..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel city.elefant  mail  
12.05.2009 (13:10)  
..nemělo to už náhodou být v nových barvách? xD ..někde soudruzi udělali chybu :)
registrovaný uživatel happy 
12.05.2009 (13:07)  
nebo třeba 851.001

Redakce, splést si 850 s 851 je přinejmenším trestuhodné. Tak to opravte.
12.05.2009 (12:46)  
Mně fascinuje, jak se ČD chlubí tím, že zprovoznili vrak a naplácali na něho šílené barvy. Kde je Najbrt?
registrovaný uživatel dalik2 
12.05.2009 (12:42)  
Johník: nejde ani tak o "oslintávání" historie za každou cenu. Když si ale někdo dělá nárok na "historičnost" nebo "autenticitu" či "původnost" barevného řešení (to platí i v dalších oborech), měl by to udělat důsledně a pořádně. Mimochodem, to bílé lemování nárazníků je tedy taky klenot.
registrovaný uživatel Johník  mail  
12.05.2009 (10:46)  
Velká loga ČD, prořezaná bočnice kvůli kompresoru, tlumiče vrtivých pohybů, jiný smykadla sběrače, jiný nárazníky, barevný doplňky, upravený pajšl.... Není to loko uvedená do původního, dejme tomu "historického" stavu, je to tak trochu paskvil. Ale buďme rádi, že je něco, co zpestří flotilu 150/151. Ortodoxní "oslintávači lokomotiv" sice dostávají záchvaty, ale ať se na to kouknou jako na reklamní nátěr. Lze tušit, že až vyjede, bude to velký hon... :-)
registrovaný uživatel optus 
12.05.2009 (9:33)  
Tento počin ČD nezle hodnotit jinak než kladně. Nátěr je krásný, ale kazí jej nesmyslné bílé doplňky jak píše "Pantáta". Tady je jedna historická:
http://www.railgallery.cz/showphoto.php?photo=485
Myslím, že by si zasloužila třeba i originální Kryšpínovské značení, stejně jako T478.3001. Také zavzopomíám na barevné schéma z druhé poloviny let 80-tých, tedy zelená skříň se žlutým pruhem 600mm uprostřed.
12.05.2009 (9:29)  
Beru to spíše tak, že do doby než bude výrazně více dopravců na železniční síti v ČR, tak ČD, a.s. nejsou přímo nuceni do unifikace, aby se odlišili od konkurence. Mně osobně se líbí současná pestrost nátěrů HDV.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
12.05.2009 (9:17)  
Vladan: No můžeme být rádi, že to nechytlo tu autobusou modrou a la Najbrt. Jinak na tyhle "opičárny" s barvičkama jsem fakt háklivej. Nejčastější výskyt těchto paskvilů je dle mého soudu v okolí Brna - asi tam na to mají nějaké specialisty - různé blesky, domalůvky na pluhy, omalované schůdky, barevná madla a podobné nesmysly. Loko potom vypadá jak indická rikša.
registrovaný uživatel Vladan 
12.05.2009 (9:10)  
TTtrain: Myslím, že takový bůh neexistuje, ale lidská hloupost jak je vidět bohužel ano. Kde jsou nedávné proklamace o novém barevném schématu, i když si o něm také myslím své.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
12.05.2009 (8:35)  
Jestli existuje lokomotivní bůh a já věřím, že ano, tak doufám, že toho blba co vymyslel ty bílé lemy na náraznících a pluzích utluče. Jinak je to pěkný veterán.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko