..: Zkušební provoz lokomotiv ER20 na bavorských rychlících :..

233.066, R 350, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.

ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.

Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.

Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach

S Herculy se počítá již za týden

233.066, R 352, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.

R 350R 355R 352R 357
Plzeň hl.n.7.0012.5715.0020.57
Domažlice7.44 – 7.4612.09 – 12.1015.44 – 15.4620.09 – 20.10
Furth im Wald8.1111.4916.1119.49
Nürnberg HbfMünchen HbfNürnberg HbfMüchen Hbf

Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.6.2009 (10:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.06.2009 (14:29)  
DJTiesto-a také s Šumperským parsem,ale ono to vlastně už má taky nějaký pletky se škodou.
10.06.2009 (14:28)  
DenSha: A jsou ta zpoždění natolik častá aby stálo za to platit cizí stroje? Ten posunovač tam stejně zůstane jen bude mít míň práce...
10.06.2009 (14:26)  
EC 119 Comenius: Ony by byly ale to by nesmělo bejt vedení provázané se Škodou a s Romanem. Takže dokud náš slavný výrobce něco nevyrobí tak tu prostě nic nového nebude. Ale to už se tu probíralo mnohokrát. Se Škodou na věčné časy a nikdy jinak...
registrovaný uživatel DenSha  mail  
10.06.2009 (14:23)  
ad DJTiësto: ušetřením času na přepřah a lepšími jízdními vlastnostmi se přeci můžou krátit případná zpoždění. Navíc se ušetří za trakční naftu a za posunovače, kteří přepřahali. A v neposlední řadě je ještě ekologický přínos.
10.06.2009 (14:09)  
mě rozčiluje že čd nejsou schopni koupit ani těch 100 ojetin a 8 desir,pro ně je vše strašný problém,a o hnacích vozidlech radši ani nemluvim,ale je pravda že obyč cestujícímu je ukradený co vlak v němž sedí táhne.
10.06.2009 (13:53)  
FRK, nemusíme to dramatizovat, což? :) Rychlíky R 35x jsou součástí smlouvy mezi MDČR a ČD o základní obslužnosti. Tudíž se asi předpokládá, že si tyto výkony personálně zabezpečí právě smluvní dopravce. Druhá věc je, že se jedná o mezinárodní spoje a zde musí dojít ke kilometrické vyrovnávce, tudíž jede jedna souprava Arrivy a jedna ČD. Stejná reciprocita je i vůči DB Regio Bayern na trase do Norimberka. Pokud by se vyhlásilo VŘ na tyto spoje, může Arriva klidně vyhrát a jezdit je všechny a nebo taky někdo jiný.
10.06.2009 (13:48)  
AD-MuDr:
Protože na našem území je to vlak Českých drah. Až někdy v daleké budoucnosti bude možné vstoupit na síť SŽDC bez potíží a různých úskoků, tak to může vozit ten, kdo bude vyhovovat našemu Zákonu o drahách a vyhraje výběrové řízení. Teoreticky je tomu už dnes, praxe ale vypadá jinak. Stačí se podívat a zjistit, jak České dráhy vyhrály výběrové řízení na rychlíky na trati č.160 a hned Vám to bude jasné. !!! FRK
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
10.06.2009 (13:30)  
Měl bych dotaz, pokud jsou tyto lokomotivy společnosti Arriva, proč je tedy budou vozit fírové od ČD... Ato stejné se týká i osobních vozů.
Děkuji za odpoveď
10.06.2009 (13:25)  
AD-Zdenda:
Jaká nová a moderní vozidla u ČD máte na mysli? Ona vozidla existují? 380 kde nic-tu nic, Desira v nedohlednu a dieselloko snad už ani v osobní dopravě nejsou třeba, protože na neeliktrifikonaných tratích stačí to, co ČD mají. Bardotky to na dalších 30 let jistí. FRK
registrovaný uživatel zdenda 
10.06.2009 (12:40)  
ČD plíživě, ale trvale vyklízejí pozice se svými vozidly na mnohých elitních výkonech. Jsem zvědav, jestli někdy na elitních výkonech budou jezdit nová vozidla ČD, nebo se bude pronajímat, co to půjde...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko