Plzeň — Prozatím bez dalších komentářů zrušila Krajská rada Plzeňského kraje veřejnou soutěž na provozování regionální osobní dopravy na třech neelektrizovaných tratích. Navzdory prohlášením o přínosu výběrového řízení pro kraj i cestující, a plánům na další soutěže v příštích letech, chce kraj nyní prodloužit smlouvu s Českými drahami o dalších 10 let. Kromě ČD podaly do soutěže nabídky společnosti Viamont, RegioJet a ČSAD Jablonec. Aktualizace 8.11.2009: RegioJet přepracoval a znovu odeslal svou nabídku.
K tomuto kroku se okamžitě vyjádřil i Radim Jančura, majitel Student Agency, mateřské společnosti firmy RegioJet: "ČD na Plzeňský kraj tlačily, aby byl tendr zrušen. My jsme dali nižší cenu a nové moderní soupravy, které na české železnici nikdy nejezdily." RegioJet byl navíc Plzeňským krajem přímo osloven, aby se soutěže zúčastnil, a zadávací dokumentaci obdržel (společně s ČD) zdarma, a nyní se dozvídá, že práce s přípravou nabídky přišla vniveč. Bude–li smlouva s ČD uzavřena, hodlá se Jančura obrátit na Evropskou komisi, protože podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kraj nemůže předmětnou zakázku udělit přímo.
Vedoucí krajského odboru dopravy, Jaroslav Vejprava, prohlásil, že "rozhodnutí koresponduje s usnesením vlády 1132/2009 a memorandem mezi kraji a ministerstvy financí a dopravy". Podle všeho lze za zrušením soutěže skutečně hledat tlak ČD a odborů, které se obvykle ke všem reformám staví silně odmítavě. Naproti tomu ČD prohlašovaly, že výběrové řízení vyhrají, tudíž odbory si zřejmě nepřejí, aby se zaměstnanci ČD dostali k novým vozidlům, zvýšili si kvalifikaci a zlepšili si pracovní podmínky. Jestliže ČD nebudou tlačeny do modernizace vozového parku, mají k radosti cestujících zdejší nekomfortní vozy řad Bt a Btx svá nejlepší léta zřejmě pořád před sebou.
Aktualizace: RegioJet se nevzdává
Dopravce RegioJet na zrušení soutěže okamžitě zareagoval tím, že svou nabídku přepracoval do podoby mimo výběrové řízení a odeslal znovu na Krajský úřad v Plzni. Jan Paroubek, provozní ředitel RegioJet, oznámil: "Naše nabídka je zpět na Krajském úřadě v Plzni. Současně jsme vyzvali paní hejtmanku k zahájení společných jednání". Nakolik realistické je následující očekávání Jiřího Schmidta, obchodního ředitele RegioJetu, je otázkou: "Očekáváme, že kraj nyní bude postupovat cestou otevřeného dialogu s dopravci tak, aby ověřil, kdo nabízí nejlepší podmínky. Rozhodně se nemíníme vzdát, jsme přesvědčeni, naše nabídka je pro kraj a jeho obyvatele nejvýhodnější." Každopádně soukromý dopravce se opírá o to, že kraj kvůli možným postihům ze strany EU nepodepíše automaticky smlouvu s ČD, bude-li mít na stole výhodnější konkurenční nabídku.
Zdroj: ČT 24, Student Agency
| 6.11.2009 (13:00)
Ty, co v soutěži nebyly, asi přidělit může.
Mirek Hruška: ČD se chystaly nakoupit nová vozidla už několikrát. Pokaždé se stejným "úspěchem". Nevěřím tomu, že nějaký Siemens nebo Stadler v jejich barvách a vlastnictví pojede.
Spíš se vůbec divím, že kraj něco takového vypisoval, když to nemyslel vážně. Teď, když kraje mají od státu zaručeno, že dostanou, o co si ČD řeknou, tak nemuseli vůbec nic vymýšlet.
Tohle je důsledek dohody, kterou ČD dojednaly s Asociací krajů. těch 10 let bylo stanoveno proto, aby se dodržely podmínky notifikace k podpoře drážních vozidel a ČD shrábly všechny peníze na obnovu vozového parku, které jsou z EU k dispozici. Tímto opatřením si zajistily, že nikdo jiný na tu dotaci nedosahne. Že podmínky dotace nesplní ani ČD je irelevantní- zcela dle české moudrosti, že když mě chcípla koza, tak ať chcípne i ta sousedova... A samozřejmě jsou v tom ještě další aspekty jako zajištění sladké budoucnosti ČD na 10 let a podobně.
Přesně tohle je důvod, proč nemám rád na ZP články o skvělé budoucnosti na českých kolejích- jak je na tomto případě vidno, dokud nebudou na konkrétních tratích jezdit nová vozidla, není nic jisté.
Trudné, velmi trudné!
Kovarik - ty to pochopis? A proc to pochopis? Ja osobne to tedy nechapu
november - ceske subjekty se na evropske soudy obracet mohou i nadale
VŘ podmínky na české železnici zlepšit může, ale paradoxně je může i rapidně snížit. To v případě kdy bude VŘ zadáváno nesystémově, jako v tomto případě. Skutečně nechci jet z bodu A do bodu B se třemi dopravci a dvakrát po cestě shánět jízdenku. Nejdříve by stát a kraje měli vyřešit dopravní politiku, udělat jednotný tarif po vzoru Švýcarska, Rakouska,... kdy s jednou jízdenkou jedu z bodu A do bodu B a přitom využiji vlaku společností X, Y a Z, autobusu společnosti R a lodě společnosti S, zajistit financování v plném rozsahu a potom teprve můžeme začít vypisovat VŘ s jasně danými podmínkami, tarifem apod.
A ty zakázky na 10let? Uvidíme jak to bude fungovat v Pardubickém kraji, kde toto udělali a ČD již chystají nakoupit nová vozidla od Stadleru a Siemensu. Dle sdělení kraje prozatím na tratě Lichkov - Ústí n/O, Letovice - Pardubice - Přelouč, Pardubice - Hlinsko/Polička a Česká Třebová - Lanškroun.
Twix: Nikde jsem neřekl, že je méněcenný, ale po předchozích zkušenostech s mediálními zprávami, "oblbováním" národa českého od tohoto pána si o tom již myslím své a zajímal by mne názor dalších úcastníků.
zruseni bych pochopil, ale proc pridelit CD na 10 let??? to je divny, byt pro financovani modernizace je nutné mít v ruce dlouhodobou smlouvu..... meli by i CD k ni prijit pres VR
Já osobně se neodvažuji hodnotit, ale dal bych do diskuze otázku. Proč v článku opět vystupuje opět jen Jančura? Proč se v článku nevyjadřují například i zástupci ČD? Nebo hlavně zástupci Viamontu a ČSAD, kteří vzhledem k tomu, že si zadávací podmínky zakoupili o zakázku měli skutečný zájem? Jejich názor by mne skutečně zajímal. Rozhodně více než mediální kecy žluťáka, který se ukázal v pravé kráse právě v Libereckém kraji, kde prohlašoval, že spolu s Keolisem odstoupili z důvodu nekalé soutěže ČD, mediálně to nafoukl jaká je chudinka a nakonec se ukázalo, že Keolis vůbec o tom co dělal Jančura nevěděl, o CZ trh ztratil zájem již dříve a Jančura v té době neměl vubec žádnou licenci k provozování drážní dopravy. Ale alespoň nahážeme špínu na konkurenci. Nejsem proti VŘ, ale tohle mi přijde jako další mediální bublina jednoho žlutého pána. Že bylo VR zrušeno je neoddiskutovatelný fakt, ale proč bylo zrušeno? Jančura má zřejmě věšteckou kouli nebo se opět snaží jen využít mentality českého národa? Další věcí je to, kdy Jančura prohlásil, že zajistí v celém Ústeckém kraji železniční dopravu od nového jízdního řádu 2009/10 v jeho současném rozsahu, ale levněji. Být radním kraje, tak mu tu zakázku přiklepnu. Myslím, že bych se nakonec docela zasmál, jak by se během měsíce snažil sehnat 100 vozidel, aby mohl vyjet. Podivné, že v tomto případě by nevadilo, že byla zakázka přidělena přímo.
Skutečně by mne zajímal názor Viamontu nebo ČSAD.
A že se Jančura obrátí na Evropskou komisi, že kraj nemůže zadat zakázku přímo? Ale může ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










