..: Výběrové řížení na regionální dopravu proběhne i v JMK :..

Brno hl.n. Brno - Nedlouho potom, co Liberecký kraj vypsal výběrové řízení na regionální železniční dopravu a ministerstvo dopravy začalo uvažovat o tendru na rychlíky, přišli se stejným záměrem i krajští radní na jižní Moravě. Na území Jihomoravského kraje zatím všechny výkony na železnici zajišťují výhradně České dráhy. Ty pro příští rok požadují od kraje skoro miliardu korun na pokrytí ztrát z osobní dopravy, s čímž ovšem vedení JMK není spokojeno.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek proto prohlásil, že kraj vypíše výběrové řízení na provozování regionální železniční dopravy, přičemž věří, že jiná společnost dokáže spoje obsloužit novými soupravami za stejnou nebo nižší částku než České dráhy. "Letos se to snad nějak vyřeší, do budoucna by to ale mohl být problém. My jsme letos připraveni loňskou dotaci navýšit o inflaci a několik procent. Částka, kterou požaduje dopravce, je ale neakceptovatelná," říká Hašek.

Krajský radní Jaroslav Pospíšil ovšem podotýká, že se kvůli placení dopravy budou muset navýšit rozpočty krajů. Při stávající výši subvencí podle něj nikdo vlaky v požadovaném rozsahu provozovat neodkáže. Tendr by ale přesto mohl celkovou sumu za regionální spoje podstatně snížit.

zdroj: ČT24


Adys Poslat mail autorovi | 19.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
19.03.2009 (18:15)  
kubam - prvni odstavec - ano, bohuzel, druhy odstavec - ano, doufam:-)

pozn.: vyhodu te sitovosti bych ale videl spis v tom, ze to na sebe navazuje, listek si klidne koupim stejne jako v autobuse vickrat, s tim neni problem...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
19.03.2009 (18:00)  
Par drobnosti k financovani:
1. Arriva ma dostat 112,-Kc/vlkm (zdroj KORID LK v CT)
2. CD dostavaji od LK max. 54,-Kc/vlkm (zdroj KORID LK v CT)
3. CD si mohou nechat cast z vybraneho jizdneho do urciteho procenta a limitu, jinak je jim snizena uhrada ztraty, ale rozhodne to neni to, co pise p. Babilon
4. CD vykazuji skutecne prumerne naklady na vlkm ve vysi 136,-Kc, to je celkem pekne cislo - ale vazne!
5. Jancura svoje naklady na trasu OVA-PHA odhadl prave na 136,-Kc/vlkm, takze Arriva je dost nizko s tim, ze vytizenost na casti trasy bude slaba (pocitam, ze budou prodelavat, ale to je jejich vec, pokud nevypovi smlouvu)
registrovaný uživatel kubam 
19.03.2009 (17:50)  
M: souhlasím s tebou;-) Jenže víš v čem je problém, trošku v tom, že chudší lidi mají většinou i menší vzdělání (nic proti, snad se nikoho nedotku) a když se jim řekne, že se zruší poplatky 30Kč u doktora, tak jsou u vytržení a doslova "opití rohlíkem" a nic dalšího nevidí a dalších 10 věcí, který jim uškodí si nevšimnou.

Já bych jinýho dopravce uvítal, s podmínkou, že by byl zachován síťovej efekt železnice, což myslím tak, abych si mohl v Horní dolní koupit lístek do Dolní horní, což je podle mě velká výhoda.
registrovaný uživatel M 
19.03.2009 (17:25)  
happy - vydal, nevydal, ja nad tim nevydanim nebrecim, jen jsem to tim jakoze uvedl:-)
Pokud jde o tu odu na radost, tak souhlasim s tim, ze oda radost byl puvodni clanek v Rovnosti, ale nikoliv muj. Na vice mistech clanku jsem totiz naznacil, ze Jancura pekne povida, ale jediny "hmatatelny" vysledek je skica jednoho zlutyho vlaku.

V "clanku" (tom mojem) se mimojine pise, ze Jancura je schopnej vyjet za ctyri roky (jestli keca je jedno:), pricemz Hasek (JMK) je ochotnej zaplatit za vlaky za letosni rok, ale pristi uz ne. Takze tady mame urcite jakesi trilete vakuum...

A mimochodem, je tady videt pekne jedna vec - kdo jezdi vlakem? No v "prumeru" beze sporu spise chudsi lide (jak uz jsem jednou napsal - vlakem jezdi hlavne ti, kteri nemaji na auto a potom ti, ktri si nepotrebuji dokazovat, ze ho maji) a u vesla je tedka strana, ktera se populisticky profiluje jako ta, ktera chrani spise ty chudsi (30 korun za doktora je asi nejvetsim dukazem). A ted jedovata otazka - kdo asi bude poskozen tim, kdyz by se zhorsila dostupnost hromadne dopravy? Chlapci a devcata, ti bohati to nebudou. Aneb pompezni lidem dame 30 korun za doktora, ale 200 stovky jim na pojisteni neslevime a omezime (nicmene nechci predjimat) verejnou dopravu. Inu, nekupte to:-)
19.03.2009 (16:45)  
Ještě k těm soupravám. Je jasné, že v současné době soukromí dopravci žádné soupravy nemají. Otázkou ale je, jestli to náhodou není vyvoláno situací, která panuje v ČR. Proces schvalování soupravy je neadekvátně dlouhý a mnoho společností odradí. Navíc v situaci, kdy lze výdělečně provozovat železniční dopravu jen na velmi málo tratích a zde si ještě ČD hlídají, aby se na ně nikdo nedostal, nelze očekávat, že by si někdo kupoval soupravy a ty potom někde stály.

Navíc je třeba si uvědomit, že soupravy, které budou požadovány ve výběrovém řízení, nemají povětšinou (až na pár Elefantů) ani ČD. Takže měřme prosím všem stejně...
19.03.2009 (16:40)  
Happy: No já nevím. S větší jednotkou se jistě zvýší odpisy, ale snad tam sakra jezdí proto, protože tam je velká přepravní poptávka a tudíž mám vysoké výnosy z jízdného (nebo podíly na IDS). Náklady je optimální počítat na jedno místo a když je někde velká poptávka můžu jezdit třeba s 12-vozovou jednotkou a zaplatí se stejně (ne)snadno jako tříčláknové Desiro. Samozřejmě u toho plnějšího vlaku klesá poměr dotace na cesujícího, ale to je snad v pořádku. Proč by se mělo dotovat něco co má ziskový potenciál.
19.03.2009 (16:37)  
Mohl by někdo dát odkaz na článek, ve kterém se uvádí cena výkonu?

Jinak pokud je to tak, jak jsem si to přebral, tak se železniční doprava v podstatě přizpůsobí modelu autobusové dopravy a tím se stane cena výkonu vzájemně srovnatelnou. Z pohledu motivace dopravce ale považuji za mnohem vhodnější současný model železniční dopravy, kdy se určí cena výkonu a tržby připadají dopravci. Ten je pak motivován zvyšovat si výnosy výhradně formou tržeb, nikoliv dotací.

Jinak mě zaráží, že se ještě stále najdou tací, kteří jsou proti výběrovým řízením. Současný tarif ČD, který je považován za spravedlivý (???), v podstatě téměř nezvýhodňuje cenově lidi, kteří jezdí na delší vzdálenosti. Prostě např. 200 km stojí 188 Kč a 2*100 km stojí 196 Kč.
registrovaný uživatel happy 
19.03.2009 (16:32)  
ad M:Já bych ti ten článek taky asi nevydal, protože to je óda na radost a ne fakta. Huba a papír snese všechno. A toho Jančura silně zneužívá.On je rozdíl jezdit s Desirem nebo Schuttlem na lokálce za 120 kč na km nebo jezdit s pětivozovou či více podlažní jednotkou za 200 - 300 milionů v příměstské dopravě.To potom jsou odspisy sakra větší. Zatím nikde nejezdí a chtěl by rovnou celý JMK...Aby se tím soustem nezadusil.

SAmozřejmě podporuji VŘ, ale některé exhibicionisty nemám rád.
registrovaný uživatel M 
19.03.2009 (16:13)  
Jinak tohle je clanek, ktery jsem sesmolil tak pred mesicem. Jakozto reklama na Jancuru neprosel. Jakozto komentar snad projde:-)


Brno - Majitel Student Agency opětovně vyjádřil, opětovně pouze prostřednictvím novinového rozhovoru, zájem vstoupit do regionální železniční dopravy. Tentokrát byla řeč o jižní Moravě. Ačkoliv jde stále jen o slova, je patrné, že Jančura, s franouzským partnerem za zády, nad železnií kouží jak dravec nad kořistí. Otázkou je, jak lze jeho zájem chápat - zda-li jako kroužení supů nad mršinou nebo svíčkovou nebo stádem hospodářských zvířat.

Jančura svoji "nabídku" tentokrát nepopisoval v superlativech, kterými nešetřil při "představení" dálkového vlaku HighJet (slůvko "Jet" se ale Jančurovi z nějakého důvodů zjevně líbí, do regionální dopravy by totiž šel pod značkou RegioJet). Hovořil pouze o věcech, které lze považovat za splnitelné - o četnějších spojích a snížení dotací na provoz. U finanční otázky patrně lehce na city čtenářů každopádně zahrál, když se jim pokusil vnutit myšlenku, že dotace JMK do železniční dopravy byly meziročně zdvojnásobeny. Tuto zjevnou nepravdu, ponechala redaktorka bez odezvy... Celkově vzato, je patrné, že Jančura mírně přehodnocuje svůj postoj k veřejné dopravě a rozinky (chcete-li svíčkovou) spatřuje (i) v regionální dopravě a rád by pro sebe urval co největší kus. Alternativním pohledem na totéž může být vnímání jeho snahy jako pokus o zničení Českých drah (což bylo připodobněno ke stádu hospodářských zvířat), které mnozí mohou, mylně, vnímat jako útok na zaměstnanost a nespornou integritu poskytování služeb v krajské železniční dopravě. Třetí možností, jak se dá Jančurovo kroužení nad kořistí pojmout, je mršina. To pro případ, že jste nad ČD zlomili hůl a jiného dopravce budete vnímat takřka jako spasitele.

Podstatný rozdíl proti libereckému kraji, kde se vypsání výběrového řízení již plánuje a Jančura do něj chce vstoupit s partnerem Keolis (případně Keolis bude do výběrového řízení vstupovat s partnerem Jančura...), je, že v jihomoravském kraji není vybírání provozovatele železniční dopravy na pořadu dne. Radní Jaroslav Pospíšil připouští, že Jančurova nabídka vypadá, na první pohled, líbivě, ale není to tak jednoduchá záležitost. Otázku proč to není jednoduché ovšem nezodpověděl. Tak hlavně že víme, že to nebude snadné... Jančura přesto ve vypsání výběrového řízení věří a to dokonce do konce tohoto roku. V případě, že by se ledy pohnuly, tak RegioJety mohou, údajně, vyrazit za čtyři roky.

Nejzajímavěji na možný jihomoravský francouzsko-studentský vpád reagovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle ní se České dráhy na vypisování výběrových řízení těší! Konkurenční nabídky se podle ní nebudou příliš lišit od nabídek Českých drah a díky nim se tak prý konečně ukáže, že náklady ČD na provoz jsou reálné. Otázkou, které se autorka ani mluvčí již nevěnovaly, samozřejmě je, zda-li je přirozené, aby se nabídka Českých drah příliš nelišila v momentě, kdy dopravu na jižní Moravě zajišťují i řady 242 nebo jednotka 560... V zásadě se tedy Šubová shodla s Jančurou - obě společnosti nabídnou podobnou cenu (Jančura mluví o ceně nižší). Je ta vozidla nebudou podobná.
Jančura naznačil i jakým způsobem nižší ceny chce dosáhnout. Soupravy by byly vyrobené z lehčích materiálů, než jsou současná vozidla Českých drah, tím pádem by spotřebovaly méně energie a také by se ušetřilo za poplatky pro SŽDC. K tomu samozřejmě úspory v režiích.

Stejně jako u všech Jančurových plánů, i tento zůstává stále jen na papíře (navíc možná jen novinovém). Na druhou stranu, ta svíčková určitě láká. Nejen Jančuru.
registrovaný uživatel M 
19.03.2009 (16:10)  
Anri: Fakta: Arriva nedavno vyhrala v Liberci na trase Rybniste - Zittau - Liberec s nabidkou 112,-Kc/vlkm (byla v soutezi sama a ja pochybuji, ze to je realna cena). CD dostavaji v Libereckem kraji v soucasnosti 54,-Kc/vlkm.

A ja zkusim jina fakta - gothaj stoji 50 korun, sunka stoji 200 korun. Zasyti oboje celkem stejne (mozna), ale ve kvalite je tam kurva rozdil...

No a potom se tu objevili informace od bilase a babilona, ktere z tvrzeni anriho udelaly vykrik do tmy, protoze se zda, ze Arriva bude prodavat sunku za cenu gothaje (poznamka: prodavat gothaj za cenu sunku zni podobne, ale stejne to neni:-))
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko