Mosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.
Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.
Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.
Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.
Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.
Ukončená opatření v dopravě
V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.
Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.
Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz
| 28.11.2009 (13:17)
Stalo se. Dva roky jsem měl na starosti partu cikánů na výkopech. Začátky byly krušné, ale zvykli jsme si na sebe. Na co jsem si nikdy nezvykl, bylo podrazáctví a někdy až katastrofická neschopnost managementu. A vzhledem k tomu, že většina ,,těch nahoře" je neschopný předlistopadový xindl, tak se není čemu divit, že každou chvíli někde něco spadne. Žádnému managementu dnes nejde o to, aby firma odváděla kvalitní práci, jede se podle zásad: Franto podrž to, já jdu pro prachy a: Honem rychle od toho, dokud to funguje.
Jak vidím, Vlad vše sleduje z pohledu odborníka a prosil bych, aby s odstupem doby - po vyšetření - sem napsal nějaký článek a mohli se poučit i ti, kteří z neznalosti problému v podstatě plkají.
Jak jsem už psal, považuji to za velký průser, který se nedá srovnávat s pádem "čtyř traverz" v nevhodnou dobu na nevhodném místě. Kdyby tam zrovna nejel EC, tak by pes o tom neštěkl - takových pádů už bylo a vždy šlo o drobnou technologickou nekázeň, která se dá za dva dny uklidit a za jeden až tři měsíce napravit.
Můj kamarád nastoupil před časem u zahraniční firmy působící v Česku, optimisticky se domníval, že se zdokonalí v angličtině. Místo toho hledal slovíčka jiná... Z pozice stavbyvedoucího řídil zpočátku tým 40 lidí, z nich bylo 32 z Ukrajiny. V prvním momentě to pro něj byl šok. Kdybyste ho ale po čase slyšel, jak o této partě vypráví - jaká je to dělná, šikovná parta, která umí zabrat, když je to potřeba, jaký je na ni spoleh...
Asi by se zlobil ještě více než já, kdyby četl: "...nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo..." Jemu určitě není jedno, jetsli stavba spadne (vždy je předával v termínu a vzorné kvalitě), není mu lhosteno, když dochází i jen k banálním zraněním... A věřím, že takových stavbyvedoucíćh je většina.
Chci jen věřit tomu, že si Ážetďák časem uvědomí, že pokud chtěl kritizovat zadávání veřejných zakázek nebo chování managementu některých firem, tak k tomu v daný moment nepoužil vhodná slova.
Jestli je někdo komik, tak jsi to leda ty! Víš, o čem to je? když budeme fofrovat a šetřit, kde se dá, tak to buď uděláme dřív, ale budeme mít peníze k rozkradení, nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo... a my získáme práci a peníze na velmi dlouhou dobu! Výběrové řízení máme v kapse a práci navíc bude muset někdo zaplatit, i kdyby stokrát nechtěl!
V té Chocni se tunel rušil kvůli přidání další koleje. Holt tehdy ještě nebyli zelenci, co by starý tunel prohlásili technickou památkou, skálu významným krajinným prvkem, a po několikaletém souzení vydupali aspoň přesypaný ekotunel pro migraci medvědů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













