Berlín — Dnem 8. září od 04:00 opět utichl provoz na páteřní trase (Stadtbahn) středem Berlína, mezi stanicí Ostbahnhof přes hlavní nádraží po Westkreuz i dále. K dispozici v rámci městské sítě je pouze asi 25 až 30 % vozidel. Neočekávaně byla objevena blíže zatím nepopsaná opakující se závada brzdového systému, v obecném tisku formulovaná jako závada na brzdových válcích. Situace je o to nepříjemnější, že poté, co bylo v provozu již cca 70 % vozidel celkového stavu, byl o víkendu ukončen posilový provoz regionálních vlaků v souběžné trase.
Závada byla objevena nečekaně a opakovaně. Vzhledem k jejímu charakteru bylo nutno jednat rázně: Potenciálně dotčená vozidla ihned odstavit a znovu prověřit. Na rozdíl od stavu z počátku léta však nelze objektivně "přes noc" zpracovat a zajistit nouzový jízdní řád a oběhy vozidel. Pár dnů bude tedy opravdový chaos. I přes dva měsíce trvající intenzivní prohlídky a 24 hodinový provoz dílen není v lidských silách sníženého stavu napravit důsledky několikaletého šetření na nepravém místě.
Pro podrobnosti nabízím odkaz na stránky BVG, nebo doporučuji obecně německý, přednostně berlínský tisk. Pozadí a souvislosti události jsou shodné, jak bylo popsáno v předchozím článku.
Během úterního přenosu na TV RBB nový šéf S-Bahn Berlín připustil, že před několika lety byly upraveny Příručky postupů údržby v souladu na požadavky vyšší výnosnosti firmy. Údržba se provádí "dle příručky". V krátkém čase necelých dvou měsíců nebylo objektivně možno vrátit formální požadované podmínky do stavu odpovídajícímu použité technice a technologii vozidel a způsobu jejich provozování. Já se mohu domnívat, že byla "zjednodušena a rozvolněna" doporučení z "Podmínek pro provoz a údržbu" výrobce Bombardier. Tím mi některé námitky vůči výrobci připadají liché.
Zdroje: BGV, berlínský tisk, vlastní zjištění; text vyjadřuje osobní názor autora
| 10.9.2009 (10:00)
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
SYN : to není o šetření pracovníků "údržby". I kdybyste teoreticky nahradil všechna úřednická místa "z nábřeží" údržbáři v depech > kdo by sháněl pro ty údržbáře peníze, když by na nábřeží nikdo nebyl ??? > tak problém nevyřešíte. Ta zanedbanost údržby spočívá mimo jiné v tom, že téměř žádná lokomotiva neprošla stupněm údržby zvaným GENERÁLNÍ OPRAVA, ačkoli udržovací řád výrobce tento stupeň údržby předepisuje. Po pravdě řečeno, já ani nepamatuji, že bychom v depu "na Masaryčce" za bolševika v 80. letech sepisovali nějakou objednávku na generálku elektrické lokomotivy.
Podle záznamů v provozních knihách se dostalo potěšení projít generálkou několika jedničkovým bobinám v sedmdesátých letech.
Podobně na tom byly lokomotivy v ostatních depech, to si nenamlouvejme. Za "bolševika" to nebylo o penězích, ŽOSky patřily pod FMD, později byly součástí ČSD, takže peníze se přelévaly "z jednoho hrnečku do jiného" formou takzvaných vzájemek. Problém byl v nedostatečné kapacitě ŽOS, které nestíhaly dělat "dílenské opravy" ani na úrovni tzv. středních oprav, takže například pro lok 150 a 350 se "vümüslela" tzv. střední redukovaná oprava (ESR), která spočívala ve "střední opravě" podvozku > opotřebení podvozku se ošulit jaksi nedalo a "velké periodické prohlídce" (EV) toho, co bylo v lokomotivn skříni a tu udělalo depo samo. Tahle "oprava" se dělala výměnným systémem v ŽOS Vrútky tak, že ráno se lok přistavila do ŽOSky, během dne byly podvozky převázány, lok byla zvážena a v odpoledních hodinách vyrazila do Martina na přípřež 540, další den se udělala EV a prakticky za 48 hodin byla tzv. ESR hotová.
Müslíte si, že některá 749 jezdící na "budějovických rychlících přes Písek" se za svých vesměs nejméně 40 let provozu dočkala generálky ? Ani omylem.
Kdybych byl ekonomicky "odpovědný" manažer ČD na nejvyšší úrovni podnikového řízení, který ví "o čem je řeč", tak investuji do řekněmě redukované "generální" opravy těch lokomotiv 749, které budou nasazeny na výkonech s nejvetším denním km proběhem v historii Č(S)D. To znamená výměnným způsobem generálkovat spalovací motor a kompletní výměnu VN kabeláže. Přitom je ve vzduchu visí kacířská otázka zda místo generálky šestiválce nedosadit "Cater" dosazovaný do modernizovaných brejlovců ...
Pavel Q. : jenže žádný předpis nenařizuje, aby v tuzemské nebo příhraniční dopravě měly vozy za jízdy blokované dveře. Pokud byly vozy schváleny DÚ (nebo institucí, která funkci DÚ vykonávala) schváleny do provozu bez blokace, tak najednou nemůžete chtít, aby ty vozy měly blokaci. Nakonec pak byste nemohl provozovat ani "historické" vagony, protože ty taky nemají blokaci. Mám pocit, že to není striktně nařízeno ani v mezistátní dopravě, protože blokaci dveří určitě nemají vozy Orient Expresu nebo vozy, které jely na Winton Train ...
Taky nemůžete zákázat provozovat osobní automobily, do nichž nelze namontovat bezpečnostní pásy na zadní sedadla, pokud byla schválena do provozu bez nich nebo bez možnosti dodatečné montáže.
V Rakousku jsou taky v provozu vozy bez blokace, které nemají ani dálkové zavírání. O Itálii a Francii nemluvě. Takže není třeba být "papežštější než sám papež".
http://www.zeit.de/politik/deutschland/2009-09/S-Bahn-Chaos
Povětšinou stejně laděné stěžování si na druhé mi připadá spíše jako závist, že nemohu také dělat podobné nekalosti. Nemyslím si, že by to kdokoliv z nás dělal výrazně lépe. A ti, kteří to dokáží dělat lépe, ti nemají čas takto zde diskutovat.
V dnešní době hraje holt prim ekonomické vedení.
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










