..: Železniční odbory odmítají liberalizaci rychlíkové dopravy :..

Desiro MainLine, foto: SiemensPraha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.

Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."

Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.

Zdroj: Lidové noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Kakov 
15.07.2009 (19:48)  
jen nevim, pokud nevypise VR tato vlada, tak se mi rok 2011 zda jako docela utopicky, pac asi tezko soukromnici dokazou tak rychle vse dat do kupy. protoze pristi vlada VR vypise nejdriv na konci roku, ale spis az v roce 2010.
co rikate??
Registrierter Benutzer Sim 
15.07.2009 (19:43)  
Rek bych, ze ted delaji odborari zeleznicarum medvedi sluzbu. Je tu mozna zmena k lepsimu pro vsechny, vcetne zeleznicaru, ale hrozi, ze prijdou o teply mistecka. Navic je to vsechno postaveny tak, ze navenek to nezni "odborari nechteji pokrok" ale spis jako "zeleznicari nechteji pokrok".
Registrierter Benutzer thingie  mail  
15.07.2009 (19:42)  
O kvalifikované železničáře se možná pobije. Politikaříci odboráři už tak zajímaví ale asi nebudou.
Registrierter Benutzer pitt 
15.07.2009 (19:15)  
Neviem prečo odborári kričia. Nech sa naučia kvalifikovane robiť svoju prácu a konkurencia sa o nich pobije. Niekto bude musieť byť predsa sprievodca, rušňovodič.... A platom to tiež pomôže
15.07.2009 (18:42)  
To jsou opravdu skvostne zpravy. Rad bych jen dotycnym pripomnel, nez to zpytlikujou, ze podobne netransparentni pridelovani statnich zakazek neni na jednotnem trhu EU pripustne a takovou smlouvu je mozne soudne napadnout. Kocourkov uz neni tim kocourkovem, co byval za soudruha Duska, soudruzi...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko