Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

Logická úloha: Co z toho má větší vliv? Když snížíme valivý odpor na polovinu, sníží se potřebná energie o 1 MJ. Pokud snížíme energii nutnou pro rozjezd na polovinu, sníží se potřebná energie o 5 MJ.
Co z toho tedy má větší vliv?
A menšina paliva se dle vás spotřebuje na samotnou jízdu, dejme tomu po rovině či při jízdě klesáním. To znamená, že valivý odpor má velký vliv na spotřebu. Vy tvrdíte opak...
-Protože kdyby byl valivý odpor velký (nezanedbatelný), tak musím při jízdě po rovině dorovnávat větší ztráty, tudíž spotřeba paliva by nebyla menšinou a z toho logicky plyne, že většina by se nespotřebovala na rozjetí...
Fakt?? A co takhle poplatek za řízení provozu.... Řada 810 vycházela na poplatcích cca 4,5 Kč na 1 km. Možná se něco změnilo, nevím....
Tak hledejte v zahraničních vozidlech....
Teď si silně protiřečíte a sám sobě odporujete... Na jedné straně tvrdíte, že menší valivý odpor nic neznamená a že má velmi malý podíl na spotřebě paliva, ale hned dodáváte, že nafta se spotřebovává jen na rozjezdy a jízdu do stoupání. Takže až si to ujasníte, tak dejte vědět.
Pokud bychom chtěli nalézt motorák, který by kapacitou a technickou úrovní odpovídal současným autobusům, tak u ČD prostě nenajdeme.
Vaše srovnání autobusu na RN kulhá na obě nohy. Když už chcete srovnávat autobus s vlakem, tak prosím s 810. Autobus rozhodně nedisponuje velkým klozetem pro vozíčkáře a placem pro několik kočárků a několik kol. Dále určitě běžný autobus nezaručuje cestujícím takovou dávku bezpečí jak vlak. Dále běžný autobus určitě nedává k dispozici takového místa na jednoho sedícího cestujícího... A tak bych mohl pokračovat dále. Srovnávejte srovnatelné!
Mohl by mi někdo odpovědět na mnou již dříve položenou otázku? Stále mi to vrtá hlavou :)
Na druhou stranu pokud opravdu šukafon bere 30 litrů na sto, osobní doprava neplatí poplatek za DC a v tý 810 je kasička (třeba trať Humpolec - HB), tak nechápu proč je ten lokálkovej vlak o tolik dražší, že se vyplatí ho zrušit a zavést místo něj bus...
Co takhle začít hledat na netu? Třeba MD nebo sždc? tam by měly být poplatky za použití DC a za řízení provozu..
To, že 810 se svým 30 let starým motorem má podobnou spotřebu jako moderní autobus je dáno podle mě hodně tím, že má odlišný styl jízdy. Autobus většinou využívá maximální rychlost, kdežto 810 se málokdy plouží rychleji jak 50 km/h.
haha, doporučuji takovou rozcvičku. Jděte na nádraží a roztlačte odbržděnou 810 po rovině a pak někde na rovině zkuste roztlačit autobus ŠM 11 s odpovídajícím hnacím agregátem. Vy nahradíte ten agregát a schválně nám potom napište, při čem se ten agregát (který nahrazují vaše svaly) víc nadře. Rozdíl hmotností obou vozidel je natolik markantní, že z toho lze udělat závěr...
Co aerodynamika?
Srovnávat aerodynamické dispozice autobusu a motoráku mně přijde trošku mimo. Žádné markantní rozdíly totiž nečekám.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










