..: Premiéra autobusové linky SC Bus mezi Prahou a Norimberkem :..

cedule, foto: MGPraha, Norimberk — V rámci změn, které čekají na cestující v relaci Praha – Bavorsko, představily České dráhy v kooperaci s Deutsche Bahn nový produkt — SC Bus / DB Expressbus. Tarify a podmínkami jsme se nedávno zabývali, podívejme se tedy blíže na samotné cestování. V sobotu 8. 8. 2009 se konala prezentační jízda nových autobusových spojů z Prahy do Norimberka a zpět, a protože jsme zvědaví redaktoři, nemohli jsme na této akci chybět. Oficiální odjezd byl naplánován na 5:30 od silnice u pražského Hlavního nádraží (stanoviště B2, ul. Wilsonova), a tak jsme se asi dvacet minut předtím dostavili, abychom si v klidu prohlédli dvoupatrový autobus a usadili se na „VIP“ místa ve druhé třídě, tedy úplně dopředu k čelnímu oknu poskytující ten nejlepší výhled na to, co nás čeká — 310 kilometrů směr Norimberk.

Něco málo o stroji

int2, foto: JPint1, foto: JP Autobusy, kterých se na lince využívá, patří Omnibusverkehr Franken GmbH a provozuje je DB. Je jich celkem sedm a jejich nákup přišel na 3,1 milionů EUR. Důvěra byla projevena značce Setra, konkrétně dvoupatrovému typu S 431 DT, představujícímu současnou špičku výrobního programu. Verze pro Frankenbus/DB nabízí 14 kožených sedadel v první třídě situované ve spodním patře a 56 míst nahoře, určených cestujícím druhé třídy. Všechna sedadla jsou s nastavitelným sklonem, stolkem, bezpečnostními pásy, područkami, výdechem klimatizace a čtecími lampičkami, nechybí ani zásuvky 230 V. Na palubě je také kuchyňka s toaletou. O průběhu jízdy informují displeje navigačního systému. Střecha autobusu je zčásti prosklená, což přispívá k pocitu pohodlí v horním oddíle. Ještě dodejme, že pohon má na starosti vidlicový osmiválec Mercedes–Benz MB OM 502 LA (Bluetec), splňující emisní normu Euro V, disponující výkonem 503 koní a točivým momentem 2299 Nm, přenášeným dvanáctistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Z Prahy do Norimberka opravdu za 3:45!

dojeli jsme 2, foto: MGPrvni SC Bus Praha - Norimberk v cili, foto: MG Zavírají se dveře, řidič téměř neslyšně rozjíždí náš autobus a Aleš Ondrůj, v současnosti výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Českých drah, nás vítá na palubě a seznamuje nás s produktem. V sedadle není nejmenší problém si najít pohodlnou pozici. Protože sedíme nad řidičem, máme k dispozici stejný pohled jako on a v nejednom případě bychom nejradši zatleskali nad uměním, jakým dvoupatrový kolos provádí pražským tankodromem na Letné. Po sjezdu na dálnici D5 se plynule rozjíždíme vstříc maximální povolené rychlosti pro autobusovou dopravu, 100 km/h. Ani při tomto kalupu vás neruší žádný hluk od motoru a občasné předjížděcí manévry s vámi nijak nepohazují po sedadle přesto, že sedíte přes dva metry nad zemí. Silnice ve směru na Norimberk jsou poměrně kvalitní a tedy se opravdu nebráním přirovnání některému z moderních železničních vozů, jedoucího po koridorové trati. Ostatně i co do zvukového vjemu je to velmi podobné — šum ocelových kol odvalujících se po kolejích je zde „nahrazen“ lehkým aerodynamickýcm svistem. Aktuální pozici oznamují displeje napojené na GPS navigaci řidiče. Přesně tedy vidíte, kde se nacházíte, v kolik orientačně dorazíte a kolik kilometrů ještě pojedete. Pár mikrospánků zaviněných monotónním panoramatem dálnice a už nás palubní amplion budí a upozorňuje na brzké zastavení v cílové stanici. Uvítací výbor sestává z představitelů města Norimberk, Německých drah a samozřejmě těch, kteří o akci věděli a přišli se podívat. Krátký oficiální program – projevy jednotlivých zainteresovaných – prohlídka města s českou rodačkou v roli průvodkyně a společný oběd, kde jsme si nemohli dovolit neochutnat místní specialitu – Norimberské klobásky (Nürnberger Rostbratwurst) připravené na grillu. V rámci osobního programu jsme s kolegou neodolali železničnímu muzeu nedaleko železniční stanice Nürnberg Hbf. Expozici historie železnic ve světě i v Německu, modelové kolejiště a také exponáty na volném prostranství, z nichž však některé byly zničeny před několika lety požárem, jsme pročesávali až do chvíle, kdy jsme se vydali zpět k domovu — předpokládaný příjezd do Prahy byl stanoven na 19:45, což se podařilo dodržet.

Srovnávat nesrovnatelné?

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák RE 353 Karel Čapek, Schwandorf, foto: Josef Petrák I tak by se některými dalo nazvat to, oč se nyní pokusím — porovnat autobus vs. vlak. Nejprve řeč čísel. Po železnici je relace dlouhá 355 km a např. R 350 Karel Čapek ji urazí za pět hodin a tři minuty — v den prezentace navíc se zpožděním 20 minut. Naproti tomu po silnici je to 310 km a časově o hodinu a čtvrt rychlejší, tedy již avizované tři a tři čtvrtě hodiny! Kapacita? Pro železnici berme řazení R 350 Karel Čapek z Plzně, tedy dva Bee, BDbmrsee a Aee, celkem 153 míst druhé a 54 v první třídě. Oproti tomu autobus má 56+14 míst k sezení a žádné ke stání. Čapek je ale jedním ze dvou párů přímých vlaků — druhým je R 352 Jan Hus a ten má kapacitu 180+50. Spoje s přestupem ve Schwandorfu nebudeme uvažovat. Naproti SC Bus jede 6× denně v obou směrech. Nabízí se také otázka skutečné obsazenosti vlaků… Tím jsme však vyčerpali objektivně srovnatelná kritéria a přistoupíme k „pocitové“ části. Pohodlí? Pravda, v autobuse se při jízdě moc neprojdete, neotevřete si okno a i to WC je tam jen jedno. Komfort sedadel je však daleko větší, máte možnost občerstvení, (odpadají přepřahy a odpojování vozů, což ale smrtelníka nezajímá) a v neposlední řadě jste v cíli o více než hodinu rychleji. Osobně jsem na dané relaci vlakem nikdy nejel, troufám si však tvrdit, že spoje SC Bus jsou tou nejlepší variantou alespoň do chvíle, než se zmodernizují tratě mezi Prahou a Norimberkem.

Naše krátké představení novinky mezi mezinárodními spoji mezi Prahou a Bavorskem je u konce. Po obědě si shrneme současnost v této oblasti a podíváme se na to, jaké další změny můžeme v nejbližších měsících očekávat…

Zdroj: České dráhy, Frankenbus/Deutsche Bahn, ŽelPage


Martin Grill Poslat mail autorovi | 11.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   
11.08.2009 (23:24)  
CzechDave: No nevím...když beru Vaše srovnání...srovnávejte srovnatelné... Na této trase můžete jet vozem Bee a sedět v těchto tvrdých, nepolohovatelných sedačkách s kovovými područkami a užívat si cesty bez klimatizace...
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/Beel-2.jpg
Nebo jet v busu v těchto polohovatelných, anatomických sedačkách a užívat si příjemný klimatizovaný vzduch nezávisle na ročním období a být na místě o více než hodinu dříve...
http://www.zelpage.cz/news_n/scbus004.jpg
Pokud bychom srovnávali první třídu, tak to také nepotřebuje komentář...ve stejné šířce kupé asi nenajdete výrazně širší sedačky při stejném uspořádání...
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/DSCF0220.jpg
http://www.zelpage.cz/news_n/scbus005.jpg
Nechápu Vaše srovnání s Potěmkinem, když na této trase nejezdí a nikdy jezdit nebude... Zdá se mi, že jste nikdy kvalitním autobusem nejel, když pouštíte podobné bludy...zřejmě jeden ze zapřísáhlých fanatiků - antigumokolů...
11.08.2009 (23:14)  
To byl vtip. Doopravdy by mě ale zajímalo, kolk v jedné nebo druhé třídě stojí jízdné na ten německý úsek. Nevím co dělám blbě, ale na jizdenka.cz to neumím najít.
11.08.2009 (23:11)  
No jo, ale změna třídy během cesty možná není, už jen proto, že máš rezervaci na místo.
11.08.2009 (23:03)  
Je fakt, že jsem uvažoval a snažil se najít, na kolik mě takové svezení vyjde s In-G (v nejhorším bych si na hranicích přesedl nahoru :-DDD), tj. kolik je vlastně cena za německý úsek. A furt mi to žádnou takovou možnost nenabízelo.
registrovaný uživatel M 
11.08.2009 (22:17)  
CzechDave - na tebe ta narazka tusim nebyla:-) Z te "tvoji" sirky skrine se prilis odvodit neda (ale ano, taky jsem si to jednou slozite hledal), protoze v pendolinu neni chodbicka, ale vaclavak...
Jinak druhou stridu neresis ty, ale spousta lidi jo. A ten muj prispevek byl taknak o te druhe. Ono mezinarodne cestovat v prvni tride je preci jen trochu narocnejsi ukol:-))
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
11.08.2009 (19:44)  
M: Narážka na šířku sedadla bude asi mířená na mne, tak odpovím: v pendolinu je sedadlo podstatně širší, už proto, že šířka skříně autobusu je kolem 250 cm a konfigurace sedadel 2:2 i v "erste" klasse, zatímco šířka skříně pendolina je 280 cm a sedadla 2:1. Normální neklopící vůz má skříň ještě širší. Podstatný rozdíl. Moc velkoprostorů první třídy s leteckým uspořádáním sedadel neznám - snad jen Ampz, Apeer a podobné klony, ale tam se bez problémů vejdu jak do šířky, tak do délky na kolena, v pohodě si tam otevřu notebook nebo strčím nohy pod sedadlo přede mnou a nikde nic nepřekáží. Vozy druhé třídy s podobným uspořádáním sedadel neřeším, protože s nimi jezdím jen výjimečně. V autobuse si to představit nedokážu. Řešit to bohužel musím, protože mám 185 cm a 110 kg, takže nejsem žádný drobeček nebo vychrtlý student, který se vejde do každé skuliny mezi pláty obložení stěn :-).
11.08.2009 (19:39)  
No nevím, jestli jsou autobusy lepší v komfortu, být připoutaný celou tu dobu, to už je lepší Bee. Navíc SA má na trase Praha - Norimberk stejná sedaldla jako SC Bus v 1.třídě a je levnější. A i záchody v busech ...- nevím nevím.
registrovaný uživatel M 
11.08.2009 (18:28)  
Mara - no vazne nevim, kdo je tady chudak...
registrovaný uživatel M 
11.08.2009 (18:27)  
SYN - jako ja osobne jsem si toho vsiml taky, uz jsem chtel psat, ze s nemeckou dalnicni znamkou asi problem nebude, ale komentar JP mne znejistel a tobe hodil lano:-)))

TTtrain - jako a autobusem jsi nekdy vazne jel nebo autobus znas jenom z vypraveni? Upoceni lide jsou zcela stejne pravdepodobni v autobuse, tak i ve vlaku. Co se tyce funeni za krk, tak ses asi fakt vsech kingu kral, kdyz ovlivnis, kdo si za tebe sedne ve vlaku (aneb ve vlaku sedis zasadne s modelkama, v autobuse upocenejma plesounama). Dale lidi, co z nich tahnou ciga jezdi zasadne autobusem (mala ironie - v autobuse je zakaz koureni "odjakziva", ve vlaku rok...). No a korunu jsi tomu nasadil tema upatlanyma tycema - jako ja ten DB vevnitr nevidel, ale mam pocit, ze nasazeni MHD busu v planu neni a v dalkovejch si nejaky tyce prilis nevybavuju...

BTW - o kolik je sedacka v pendolinu sirsi nez sedacka v autobuse (bud DB nebo SA)? Ja jenom, ze co se sezeni tyce, tak zadny velky rozdil nevidim a vyvalit se s nohou pres nohu nejde tam ani tam. Co do vlaku vstoupila moda velkoprostoru (presneji velkoprostoru s razenim za sebou), tak je to na jedno brdo, cili oboji na houby...
registrovaný uživatel DJ 
11.08.2009 (18:13)  
M@ra: Myslíš ty "chudáky", co se třeba chtějí někam dostat rychleji a možná i levněji, než je to možné vlakem?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko