..: Vlaky v Česku možná přijdou o jeden z nejtypičtějších prvků :..

vagon Bt - wc, foto: manil Praha - České dráhy přišly v posledních letech s mnoha inovacemi, které si kladou za cíl zlepšit kulturu cestování na českých kolejích — ať už se jednalo o nákupy nových vozidel, či zavádění služeb, jež postupně dotahovaly kvalitativní odstup od západních železnic. Zdá se ale, že se nyní karta obrací a národní dopravce chce přijít s konceptem, který nabídne mezi prvními v Evropě i ve světě. Po úspěšném prosazení zákazu kouření ve všech vlacích na území ČR má být nově, prozatím v rámci testovacího provozu na vybraných spojích, vyhlášen i úplný zákaz používání vlakových WC. Společně s představením nového barevného schématu vozidel má i nejnovější počin přispět k tomu, aby se České dráhy staly lídrem na evropském železničním trhu.

Projekt je zatím ve stádiu plánování, kvůli čemuž dopravce zatím nechce sdělovat všechny podrobnosti. "Chceme při zavádění i poněkud netradičních novinek patřit mezi světove lídry," odpovídá na dotaz ŽelPage mluvčí Českých drah Jakub Ondřala. Bližší informace by přitom ČD chtěly zveřejnit až po vyhlášení výběrového řízení na vozy Bimz z Německa, jejichž plánovaná modernizace by již s novinkou měla počítat. Podle drah by se tak mělo stát "již opravdu brzy". Na základě dostupných informací již bylo pražské Studio Najbrt pověřeno vytvořením nového piktogramu, jenž doplní písemné upozornění o zákazu v šesti jazycích.

O zdraví jde v první řadě

Základní myšlenkou vlaků bez WC je, podobně jako u zákazu kouření, především snaha o ochranu zdraví cestujících. "Toalety jsou potencionálním zdrojem infekcí," konstatuje mluvčí ve svém stručném vyjádření. Na dotaz našeho magazínu, zda by nestačilo pouze zajistit u vlakových WC čistotu a hygienu, obratem vysvětluje: "Naše společnost se řídí především přáními svých zákazníků, a to i na základě přímých průzkumů spokojenosti. Podkladem pro nejnovější rozhodnutí se stala rozsáhlá anketa, jež nedávno proběhla například v rychlících do Chebu. Cestující v ní často vyjadřovali přání, aby špinavé toalety z vlaků zmizely; o očistě naopak nepadlo ani slovo."

Z pohledu vnějšího pozorovatele jsou ovšem patrné i jiné důvody, které ČD k novému konceptu mohly vést. Před dvěma lety se třeba neprávem staly terčem kritiky jedné z komerčních televizí, která ve svém pravidelném zpravodajském bloku věnovaném železnici přinesla autentické záběry důsledků nefunkčního systému vakuových buněk WC v soupravě vlaku EC 582/583 Jan Perner. Tato reportáž vzbudila nemalou reakci diváků - snad ještě umocněnou skutečností, že večerní zpravodajství se vysílá v době, kdy většina lidí večeří. ČD se tehdy dostaly pod ostrou palbu železničně znalých televizních redaktorů i přesto, že na bočnici vozu v záběru se jasně objevuje nápis Železničná spoločnosť Slovensko.

První reakce jsou rozporuplné

I přes popisované výhody nového řešení však úplný zákaz vyvolává nemálo pochybností — především u dálkových spojů, které v současnosti zažívají nebývalý rozvoj cateringových služeb, se téma stává poněkud citlivým. Širší veřejnost si za uplynulých 120 let zvykla považovat sociální zařízení ve vlacích za neodmyslitelný standard, jehož absence se dodnes vyčítá třeba autobusovým dopravcům. Jasnou asociaci s těmito zařízeními přitom u cestujících vzbuzují i samotné vozy, nasazované v osobní dopravě. Svým způsobem do dnešního dne prokázala i naprosto standardní výbava vlaků daleko silnější dopad na budování značky, než sjednocení barevného řešení v následujících několika letech.

Dopravce ovšem znepokojené cestující uklidňuje tím, že oblíbená možnost z vlaků zcela nezmizí, jen bude postavena do pozice doplňkové služby, stejně jako kdysi uvažované příplatkové kouření ve vybraných vozech populárních spojů RTexpress mezi Prahou a Ostravou. "V dohledné době budou všechny dálkové spoje vybaveny služebním vozem, který poskytuje prostor pro implementaci alternativních řešení. Podrobnosti ale zatím nelze specifikovat," píše se v reakci ČD v pátém kole korespondence s naší redakcí. Podle dostupných informací dostanou cestující s fyziologickými potíži možnost nahlásit svou cestu předem, aby dopravce mohl zajistit všechna potřebná opatření pro předcházení drobným nehodám v průběhu cesty. Individuální přístup k zákazníkům přitom již několik let úspěšně funguje např. u imobilních cestujících. V závislosti od typu spoje se má doba nutná pro vyřízení rezervace pohybovat mezi 48 a 168 hodinami.

Zákaz jako výhoda

Stejně jako zákaz kouření přinesl odstranění kuřáckých oddílů, a tím zrovnoprávnil všechny cestující ve výběru místa, nabídne i nejnovější iniciativa ČD přínosy hned v několika rovinách. Zlepšení kultury cestování zajistí i u souprav zahraničních dopravců, kterým se při pobytu v ČR vinou nezájmu jejich vlastníků nedostává nadstandardní údržby a péče, jaká je standardem u souprav tuzemských. Vlaky projíždějící českým územím budou mít jako kompromisné řešení po dobu svého pobytu na síti SŽDC všechny buňky WC uzamčeny. Cestující, který nestihne zařízení opustit před pohraničních přechodovým bodem, bude nucen setrvat na místě až do opuštění státního území, případně do cílové stanice na území ČR.

Vedlejší efekt? Lepší hospodaření

Zavedení nového standardu cestování se do jisté míry dotkne i financí ČD. Předpokládat lze jednak zvýšení výnosů z jízdného, dané zvýšenou kvalitou souprav i navýšením jejich kapacity — místo odstraněných sanitárních buněk může být nově využito pro místa k sezení. Zvažovanou možností je údajně i proměna těchto prostor na exkluzivní VIP oddíly po vzoru Business kupé ÖBB, do kterých by byl přístup umožněn na základě příplatku k jízdnému 1. třídy. Na rozdíl od neúspěšného obchodního modelu SC Class by takové řešení nezabíralo místa ve voze a díky poloze oddílu nabídne klientům preferenční nástup a výstup.

Inovace se do finančních výsledků promítne i formou úspory nemalých nákladů na údržbu a čištění, které nyní ČD každoročně musí nést vinou nezodpovědného přístupu a nesprávného postoje mnoha cestujících. V Evropě tolik módní postupné zavádění vakuových WC systémů s sebou přináší i nutné investice do rozšiřování technického zázemí a personálu.

Podle exkluzivních informací ŽelPage z prostředí firmy Škoda/Pars Nova je nově vyvíjený typ regionálního motorového vozu pro vedlejší tratě. Primárním určením nové řady 804 mají být trasy do 50 km, přičemž s dosazením sanitárních buněk projekt již od počátku vůbec nepočítá. V porovnání s RegioNovou, s niž bude nová řada v mnoha ohledech technicky identická, tato změna bude znamenat až 60% snížení výrobních nákladů při zachování komfortu pro cestující.

Zdroj: agentury JFP a Wild duck


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.4.2009 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Fikce a vtipy

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.04.2009 (16:27)  
"aby se České dráhy staly lídrem na evropském železničním trhu". U must be kidding me :-) :-) :-) Ceske drahy a lidrem??? Ach jo... Ani Hurvinek si nepredstavoval valku tak lehce, jako CD tohle... :-)
01.04.2009 (16:23)  
Dnes je to opravdu jedna perla za druhou. Hlavně aby ten humor vydržel co nejdéle.
01.04.2009 (16:22)  
no jo, ono je 1. dubna :D
01.04.2009 (16:20)  
a v Skalici už má být 25kV, ne? Navíc nevím jestli je hygieničtějní WC nebo cestující který už nemůže a udělá potřebu do kalhot, takže jsem proti:(
01.04.2009 (16:15)  
Agentura Wild duck xD
Registrierter Benutzer mat.mt  mail  
01.04.2009 (15:56)  
OT: Před chvílí se mi dostala do rukou depeše z DKV Čeká Třebová o zavedení zvláštních vlaků na trati 262 14796-99 a 24796-98. Se zavedením těchto vlaků ale vyvstává několik nejasností:
1)jízdní doba
2)použitá vozidla
Zdá se to nemožné, ale ČD skutečně chtějí projet 74km dlouhou trať s maximální povolenou rychlostí 50km/h za méně než deset minut.V úseku Moravská Třebová - Linhartice sice probíhá rekonstrukce traťového spodku, ale o zvýšené rychlosti ani o elektrifikaci žádné zprávy nejsou. Na vlacích 1479x mají být nasazené nové elefanty, na 2479x souprava 1012OBB+Apmz+WRmz+Bmz+Bvt. Na vlaku http://www.zelpage.cz/razeni/09/vlaky/cd-14799 budou obě soupravy spojeny.
Registrierter Benutzer DJ 
01.04.2009 (15:27)  
Sice je to kachna, ale já s tím souhlasím. Co znám pár lidí, kteří se o železnici nijak víc nezajímají, tak si daleko více stěžují, že záchod ve vlaku smrdí a je špinavý. Nikdo neuvítá, že tam ten záchod vůbec je. Takže jednoznačně zrušit! :-)
01.04.2009 (15:25)  
Já už dneska fakt nemůžu:-D. Akorát si říkám, když tak sleduju trendy v chování ČD, aby se tohle za pár roků nestalo realitou;-).
01.04.2009 (15:24)  
APRÍL che che
Registrierter Benutzer Lukess  mail  
01.04.2009 (15:22)  
hele, mě je to jedno :p tak se vy***ju na chodbě nebo do prostoru mezi vlaky :D
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko