..: Návoz 380.001 do Velimi aneb Messerschmitt znovu přeletěl Prahu :..

Rn 69901 přiváží 380.001 do Velimi, foto: Chary Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…

Dárek pro fanoušky

749.006 + 380.001, Hořovice, foto: Filipo "Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.

740.420 odtahuje 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary740.420 odváží 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary Rn 69901 přivezl 380.001 do Velimi, foto: Chary Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.

Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.

Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 16.3.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Plzeňský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
16.03.2009 (17:05)  
čunče: Vložil jste dvě holé věty - to na aktualitu není. Kolegové ji doplnili o další informace a nakonec se rozhodli dát dohromady další info a počkat na fotky od Charyho. Kdybyste rovnou napsal celý odstavec a kolegové to nemuseli upravovat, byla by to jiná. A znova se ptám: je nějaký problém dát echo do našeho fóra? Zobrazí se to na hlavní stránce stejně jako aktualita. Že aktualita tentokrát nevyšla neznamená, že si vaší snahy nevážíme. Naopak. Jen to příště chce víc, než 2 věty.

TTtrain: Smím se zeptat, o co vám jde? Je to na naší odpovědnost, co si na svou zeď napíšeme a necháme napsat. S dovolením si o tom rozhodneme sami. Přispějte svou troškou do mlýna a můžete spolurozhodovat. V opačném případě zůstaňte se svou kritikou stejně pasivní, jako jste byl doposud pasivní s podporou.

Ad. moderované komentáře: snad jste nedoufal, že by si některý správce na své zdi nechal takové nesmysly.
Registrierter Benutzer Rail-2005  mail  
16.03.2009 (16:41)  
Nehádejte se tu o přezdívce Messerschmitt z hlediska ideologií. To bych také mohl tvrdit, že existence státu Izrael je stejný zločin jako existence nacistického Německa. Nechme to být!

Každopádně vzhledem k továnímu typovému označení 109E je to trefně zvolená přezdívka. Díval jsem se na video a některé zvuky, převážně ve vyšší rychlosti se hodně blíží zvukům leteckého proudového motoru (i když Bf 109E měl pístový). Nicméně ta analogie s letadlem je tu nesporná.
A z hlediska mého subjektivního názoru, ta přezdívka se mi líbí, i když je to německé slovo. Vymyslete tedy jinou, lepší... Ale přijatelné je to, co přijme většina lidí (odborné veřejnosti). A to se stalo.
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
16.03.2009 (16:29)  
Pane Petrák, můžete mi prosím vysvětlit, v čem spočívá schválnost zveřejnění takové informace? Nebo snad bylo na přepravě něco tajného?
Registrierter Benutzer tenzor 
16.03.2009 (15:57)  
Josef Petrák: Proč byste měli ČD nebo Škodě cokoli vysvětlovat? Sponzorují vás?
Registrierter Benutzer tenzor 
16.03.2009 (15:55)  
Vousáč: tak nejúspěšnější stíhačka to nebyla (pokud to nebereme jen podle počtu letadel které M. sestřelily - ale to je vzhledem k poštu vyrobených kusů jasné), Focke Wulf 190 byl lepší skoro ve všech směrech. Me 109 sice byla na začátku válku nejlepší stíhačka, ale postupně zastarala a byla překonána mnoha letouny a nepomohly ani různé vylepšené verze, kdy vyšší rychlost šla na úkor ovladatelnosti. Už v bitvě o Británii zvítězily nad tímto letounem britské stroje Spitfire a ke konci války už neměl proti nejlepším stíhačkám jako P-51 Mustang šanci.

Sorry za off-topic :)
16.03.2009 (15:23)  
j p) Pokud to budete hláskovat dobře a hodíte do googlu, zjistíte, že existovala továrna na stíhačky a jmenovala se po zakládajícím konstruktéru... Ty stíhačky byly dobré, ideologie, která je použila, už nikoliv, ale o tom se tu nikdo nebaví. Ty stroje posloužili i jiným věcem - třeba uchránění samostatnosti státu Izrael. Přezdívku rozhodně nevytvořil nikdo na ŽP, běžně se už používá. Možná vzniknou i jiné, ale takhle je již platná a relativně zažitá.
Registrierter Benutzer j p 
16.03.2009 (15:02)  
Fakt mi unika, proc se tu snazite prosadit uplne nevhodnou prezdivku. Messerschmidt je jmeno firmy. Ta firma vyrabela celou radu veci a Bf 109E byl jeden z mnoha jejich vyrobku.
Navic, Messerschmidt je take prijmeni jednoho nacionalistikeho politika, takze i proto radsi ne.
To uz je lepsi ten Bivoj, ten aspon nikoho neurazi.
Registrierter Benutzer MirekM  mail  
16.03.2009 (14:07)  
MaF: A peršing je co? 109E je prostě Messerschmitt, a dokud se neproslaví sama, tak jí to zůstane.
Registrierter Benutzer MaF 
16.03.2009 (12:55)  
OT: Stejně doufám, že si v provozu najde jinou přezdívku. Tohle mi fakt nesedí, hlavně na českou mašinu.

Vousáč: Jen doufám, že jí nepřejete stejnou úspěšnost v počtu usmrcených lidí. To by si moc nezajezdila. :-)
Registrierter Benutzer čunče  mail  
16.03.2009 (11:55)  
Josef Petrák:
Myslím, že máte přehnané obavy, krom toho po vás mohou chtít vysvětlení i za článek ex post. Ale prosím. Za tu zprávu se zaručuji já, jakožto váš dopisovatel. Pokud by se to někomu nelíbilo, ať si seřvou mne.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko