Praha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."
Podobně tomu je například ve vybraných rychlovlacích ICE německých železnic. Zde se na tracích Hamburg — Hannover — Fulda — Frankfurt nad Mohanem — Stuttgart — Mnichov a Frankfurt nad Mohanem — Dortmund cestující po zaplacení poplatku mohou připojit do sítě provozované komerčním telefonním operátorem. I zde ovšem čas od času dochází k výpadkům dostupnosti služby. Připojení k internetu je také k dispozici v nadstandardních čekárnách DB Lounge. V tomto směru jsou služby Českých drah již na západní úrovni; v čekárnách 1. třídy ČD Lounge je připojení pomocí wi–fi rovněž dostupné. Bezdrátové internetové spojení a palubní intranet informující o aktuální lokaci i rychlosti nabízí také rychlovlaky Thalys jedoucí mezi Nizozemím, Belgií, resp. Německem a Francií. V v první třídě zdarma, v druhé za speciální poplatek. V Českém případě si však na konkrétní detaily o pokrytí a rychlosti připojení budeme muset počkat do doby, než ze soutěže vzejde vítězná společnost. Ať už bude kterákoliv, bude muset vyřešit pokrytí na kritických úsecích jako Klánovický les v Praze, Bezpráví, resp. celé údolí řeky Orlice nebo třeba tunelový úsek Krasíkov — Lupěné, které jsou v současné době velmi špatně pokryty signálem.
ČD kromě toho zrychlí kurýrní služby mezi Prahou a Ostravou. Ve vlacích Pendolino totiž zavedou možnost přepravy zásilek v rámci sítě ČD Kurýr. „Pro zvýšení atraktivity systému chystáme pro nový jízdní řád novinku – produkt SC Kurýr nabízející nejrychlejší přepravu zásilek mezi Prahou a Ostravou,“ řekl Tomáš Čech, vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje. Služba tak doplní stávající přepravní systém ČD určený zejména pro malé zásilky, který se však paradoxně v mnoha stanicích z úsporných důvodu ruší. Tam, odkud je to monžné, lze vlakem například přepravovat drobné živočichy, či tiskoviny.
Zdroje: ISZVZ, České dráhy

No jestli se nepletu, tak to taky u toho Vodafone mají být jenom "větší" města. Ona tady totiž není žádná konkurence - když se T-Mobile i Vodafone vymlouvají na to, že chtějí zavést něco jiného (jeden WiMax a druhý LTE), ale pořád nic, tak si O2 může s úsměvem rejžovat na svojí relativně levné (a taky pomalé) CDMA síti a zákazník z toho nemá nic.
Honza Bětík
IMHO okolí železniční tratě bych neoznačoval za zrovna odlehlé místo, aby tam bylo vhodné použít satelit. Ta latence by doopravdy mohla být velkým problém, protože většina spojení je do jisté míry interaktivní a než si přehodí deset požadavků (kde u každého čeká ta druhá strana na odpověď), je to hned přes dvacet sekund.
Problémem by podle mě byla hlavně ta nádraží (a vlastně veškerá zástavba v okolí tratě). Na ty zarostlé tratě nejsem expert, ale co to tady tak čtu, tak bych z toho viděl taky problém :D. K tomu by něco mohl napsat někdo fundovanější. Taky nesmíme zapomenout třeba jenom na hloupé podjezdy a nebo zářezy - tady by taky docházelo k výpadkům.
Ty latence, myslíte, že jsou tak katastrofální? Na brouzdání po internetu to stačí, VoIP se s tím také dokáže jakž takž při použití správného kodeku vyrovnat, ale proč volat přes VoIP, když má dnes skoro každý ve vlaku mobil (tím nechci shazovat VoIP technologie, sám je používám, ale jako stacionární řešení) a holt jediným problémem budou ty onlinovky. A divil byste se, ale satelitní spoje se skutečně používají, hlavně v odlehlých místech. Každopádně je možné, že by došlo k jinému technickému problému, a tím je velikost paraboly.
Máte pravdu s tím pokrytím v tunelech, ale pokud nezainvestují operátoři, tak ve spoustě tunelů nejede ani GSM, takže to si myslím není dobrý argument.
A zarostlé tratě... předpokládám, že se plánuje zavést Internet do Pendolin, která jezdí jen po koridorových tratích a tam jsou snad dostatečně široké průseky, nebo se mýlím?
Jinak ty mapky jsou tak trochu negativ - kolik je v Rakousku bile (zadna sit), tolik je u nas tmave ("3G"). A jeste ze jsou v Rakousku Alpy:-)
Jinak ta mapka vypadá doopravdy zajímavě, zvlášť v porovnání s touto http://www.cz.o2.com/osobni/pece_a_podpora/podpora_a_servis/mapy_pokryti.html (musíte si na UMTS přepnout). Ale pozor, O2 má zdaleka nejlepší UMTS síť a jejich nejvelkolepější plán je pokrýt krajská města :D. Takže proto je cokoliv jiného než CDMA sci-fi. T-Mobile tu sice začal strašit s LTE (což je opravdová síť čtvrté generace), zatím se to testuje pouze v Německu (jedno město) a ČR měla být podle jejich slov jedna z prvních, kde tuhle technologii chtěli nasadit. Poslední vývoj ale ukazuje, že skutek utek ;).
Vlak Wien-Linz je rychlym (myslim skutecne rychlym) internetem pokryty tak na 95%, Wien-Graz na minimalne 80%. Pricemz tohle si dovolim potvrdit i empiricky. A nejake to "Bezpravi" po ceste bylo, obzvlast do Grazu... Jak v Nemecku nevim, ale predpokladam totez.
Jinak CDMA je prej neco jaka slepa vyvojova vetev, ne?
No to je tada pěkný nesmysl :), pokud pomineme, jak by to vypadalo, tak by byl obrovský problém s instalací ovladačů a samotným zprovozněním. Na to má určitě každý cestující náladu.
A mimochodem - WPA2 není ideální? Nevím kde jste na to přišel, do nedávna byla ještě neprůstřelná o generaci starší WPA s TKIP šifrováním a WPA2 s AES šifrou se považuje za průmyslový standard, jinými slovy nic lepšího není (maximálně nad tím může běžet šifrovaná VPN). Síť ve vlaku určitě bude otevřená (bez šifrování) a rozhodování o tom, kdo může do internetu se bude dít až na bráně. Pochopitelně by se dal použít RADIUS pro WPA2 ověřování, ale to by pro nějaké cestující mohl být nepřekonatelný problém ;).
P.S.: Napadla mě taková možnost z říše snů (ne že by to bylo nerealizovatelné, ale protože to nikoho u ČD nenapadne). Pokud vím, tak zde existuje něco jako ČD Telematika, která má slušnou optickou síť, která de facto kopíruje hlavní tratě v ČR. A pokud ne, tak si troufám tvrdit, že nějaká ta optika kolem rekonstruovaných koridorů určitě vede. Pro ČD by nebylo nic jednoduššího, než přímo podél tratí vybudovat WiMaxovou síť (jeden vysílač má dosah v řádu desítek kilometrů). Získaly by tím perfektní připojení (šířka pásma v desítkách megabitů za sekundu, latence v desítkách milisekund) a zbylou kapacitu by mohly směle prodávat firmám v okolí, takže by pro ně taková síť mohla být mnohem rentabilnější než nějaká smlouva s O2, kde budou jenom platit. Nehledě na to, že by to do vlaku přilákalo spoustu lidí - přece jenom jet z Prahy do Ostravy a přitom hrát s kamarádem online hru, uskutečnit s kolegy videokonferenci, pracovat s velkými soubory přes VPN a spoustu dalších už je pádný důvod pro cestu vlakem...
s radostí si vždycky přečtu všechny články a komentáře pod nimi a tak bych teď rád přispěl svoji troškou do mlýna k danému tématu.
Tak v prvé řadě - samotná technologie GSM neumožňuje datové přenosy, to už umožňuje až její nadstavba zvaná GPRS. Její pokrytí je sice de facto stejné jako u GSM, ale v současné době nestačí ani na pokrytí potřeb jednoho uživatele, natož tak celého vlaku. Ostatní (lepší) technologie už s pokrytím GSM nesouvisí prakticky vůbec. Pokud přeskočíme EDGE, která stěží pokryje nároky jednoho člověka, tak se dostáváme k CDMA od O2. Tato technologie je můj favorit, protože je to jediná možnost jak dostat do vlaku "slušnou rychlost" na celé jeho trase. Pokrytí jinými datovými sítěmi odpovídajícími CDMA by znamenalo de facto výstavbu sítě nové, protože jejich pokrytí oproti CDMA od O2 je více než tragické. Technologie lepší než CDMA - tedy UMTS s nějakou nadstavbou je spíše sci-fi - troufám si tvrdit, že pokrytí míst jako je Bezpráví by neplánovali ani v Německu.
Pokud se oprostíme od mobilních sítí, tak tu kdosi zmiňoval satelitní spoj. Tohle má ale několik zádrhelů - pokud pomineme, že by se ČD nejspíš nedoplatily, tak by bylo obtížné pokrytí tunelových úseků (což by se dalo řešit pokrytím toho tunelu jinou technologií). To samé platí o zarostlých tratích (satelitní spoj potřebuje přímou viditelnost) a stejný problém by nastal i na nádražích (zastínění budovami). A to je tu ještě technický limit satelitního spoje (a důvod proč se v praxi nepoužívá) - obrovská latence. Než signál doletí ze Země na družici, z družice do vlaku, z vlaku na družici od tama zpět na Zemi, trvá to "pár" sekund (nechce se mi to hledat, ale bude to něco přes dvě), což je mnohem víc než u CDMA (100 ms až 200 ms) a ještě mnohem víc než u pevných připojení (10 ms až 30ms).
Jinak - takový typ připojení bude určitě rychlejší než USB modem, protože vlak bude mít mnohem ziskovější anténu a taky nějakou přednost v síti.
vonatszeretet-ho bych se zastal trochu. Asi vime, co mel na mysli. Sice to dost blbe nazval, sice zjevne nezna mapu, ale nebudme na jeho urovni:-)) Problem je, ze skutecnost funguje presne tak, jak popisuje ddti - tzn. pracovat se s tim neda, je to dobry jenom na obcasne nacteni stranky. Pokud by clovek chtel pracovat, tak ze dvou hodin dobrych 100 minut stravi nacitanim stranek
thingie - jako jo, teoreticky mas pravdu, ale k cemu je pruvodcimu intranet? Co tam najde?:)
Jan Bublina - clovece, trochu si te predstavuju - "Ahoj, nechci nic, ale jedu tunelem a potrebuju si neco vyzkouset". Ale v pohode, taky nekdy delam podivuhodnosti tohoto typu:-)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










