Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

Jenomze ty nesrovnavas dve stejna kola. Ty srovnavas esku s horskym kolem za 200 tisic. Nebo jinak - tvuj ukol je co nejrychleji (nejmin namahave) se rozjet na rychlost 20 kmh. Mas k dispozici dve kola - jedno ma "horske pneu", ale soucasne ma vzadu 11kolecko. Druhe kolo ma galusky, ovsem pouze jeden mozny prevod a ram je 5x tezsi.
Tak a ted mi odpovez, na kterym kole se rozjedes lip - na tom s galuskama nebo na tom "horskym"? Tvoje logika je jasna - galusky jsou lepsi nez traktory. Logika mnoha jinych je, ze na tom kole s galuskama bude prvnich pet slapnutich stejne namahavych jako prvnich pet kilometru na kole horskym...
Jeste jednou - priklad s aerodynamikou jsem uvadel jako priklad, ktery nijak nesouvisel s autobusy nebo vlaky. Slo pouze o to, ze rychlost/spotreba nezavisi jen na aerodynamice, ale take na motoru, hmotnosti a dalsih vecech.
Kdyz jsi zminil ty gumy, tak jaky auto bude rychlejsi? Fabia (teda muze to byt jakykoliv seriovy auto:-) na slickach nebo Brown GP na intermediates? Jestli reknes, ze Brown, tak mi (nam) PROSIM napis PROC? Pripominam, ze nizsi valivy odpor bude mit Fabia
Jo aještě nezapomínejte že zatímco ty kola mají vůči přepravované osobě poměr řádově 20% (15kg kolo na 75kg chlapa řekněme) tak u těch vozidel je to několikanásobek převážené hmotnosti...
Všeobecně, dokáže někdo prosím pěkně škemrám zkusit popsat jak moc MUSÍ být železniční vozidla těžká aby mohla reálně na železnici fungovat (plnit bezpečnostní limity atd.) a jakou máme šanci že se to do budoucna třeba zlepší? Ono nové materiály a technologie sem i tam, a přece skoro u všech typů vozidel (auta, vlaky, autobusy) se zdá být trend hmotnosti neustále mírně stoupající. Částečně to bude zřejmě vliv stoupající pasivní bezpečnosti ale sakra může to takhle jít donekonečna? Nebylo by už načase aby se objevovaly více látky jako titan, dural a karbon, vím že je to drahé ale ty vozidla jsou také čím dál tím dražší tak už by to třeba i mohlo jít? Nebo by zafungovalo něco jiného, nebo to tak jak to je prostě musí být?
Mám dvě kola, jedno horské s velikými balony a jednoho favorita na galuskách. A vyjedu s nima na silnici. Zatímco moje vydaná energie na rozjezd horského kola a favorita bude cca skoro stejná (u horského kola samozřejmě o něco větší), tak po rovině budete krýt na favoritu daleko menší ztráty než na horském kole (po silnici). Navíc když, s favoritem pojedu po silnici bez velkých nivelit a s horským kolem přes kopečky, tak je naprosto jasné, který cyklista spálí ve svém těle víc KJ. M tu navíc zmínil aerodynamiské ztráty, ale ty se ve větší míře uplatňují až při větších rychlostech. Někteří z vás tu naprosto podceňují význam valivého odporu jakými si jinými důvody jen proto, aby popřeli fakt, že šukafon i při své větší váze a vyběhaném motoru je palivově šetrnější než autobus...
To, co někteří rádi určují jako eko dogmata, je již několikrát ověřená zkušenost....
Bylo řečeno, že menší VALIVÝ odpor nemusí dávat nižší spotřebu vozidla, protože valivý odpor tvoří např. 10 procent celkové spotřeby vlaku.
Ohledně roztlačení - zkuste obojí roztlačit na rychlost 80 km/h. Na regionovu se zapotíte třikrát víc. U šukafonu jen dvakrát víc než u Karosy. A v případě šukafonu jde o srovnatelně kapacitní vozidlo.
Happy rád argumentuje zákony fyziky, ale když jsem zkusil energetickou náročnost vyjádřit pomocí vzorců pro kinetickou energii a pro valivý odpor, tak to pro něj není směrodatné. Uveďte nám Váš výpočet, rádi se poučíme.
Melu svojí písničku dokola... No a?? A co děláte vy?? Uvedl jsem tu příklad, co snadněji roztlačíte, jestli šukafon nebo karosu. Nikdo se nenamáhal odpovědět! Protože kdybyste na to šli rozumem a ne nějakejma vzorečkama ze sešitu základní školy, které stejně jsou natolik zjednodušené, že se dají použít pouze na konkrétní případy...
nemusi nutne platit umera "nizsi odpor => nizsi spotreba
BRAVO!! Právě jste změnil zákony fyziky...
Jen tak od oka - je možné, že rozdíl je malý, protože u pohybové energie je větší důraz na rychlost než na hmotnost (rychlost je ve vzorci na kvadrát).
... jen mi vrta hlavou jedna vec ... jak sem uvedl, vzorce na vypocet energie mi nerikaji pane, ale laickym pohledem mi prijde energeticky rozdil mezi rozjetim 200 kg a 300 kg na urovni 20% docela malo... cekal bych vicemene primou umeru mezi hmotnosti a energetickou narocnosti, tedy 50%... v cem je zadrhel? Je tam zapocitany neco, o cem nevim (treba nejaky koeficient ucinnosti motoru nebo ucinnost prevodu tociveho momentu na napravu a tak dal), nebo si to predstavuju blbe?
Sim: Velmi pěkně a názorně shrnuto.
Ze se z hustoty bez ostatnich promennych neda urcit hmotnost? To dulezite neni, happymu staci, kdyz vi, ze hustotu ma zelezo vetsi...
Kdybys byl ucitel matematiky, tak by tvoje slovni ulohy vypadaly takto - Martinovi je 27 let, urcete u ktereho mesta se obe auta potkani...
Jinak - třeba se někdy podaří zorganizovat něco jako ekono-rallye, kdy dostanou jednotlivé dopravní prostředky za úkol na stanovené trati předvést jak s co nejnižší spotřebou dokážou převézt jednoho člověka (samozřejmě aby to bylo alespoň přibližně fér musely by převážet plnou kapacitu a výsledek by se srovnal přepočtem "na člověka").
Něco jako Plzeň-Praha nebo tak...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










