Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…
Dárek pro fanoušky
"Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.

Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.
Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo
| 16.3.2009 (7:00)
TTtrain: Smím se zeptat, o co vám jde? Je to na naší odpovědnost, co si na svou zeď napíšeme a necháme napsat. S dovolením si o tom rozhodneme sami. Přispějte svou troškou do mlýna a můžete spolurozhodovat. V opačném případě zůstaňte se svou kritikou stejně pasivní, jako jste byl doposud pasivní s podporou.
Ad. moderované komentáře: snad jste nedoufal, že by si některý správce na své zdi nechal takové nesmysly.
Každopádně vzhledem k továnímu typovému označení 109E je to trefně zvolená přezdívka. Díval jsem se na video a některé zvuky, převážně ve vyšší rychlosti se hodně blíží zvukům leteckého proudového motoru (i když Bf 109E měl pístový). Nicméně ta analogie s letadlem je tu nesporná.
A z hlediska mého subjektivního názoru, ta přezdívka se mi líbí, i když je to německé slovo. Vymyslete tedy jinou, lepší... Ale přijatelné je to, co přijme většina lidí (odborné veřejnosti). A to se stalo.
Sorry za off-topic :)
Navic, Messerschmidt je take prijmeni jednoho nacionalistikeho politika, takze i proto radsi ne.
To uz je lepsi ten Bivoj, ten aspon nikoho neurazi.
Vousáč: Jen doufám, že jí nepřejete stejnou úspěšnost v počtu usmrcených lidí. To by si moc nezajezdila. :-)
Myslím, že máte přehnané obavy, krom toho po vás mohou chtít vysvětlení i za článek ex post. Ale prosím. Za tu zprávu se zaručuji já, jakožto váš dopisovatel. Pokud by se to někomu nelíbilo, ať si seřvou mne.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










