..: Nový vizuální styl ČD: vozidla se odliší od konkurence :..

151.001 a InterCity, v design Najbr, foto: České dráhy Praha - S blížící se liberalizací trhu železniční osobní dopravy v přichází na evropské železnice nový prvek — konkurence. V prostředí několika různých dopravců na místě někdejší jediné velké státní společnosti tak nutně vyvstává potřeba jednoznačně se identifikovat a vytvořit u zákazníků jasnou asociaci značky a produktů. Zatímco u žlutého autobusu si dnes většina cestujících vybaví společnost Student Agency, již zanedlouho by stejně jednoduše měly jít poznat i vlaky Českých drah. Ty totiž chystají postupné sjednocení vizuálního stylu svých vozidel. Dominovat jim tradiční i moderní modrá ve světlejším a tmavším odstínu, společně s šedou či stříbrnou, přičemž lokomotivy a vozy si ponesou vlastní charakteristické schéma. Design z dílny Studia Najbrt dnes největší český dopravce oficiálně představil na tiskové konferenci v Praze.

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyZačátkem února se na českých kolejích objevila zvláštnost, která, na rozdíl od jiných netypických počinů v oblasti osobních vozů, upoutala pozornost na první pohled: chebský rychlíkový vůz řady B (CZ-ČD 51 54 20-41 691-6) dostal při pravidelné obnově laku zcela netradiční modro-šedý kabát místo původní zeleno-bílé kombinace, která dosud suverénně vévodila flotile Českých drah. Podle tehdejší reakce tiskového odboru ČD na dotaz naší redakce se jednalo o testovací nasazení nového barevného schématu, jež mělo ověřit jeho použitelnost v praxi. O úspěšnosti této zkoušky svědčí fakt, že již za necelé dva měsíce se dopravce rozhodl novou barevnou kombinaci vzít za svou a postupně do ní obléct všechna svá vozidla.

Sjednocený Najbrt, nikoli však unifikace

163.257, odjezd, Praha hl.n., foto: Josef Petrák Sjednocení barevného řešení vozidel paradoxně přichází v době největší vzhledové rozmanitosti vozového parku ČD. Tu jen v uplynulých několika letech výrazně rozšířil barevná řešení CityElefantů, Regionov nebo vozů pro dálkovou dopravu v tradiční zelené i výrazné červené (v případě vozů vyrobených v SKV Zličín, případně rekonstruovaných v ŽOS Trnava a financovaných skupinou ING). I s atypickými nátěry tak lze u ČD v současnosti nalézt 18 různých vzorů u vozů a jednotek, nepočítáme-li drobné odlišnosti v rámci jedné barevné kombinace. K tomu lze dále přičíst bezpočet vzhledů lokomotiv, u nichž je navíc často faktorem kreativita personálu domovského depa. Jednotný vizuální styl v takovém případě situaci značně zjednoduší, jelikož určitou rozmanitost si v novém systému zachovají pouze vozy. Ty budou podle svých typů a určení představovat variace na základní barevné téma. Naopak mnoho pestrobarevných lokomotiv se obleče do jednotné uniformy se šikmými pruhy a jediné drobné modifikce budou odpovídat pouze tvarovým charakteristikám vozidla.

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyNa rozdíl od dnešní situace, kdy není problém narazit na poměrně divoké kombinace - někdy navíc okořeněné třeba oranžovým vozem Bvt - nový design vagónů těží z jednoduchosti. Celou soupravou se potáhne souvislá modrá linie, ze které na první pohled bude vystupovat pouze hnací vozidlo. Lůžkové vozy budou postrádat světle modrou a šedou, služební vozy naopak šedou a tmavě modrou barvu; jídelní vozy budou kombinovat šedou s tmavě modrou. Konkrétní řešení kombinovaných vozů (např. vozů 2. třídy se služebním oddílem řad BDs/BDbmsee, nebo bistrovozů řady ARmpee) zatím nejsou známé. Z tradičních prvků se na vozech zachová žlutý pruh pro označení 1. třídy, jenž by se měl nově vrátit i na jednotky řady 471, u kterých zmizel při zavedení jejich aktuálního nátěru.

