Praha/Bratislava – S blížícími se Velikonocemi čeká systémy veřejné dopravy jedno z nejpernějších období roku. Zájem o cestování v průběhu následujících několika dní by měl již tradičně vysoce přesáhnout kapacitní možnosti spojů, což se jednotliví dopravci snaží alespoň částečně kompenzovat zavedením posilových výkonů, případně mírným zvýšením kapacity pravidelných vlaků pomocí dodatečných vozů. I přesto ale lze koncem pracovního týdne čekat obsazenost vlaků, která předčí i vytížené víkendy. Plánujete-li v těchto dnech cestu, České dráhy i Železničná spoločnosť Slovensko doporučují zakoupit si rezervaci místa co nejdříve. Některé povinně místenkové spoje jsou už totiž vyprodány a několik minut v e-shopu se rozhodně investovat vyplatí, byť jen k dosažení toho, že v plném velkoprostorovém voze, kde si cestující vzájemně doslova dýchají na krk, budete jedním z těch, kdo alespoň bude sedět.
Posílení spojů Českých drah
Český národní dopravce se při zvyšování kapacity spojů vydává především cestou posilových vozů. Mimořádně bude veden pouze pár nočních rychlíků 446/447 Vihorlat mezi Prahou hl.n. a Košicemi. Ten vyjede ve čtvrtek, pátek, neděli a pondělí v obou směrech. O další vozy mají být posíleny především spoje na trase Praha – Ostrava a Ostrava – Brno. Kromě nich mohou cestující využít i pravidelné víkendové posilové rychlíky, včetně kapacitně posílených spojů SC Pendolino. V každém připadě je vhodné co nejdříve pořídit rezervace na vybraný spoj. České dráhy již avizovaly, že posílí personální zajištění pokladen na nádražích; i tak se zde ale mohou tvořit dlouhé fronty. „Jednoznačně doporučujeme nakupovat jízdenky na vlaky kategorie SuperCity, EuroCity, InterCity, Expres nebo rychlík přes internet, na adrese www.eshop.cd.cz,“ uvádí ředitelka Odboru provozu osobní dopravy ČD Luďka Hnulíková. Kromě e-shopu ČD lze na vybraných nádražích využít i prodejní automaty UNIPAJ s pomocí elektronické peněženky na In-kartě, v Praze a Brně i s možností úhrady mincemi.
ZSSK: zejména posilové vlaky
Slovenský státní dopravce již tradičně reaguje na exponované dny zaváděním mimořádných spojů. Od středy 8. do středy 15. dubna vypraví ZSSK 30 posilových vlaků a pravidelné spoje všech kategorií doplní o dodatečné vozy. I tak je již v této chvíli většina povinně místenkových vlaků InterCity z Bratislavy do Košic zcela vyprodána a zájemcům nezbývá než zakoupit rezervace pro jeden z dalších nabízených spojů. Cestovní doklady lze rovněž zakoupit on-line, přimo při vyhledávání spojů na adrese slovakrail.sk. Možnosti prodejních automatů jízdenek jsou u ZSSK poměrně omezené. Posilové spoje jsou vedeny s rozmanitým itinerářem, což má za následek různé jízdní doby mezi hlavními body trasy. Některé posilové rychlíky v určitých úsecích zastavují pouze minimálně – je proto vhodné vyhledávat příslušné spojení v IDOSu nebo přímo na webu dopravce.
Středa, 8. dubna
- R 1703: Bratislava hl.st. 18:10 – Žilina 20:52–20:55 – Košice 0:09
Čtvrtek, 9. dubna
- R 1503 Inovec: Bratislava hl.st. 12:37 – Žilina 15:29
- R 1505 Šarišan: Bratislava hl.st. 14:02 – Žilina 16:20–16:36 – Prešov 19:52–20:08 – Humenné 21:19
- R 1507 Chopok: Bratislava hl.st. 14:55 – Žilina 17:12–17:24 – Košice 20:24
- R 1509 Súľov: Bratislava hl.st. 15:55 – Žilina 18:35
- Ex 1513: Bratislava-Petržalka 16:45 – Žilina 19:24–19:29 – Košice 22:22
- R 1521 Tríbeč: Bratislava-Petržalka 14:55 – Prievidza 18:01
- R 1703: Bratislava hl.st. 18:10 – Žilina 20:52–20:55 – Košice 0:09, ve stanici Vrútky se vlak dělí a přední část pokračuje jako R 1853 do žst. Martin (příjezd 21:25)
Pondělí, 13. dubna
- R 1504 Šarišan: Humenné 14:24 – Prešov 15:34–15:48 – Žilina 19:08–19:20 – Bratislava hl.st. 21:40
- R 1506 Chopok: Košice 15:00 – Žilina 17:56–18:11 – Bratislava hl.st. 20:34
- Ex 1512: Košice 17:07 – Žilina 20:05–20:09 – Bratislava hl.st. 22:27
- R 1520 Tríbeč: Prievidza 18:20 – Bratislava-Petržalka 21:23
- R 1530 Žitava: Banská Bystrica 17:37 – Bratislava hl.st. 21:13
- Zr 1874 Burda: Štúrovo 18:18 – Bratislava hl.st. 19:56
- Zr 1906: Humenné 18:29 – Košice 20:11
- R 934 Gemeran: Prešov 15:21 – Košice 15:52–15:56 – Zvolen 19:16 (prodloužení běžné trasy z výchozí stanice Prešov)
- R 1931 Bodva: Zvolen 9:36 – Košice 12:57–13:05 – Prešov 13:48 (prodloužení běžné trasy do stanice Prešov)
Úterý, 14. dubna
- R 1502 Inovec: Žilina 16:38 – Bratislava hl.st. 19:27
- R 1508 Súľov: Žilina 18:25 – Bratislava hl.st. 21:18
- Zr 1510 Choč: Liptovský Hrádok 4:48 – Žilina 6:11–6:25 – Bratislava hl.st. 9:23
- Zr 1740 Pribina: Trenčianska Teplá 18:39 – Topoľčany 20:24–20:25 – Nitra 21:23
Středa, 15. dubna
- Zr 1510 Choč: Liptovský Hrádok 4:48 – Žilina 6:11–6:25 – Bratislava hl.st. 9:23
Zdroj: České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko

No a jinak bych chtěl podotknout, že ty řeči tady, vlak, auto, vlak, auto, vlak, auto..... Bože každý má něco ne. A každý dopravní prostředek má taky něco. Můžete skejsnout v zácpě na D1, stejně jako např. v Břeclavi, při čekání na zpožděný EC.... Néééé?:-D
Když už tak pěkně rozebíráte náklady, je dobré připomenout že ČD dostávají 8-10 mld. Kč z daní, které platím i já. Zkuste to připočítat k ceně vlaku, ať je to fér :-)
Jinak "M" udělal pěkný rozbor, souhlasím. :-)
Autem vyjizdim 10:30 (dam to za dve hodky, ale rezerva je dobra), rizeni mi nevadi, ridim rad. V aute je klima a celkem pohodlno. Sice sdilim silnici s ostatnimi ridici, ale rozhodne je nemusim poslouchat:) Pokud mam hlad nebo chut, tak zastavim na jedne z milionu benzinek po ceste a dam si kvalitni (jak jen kvalitni muzou byt:-) bagetu. Pracovat vicemene nelze.
Ted vlak (tzn. varianta, kterou jsem naposledy vyzkousel...). Z domu vychazim 8:10 (tzn. jedu v podstate pet hodin). V Brne na nadrazi si muzu koupit piti, jidlo vicemene netreba, protoze jsem nasnidany. Ve vlaku je prosezena kozenka, ktera "natolik dycha", ze ackoliv je pouhopouhych 20 stupnu, tak uz po hodince je clovek prilepenej (sedacka muze byt pripadne pokryta latkou, nicmene prosezena je stale). Zachod je k dispozici neustale, nicmene u dost horsi "kvalita" nez na nektere z benzinek. Ve vagone neni klima, takze ackoliv jsme v kupe pouze dva, tak tam zacina byt vedro. Da se to resit oknem, ale potom je ve voze znacny hluk a pruvan. Prace sice mozna je, ale vagon nezridkakdy dost extremne houpe, tak udrzet notebook na miste je obtizne (o "klasickem" psani ani nemluve). Stolecky jsou miniaturni, tak nejsou pouzitelne ani na NTB, ani na psani. (pozn.: ve voze neni zasuvka, takze potreba je dobry NTB).
Prijezd do Svinova, kde je prestup. Davam si obed. K dispozici jsou: okynko, kde maji neco jakoze kolonial. Begty jsou spise oblozene rohliky. Potom je tam bufac. Klasicky nadrazni. Jestli ma nekdo problem s fastfoodama, tak by mne zajimalo, co by rekl na jiz vysmazeny karbenatek, co se "dodela" v mikrovlnce... A jeste hospoda. Nabidka je skrovna, ze surovin by Pohlreicha patrne na miste slehlo... Davam si hemenex. Cisnice (k ni by se Pohlreich asi vyjadril taky) mne odzbrojuje informaci, ze na jidlo se ceka i 30 minut a ma moji otazku mi sdeluje ze ano i na smazeny vajicka...
Cenove je vyhodnejsi vlak, hlavne o vikendu tedy. Cenu ale neresim.
Zaver: ve vlaku lze teoreticky pracovat, ale bohuzel opravdu spise teoreticky, protoze ostatni vlivy tu praci velmi silne narusuji. Cesta navic trva 2x dele, takze v podstate muzu 2.5 hodiny pracovat doma a potom teprve vyrazit. Casove na to rozhodne nebudu hur, udelam vice a kvalitneji a nebudu muset snaset nepohodli...
PS: Tohle je popis R+Os. Jeste o tyden pozdeji jsem byl ve Slovinsku, EC+EC. Tam i zpet velice pohodova a kvalitni prace. Celou dobu klima, dobrej stolek, skoro po cele trase rychlej internet. Az na ty Jugose v kupe nebo co to bylo, jsem v podstate udelal totez, co doma.
Cili pokud nekdo chce neco povidat o tom, ze vlakem lze cestovat stejne pohodlne, rychle a "pracovne" jako autem, tak urcite souhlasim. Ale EC vlaky (a oznaceni EC nemyslim podle nazvu vlaku...).
Tzn: zkusil jsem to vlakem. Jednou a naposled (nebo do doby zmeny). Bratislavu nebo Prahu bych pravdepodobne dal vlakem, Viden urcite.
PS: Posily pendolin budou jak? Ze jedna souprava bude jezdit dvojmo?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











