Praha — Více jak čtyři roky byla pro veřejnost zavřená budova Národního technického muzea na pražské Letné. Ve středu 16. února se o 10. hodině dopolední opět otevře pro veřejnost. Během uplynulých let podstoupila důkladnou rekonstrukci a dostavbu, která sleduje původní plány a vzhled z roku 1941. Odstraněny byly zejména vestavby provedené okupační správou během II. světové války a po jejím skončení i dalšími institucemi.
Návštěvníci budou moci shlédnout pět nových a reinstalovaných expozic. V první dny po otevření jsou ve vstupní hale exkluzivně vystaveny i originály obou českých Nobelových cen udělených vědci Jaroslavu Heyrovskému za vynález polarografie a básníkovi Jaroslavu Seifertovi za celoživotní dílo. V expozici dopravy se nově objeví např. letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945 dříve vystavený v leteckém muzeu ve Kbelích. Železnici reprezentují čtyři vozidla – 252.008, 375.007, „Kladno“ 103 a salónní vůz Františka Josefa I. Další exponáty najdete ve volné expozici i vitrínách.
Většina železničních exponátů je ale v současnosti v depozitářích — zejména v Chomutově. Projekt samostatného železničního muzea v lokalitě Masaryková nádraží je teprve začátcích. Podle NTM se očekává jeho otevření v roce 2016. K tomu se v následujících týdnech ještě vrátíme.
Zdroj: Národní technické muzeum
| 15.2.2011 (22:00)
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Nicméně si na tomto místě dovolím i poznámečku na téma trošku neželezniční. Nevím, jestli se nepletu, ale měl jsem dojem, že ten Spitfire v dopravní hale byl naopak dlouhodobě zapůjčený z NTM do leteckého muzea ve Kbelích (od roku 1968, tedy od výstavy k 50. výročí čsl. letectví, kterou to muzeum vlastně vzniklo!). A mám tedy ten dojem, že v rámci rekonstrukce NTM a reorganizace té dopravní haly si NTM svůj exponát prostě a nekompromisně stáhlo zpět. Je to dost škoda, protože ten Spit byl logickou součástí (a dominantou) expozice letectví 2. světové války , která je teď silně ochuzená a těžce narušená. Naopak v té dopravní hale, kde jsou jinak exponáty spíš z počátků letectví v Čechách, je tak Spit trochu jako pěst na oko. Ale nedá se nic dělat, Spit patří NTM, a tak má holt jeho obchodní politika přednost. Z heldiska čistě obchodního je to jistě správný tah: Všichni letečtí fandové, kteří do Prahy přijedou, pojedou do Kbel (kde je mimochodem jedna z největších sbírek historických letadel na světě! (i když značná část z nich není vystavená ani vystavitelná)), ale za Spitfirem budou muset do NTM. Počet návštěvníků se logicky zvýši o většinu těch, kteří by jinak jeli jen do Kbel. OK, chápu. Ale asi jsem ze staré školy. Stále se mi honí hlavou jakési trapně anachronické myšlenky o čemsi jako lidská slušnpost nebo obchodní morálka. No, ale to je asi fakt už myšlení z dob dávno minulých...
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