Nové barevné schéma ČD, jednotka 471 CityElefant
Jednotka řady 471 CityElefant
Nové barevné schéma ČD, jednotka 814 RegioNova
Jednotka 814 RegioNova
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. třídy Nové barevné schéma ČD, vůz 2. třídy
Vůz 1. třídy Vůz 2. třídy
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. a 2. třídy AB Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz
Vůz 1. a 2. třídyJídelní vůz
Nové barevné schéma ČD, cyklovůz Bvt Nové barevné schéma ČD, služební vůz Ds
Cyklovůz (řada Bvt)Služební vůz (řada Ds)
Nové barevné schéma ČD, lehátkový vůz Nové barevné schéma ČD, lůžkový vůz
Lehátkový vůzLůžkový vůz
Nové barevné schéma ČD, lokomotiva 162/163
Lokomotiva (řada 162/163)

Jednotný styl reprezentuje značku

Téma barevné unifikace vozidel je mezi železničními nadšenci mnohdy až překvapivě citlivé. V praxi jsme to měli možnost vidět v uplynulých několika letech, kdy ke kompletnímu vizuálnímu sjednocení svého vozového parku přistoupil slovenská ZSSK. Ta si vypracování nové firemní vizuální identity objednala v roce 2005 ve snaze vystupovat jednotně v měnícím se prostředí železniční dopravy. Nový koncept "blonski" přitom zasáhl vozy i hnací vozidla bez rozdílu, pouze s přihlédnutím na určité tvarové charakteristiky lokomotiv.

Petr Bendl, foto: Josef PetrákAktuální kroky ČD nemají ambici navléct všechna svá vozidla do zcela jednotného kabátu, ale spíše zvýraznit společné znaky prostřednictvím vizuálního stylu. „Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ hodnotí přijetí nové identity generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jak sám uvádí, dopravce se tímto krokem připravuje na postupný příchod konkurence, ve které musí být vlaky Českých drah na první pohled rozeznatelné.

Jednotlivé společnosti vnímají vizuální sjednocení jako krok k budování značky. V případě ČD, které svůj grafický styl již delší dobu používají v celé řadě situací, od propagačních materiálů přes vlakové průvodce až po značení na nádražích, je ustoupení od barevného karnevalu na kolejích jedině logickým krokem. Zjednodušení má navíc ještě jednu výhodu: zlevňuje a zjednodušuje údržbu laku. Vedle barev je novým charakteristickým znakem ČD i speciální písmo ČD Fedra. Studio Najbrt již za svou práci pro národního dopravce získalo ocenění Czech Grand Design 2007 za orientační systém na nádražích.

Modro-modré ČD

Aleš Najbrt, designer, foto: Josef PetrákPokud se dosud dráhy v lepším nebo horším smyslu metaforicky označovaly za "modrou armádu", po zavedení nového barevného schématu ČD to bude platit dvojnásob. Podobně jako u ČD Cargo, drží se i v osobní divizi Studio Najbrt kombinace světlé a tmavé modré. Autor návrhu Aleš Najbrt spojitost s tradicí otevřeně přiznává: „Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serióznost,“ komentuje aktuální podobu návrhu.

Nová barevná kombinace ČD je pŕitom prezentována jako zcela ojedinělá. „Barevnost lokomotiv a vagónů pro České dráhy je v evropské konkurenci jedinečná,“ uvádí autoři grafického návrhu. Faktem ovšem zůstává, že jednotný modře laděný nátěr ve své dálkové flotile již delší dobu využívá třeba maďarský dopravce MÁV-START nebo soukromý dopravce Arriva, který na českém území provozuje jeden pár rychlíků mezi Prahou a Mnichovem.

Oproti prvotnímu prototypu lze pozitivně hodnotit barevné odlišení nástupních bodů vozu, které na vzorovém voze B vizuálně zaníkají. Stejně jako podobná barevná schémata, i nový šat vozů ČD bude poněkud náchylnější k ušpinění, i když tvůrce designu zdůvodňuje volbu šedé barvy právě její vhodností pro každodenní provoz. Na druhou stranu modrá souprava nesporně esteticky vynikne na nejednom barevném pozadí.

Přechod bude postupný

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Změna vzhledu vozidel ČD pochopitelně nebude skoková, ale bude se projevovat postupně. Vozidla budou novým lakem opatřena v rámci pravidelné údržby a generálních oprav, čímž reálné náklady nepřesáhnou dnešní výdaje. Podle Petra Žaludy můžeme do konce tohoto roku na kolejích očekávat na tři desítky modrých vozů, které postupně doplní asi deset lokomotiv. Je logické předpokládat, že novou tvář dostanou i nově vyráběná vozidla včetně CityElefantů, Regionov, lokomotiv řady 380 a bistrovozů ARmpee.

V rámci tiskové konference pořádané na náštupišti 1A pražského Hlavního nádraží byla první lokomotiva v novém korporátním nátěru, 163.257 z DKV Praha, slavnostně pokřtěna mimořádnými hosty - ministrem dopravy Petrem Bendlem a generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou.

Byť se jednalo o starší vůz a lokomotivu, v reálu mi přišel nový nátěr jako poměrně slušivý. Unifikovaný nátěr na všech řadách si představit nedokážu, ale minimálně zpočátku to bude velmi zajímavé oživení české železniční reality. Časem se tato změna zažije stejně jako na Slovensku,“ komentuje redaktor ŽelPage Josef Petrák, který se oficiální prezentace nového nátěru účastnil. A jelikož je taková změna korporátní identity a vzhledu vozového parku ožehavým tématem, o kterém se jistě bude v nejbližších týdnech a měsících hojně diskutovat, můžete již nyní svůj názor vyjádřit prostřednictvím naší ankety.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, ČD

Redakce ŽelPage se v této souvislosti důrazně ohrazuje vůči reportáži TV Nova z 25. března 2009, ve které byly použity negativní a z kontextu vytržené komentáře čtenářů pod aktualitou, pojednávající o testovacím nasazení nového nátěru na osobním voze ČD. Komentáře uživatelů představují jejich subjektivní názory a jejich užití souběžně se zobrazením titulní stránky našeho magazínu poškozuje dobré jméno ŽelPage. Televize Nova se ve svém zpravodajství a na webu rovněž opětovně dopustila několikanásobného porušení autorského zákona uveřejněním fotografií z galerie ŽelPage bez svolení autorů. Redakce takový postoj zásadně odmítá a již kontaktovala televizi se žádostí o nápravu vzniklé situace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Werkie  mail  
26.03.2009 (21:56)  
Když tak koukám na ty barevný schémata tak by mě zajímalo jak budou vyřešený vozy BDs a jim podobné. To udělaj půl vozu jako služebák a půl jako druhou třídu?
registrovaný uživatel Klasik 
26.03.2009 (21:48)  
Vždycky jsem si myslel, že jakoby firemní nátěr na čemkoli by měl být výrazný a pokud možno na sebe upozorňovat. Pak snad plní svoji funkci. A navíc, nátěr by měl být pokud možno co nejvíc jednoduchý, málo pracný. Atraktivní nátěr by také měl být pokud možno z výrazných (neboli teplých) barev. To, co se povedlo vedení ČD a jakémusi studiu, je přesný opak. Nátěr je studený jak psí čumák a naprosto nevýrazný, prostě hrůza. Patrně si brzo najdu jiného koníčka, protože chodit kolem tratí a fotit tyhle šedý šílenosti, to mě asi opravdu bavit nebude...Mimochodem, dovede si někdo z těch pánů nahoře představit, jak bude tento nátěr "krásný" v běžném provozu? Nebo že by se snad aspoň jednou týdně umývaly všechny lokomotivy a vozy? Tomu snad ale nevěří ani Pan generální...
registrovaný uživatel Semík  mail  
26.03.2009 (21:31)  
Jsem pro nový nátěr, ale jen na nově dodané lokomotivy a vozy.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
26.03.2009 (21:24)  
Já jen doufám, že se hodně rozmnoží reklamní nátěry, nejlépe na všechny Esa a Peršingy.
registrovaný uživatel Lípák  mail  
26.03.2009 (21:20)  
mě osobně se to nové zbarvení líbí, ale dal bych ho pouze na ty vozy...lokomotivy bych nechal ve stejných barvách a elefanty a regionovy taky, ty jsou svými barvami typické, dal bych to pouze na vozy...lokomotivy jou v každém státě jinak zbarvené, sice slovensko má blonski i na lokomotivách, ale např. rakousko nemá všechny lokomotivy taky ve stejných barvách
26.03.2009 (21:06)  
A zas další "prašť, jak uhoď" :-(( To je moc hezké, že ČD chtějí nové nátěry. Unifikace, jednotnost. Příchod nových dopravců, libertalizace trhu, tak tedy musíme dát hezky jeden druh barviček. Samozřejmě, noví dopravci (jako třeba HighJet od pana Jančury) budou mít nové vozy, případně půjčené od jiných správ, či dokonce od ČD. Tak tedy se ČD musí odlišit. Ach jo.
Barva Regionovy mi vyhovuje, CityElefant taky. Pendolino je potěšení pro oči samo o sobě. (už aby byl prosinec 2009 a nový JŘ, ve kterém bude jezdit na EC Slovan bez doplatku ;-), tím se budu rád vozit.) Když jedu vlakem EuroCity a vidím v soupravě červený vůz, případně německý DB či OBB a MÁV, jsem spokojen. V těch vozech mě nečeká hnusná koženka, kterou znám z většiny rychlíků. Naopak zelené béčko na écečku mi moc radosti nepřidá...
Takhle natřou do modra vozy zelenobílé, červené...jenže na interiér se asi moc nehrábne, takže koženka stále bude číhat...
Krucinál, tohle je k ničemu: až poté, co do vozu nastoupím, poznám, kam jsem to vlastně vlezl...
registrovaný uživatel BronislavJ  mail  
26.03.2009 (21:04)  
No tak to je konec.... podle mě je to uplně zbytečny
registrovaný uživatel Johník  mail  
26.03.2009 (21:01)  
Takhle pokazit řadu 150/151... :-( To je neštěstí, to je neštěstí... :-( Já asi začnu fotit akty...

Samozřejmě chápu důvody pro unifik a jsem pro, ale lokomotivám ten hroznej lichoběžník vůbec nesluší. Jsem zvědav na brejlovce a reakce jejich fandů!
registrovaný uživatel VencaM 
26.03.2009 (20:44)  
Uznávám, že v rámci posílení podnikové identity má unifikace něco do sebe. Barvy a provedení bych si představoval trochu jinak. Ale na československých lokomotivách se mě (a určitě i mnoha dalším) líbí úžasný design spolu s barevným řešením. Vzpomeňme, jak dopadla unifikace v 80. letech. Nádherně barevné lokomotivy se začaly matlat všecky stejně a pak se zjistilo, že nejsou vidět, tak se jim dodělávaly žluté pruhy. Většina kombinací, která tak vznikla, ještě šla, ale tohle ve výsledku setře jakoukoliv unikátnost lokomotivy a zařadí jí do nevýrazného šedo-modrého průměru. Jak říkám, je to barbarství.
registrovaný uživatel Brouklukas  mail  
26.03.2009 (20:38)  
No hruza des,na tohle mohl prijit jenom ....Tak takhle se na draze setri.Kouzlo barev na draze konci.Staci se podivat na slovensko a jejich "cervenou zeleznici",je to strasny.
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko