Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3

Pískáček se umisťuje na vzdálenost rovnající se rozhledové délce pro nejpomalejší silniční vozidlo, nebo na 250 m, pokud je délka kratší jak 250 m. Existují i výjimky, jako jsou např. dva a více přejezdů za sebou.
AŽD: Nejet přes přejezd řidič dost dobře nemohl,lidi si zaplatili jízdu až k lyžařskému areálu, kolik by sehnal zákazníků příště, kdyby je před přejezdem vysypal a řekl jim zbalte si ty lyže a zbytek jděte pěšky.... Jinak bez škralopu řídím od 1999 a za tu dobu...no řekl bych že alespoň na hlavních tratích by dráha měla uvažovat o instalaci přejezdů vzor transsibiřská magistrála. :-)))
Mě by zajímalo, kolik řidičů autobusu, se za existenci toho areálu zachovalo, jak byste se zachoval vy??? řekl bych že téměř nikdo...Jsou všichni tito nemyslící hovádka? Rozhodující je, aby řidič nabil dojmu, že místo je nebezpečné ne proto, že kvalita povrchu ohrožuje podvozek jeho autobusu, ale hlavně proto, že na trati se jezdí tak rychle, že 150-170m dohlednosti nestačí. Z řady telegrafních sloupů, zakřoveného okolí trati a nevalně vypadajícího (leč leštěného kolejiva to autobusák, který se z dráhou střetává právě akorát na přejezdu pozná těžko.Houkání vlaku na pískáčku před přejezdem mohl přeslechnout, protože se k přejezdu blížil po hlavní silnici v protisměru jízdy vlaku....
Netvrdím, že za vše zde může dráha svým laxním přístupem k výskytu vegetace a kvalitě tělesa samotného přejezdu, uvidíme až se vše proměří.Jasně že to celé může mít na triku řidič busu, to nepopírám, ale z reportáže SME se mi ten přejezd a jeho okolí hrubě nelíbí...A vzhledem k absenci tonážního a rozměrového omezení na přejezdu se motoráček mohl teoreticky střetnout třeba v létě s loženým 30t kamionem, který mohl vézt zeminu na vylepšení místního ski areálu... (=karosa není nejdelší vozidlo, které může přes tento přejezd jet). Vsadím se klidně o nějaké to nealkoholické :-))) pivo, že za nedlouho se v okolí přejezdu, ať už ppro dráhu nebo pro motoristy nějaké omezení vyskytne....
Mylsím, že každý rozumný řidič, se místo předpokládání, kolik by tak asi mohl mít času na překonání přejezdu, snaží přejezd co nejrychleji a v nejkratším čase opustit...
Ještě jednou chci připomenout, aby to nebylo špatně pochopeno, že neobhajuji špatný stav přejezdu a silnice a neházím 100% vinu na řidiče. Nicméně, myslím si, že řidič autobusu zodpovídá za životy ostatních, a proto by se měl snažit vyvarovat podobných nehod. Např. když slyším houkající vlak (měl bych slyšet, pokud houká, doufám, že houkal), tak na přejezd nevjedu...(tím nechci říct, že by třeba řidč autobusu opomíjel zastavit na přejezdu před houkajícím vlakem, pouze chci říct, že asi pochybil, když vlak včas nezaregistroval)
K tomu odsuzování, když někdo bez uvedení jediného relevantního argumentu tvrdí, že je to jednoznačně vina řidiče, tak tahle si představujete diskuzi?
Většina lidí, co tu diskutují, se snaží najít argumenty. A právě o tom to je.... Každý si tu vytvoří názor, se kterým postupně pracuje, snaží se si ho obhájit, ale i pracovat s názory ostatních a podle toho také svůj vlastní názor uzpůsobovat. Nechci, aby tu sršeli poznámky typu: "Řidič je debil!" a "Řidič není debil", ale o člověku, který se chytá každého slova a odsuzuje pisatele za "předčasné vytvoření si vlastního názoru a následné publikování v diskuzi" si nemyslím zrovna to nejlepší...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











