..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (23:39)  
Jakej je rozdil mezi nasilnym rozdelenim na X spolecnosti a nakupem sluzby na 10 let od firmy vybrane ve VR?

Receno jinak - jedna z tech mnoha malych spolecnosti bude CD21 a.s., ktera bude mit v majetku 100 vagonu B a 15 lokomotiv 242. V cem bude prinos tehle privatizace a co zlepsi? Na druhe strane, pokud se rekne tady mate 10letej kontakt na 10 giga a chceme to, to a to, tak to klidne vezme i firma, ktera zadnou CD21 a.s. nekoupila...
06.07.2009 (23:26)  
to rpet: myslím, že by bylo lepší důsledně rozdělit čd na osobní dopravu a cargo, a tyto dvě společnosti rozdělit na několik podobně velkých menších společností a ty jednotlivě privatizovat i s vozovým a lokomotivním parkem s tím, že každá takto nově vzniklá společnost by měla svůj závazný program modernizace... firmy, které za současného stavu nově vstupují na český trh si musí pořizovat i nová vozidla a tím taková privatizace nemůže probíhat moc rychle a tyto firmy jsou nuceny z finančních důvodů si pořizovat ucelené jednotky typu desiro ML jako SA, které kapacitně na mnohé vlaky prostě nestačí, např. trať Hradec Králové - Praha, kde ve špičce jezdí i 9-tivozové soupravy s vysokou zaplněností a mimo špičku 5-tivozové, takové soupravy není možné menšími jednotkami plnohodnotně nahradit a při zakoupení větších jednotek typu 471 při ceně přes 200 mil kč jde o investice v řádu mnoha miliard najednou hned při zahájení provozu pod hlavičkou nové firmy...

možná to říkám zmateně nebo to není reálné, nejsem odborník, jen mě to tak napadlo...
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (23:22)  
no a to je ten problem - vetsine lidi, co nekam jezdi, to (jestli v pul jedne nebo druhe) jedno neni, protoze cestuji za nejakym konkretnim cilem. Jinymi slovy - vetsina lidi si nemuze rict, jestli do prace pojede na sedmou nebo na osmou...

Tak trosku konkurence je treba Brno-Praha, kde vlaky jezdi po hodine a co vlak, to nejake razeni (jednou Bee, jednou ceske Bmz, jednou Madar, jednou Nemec, jednou 680). Nemyslim, ze by lide posouvali svuj odjezd s ohledem na to, co ma prijet za soupravu...

Sumasumarum - problem zbyva jedinej - ten prasackej eshop. Ano, skutecne netusim, ktere "hovado" ho delalo (resp. zadavalo) a je to problem.

PS: Jestli letis z Anglie do Italie pres Nemecko, Rakousko, Cesko nebo Slovensko, tak to je celkem jedno, protoze cestovni cas bude zhruba stejnej a ty letadla leti "skoro" stejnou trasu, protoze ve vzduchu neni problem letet vedle (obrazne) sebe. Vlaky ale jaksi MUSI jezdit jen jednu trasu za sebou. Takze pokud budes chtit jet z Plzne do Ostravy tak vzdy budes mit jen jednu moznost. Jedine snad pokud by infrastruktura nestacila objemove, coz ale nehrozi.
No, takze to bude vlak Plzen-OStrava (via Pardubice). Poptavka po tehle vlacich je nejaka (v Cesku neni prilis mnoho milionovych center...), takze primerene k tomu se dela takt. Vetsinu nakladu hradi stat, nikoliv cestujici. Stat si proto vybira, komu danou trasu proda. Ostatni dopravci by jezdit mohli taky, ale nemaji sanci, protoze by si na to nevydelali. Pokud se pusti konkurence v tom nejdivocejsim stylu (tzn. dopravci si rozeberou dle libosti kdy a kam), tak budou vlaky jezdit rano tam a vecer zpatky, protoze tenhle vlak je plnej a zaplati se, zatimco ty ostatni se nezaplati. Presne takhle funguji aerolinky - vybiraji si kam, kdy. Na zeleznici by to bylo taky zajimavy, ale nemyslim, ze by to obyvatele ocenili - urcite ne ti, kteri by chteli rano zpet a vecer tam...
Registrierter Benutzer rpet  mail  
06.07.2009 (22:46)  
to M: no pravda, s BA by to fakt neslo, spletl jsem si to se Sky alianci, ktera to v ramci jednoho tripu da na jednu letenku s dvema prestupy, nejak jsem zil v domeni, ze BA patri so sky (blbost, patri k oneworld)...

k londynu - nejsem si jist, jestli lze LU povazovat za normalni zeleznicni sit, vec prva, a vec druha - netvrdim o sobe, ze jsem absolutni znalec britskeho systemu zeleznicni dopravy - A V TOM JE TA KRASA, nikdo nemusi byt v anglii odbornikem na zeleznici, aby si nasel a koupil vyhodne (cenove i casove) spojeni z A do B a nemusel u toho mit poradce z GR CD, protoze v systemu CD aby se prase vyznalo...

ke stanstedu: ano, lze si vybrat - tusim, ze z tohoto mesta jezdi dve spolecnosti, stansted express a national rail, ale jisty si nejsem, stranky stanstedu napovi vice -.)

no a k te budoucnosti: no, ten cas by asi roli hrat nemel. je mi jedno, jestli pojede vlak v pul druhy, ve dve a nebo pul treti. a proc by ve 14.30 nemohl jet spoj dopravce A, ve dve spoj dopravce B a v pul treti spoj dopravce C ?? muj nazor je ten, ze by se nemel brat ohled na "trat" jako takovou (a prosim, berte to obecne bez technickych detailu, ano??), ale mel by byt prostor na vyber, s kym a kudy pojedu. protoze stejne jako ja jsem za onu castku letel pres celou evropu, stejne tak bych v budoucnosti mohl jet v cr vlakem z A do B pres C - proc ne??
Registrierter Benutzer rpet  mail  
06.07.2009 (22:24)  
to Hubitel: ano, s tim souhlasim... liberalizace zeleznicni dopravy v cr bude nesnesitelne trpky proces, a jeho ovoce si tak ci onak ukousne asi kazdy z nas - o tom zadna. lec nejak se zacit musi. a ja jsem vzdy prosazoval, aby se veskera infrastruktura zeleznicniho provozu nejprve oddelila od provozovatele (v nasem pripade CD), nasledne aby se zacalo CD (bez ohledu na konkurenci) uctovat radne za sluzby, ktere jako dopravce na zeleznici cerpa. tim by se mohly otestovat a doladit jednotlive postupy a procesy pred primou liberalizaci zeleznicni dopravy a teprve potom se muze konkurence na zeleznici pustit bez obav z chaosu a nesystemovych "kockopsu". bohuzel, moje vize byla pro mnoho mych stranickych sefu prilis pravicova a radikalni - proto muzeme za nynejsi stav podekovat hlavne politicke garniture, ktera si s tou predlistopadovou v nicem nezada.
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (22:21)  
Vousac - nevim jak to train50 resi, ale mozna nejezdi v jednom aute 40 let, takze jak je to "po uplynuti zaruky" az tak neresi...
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (22:19)  
rpet - asi by bylo dobry si uvedomit, ze letecka preprava je postavena na jinem principu nez zeleznicni... NIKDY (no asi nikdy) to nebude tak, ze jednu trasu bude jezdit vic spolecnosti. Ty jako cestujici budes mit i po navratu ze sve "pracovni cesty" budes pred sebou mit vzdy monopol - at uz typu toho, ze "ve dve jede jen jeden vlak" nebo proste ten, ze Praha-Budejovice bude jezdit jedna spolecnost, ktera si to vysoutezni na MD...

BTW - je fajn, ze si muzes vybrat jak poletis do BTS (a jen tak mezi nama by mne zajimalo, jak jsi prisel na 190 liber s BA, protoze ti na Slovensko nelitaji...), ale tuhle konkurenci muzes zazit i v Cesku.
Je v Anglii rozvinuty trh natolik, ze kdyz jsi na Hammersmith, tak si muzes vybrat jakou spolecnosti pojedes na Piccadilly? Muzes si vybrat nebo pred sebou mas monopol? Kolik vlakovych spolecnosti jezdi ze Stanstadu do Londyna? Cili jsi (resp. jsou) na tom dost podobne jako u nas.

System prodeje listku lepsi je, to jo, o tom zadna
06.07.2009 (22:02)  
Ad train50:vy si dáváte auto(po uplynutí záruky)opravovat k výrobci? Gratuluji,pak jste na tom velmi dobře,neboť taková legrácka přijde hodně draho. Navíc-auto si 1xza 2 roky necháte prohlédnout při TK,to stačí,ostatní je nepovinné. Ale pro vlak je to trochu jiné,o hodně přísnější-a ta přísnost stoupá s konstrukční rychlostí,a ne lineárně. Konečně-podívejte se pár let nazpět,jak dopadla Jizerská dráha. A to měla vozidla pronajatá,takže takové lahůdky jako tlakové zkoušky vzduchojemů,defektoskopické zkoušky dvojkolí atd ji úspěšně míjely. Ale ani ta běžná údržba se nedá dělat na nádraží mezi kolejemi,to v osobní dopravě opravdu nejde. Doprava cestujících je o něčem jiném než tahání vozu s bagrem na rekonstrukci trati,a tomu odpovídají i požadavky na technické zázemí pro vozidla. A nakonec si dovolím upozornit,že ceník obyčejného a zvláštního jízdného vychází z regulovaných cen,stanovených Ministerstvem financí. Najdete to v čl.10 Tarifu Tr 10 ČD,kde jsou i ostatní ceníky apodmínky pro jejich použití. Tarif je večejně přístupný,na Internetu,ve výdejnách jízdních dokladů a u průvodčích(tam k nahlédnutí).
06.07.2009 (20:50)  
to rpet: nemůžeme očekávat, že konkurence na železnici by skutečně znamenala, že si na jedné trase budeme moct vybrat z více firem, to snad jenom na trati praha - brno nebo praha - ostrava apod., na ostatních tratích zakázku dostane jedna firma, a bude stejně záležet na objednavateli - tzn. ministerstvu dopravy nebo krajích, jakou firmu objednají
Registrierter Benutzer rpet  mail  
06.07.2009 (19:29)  
to M: ale o tom to je, princip tvorby cen je dan konkurencnim, nebo monopolnim prostredim. kdyby CD mely konkurenci, mel bych na vyber z nekolika cen na dane trase a vybral bych si tu "svou" - stejne jako jsem si mohl vybrat, jestli poletim do blavy za 190 liber s BA, nebo za 30 s RyanAir - proste princip tvorby konkurecnich cen je danej. a k tem sousednim zeleznicim - je mi sumak, jak to maj hozeny v GER, protoze tam nejezdim, a nejsem z nemecka. vadi mi ovsem, ze v cr, kde jsem zil a kam se zase nekdy vratim, je jedinym monopolnim zeleznicnim dopravcem CD, a ja tudiz nemam na vyber. jeste ze jsou stastni ti, kteri se na prvni pohled orientuji ve zmeti slevovych programu CD a NEJSOU TO MIMORADNE zamestnanci CD.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko