Moskva — Ruské železnice (RŽD) investují také do modernizace flotily pro noční spoje. Pro provoz ve střední a západní Evropě objednaly u konsorcia Siemens 200 moderních lůžkových vozů s podvozky pro standardní evropský (1435 mm) i ruský rozchod (1520 mm). Na kontraktu za 320 mil. eur se budou podílet závod Siemens ve Vídni a vagonka Tverskoj Vagonostrojitělnyj Zavod (TVZ), kde budou vozy od roku 2010 montovány. Siemens bude dodávat normálněrozchodné podvozky, podstatné části skeletu vozu a součásti interiéru. Širokorozchodné podvozky a kompletaci zajistí TVZ. Kontrakt byl podepsán ředitelem RŽD Vladimirem Jakuninem, ředitelem TVZ Aleksandrem Vasilenkem a Hansem–Jörgem Grundmannem, šéfem Siemens Mobility.
RŽD již v současnosti disponují poměrně moderními lůžkovými vozy řady WLABmee, vyrobenými v DWA Görlitz. Jsou klimatizované, vybavené podvozky GP200 a umožňují jízdu rychlostí až 200 km/h. Nasazovány jsou na dálkové relace Moskva - Praha, Vídeň, Amsterdam, Paříž a další, především na vlacích EuroNight. RŽD se v této zakázce dostaly do platební neschopnosti a část vozů odkoupily jiné železniční správy: ŽSR/ZSSK, BŽ. V užívání je má i slovenský WagonService Travel.
Tato zakázka je zajímavá také v souvislosti s Českými drahami. V rozhovoru pro magazín ŽelPage uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, že dráhy uvažují o spolupráci s východními partnery při rozvoji dálkové dopravy. Moderní lůžkové vozy s výměnnými podvozky jsou nutnou podmínkou pro provoz těchto spojů.
Zdroj: Eurail Press, Siemens, České dráhy, ŽelPage
| 3.8.2009 (13:00)
Martin Jarath: bez ohledu na spolehlivost nebo nespolehlivost WLABmee (o čemž nemám informace) nelze než souhlasit s Busmanem, že v původním provedení jakožto Bmee by ty vozy byly mnohem platnější, zejména na rychlících. MOVO prostě rekonstruovat vozy neumí (jak už se opakovaně prokázalo) a poslouchat kakofonii plastů celou noc není úplně ono. Proti tomu jsou mariborské WLABmz nebe a dudy. Jen se bojím, jak rychle při české (ne)údržbě sejdou.
Busman: Ono by se nakonec dalo se sousedními správami domluvit, že ČD se postarají o lůžka a okolní železnice recipročně o lehátka. Ono to tak už více méně funguje, např. na Metropolu jede lehátko MÁV (za 22 EUR) a lůžko ČD (za 26 EUR). Problém je akorát v dopravě se Slovenskem, kde lehátka nemají taky.
Martin Jarath: Tak to je dobrá zpráva, že ty reka WLABmee jsou už spolehlivější. Stále ale trvám na tom, že v původním stavu jako Bmee, by byly užitečnější. Zvlášť, když teď máme, jak říkáte, nadbytek WLABmz. Což asi máme, když podle materiálů JLV zajištují mj. relaci Amsterdam - Kobenhaven. A furt jich je nadbytek. Proč teda ČD těch WLABmz raději nekoupili míň a nepřivzali nějaké Bcmz?
Josef Petrák: tak z Moskvy se jezdí různé relace, třeba i kurz do Benátek na Tisza/Venezia expresu. A dřív to bylo ještě zajímavější. Např. ještě v 50. letech ČSD zajišťovaly spojení Děčín - Trieste, přímým vozem 2. třídy. Sic se to nijak netýká RŽD, přiznávám, ale tento kurz 40 let po rozpadu Rakouska-Uherska, v době železné opony, mi tak leží v hlavě, že si nedokážu odpustit, abych ho nezmínil;-)
Mám dva roky starou fotku EN Jan Kiepura z Porýní a byl tam celomodrý WLABmee z DWA Görlitz. Při psaní jsem ji neměl při sobě. Byl to ale vůz BŽ, nikoliv UŽ.
Madrid jezdily SŽD (Sovětské železnice), aktuálně tato relace v nabídce není.
Kde jste vzal, že WLABmee stojí? Bejvávalo, už jezdí celkem spolehlivě (o té rekonstrukci se ale radši vyjadřovat nebudu, mírnější výraz jak "pojízdná zbastlená chata" mě nenapadá). Naopak teď stojí dost kousků WLABmz, protože pro ně nejsou výkony...
A WLABee nejsou špatné (a ani nijak extra staré), jak se může na první pohled zdát. V mnoha ohledech jsou mnohem lepší než WLAB (nafta), ale i WLABmee a občas bohužel i WLABmz (ty jsou dobré, ale tak do Německa a jiných zemí, ne na Slovensko nebo snad dokonce Maďarska a dále).
BTW: už s emůžem posunout o diskusi výše k těm siemensum :D:D:D
koyot : Firmenij od normálního poznáte většinou názvem v JŘ, vzorně udržované čisté vozy v hezkém designu. Většinou v korporátních barvách (Něvskij expres, Rossija, Avrora...)
Že by ČD od RŽD něco koupily, anebo že by RŽD chtěly nějaké WLABmee ČD prodat, si nedělám iluze. ČD jsou na tom v lůžkových vozech teoreticky docela dobře - 9 reko WLABmee, 12 WLABmz. Škoda jen, že ty reka jsou zmrvený a spíš stojí, než jezdí. Jako Bmee by v původním stavu odvedly lepší práci.
Naopak obrovský deficit vidím v lehátkových vozech: 0, slovy "nula". Ale před lety jsem zahlídl něco jako Bcmee ČD při průjezdu kolem bohumínského depa. Proč se nenasazuje na pravidelné výkony? Co je to za vagón? Tuhle záhadu mi ještě nikdo nikdy nevysvětlil...
Jinak 200 vozů v režimu RIC nemusí být tak moc: třeba na spojení Berlin- Novosibirsk by při obdenním intervalu bylo potřeba 6-8 vozů a takových kurzových spojení je tímto směrem spousta. A navíc by Rusové rádi jezdili na západ, ale nemají moc čím- na stará WLAB už jsou jaksi málokde zvědaví, jak už i ČD ke své nevoli zjistily.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










