Berlín - Srážka osobního a nákladního vlaku asi 500 metrů severně od severoberlínského nádraží Karow si ve čtvrtek večer kolem 22:20 vyžádala 24 zraněných, z toho 5 těžce. Spoj kategorie RegionalExpress, sestavený z lokomotivy řady 114 DB a soupravy patrových vozů DB Regio zde z dosud nezjištěných příčin narazil do cisternového nákladního vlaku, převážejícího zkapalněný plyn. Při srážce byla vážně poškozena lokomotiva osobního vlaku a první vagon, zbytek soupravy a nákladní vlak zůstaly bez větších škod. V regionálním spoji se v tu dobu nacházelo 24 lidí, z toho 22 cestujících, jimž byla následně poskytnuta zdravotnická pomoc. Pět cestujících s lehčími zraněními ještě v průběhu noci a pátečního rána lékaři pustili domů, dalších pět se v době převezení do nemocnice nacházelo ve vážném stavu. Mezi těžce zraněnými je i strojvedoucí osobního vlaku, jenž po kolizi zůstal zaklíněn na stanovišti a musel být záchranáři z kabiny vyproštěn. Provoz na trati byl po nehodě přerušen, v plném rozsahu by měl být obnoven v průběhu pátečního odpoledne až večera.
Příčiny nehody zkoumá německý drážní úřad, jehož vyšetřovatelé již odeslali na analýzu tachografy obou lokomotiv. Ještě v pátek dopoledne nebylo jasné, zda se nákladní vlak v čase střetu pohyboval, nebo stál. Podle mluvčího úřadu Ralpha Fischera lze zatím podle předběžných závěrů šetření vyloučit závadu na vlaku i selhání lidského faktoru. Další zkoumání příčin neštěstí se proto zaměřuje na možnou chybu zabezpečovacího zařízení nebo řízení provozu. Přesný důvod, proč standardní zabezpečení nedokázalo srážce zabránit, budou vyšetřovatelé znát pravděpodobně až začátkem příštího týdne.
Kolem poledne dorazil na místo nehody kolejový jeřáb, který začal s oddělováním zaklíněných vozidel a jejich následným odstraňováním. Samotný zásah záchranářů trval přibližně do 1:30 ráno a vyžádal si nasazení 147 osob. Pomoc jako první přivolal strojvedoucí dalšího vlaku, jenž byl v té chvíli odstaven nedaleko místa neštěstí.
Zdroj: Die Welt, České noviny

Ale jen tak pro osobni predstavu bych prosil zdeaktivni strojvudce, to je opravdu pri rizeni loko takovy radovy rozdil oproti gumokolu ze kdyz se k necemu blizim zezadu relativne nevysokym rozdilem rychlosti tak uz se fakt neda nic zahlidnout/zareagovat? Nebo to dela ta tma, ci snad neni zjevne zda ten objekt prede mnou neni na jine koleji ci co? A jestli je to jen tou extremni brzdnou drahou, nebylo by pomalu nacase s tim neco vic delat, tedy asi ve smyslu masovejsiho vyskytu elmag. kolejnicovych brzd, ktere pokud vim brzdny ucinek radove zdvojnasobuji?
"Podle následujícího vyšetřování udělal výpravčí rozhodující chybu před tím, než se nákladní vlak přiblížil do železničního uzlu Karow (Karower Kreuzung)rychlostí 50kmh. Původně postavil odjezdovou vlakovou cestu na pravou přímou hlavní kolej,tak zní první zprávy.Strojvedoucí nákladního vlaku si všiml chyby kolegy na elektronickém displeji na stanovišti. Jeho trasa měla vést mimořádně přes Inenstadt, protože nebezpečný náklad nesmí být vedený přes Berlin.Tedy zpomalil na 13kmh a kontaktoval sofort hradlo(nebo spíš dopr. kancl?).Později přestavil výpravčí výhybky (stále ještě před průjezdem nákladního vlaku),poté strojvůdce zrychlil. V rychlosti 35kmh narazil do poslední cisterny nákladu rozjetý REx (85kmh).Dráha nechce k těmto informacím zaujmout stanovisko. Pravděpodobně zde udělal výpravčí druhou chybu. Není jasné z jakého důvodu byl signál pro REx ukazoval zelenou, protože mezi dvěma signály zůstal vlak. Pravděpodobné je že signál při přestavování výhybek byl ovlivněn. Potom ale musí výpravčí postavit signál na červenou manuálně protože mu po rozhovoru s nákladním vlakem muselo být jasné že kolej není volná. Co se stalo ještě není jasné....Dál jsou ještě řeči o tom že příští týden budou vyslechnuti výpravčí a fíra od REx (leží v nemocnci se zlomeninami) a budou stažena data z lokomotiv.Při poslední nehodě v Berlíně ( listopad 2008) byla prokázána vina výpravčímu, srazily se dva regional zugy (oba fírové lehce zraněni) a náraz mohl mýt daleko horší následky, že ho zmírnilo, že náklad jel a že poslední cisterna mohla explodovat protože byla ložená propanem. Toť můj amatérský překlad článku.
Jako novináři jsou asi všude stejní.Výpravčí je na pranýři za chybu, která za normálních okolností nemohla vést k nehodě ani náhodou tedy pokud obsluhoval zab zař dle předpisů. Zelená na obsazenou kolej... (že by písek :-)))
Karow má pár kolejí (5) a pár výhybek pro přechod mezi nima. Stačí na maps.google.cz zadat Berlin Karow.
A důvod jestli jsem dobře pochopil z článku http://www.tagesspiegel.de/berlin/Karow-Zugunglueck;art270,2777031
tak zatím jsou tam jistá pochybení výpravčích při dispozici s vlaky, ale zatím není jisté proč byl na návěstidle volnoznak. Když tak mě opravte.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











