bude líbit a navíc je flexibilní, takže se spoj dá kdykoliv vtichosti zrušit), a co dostanou za oněch cca. 55 Kč u vlaku: letitý vehikl, který je nespolehlivý, lidem se vesměs hnusí, v propagaci kraje je téměř nepoužitelný a když to chtějí rušit, šotouši z celé republiky začnou mocně řvát.
Problém je v tom, že slovenská cesta nás čeká v každém případě, možná s ještě horšími následky pro dopravní systém, protože to, co je na ČD teď není dlouhodobě udržitelné. Dlouhodobá tvorba vnitřního dluhu došla tak daleko, že se vozový park ČD začíná fyzicky rozpadat a hra na Švýcarsko během několika let skončí. Nákup nových vozidel v tom obrovském rozsahu co je potřeba, je nereálný pro jakéhokoliv dopravce, kraje to platit nebudou, takže za ten několikaletý šotoušský mejdan zaplatíme likvidací soustavy veřejné dopravy v zemi. Na rozdíl od toho Slovenska totiž nemáme funkční regionální autobusy, neb dopravu mimo špičku tu tradičně obstarávaly dráhy. Takže to nejoptimističtější, co nás čeká je model Ústeckého kraje (náhrada vlaků mimo páteřní tratě komplexní sítí i o víkendu jezdících autobusů), jen se obávám, že většina krajů není tak osvícených.
V každém případě ale nevidím žádný důvod, proč bychom měli právo se vysmívat Slovákům, když z dlouhodobého pohledu lepší model nenabízíme.
registrovaný uživatel JiP 
01.02.2009 (21:47)  
SzKT - zacina se zde kombinovat nekolik problemu dohromady. 1) to ze 1 km busu stoji podstane mene nez 1 km jizdy vlaku a bus je tudiz pro kraje vyhodnejsi je znamy problem, ktery jak jiste vite plyne z toho, ze zeleznicni dopravci plati skutecne vsechny naklady z provozu zeleznice plynouci. 2) spor o frekvcenci a kvalite spoju. Je nutne si uvedomit,ze to ze by snad stat dal na podporu zeleznicni dopravy vice penez je pouze zbozne prani. Ani pan Jancura z SA se netaji tim, ze pokud bude provozovat kvalitni (myslen vozovy park) reg.os. dopravu bude chtit dotaci nekolikanasobne vyssi, nez pozaduji CD. A ja mam pouze obavy, ze vzhledem k tomu, ze statni rozpocet je deravy jak reseto, tak ono navyseni dotace na jeden vlak (obecne spoj) bude zcela jiste provedeno onim slovenskym modelem, snizenim jejich poctu na takovou uroven, kdy pouziti zeleznice je temer nemozne. Ty penize draham, ale ani nikomu jinemu, ten stat totiz neda, protoze obecne verejna doprava je u nas ponekud na chvostu obecneho zajmu. Nema smysl se prit o poctu spoju, ktere vyhovuji Vam, a kolik me. Je cestuji velmi casto a po ruznych trasach a tudiz se spise klonim k vyssi frekvenci spoju. Urcite bych ale uvital, desiro misto 810 a Bmz misto B, stojil ale radsi nohama na zemi.....
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (21:26)  
Jirka Pospíšil: To jsme 2, já taky auto nevlastním a přesto je mi ten úžasný rozsah železniční dopravy totálně k ničemu, ještě že existují SA, jinak bych byl imobilní! On je problém, že když už i takový efemerní dopravce jako Psota Znojmo nasazuje na linku do Brna luxusní Renault Illiade, tak je "standard" 810, B a spol zcela mimo mísu.
A problém je právě v tom, že každý rozumný dopravce by měl nabízet jen takový počet spojů, jaký dokáže reálně odvézt a to bez toho, že se mu vozový park dočista rozpadne! Slovensko je opačný extrém (taky ne moc dobrý), ale pravdou je, že tratě Slováci mají v dobrém stavu a nic nebrání tomu, aby se počet vlaků kdykoliv navýšil- stačí, aby politici chtěli a objednávali. Zato nás čeká už jen cesta do pekel: krajům požadavky ČD vadí (teď to volby trochu pozdržely, ale soc.dem. hejtmani budou mít bumbrlíčka taky asi brzo dost), autobus je podstatně levnější a komfortnější (25 a 55 Kč za km je trochu jiná suma, pokud jsou těch km tisíce) a v dálkové dopravě už "standard" ČD vadí všem drahám kolem.
A pokud jde o tu klientelu, tak ani 20-minutový takt by nepomohl, neb šotouši a trampové byli doma (mrzlo...), studenti jezdí v pátek domů a v neděli opačně, dělňasové mají víkend a báby nikam jezdit nepotřebujou, neb doktoři neordinujou a na hřbitov je autem příbuzní dovezou. Ostatní lidé běžných služeb ČD využívají minimálně a dokud bude "standard" a "spolehlivost" na stejné úrovni jako dosud, lepší to nebude!
registrovaný uživatel JiP 
01.02.2009 (21:11)  
SzKT - 1) Cestoval jste v sobotu, coz je obecne (nejen na zeleznici) nejslabsi den v poctu cestujicich. 2) Cela situace ma dve krajni reseni-prvnim z nich je maximalne navysit pocet spoju s tim, ze nic nezbyde na uklid, udrzbu apod. s tim ze vlak vam pojede co 20min, ale bude v otresnem stavu. Druhy extrem je provozovat slovy nekolik ks. vlaku, s pozlacenymi madly, kozenymi sedackami a obsluhou s vinem v kazdem kupe. A pak je rozumny kompromis, ktery plyne ze subjektivniho pohledu kazdeho jednotlivce. Nekdo by 1x za 3 hod 1 desiro, ja volim 3x za 3 hod regionovu. Ja automobil skutecne nevlastnim a tudiz verejna doprava je pro me jedina volba a dle meho nazoru se onen slovensky kompromis presunul prilis blizko k tomu vlaku se zlatymi madly jednou za den. Samozrejme je to vsak na subjektivnim postoji kazdeho. Ja situaci hodnotim z pozice nemajitele automobilu. Onen slovensky zazrak investic nevznikl tim, ze by se snad stat slitoval a dal vic, ale tim ze stejna hromadka penez jde na mensi pocet provozovanych vlaku. Opakuji, ze take nesouhlasim s B na IC, ale neplacejme zde vznesene vesly do vody-asi bychom zde hovorili o necem zcela jinem, kdyby delka seznamu vlaku na babitronu byla stejne dlouha jako seznam na slovensku.....
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (20:49)  
Jirka Pospisil: A mohu se jen zeptat, pro koho to kvantum vlaků vlastně je? Já jsem včera "okoštoval" po delší době regionální dopravu á la ČD a je fakt, že svým způsobem to komfortní bylo: Os Tábor- ČB, Bdt+Bdt+BDs, 6 lidí; Os ČB- Č. Velenice, BDs+Bdt, v Nových Hradech 8 lidí; Č. Velenice- Veselí n/L 810+010, ve vleku do Třeboně o samotě; Os Veselí n/L- H. Cerekev Dt+Bmo, 4 lidi za Veselím; R Vajgar v plánovaném řazení 23 lidí v Jindřichově hradci.A fakt nechápu, pro koho to kvantum nostalgických vlaků v otřesném stavu je(uklizené B už jsem dlouho neviděl!!)... A že slovenský regionální vůz je nejlepším vozem na EC je tragédie!!
registrovaný uživatel Golda  mail  
01.02.2009 (20:30)  
Musím souhlasit s Jirkou Pospíšilem. Jen tak namátkou sem si zkusil vyhledat vlakové spojení Poprad-Žilina (na docela důležité trati), s odjezdem z Popradu v 10:00 dnešního dne. Mezi 10. až 16. hodinou mi jedou 4 vlaky. Nic moc. Snad ne chyby vyhledávače :-).
registrovaný uživatel JiP 
01.02.2009 (18:26)  
thomas1607-Bohuzel s Vami nemohu souhlasit. Ja kdyz prijdu na nadrazi, tak se mi muze stat, ze misto pekneho IC prijede B na IC, ale jedu. Jenze kdyz prijdete na nadrazi vy, tak se muzete divat akorat na rezate koleje s myslenkou ze z Blavy do Kosic jede R, na kterem jedou vozy s klimou. Ptam se co je lepsi? Ja byt na Slovensku, tak mam uz davno auto a na vlaky..... Nicmene opakuji - B na IC nema co delat. Presto musim rict ze cesta B na IC je pro me stale mnohem prijatelnejsi, nez Slovenska cesta, kde sice kdyz na vlak prijdu, vim ze pojede dobry. Nicmene otazka vsak je, jestli pri tak nizke frekvenci jizd na nej vubec pujdu....protoze mi v garazi musi stat auto, protoze kdyz nekam potrebuju jet, vlak vetsinou nejede.
registrovaný uživatel ufo 
01.02.2009 (18:15)  
thomas1607: Asi si len nejaký príležitostný cestujúci. Keď chcem využiť železnicu na dochádzku niekam, alebo dostať sa niekam s prestupom, kde mi nejde priamy vlak, je mi prednejšia častosť spojov, takt a nejaké pohodlie vo forme čistoty, tepla a pohodlia. U nás je teda železnica trochu použitelná len na tase BA-ZA-KE. Inak je to katastrofa.
A žiaľ, stále častejšie čistota obyčajného Béčka ČD je na vyššej úrovni, ako nejaká MOVka na IC ZSSK. Takže nech sú vagóny ZSSK akokoľvek modernizované, keď sa mi v nich hnusí kvôli tomu, čo v nich vidím a cítim, vyhráva naozaj umyté Béčko Českých dráh.
01.02.2009 (17:59)  
Jirka Pospisil a stale dokola. Nebudem sa uz racej k tomu vyjadrovat k takymto prispevkom kde sa len hladaju veci aby s mohlo povedat ze ČD su lepsie...Ked tu bude clanok a o pocte spojov a dopravnej politike statu tak by som mohol ja napisat to co ty len trocha opacne, ze sice chodi u nas malo vlakov na niektorych tratiach ale aspon ked sa idem odviezt na nejakom IC tak viem ze tam nebude Becko......
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko