..: Premiéra autobusové linky SC Bus mezi Prahou a Norimberkem :..

cedule, foto: MGPraha, Norimberk — V rámci změn, které čekají na cestující v relaci Praha – Bavorsko, představily České dráhy v kooperaci s Deutsche Bahn nový produkt — SC Bus / DB Expressbus. Tarify a podmínkami jsme se nedávno zabývali, podívejme se tedy blíže na samotné cestování. V sobotu 8. 8. 2009 se konala prezentační jízda nových autobusových spojů z Prahy do Norimberka a zpět, a protože jsme zvědaví redaktoři, nemohli jsme na této akci chybět. Oficiální odjezd byl naplánován na 5:30 od silnice u pražského Hlavního nádraží (stanoviště B2, ul. Wilsonova), a tak jsme se asi dvacet minut předtím dostavili, abychom si v klidu prohlédli dvoupatrový autobus a usadili se na „VIP“ místa ve druhé třídě, tedy úplně dopředu k čelnímu oknu poskytující ten nejlepší výhled na to, co nás čeká — 310 kilometrů směr Norimberk.

Něco málo o stroji

int2, foto: JPint1, foto: JP Autobusy, kterých se na lince využívá, patří Omnibusverkehr Franken GmbH a provozuje je DB. Je jich celkem sedm a jejich nákup přišel na 3,1 milionů EUR. Důvěra byla projevena značce Setra, konkrétně dvoupatrovému typu S 431 DT, představujícímu současnou špičku výrobního programu. Verze pro Frankenbus/DB nabízí 14 kožených sedadel v první třídě situované ve spodním patře a 56 míst nahoře, určených cestujícím druhé třídy. Všechna sedadla jsou s nastavitelným sklonem, stolkem, bezpečnostními pásy, područkami, výdechem klimatizace a čtecími lampičkami, nechybí ani zásuvky 230 V. Na palubě je také kuchyňka s toaletou. O průběhu jízdy informují displeje navigačního systému. Střecha autobusu je zčásti prosklená, což přispívá k pocitu pohodlí v horním oddíle. Ještě dodejme, že pohon má na starosti vidlicový osmiválec Mercedes–Benz MB OM 502 LA (Bluetec), splňující emisní normu Euro V, disponující výkonem 503 koní a točivým momentem 2299 Nm, přenášeným dvanáctistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Z Prahy do Norimberka opravdu za 3:45!

dojeli jsme 2, foto: MGPrvni SC Bus Praha - Norimberk v cili, foto: MG Zavírají se dveře, řidič téměř neslyšně rozjíždí náš autobus a Aleš Ondrůj, v současnosti výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Českých drah, nás vítá na palubě a seznamuje nás s produktem. V sedadle není nejmenší problém si najít pohodlnou pozici. Protože sedíme nad řidičem, máme k dispozici stejný pohled jako on a v nejednom případě bychom nejradši zatleskali nad uměním, jakým dvoupatrový kolos provádí pražským tankodromem na Letné. Po sjezdu na dálnici D5 se plynule rozjíždíme vstříc maximální povolené rychlosti pro autobusovou dopravu, 100 km/h. Ani při tomto kalupu vás neruší žádný hluk od motoru a občasné předjížděcí manévry s vámi nijak nepohazují po sedadle přesto, že sedíte přes dva metry nad zemí. Silnice ve směru na Norimberk jsou poměrně kvalitní a tedy se opravdu nebráním přirovnání některému z moderních železničních vozů, jedoucího po koridorové trati. Ostatně i co do zvukového vjemu je to velmi podobné — šum ocelových kol odvalujících se po kolejích je zde „nahrazen“ lehkým aerodynamickýcm svistem. Aktuální pozici oznamují displeje napojené na GPS navigaci řidiče. Přesně tedy vidíte, kde se nacházíte, v kolik orientačně dorazíte a kolik kilometrů ještě pojedete. Pár mikrospánků zaviněných monotónním panoramatem dálnice a už nás palubní amplion budí a upozorňuje na brzké zastavení v cílové stanici. Uvítací výbor sestává z představitelů města Norimberk, Německých drah a samozřejmě těch, kteří o akci věděli a přišli se podívat. Krátký oficiální program – projevy jednotlivých zainteresovaných – prohlídka města s českou rodačkou v roli průvodkyně a společný oběd, kde jsme si nemohli dovolit neochutnat místní specialitu – Norimberské klobásky (Nürnberger Rostbratwurst) připravené na grillu. V rámci osobního programu jsme s kolegou neodolali železničnímu muzeu nedaleko železniční stanice Nürnberg Hbf. Expozici historie železnic ve světě i v Německu, modelové kolejiště a také exponáty na volném prostranství, z nichž však některé byly zničeny před několika lety požárem, jsme pročesávali až do chvíle, kdy jsme se vydali zpět k domovu — předpokládaný příjezd do Prahy byl stanoven na 19:45, což se podařilo dodržet.

Srovnávat nesrovnatelné?

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák RE 353 Karel Čapek, Schwandorf, foto: Josef Petrák I tak by se některými dalo nazvat to, oč se nyní pokusím — porovnat autobus vs. vlak. Nejprve řeč čísel. Po železnici je relace dlouhá 355 km a např. R 350 Karel Čapek ji urazí za pět hodin a tři minuty — v den prezentace navíc se zpožděním 20 minut. Naproti tomu po silnici je to 310 km a časově o hodinu a čtvrt rychlejší, tedy již avizované tři a tři čtvrtě hodiny! Kapacita? Pro železnici berme řazení R 350 Karel Čapek z Plzně, tedy dva Bee, BDbmrsee a Aee, celkem 153 míst druhé a 54 v první třídě. Oproti tomu autobus má 56+14 míst k sezení a žádné ke stání. Čapek je ale jedním ze dvou párů přímých vlaků — druhým je R 352 Jan Hus a ten má kapacitu 180+50. Spoje s přestupem ve Schwandorfu nebudeme uvažovat. Naproti SC Bus jede 6× denně v obou směrech. Nabízí se také otázka skutečné obsazenosti vlaků… Tím jsme však vyčerpali objektivně srovnatelná kritéria a přistoupíme k „pocitové“ části. Pohodlí? Pravda, v autobuse se při jízdě moc neprojdete, neotevřete si okno a i to WC je tam jen jedno. Komfort sedadel je však daleko větší, máte možnost občerstvení, (odpadají přepřahy a odpojování vozů, což ale smrtelníka nezajímá) a v neposlední řadě jste v cíli o více než hodinu rychleji. Osobně jsem na dané relaci vlakem nikdy nejel, troufám si však tvrdit, že spoje SC Bus jsou tou nejlepší variantou alespoň do chvíle, než se zmodernizují tratě mezi Prahou a Norimberkem.

Naše krátké představení novinky mezi mezinárodními spoji mezi Prahou a Bavorskem je u konce. Po obědě si shrneme současnost v této oblasti a podíváme se na to, jaké další změny můžeme v nejbližších měsících očekávat…

Zdroj: České dráhy, Frankenbus/Deutsche Bahn, ŽelPage


Martin Grill Poslat mail autorovi | 11.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mah 
11.08.2009 (10:57)  
TTrain - asi popisujes MHD :) osobne to beru tak, ze jezdim vsude autem, jen kdyz mam moooore casu, vezmu zavdek busem nebo vlakem
registrovaný uživatel SzKT  mail  
11.08.2009 (10:56)  
TTtrain: Možná by stálo za to někdy překonat odpor a fóbii a nějakým takovým dálkovým autobusem se ssvézt. Pro začátek by to nemusel být Norimberk, ale třeba nějaká kratší linie SA (Pha- Plzeň, Pha- Liberec). Autobus, o němž se tu píše je totiž něco zcela jiného, než Vaše představa- té se naopak spíše blíží "standard" mnohých vlaků ČD. Pokud jde o klientelu, tak v průměru je to přesně naopak, než popisujete. Zatímco vlaky ČD mnoho manažerů na služební cesty nejezdí (s výjimkou pendolína), tento autobus je určen hlavně pro tuto klientelu.
registrovaný uživatel mah 
11.08.2009 (10:55)  
opravte me, jestli se mylim - CD, ktere stale rvou, ze jsou ve ztrate a pozaduji stale vice a vice penez od statu nyni za tyto statni penize nakoupily autobusy (pravda - spolecne s DB, ktery je stejne neefektivni statni moloch) a rozhodli se tedy za statni penize konkurovat soukromym dopravcum na mezinarodni lince, kde zadny soukromy dopravce nedostane na dodtaci ani korunu. Nebo to CD nekoupily za statni penize a pak jejich rev po zvyseni prispevku na dopravu je nehorazna lez.
a co na to antimonopolni urad nebo urad na ochranu hospodarkse souteze? ze by mlcel? no bojte ne kdyz pecina nyni sedi v jine statni trafice!
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
11.08.2009 (10:48)  
For BUSMAN: to jste mne hluboce nepochopil, pokud to tak vyznělo tak omluva :-) Myšleno to bylo spíš tak, že bus je z mého pohledu ta divná věc plná lidí a upocených opatlaných tyčí, kde vám někdo stále funí za krk, někdo pofrkává, smrdí z něj cigarety atd. a vy nemáte kam uhnout, kam odejít a nezbyde než mezi těmito individui vydržet. Osobně to beru tak, že pokud někam nejede vlak, ale pouze bus, jedu automaticky autem.
registrovaný uživatel Busman 
11.08.2009 (10:39)  
TTtrain: jó, teď jste to osvětlil, busem jezdí socky, vlakem grófové...:-))
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
11.08.2009 (10:32)  
Souhlasím s Czech Dave. Představa cca 4 hodin /ono už půlhodina je až dost/ strávených v buse je pro mně úděsná, ať je ten bus komfortní jak chce. Pořád je to jen socka s tím nikdo nic nenadělá. Že je to shodou okolností nejrychlejší alternativa dopravy na této trase je smutné.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
11.08.2009 (10:32)  
CzechDave: bez obav, ono je toho prostoru ve vlacích čím dál tím méně. Obzvlášť velkoprostorové vozy s uspořádáním za sebou se od autobusu v podstatě neliší. A 3,5 hodiny v autobuse je ještě v pohodě přežitelné, zvlášť, pokud jako následující spoj je ICE. Lépe 3,5 hodiny na sedačce v buse, než 5 hodin na výrazně méně ergonomické sedačce ve vlaku, který se navíc rozpadá (narážím na velkoprostory MOVO/Dunakeszi ČD).
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
11.08.2009 (10:17)  
Waszyn: Autobusy mají povolenou rychlost ve městech 50 km/h, mimo město 80 km/h a na dálnici 130 km/h. V článku uvedená rychlost je pouze rychlost do omezovače, kterou obvykle mívají tyto typy busů nastavenou na 100 km/h. Ale jak nám denně předvádí šoféři SA, ani 130 km/h není pro tyhle mamuty žádný problém.

Bus je to celkem pěkný, ale mne mrazí z pomyšlení, že bych strávil skoro čtyři hodiny v té uzounké sedačce, byť první třídy. Nedávno jsem jel do Švýcarska v miniaturním autíčku, kde jsem seděl nahňásaný vzadu, zpět jsem musel jet busem SA, kde jsem opět seděl nahňásaný v sedačce. Dodnes mne chytají křeče v zádech, jen na to vzpomenu. Zlatý vlak nebo můj američan, tam je prostoru na rozdávání. Shrnuto a podtrženo - vlak má proti busu vždy jednu obrovskou výhodu: prostor. Raději pojedu starým vlakem o hodinu déle, než moderním busem.
registrovaný uživatel M 
11.08.2009 (10:16)  
Jsem rad, ze tu padlo, ze v urcitych pripadech muze byt autobus stejne pohodlny jako vlak - obzvlast ve srovnani s velkoprostorem se sedadly za sebou...

waszyn - v zakonne je 130, v technicaku zpravidla 100
registrovaný uživatel Busman 
11.08.2009 (9:15)  
Twix:
Uvidíme, když DB takhle chytly ČD za čumák, aby si k tomu čuchli, třeba se to rozšíří. Jestli se to osvědčí, za hřích by stál i Mnichov, i když tam to asi o tolik rychlejší nebude. A určitě za zamyšlení stojí také některé vnitrostátní relace. Mám minimálně jednu na mysli, ale zmiňovat ji nebudu, to by se pak rozvířila diskuze jak sviňa!!!;-) A byly by s tím těžkosti, ve vnitrostátních dálkových linkách je téměř neregulovaná divoká soutěž, bus dopravci by začali řvát, takže by se to muselo vzít pod závazek veřejné služby a vypsat soutěž...
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko