..: České dráhy vypisují zakázku na modernizaci motorových lokomotiv :..

ČD Cargo 754.752, Nučice, foto: Filip Štajner Praha — České dráhy modernizují nejen osobní vozy, ale také lokomotivy. 19 kusů starší řady 750, lidově nazývané brejlovec, bude zmodernizováno na základě vypsaného výběrového řízení. Obdobný typ úspěšně využívá řada nákladních dopravců v České republice – ČD Cargo, OKD Doprava nebo TSS. Dále i v Itálii – RTC nebo DFG. Modernizace proběhne v rámci obnovy starších motorových lokomotiv. Do budoucna však budou lokomotivy nahrazeny moderními motorovými vozy nebo jednotkami a v souvislosti s předpokládanými projekty elektrifikace dalších tratí by se již pro motorové lokomotivy nenašlo uplatnění. Proto dávají České dráhy přednost modernizaci staršího typu před nákupem nových vozidel jako Siemens EuroRunner či Bombardier Traxx DE.

Stroj 753.781 TSS přijíždí do Havlíčkova Brodu, foto: Ondík Modernizace proběhne po vzoru lokomotiv řady 753.7. Dosazen bude výkonnější, ale energeticky i údržbově úspornější spalovací motor Caterpillar. Dojde také ke snížení emise výfukových plynů a hladiny hluku. Díky těmto lokomotivám budou moci České dráhy vyřadit nejstarší motorové lokomotivy řady 749 a omezit provoz kapotových lokomotiv řady 742, které kvůli výhledu ze stanoviště strojvedoucího nejsou vhodným řešením pro vozbu osobních vlaků. Všechny lokomotivy mají být dokončeny do 24 měsíců od podpisu kontraktu, tedy do konce roku 2012. Nasazeny by měly být zejména na rychlíky z Hradce Králové do Trutnova a Letohradu, v okolí Brna a nahradit by měly právě zamračené na výkonech do Českých Budějovic, Tanvaldu a také na některých regionálních spojích.

Jedním z favoritů bude českotřebovská opravna CZ LOKO, která již má hotový projekt na modernizace těchto lokomotiv – 30 z nich realizuje jako řadu 753.7 pro ČD Cargo. Licenčně mají jejich projekt v portfoliu také slovenské ŽOS Zvolen a dodávají jej jako řady 756 pro Železničnů spoločnosť Cargo Slovakia (ZSCS). Varianta pro ČD by měla zařízení pro vytápění vlakových souprav. Financování modernizačního programu má zajišťovat zpětný leasing.

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 30.3.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
30.03.2010 (10:59)  
No já myslím, že nové motorové lokomotivy by zbytečné nebyly, protože i po provedení všech plánovaných elektrizací (což bude ještě asi dost dlouho trvat) tady nějaké výkony pro motorové lokomotivy budou, a to především pro vedení vlaků pokračujících z elektrizovaných tratí. Když budu předpokládat elektrizace tratí Plzeň - Domažlice - Německo (zároveň se zásadní modernizací), Ostrava - Valašské Meziříčí, Brno - Jihlava a případně ještě Brno - Veselí nad Moravou, tak tady pro motorové lokomotivy zbydou už zmiňované tratě do Trutnova a Letohradu, dále Zábřeh - Jeseník, Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice/Veselí nad Moravou. No a ještě možná Klatovy - Železná Ruda, protože elektrizace této tratě je nanejvýš zbytečná. A to není tak málo, takže pro nové motorové lokomotivy by se našlo uplatnění i do budoucna. Na modernizaci brejlovců mi dnes připadá už trochu pozdě, přece jen jsou staré kolem 40 let...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
30.03.2010 (10:46)  
Ještě doplním: Předpokláda cena modernizce cca 670 mil.
A financováno zpětným leasingem.
registrovaný uživatel ufo 
30.03.2010 (9:55)  
Licenčne boli 753 pre Viamont vo Zvolene robené, ,ostatné už je akože samostatná výroba.
30.03.2010 (9:35)  
MZ: začítá se zatahovat nad Železnou Rudou

Aneb další zbytečnost.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.03.2010 (9:06)  
Rám mašiny vydrží déle, než trakční část. Remotorizace není jev neobvyklý - viz již u DR - (NDR) řady (původní označení) V 100 a V 180, u DB 218. Přidá-li se regulace výkonu a tažné síly dle soudobého stavu techiky, pak to může být velmi OK. Jinak souhlas s panem M. Zikmundem, "elitních" výkonů pro nezávislou trakci této kategorie asi přibývat v osobní dopravě nebude.

Na rozdíl od Regionovy tohle považuji za rozmné. (Regionova je na bázi dvojnápravových vozidel, u vozidla hnacího pouze jedna náprava poháněná a tím je dáno - no o tom jsme tu psali už tisíckrát)
30.03.2010 (8:48)  
ReActor :
Kdo a pro koho by to vyvíjel. To by se ekonomicky nevyplatilo.
Doba dálkových výkonů motorových lokomotiv (Brno - Liberec, Praha - ČB / Plzeň / Domažlice, Brno - Přerov / ČT, Cheb - Chomutov - Praha / Liberec) dávno minula, dříve či později se zatáhne opona nad Brno - Jihlava, začítá se zatahovat nad Železnou Rudou, takže na těch pár zbytečků si ČD vystačí s modernizovanými lokomotivami.
Brejlovec model 753.7 jistě vydrží dobrých 15 - 20 let ... Škoda masivní likvidace brajlovců ...
30.03.2010 (7:51)  
Domin: na Slovensku vyrába licenčne 756 pre ZSSK Cargo ŽOS Zvolen a nie Vrútky. A takisto to o tých 757 pre ZSSK neviem či je pravda nakoľko to má byť najkomplexnejšia rekonštrukcia okuliarnikov zo všetkých reko v ČR a SR...
registrovaný uživatel ReActor  mail  
30.03.2010 (7:44)  
podle mě by bylo lepší vyvynout novou motorovou lokomotivu, když už se nechtějí koupit zahraniční. Ale tak za 2 roky se nechme překvapit.

Je pravda, že když se to povede tak budeme mít moderní výkonnou lokomotivu, která si zachová své kouzlo :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko