..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
30.07.2009 (9:53)  
Mě zajímá, kolik kapříků zase proplulo do vedení ČD, aby byl Najbrt schválen. Jinak si nedokáži vysvětlit, proč najednou začínají dávat na studio Konting...
Důvody nebudu vypisovat. Stejné jako mám já už vydalo v tiskovce Konting a je to i zde v článku.
30.07.2009 (9:44)  
Oba návrhy jednak nelahodí oku. Původní mi připomíná kolotočářské vozy a druhý je jakýsi mdlý. Jsem příznivcem jednoduchého výrazného nátěru a hlavně levného. Co jen musí stát úsilí při maskování při pořizování dalších barev. Podívejte se na MV řady 854 nebo na lokomotivu 371 004 a bude vám jasné, jak může vypadat jednoduchý a výrazný nátěr.
Co se týče vozů, nejhezčí byly dodané rychlíkové na začátku 90. let se širokým žlutým pruhem. Další zbytečnou nátěrovou složitostí jsou ešusy. Nikde v Evropě jsem neviděl tak komplikované nátěry, jak jsou nyní prezentovány ty, co si vybraly České dráhy. Složité, drahé a nevkusné. FRK
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.07.2009 (9:24)  
Neznám "Najbrta". Ale místo mašin, bych navrhl nastříkat nejen jeho, ale zejména tu hlavu moudrou, která to povolila. A mašiny vrátit do barevného řešení, jak jely z fabriky - "autorský vzor výrobce".

No jo, ale nedělat soutěž na barevná řešení, tak by se možná ušetřilo a to by bylo podezřelé. (Taky jsem zažil v praxi: (Neutrácíš za studije, to vypadá, že nic neděláš..")
registrovaný uživatel Olouch  mail  
30.07.2009 (8:55)  
To Bdsee je v Havlíčkově Brodě vůz dostal noví sedačky jsou v modré barvě s něakym vzorem ale boužel nevim jakým ale jsou to stale lavice.Vůz je připřahan k Bmto a tvořej docela pěknou soupravu.V Havl.Brodě jezdí už dva vozy ten jeden už je posprejovný.
registrovaný uživatel vodavod  mail  
30.07.2009 (8:48)  
V Plzni jezdí v designu Najbrt plecháč 242 220 a je to hnus a nevkus. Světle šedivá střecha bude za chvíli hnědo-černá a světle šedivé čelo s modrými brýlemi rámů oken je jako když se jde potápět. Dráhy byly i ve své zeleno šedivé barvě nevýrazné a svým parkem se dostatečně dobře odlišují od konkurence. Zvýraznit nový produkt (nový vůz, jednotku, službu v něm poskytovanou) je velmi dobře, ale všechno v uniformě? Jedině tehdá, až cestující bude vědět, že to všechno je v ceně a samozřejmost.
registrovaný uživatel city.elefant  mail  
30.07.2009 (8:45)  
no že je to napadlo, ta šedivá elefantům by sice jakž takž slušela, ale regionově vůbec! .. regionově sluší ty "veselé" barvy co má teď :-)
registrovaný uživatel hynďa 
30.07.2009 (8:44)  
Když se při výrobě navrhoval lak lokomotiv, samozřejmě se bral ohled na linie stroje. Vždyť je to nesmyslný mrsknout to samé na všechny stroje! 753 a 854 je přece něco úplně jiného a mají mít stejný lak? Hnus!
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
30.07.2009 (8:35)  
Bojím se, že kvůli vrstvám barvy, kterou na sobě má většina muzeálních exponátů ČD, bude třeba rozšířit průjezdní profil :-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
30.07.2009 (8:27)  
To jsme celí my: veškerý vozový park na železnici je muzeální, ve stavu, že se Srbové diví, když už se něco nakupuje/modernizuje, tak až na výjimky je to zcela imunní vůči světovým trendům a všichni budou řešit barvičky.
Mě se líbí jakékoliv barevné provedení, pokud je čisté a udržované (což v Čechách stejně nebude nikdy) a pokud to není cirkus, jaký se nám tu pomalu rodí: každý pes jiná ves... A těch peněz, kolik taková zábava stojí!
30.07.2009 (8:01)  
Nejlepší by bylo už žádné lokomotivy a vagony nestříkat na Najbrta.Mě se to totiž vůbec nelíbí.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko