..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
01.03.2009 (18:00)  
To je stejné v ČR i SR. A tato návěst je umístěna dost daleko od přejezdu,vzdálenosti se liší podle traťové rychlosti,ale i ta nejkratší se měří na stovky metrů.

Pískáček se umisťuje na vzdálenost rovnající se rozhledové délce pro nejpomalejší silniční vozidlo, nebo na 250 m, pokud je délka kratší jak 250 m. Existují i výjimky, jako jsou např. dva a více přejezdů za sebou.
01.03.2009 (17:00)  
Ad JK ml.:Dovolím si upozornit,že vlak,blížící se k přejezdu,zabezpečeném výstražným křížem dává návěst Pozor(houká) nikoli před přejezdem,ale u nepřenosné návěsti Pískejte. To je stejné v ČR i SR. A tato návěst je umístěna dost daleko od přejezdu,vzdálenosti se liší podle traťové rychlosti,ale i ta nejkratší se měří na stovky metrů. Navíc návěst Pozor dává strojvedoucí opakovaně,nejméně třikrát. Houkačky jsou dost silné,aby je bylo slyšet i v jedoucím autobusu. Snížení rychlosti pro drážní vozidla je zbytečné,souhlasím s vámi,že zlepšení rozhledových poměrů je možné a velmi žádoucí,ale tak tomu je u všech přejezdů. Předpokládám,že kdyby strojvedoucí své povinnosti porušil(nedával návěsti,překročil rychlost) tak se o tom už ví. Je mi velmi líto zmařených životů a řidiče také,ale s konečným názorem je nutné počkat na vyšetření události,i když je to s pravděpodobností,hraničící s jistotou,vina řidiče.
registrovaný uživatel JK ml. 
28.02.2009 (10:06)  
Vousáč: Tak přehlednutí přeslechnutí, to je jasná vina motoristy v tom se určitě shodneme. Jde o to kde byl autobus ve chvíli, když motor pískal před přejezdem.Jestli už u přejezdu na tom brambořišti (pak je to jasná vina řidiče) a nebo jel ještě po hlavní značnou rychlostí proti směru jízdy vlaku (ze záběrů SME je ta odbočka od hlavní silnice k přejezdu kratičká, tak akorát na tu karosu), pak je otázka jak to houkání je slyšet.Těch aut tam podle té reportáže jezdí v zimě celkem dost. Je pravděpodobné že vinu bude mít auobusák, jde ale o to aby se řeklo, že tento přejezd je přehledný a bezpečný nebo není a pak se musí přijmout opatření k nápravě stavu jako vykácet okolní porost, upravit povrch přejezdu, komunikace k němu, dodat omezení vjezdu pro větší vozidla, snížit traťovou rychlost, zavést další body, kde má vlak pískat atd....Aby se to prostě objektivně vyšetřilo včetně znaleckých posudků a neřeklo se jen tak šmahem může za to pouze řidič tečka....
AŽD: Nejet přes přejezd řidič dost dobře nemohl,lidi si zaplatili jízdu až k lyžařskému areálu, kolik by sehnal zákazníků příště, kdyby je před přejezdem vysypal a řekl jim zbalte si ty lyže a zbytek jděte pěšky.... Jinak bez škralopu řídím od 1999 a za tu dobu...no řekl bych že alespoň na hlavních tratích by dráha měla uvažovat o instalaci přejezdů vzor transsibiřská magistrála. :-)))
27.02.2009 (0:26)  
To Vousáč: Kdyby jen před přejezdy! Moje zkušenosti jsou takové, že řidiči používají max. pedál plynu a to tak, že na všechno! Pak se snadno stane, že stojíte na křižovatce na červenou, najednou rána, vy jste na druhé straně křižovatky (pokud máte kliku a auta ze směru se zelenou se ještě nestačila rozjet) a na vašem místě stojí jiné vozidlo bez čumáku, jehož řidič ladil rádio, takže nějaká červená na semaforu ho nevzrušovala. Jakákoli změna počasí se okamžitě projeví na zvýšení počtu nehod. Dění na silnicích připomíná spíš corridu, než pravidly řízený provoz. Zákony jsou nekvalitní, policajta na silnici vidím dvakrát do roka: 31. února a když jedou někam za zábavou. Pokud je přivoláte k nehodě, obrňte se trpělivostí, budete čekat minimálně hodinu a také jsem zažil, že policajt přišel vyšetřovat nehodu pěšky, protože jediné auto, které na služebně měli, bylo bez benzinu! Potom se ovšem není co divit, že jsou nehody a mrtví, zejména když mentálů, kteří si myslí, že před nimi vlak zastaví, když vjedou na přejezd, je pořád víc než dost. Jeden by řekl, že časem vyhynou, ale vše nasvědčuje tomu, že jich spíš přibývá.
26.02.2009 (22:01)  
Ad JK ml.:neexistuje argument přehlédl,přeslechl. A jestliže někdo tvrdí,že ze stanoviště řidiče autobusu Karosa,jedoucím rychlostí do 30km/h není při otevřeném okně a vypnutém rádiu slyšet houkání,byť se jedná o vlak,blížícíse z pravé strany,krutě se mýlí. Mám zkušenosti s tím,že řidiči před přejezdy sluch prakticky nepoužívají a také vím,že mot.vozy ř.810 a jejich klony mají houkačky opravdu velmi hlasité.
26.02.2009 (13:00)  
Ten přejezd je takový, jaký je! Je možné, že teď se s ním něco udělá (je otázka co a na jak dlouho to pomůže), je také možné, že přejezd polní cesty, využívaný jen sporadicky a hlavně zemědělskou technikou, zůstane beze změny. Každopádně ale platí, že přejezd v žádném případě není běžná silnice a vlak má vždy absolutní přednost! A dokud si tohle řidiči nevtlučou do kedluben a nezačnou se podle toho chovat, zejména na přejezdech, kde není rozhled, budou nehody pořád! Pokud jde o autobus: Jesliže při jízdě po hrbatině vypadávají rychlosti, je v konstrukci vozidla cosi špatně a výrobce by měl urychleně zjednat nápravu, nebo by mělo být striktně zakázáno tato vozidla na hrbatých silnicích používat, potom je ovšem otázka, kde by tyto autobusy mohly u nás jezdit.
26.02.2009 (12:53)  
To JK: Jak bych se zachoval já? Jako vždy! Když někam nevidím, tak tam nejedu buď vůbec, nebo tak ,,rychle" abych dokázal doslova na fleku zastavit! A vjet na přejezd, kde nemám přehled a PZZ není? Ani náhodou. Zastavit před kolejemi, pootevřít okno (radio, ani jiný zdroj rámusu v autě nemám a nikdy mít nebudu), a poslouchat a koukat! V daném případě by tedy bezpečně projel vlak a teprve po něm, opět bezpečně, já.
registrovaný uživatel JK ml. 
25.02.2009 (23:21)  
AŽD: S tím kdo co komu platí za údržbu za přejezdu a okolí asi bude zakopaný pudl. Nikdo nic neplatí, nikdo nic neudržuje, a pak na přejezdu nikdo nic nevidí a kodrcá se tam příliš pomalu na to jaká je tam traťová rychlost (a nikdo za nic nemůže tedy kromě toho nešťastného řidiče
Mě by zajímalo, kolik řidičů autobusu, se za existenci toho areálu zachovalo, jak byste se zachoval vy??? řekl bych že téměř nikdo...Jsou všichni tito nemyslící hovádka? Rozhodující je, aby řidič nabil dojmu, že místo je nebezpečné ne proto, že kvalita povrchu ohrožuje podvozek jeho autobusu, ale hlavně proto, že na trati se jezdí tak rychle, že 150-170m dohlednosti nestačí. Z řady telegrafních sloupů, zakřoveného okolí trati a nevalně vypadajícího (leč leštěného kolejiva to autobusák, který se z dráhou střetává právě akorát na přejezdu pozná těžko.Houkání vlaku na pískáčku před přejezdem mohl přeslechnout, protože se k přejezdu blížil po hlavní silnici v protisměru jízdy vlaku....
Netvrdím, že za vše zde může dráha svým laxním přístupem k výskytu vegetace a kvalitě tělesa samotného přejezdu, uvidíme až se vše proměří.Jasně že to celé může mít na triku řidič busu, to nepopírám, ale z reportáže SME se mi ten přejezd a jeho okolí hrubě nelíbí...A vzhledem k absenci tonážního a rozměrového omezení na přejezdu se motoráček mohl teoreticky střetnout třeba v létě s loženým 30t kamionem, který mohl vézt zeminu na vylepšení místního ski areálu... (=karosa není nejdelší vozidlo, které může přes tento přejezd jet). Vsadím se klidně o nějaké to nealkoholické :-))) pivo, že za nedlouho se v okolí přejezdu, ať už ppro dráhu nebo pro motoristy nějaké omezení vyskytne....
registrovaný uživatel Golda  mail  
25.02.2009 (15:46)  
Poborskiii: co měl řidič předvídat? Řidič předpokládá, že má dostatek času na bezpečné přejetí přejezdu.

Mylsím, že každý rozumný řidič, se místo předpokládání, kolik by tak asi mohl mít času na překonání přejezdu, snaží přejezd co nejrychleji a v nejkratším čase opustit...
Ještě jednou chci připomenout, aby to nebylo špatně pochopeno, že neobhajuji špatný stav přejezdu a silnice a neházím 100% vinu na řidiče. Nicméně, myslím si, že řidič autobusu zodpovídá za životy ostatních, a proto by se měl snažit vyvarovat podobných nehod. Např. když slyším houkající vlak (měl bych slyšet, pokud houká, doufám, že houkal), tak na přejezd nevjedu...(tím nechci říct, že by třeba řidč autobusu opomíjel zastavit na přejezdu před houkajícím vlakem, pouze chci říct, že asi pochybil, když vlak včas nezaregistroval)


K tomu odsuzování, když někdo bez uvedení jediného relevantního argumentu tvrdí, že je to jednoznačně vina řidiče, tak tahle si představujete diskuzi?
Většina lidí, co tu diskutují, se snaží najít argumenty. A právě o tom to je.... Každý si tu vytvoří názor, se kterým postupně pracuje, snaží se si ho obhájit, ale i pracovat s názory ostatních a podle toho také svůj vlastní názor uzpůsobovat. Nechci, aby tu sršeli poznámky typu: "Řidič je debil!" a "Řidič není debil", ale o člověku, který se chytá každého slova a odsuzuje pisatele za "předčasné vytvoření si vlastního názoru a následné publikování v diskuzi" si nemyslím zrovna to nejlepší...
25.02.2009 (11:45)  
Strojvedoucí z Paskova odjel na červenou, takže ano.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko