Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

DJ: Myslel jsem celkově. Pravdou je, že se situace zlepšila, ale stále není taková jaká by měla/mohla být.
U vlaků osobní dopravy se poplatek nevybírá. U vlaků nákladní dopravy se vybírá pouze v případě, je - li veden "neekologickým" vozidlem, tedy vozidly se starými motory. Činí 7,5% z ceny DC.
PŠ
Myslím si, že po nepříliš šťastných krocích tohoto kraje v letech 2005 a 2006 se situace změnila, a v dalších letech došlo ke zlepšení vlakového spojení tam, kde to má smysl.
Edit - nebo jste to asi myslel ve smyslu těch souběhů vlak - bus (?)
Jen z hlavy par orientacnich dat (fakt lovenych z hlavy, takze nepresnosti tam jsou):
Regionova dvouvozova, maximalka 80km/h, hmotnost cca 50 tun, vykon 200 kW, tedy 4kw/t
osobak brejle + 3xBt, maximalka 100km/h, hmotnost 200 tun, vykon 1200kW, tedy 6 kW/t
ctyrvozovy zabotlam, max 100km/h, hmotnost 200 tun, vykon 1300kW, tedy 6,5kW/t
osobak Bobina + 4xBt, maximalka 120km/h, hmotnost 250 tun, vykon 2000kW, tedy 8 kW/t
esus trivozovy, max 140km/h, hmotnost 180 tun, vykon 2000kW => 11kW/t
rychlik 362 + 5 B, max 140km/h, hmotnost 300 tun, vykon 3000kw, tedy 10kW/t
IC/EC 151 + 7 vozu Apee/Bee, rychlost 160km/h, hmotnost 400 tun, vykon 4000kW, tedy opet 10kW/t
Bohuzel realne nasazeni Regionovy na koridoru pod draty na osobak znamena vetsi zdrzeni, nez by se z rozdilu rychlosti mohlo zdat - prave akcelerace je u zastavkovych (zejmena) vlaku casto podstatne dulezitejsi, nez maximalni rychlost. A tu ma dvouvozova Nova bohuzel podstatne nizsi, nez cokoliv elektrickeho, blizit se muze leda tak sestivozove variante lochnesky.
A například ČSAD Ustí nad Orlicí vychází dráž než vlak, i když nemám Z. A není to společnost jediná. Rozhodně však uznávám, že nelze paušalizovat, ale rovněž nejde šmahem ruky rozhlásit, že autobus je všude levnější a rychlejší. Ono to není zcela pravda. I například na lokálkách typu Choceň-V. Mýto, Č.Třebová - Lanškroun nebo i u nás mezi Krnovem a Opavou je vlak rychlejší a levnější.
Já neříkám, že by to dofinancovanost vyřešilo. Byl to pouze jeden z příkladů. Samozřejmě. Chytré kraje nepotřebují pomoc. Ale například takový Ústecký nebo Vysočina ... no radši nemluvit.
- v dálkové (resp. mezikrajské dopravě) nejsou busy dotovány, takže to může být státu/kraji jednu.
- ano, v regionální dopravě je spousta souběhů
- ale - když byste chtěl ty souběhy řešit, myslíte, že by pouhé zrušení autobusů všechny ty lidi, co těmi busy jezdí, nahnalo do vlaků? Do vlaků, který je pro denní dojíždění většinou dražší než ten bus? Do vlaků, které nemohou z podstaty věci jezdit tak často jako ty busy?
Myslím si prostě, že i ty busy z Chrudimi do Pardubic musejí v nějaké míře existovat, protože ne každý má začátek a cíl cesty v okolí vlakového nádraží, a to je pro něj cesta busem potom rychlejší. Totéž v případě autobusového spojení Beroun - Praha atd.
Takže: Stát, jehož orgán (MD) dotuje rychlíky, jasně preferuje železniční dopravu. Rychlíky jsou plně dofinancovány a jezdí jich docela dost a na velkém počtu tratí. Na druhou stranu "rychlíkové" autobusové spoje jezdí do dotací.
V případě krajů to tak není a kraje pochopitelně dotují i autobusy, ale já bych to opravdu nechal na jednotlivých krajích, ať má každý svou koncepci, žádnou direktivu státu bych v tomto směru nepoužíval.
Rozumný kraj ruší souběhy (zdaleka ne vždy ve prospěch vlaků!) sám od sebe a žádnou státní direktivu na to nepotřebuje.
Ale myslím si, že ani takové zrušení souběhů by nedofinancovanost regionální dopravy nevyřešilo, to rozhodně ne.
Ad. 814 pod dráty: Na koridoru kde se může 120-160 je to skutečně inteligence. A například v případě té 160 je to snížení maximální rychlosti vlaku o celých 50%. Raděj bych na tratích typu Ústí n/L - Lysá, V.Osek - H.Králové - Choceň, Jaroměř - Pardubice - Přerov, Zábřeh - Šumperk, Č.Třebová-Letovice apod. viděl 3-4 vozového Talenta
Navíc neplatí se za jízdu lokomotivy nezávislé trakce pod dráty vyšší poplatek za DC?
Aneb, ptal jsem se na spotrebu, ne na to, co lip klouze po povrchu...
happy - prosim dej nejaky duvod, proc ma nekde smysl vlak, pokud ma vyssi spotrebu nez autobus? At uvedes cokoliv, tak kam se podela ekologie?
A pokud jde o menší valivý odpor kolo-kolejnice tak to je jednak dvojsečná zbraň (při akceleraci ale zejména při brždění) a druhak aby se toto projevilo jako CELKOVÁ úspora v přepočtu řekněme na přepraveného pasažéra tak k tomu chybí ještě pěkných pár dalších hodnot, jako třeba mrtvá váha vozidla atd.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











