Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.
Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.
Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.
Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.
Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.
Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá
Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.
České dráhy se konkurence nebojí
Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.
Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.
Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet
| 3.7.2009 (18:00)
Receno jinak - jedna z tech mnoha malych spolecnosti bude CD21 a.s., ktera bude mit v majetku 100 vagonu B a 15 lokomotiv 242. V cem bude prinos tehle privatizace a co zlepsi? Na druhe strane, pokud se rekne tady mate 10letej kontakt na 10 giga a chceme to, to a to, tak to klidne vezme i firma, ktera zadnou CD21 a.s. nekoupila...
možná to říkám zmateně nebo to není reálné, nejsem odborník, jen mě to tak napadlo...
Tak trosku konkurence je treba Brno-Praha, kde vlaky jezdi po hodine a co vlak, to nejake razeni (jednou Bee, jednou ceske Bmz, jednou Madar, jednou Nemec, jednou 680). Nemyslim, ze by lide posouvali svuj odjezd s ohledem na to, co ma prijet za soupravu...
Sumasumarum - problem zbyva jedinej - ten prasackej eshop. Ano, skutecne netusim, ktere "hovado" ho delalo (resp. zadavalo) a je to problem.
PS: Jestli letis z Anglie do Italie pres Nemecko, Rakousko, Cesko nebo Slovensko, tak to je celkem jedno, protoze cestovni cas bude zhruba stejnej a ty letadla leti "skoro" stejnou trasu, protoze ve vzduchu neni problem letet vedle (obrazne) sebe. Vlaky ale jaksi MUSI jezdit jen jednu trasu za sebou. Takze pokud budes chtit jet z Plzne do Ostravy tak vzdy budes mit jen jednu moznost. Jedine snad pokud by infrastruktura nestacila objemove, coz ale nehrozi.
No, takze to bude vlak Plzen-OStrava (via Pardubice). Poptavka po tehle vlacich je nejaka (v Cesku neni prilis mnoho milionovych center...), takze primerene k tomu se dela takt. Vetsinu nakladu hradi stat, nikoliv cestujici. Stat si proto vybira, komu danou trasu proda. Ostatni dopravci by jezdit mohli taky, ale nemaji sanci, protoze by si na to nevydelali. Pokud se pusti konkurence v tom nejdivocejsim stylu (tzn. dopravci si rozeberou dle libosti kdy a kam), tak budou vlaky jezdit rano tam a vecer zpatky, protoze tenhle vlak je plnej a zaplati se, zatimco ty ostatni se nezaplati. Presne takhle funguji aerolinky - vybiraji si kam, kdy. Na zeleznici by to bylo taky zajimavy, ale nemyslim, ze by to obyvatele ocenili - urcite ne ti, kteri by chteli rano zpet a vecer tam...
k londynu - nejsem si jist, jestli lze LU povazovat za normalni zeleznicni sit, vec prva, a vec druha - netvrdim o sobe, ze jsem absolutni znalec britskeho systemu zeleznicni dopravy - A V TOM JE TA KRASA, nikdo nemusi byt v anglii odbornikem na zeleznici, aby si nasel a koupil vyhodne (cenove i casove) spojeni z A do B a nemusel u toho mit poradce z GR CD, protoze v systemu CD aby se prase vyznalo...
ke stanstedu: ano, lze si vybrat - tusim, ze z tohoto mesta jezdi dve spolecnosti, stansted express a national rail, ale jisty si nejsem, stranky stanstedu napovi vice -.)
no a k te budoucnosti: no, ten cas by asi roli hrat nemel. je mi jedno, jestli pojede vlak v pul druhy, ve dve a nebo pul treti. a proc by ve 14.30 nemohl jet spoj dopravce A, ve dve spoj dopravce B a v pul treti spoj dopravce C ?? muj nazor je ten, ze by se nemel brat ohled na "trat" jako takovou (a prosim, berte to obecne bez technickych detailu, ano??), ale mel by byt prostor na vyber, s kym a kudy pojedu. protoze stejne jako ja jsem za onu castku letel pres celou evropu, stejne tak bych v budoucnosti mohl jet v cr vlakem z A do B pres C - proc ne??
BTW - je fajn, ze si muzes vybrat jak poletis do BTS (a jen tak mezi nama by mne zajimalo, jak jsi prisel na 190 liber s BA, protoze ti na Slovensko nelitaji...), ale tuhle konkurenci muzes zazit i v Cesku.
Je v Anglii rozvinuty trh natolik, ze kdyz jsi na Hammersmith, tak si muzes vybrat jakou spolecnosti pojedes na Piccadilly? Muzes si vybrat nebo pred sebou mas monopol? Kolik vlakovych spolecnosti jezdi ze Stanstadu do Londyna? Cili jsi (resp. jsou) na tom dost podobne jako u nas.
System prodeje listku lepsi je, to jo, o tom zadna
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










