..: Škoda bude licenčně vyrábět zahraniční motorové jednotky :..

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION Plzeň/Šumperk — Nedávno jsme vás informovali o připravovaných novinkách tuzemských výrobců pro příměstskou a regionální dopravu. Po necelých dvou měsících se k tématu opět vracíme, protože u těchto projektů došlo jak k upřesnění technických specifikací a záměrů výrobců, tak i k radikální změně původních plánů produkce elektrických i dieselových jednotek pro regionální spoje. Plány plzeňské Škodovky jsou navíc zajímavé v kontextu s tiskovým prohlášením Českých drah z tohoto týdne, kde avizují investice do modernizace vozového parku a nové vlaky chtějí již v letech 2010 – 2011 nasadit v Ústeckém kraji.

844? Desiro Classic! Anebo Coradia LINT?

Studie refionální motorové jednotky ParsNova., foto: ParsNova Jak jsme již informovali, přípravou regionálních motorových jednotek se delší dobu zabývá šumperský Pars nova, patřící do skupiny Škoda Transportation. Místo kompletního vývoje zcela nového modelu zvolil cestu licenční výroby. A licencovaným vozidlem nemá dle nejnovějších informací zřejmě být nic jiného, než notoricky známý Siemens Desiro Classic. Škoda Transportation sice ve svých materiálech kromě Desira ukazuje i motorové jednotky Alstom Coradia LINT, ty ovšem narozdíl od Siemensu nepoužívají hydromechanický přenos výkonu, ale přenos čistě mechanický. Budoucí řada 844 má ovšem oproti originálu doznat mnoha změn, včetně designových, a také se na její výrobě mají podílet v maximální míře čeští subdodavatelé.

Z původního Desira Classic, ve stovkách kusů prověřeného vozidla, také vyplývají hlavní technické parametry. Díky použití již osvědčených konstrukcí lze finální výrobek uvést velice rychle na trh. Dvouvozová jednotka s cca 60% podílem nízkopodlažní části bude plně klimatizovaná a o pohon (uspořádání podvozků B' (2) B') se budou prostřednictvím hydromechanického přenosu výkonu starat dva motory, každý o výkonu 315 kW (původně uváděná hodnota až 2× 380 kW zřejmě bude nabízena jako volitelná alternativa). Hmotnost cca 41metrové dvoudílné jednotky se má pohybovat okolo 65 tun a maximální rychlost bude dosahovat až 120 km/h. Tou bude schopna převést až 130 sedících a 110 stojících cestujících, včetně 2 osob na invalidních vozících. Vnitřní uspořádání a rendery možných variant interiérů vám přinášíme níže. Výrobce také pozměnil své plány v odhadu výroby a pro léta 2011 až 2015 počítá, že by mohl na trhu udat až 105 těchto vozidel (21 ročně).

Vnitřní uspořádání motorové jednotky Pars 844 a možné varianty interiéru
Vnitřní uspořádání připravované jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA
Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA

Jednopodlažní "sloni"? Všechno je jinak…

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATIONDalším připravovaným projektem, který jsme vám minule představili, byla nová modulární rodina jednopatrových nízkopodlažních jednotek Škoda. Oproti původním záměrům, prezentovaným samotnou Škodou Transportation, došlo v projektu k zásadním změnám. Mezi ty nejdůležitější patří odklon od snahy vytvořit kompletně nízkopodlažní interiér včetně přechodů mezi vozy nad nízkými podvozky. Nově tedy došlo na podvozky klasické výšky a při přechodu mezi jednotlivými vozy bude třeba překonat dvoje schody. Tato změna bude mít (zřejmě i včetně snížení ceny takové soupravy) oproti původnímu záměru také své výhody. Nově bude mít každý vůz v soupravě jeden hnací podvozek a jeden běžný, což umožní instalovat vyšší výkon (viz. tabulka níže) než původně uvažovaných 1320 kW, ale také podstatně zlepšit trakční parametry jednotek, které měly mít původně hnané jen podvozky na koncích soupravy.

I nadále ovšem platí, že tyto jednotky bude možné individualizovat dle přání zákazníka. Ten si bude moci vybrat mezi dvou- až čtyřvozovou jednotkou (150 - 350 sedících cestujících) v jedno- (3 kV ss) a dvousystémovém (3 kV ss a 25 kV/50Hz) provedení. Samozřejmostí bude maximální rychlost 160 km/h a plně klimatizovaný interiér s možností volby z různých konfigurací interiéru (vysokokapacitní, letištní, turistická nebo meziregionální). Vnitřní uspořádání jednotlivých variant vám přinášíme níže. Za pozornost stojí předpokládaná instalace pouze jediného WC v celé soupravě a zejména u letištní verze překvapí, že sanitární buňka je na opačné straně soupravy než první třída. U ní zase zaujme použití skleněných tabulí jako sklopných stolků mezi jednotlivými sedadly. Samozřejmostí bude také příprava a uzpůsobení pro přepravu velkých zavazadel (zejména u letištní verze), a prostor na přepravu kol v každém voze na dvou místech, kromě vozu s WC, kde je takové místo pouze jedno. Schémata vnitřního uspořádání, technické parametry a možné provedení interiérů vám přinášíme níže. V neposlední řadě bychom také měli zmínit předpoklad výrobce, že se mu mezi lety 2011 až 2015 podaří udat na trh až 60 těchto jednotek, které jsou kromě elektrických připravovány i v motorové verzi.

Vnitřní uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda a možné varianty interiéru
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení nástupního prostoru nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Napájecí soustava25 kV, 50 Hz a 3 kV ss nebo jen 3 kV ss
Maximální rychlost160 km/h
Instalovaný výkon1 320 kW1 980 kW
Uspořádání pohonuKaždý vůz 1 podvozek hnací (2 nápravy) a 1 podvozek běžný
Jmenovitý rozchod kolejí1 435 mm
Celková délka jednotky52 800 mm79 200 mm
Celková vnější šířka skříně2 820 mm
Výška hrany vstupu600 mm od temene kolejnice
Výška podlahy nízkopodlažní části600 mm od TK
Výška podlahy vysokopodlažní části nad podvozky1 200 mm od TK
Počet vstupních dveří8 (2 páry v každém voze)12 (2 páry v každém voze)
Světlá šířka dveří1 500 mm
Podíl nízké podlahy64%61%
Odolnost vůči nárazůmČSN EN 15227
Údaje platné pro variantu s maximálním počtem sedadel -příměstská
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Počet sedadel 2. třídy141241
Počet sedadel 1. třídy10
Celkový počet sedadel151251
Počet stojících cestujících142 (4 os/m2)217
Počet míst pro invalidní vozíky2
Počet převážených jízdních kol / dětských kočárků4/46/6

Zdroj: Prezentace ACRI (PDF)


JiříK. | 3.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
03.12.2009 (20:27)  
"Už i v Elefantovi si nepřipadám jako ve vlaku, vůbec nevím, že jedu, samé tlačítko, nejraději se svezu Regionovu, roztomilé vozítko, docela slušně vybavené, pohodlné, moderní, alespoň si tam můžu otevřít okno, a vím, že jedu ve vlaku." --Filip Janev Toto by mělo být vyryto zlatým písmem do toho nejtvrdšího kamene, větší hovadinu jsem totiž dlouho neslyšel.

A tohle taky: "dost mě to štve, že místo normálních vlaků nasazujou takový moderní krámy" VYTESAT. Milerád na to přispěji!!!
03.12.2009 (20:25)  
Velice povedená diskuse, fakt se musím smát. X let se tady diskutuje o tom, jak je všechno na hovno a v jakém hnoji to jezdíme. A když se tady objeví článek, který hlásá obrat k lepšímu, tak se tady vyskytnou experti typu Honza a Filip Janev, kteří začnou psát takové nesmysly. To si fakt zaslouží zarámovat a pověsit na zeď. Pánové, jestli chcete, přihlaste se u mě a já vám zaplatím jednosměrnou letenku (tzn. už se nevracejte) do Eritrei (před nějakou dobou tu byl pěkný článek) a tam si užijete, nádherné sto let staré vláčky, absolutně nepřetechnizované, šup tam!
03.12.2009 (19:54)  
SYN: OT - Nejsem zase tak pravidelný návštěvník místních diskusí, takže pokud všichni cenu vozidel znají, omlouvám se za spam. Jen jsem ale chtěl reagovat na některé... řekl bych nevybíravé příspěvky místních diskutujících
03.12.2009 (19:51)  
SYN : Promiň, perly jsem si nečetl, jen jsem viděl, že je uvedeno, že se (údajně) nedá sehnat v této cenové katogorii nic podobného (nebo lepšího). S tím hliníkem jsem Tě moc nepochopil. Ale tipuji, že jsi chtěl říct, že by se dalo sestrojit i lepší vozidlo za méně. To je asi pravda, ale když nikdo žádné takové nesestavuje, není potom výběru. Ale samozřejmě pokud existuje (jen o tom nevím), tak bych rád podpořil snahy o zlepšení kvality :)
registrovaný uživatel JK ml. 
03.12.2009 (19:47)  
JP: počet WC....Pokud tyhle jednotky se nasadí, jak je myšleno, tedy na ramena typu Milovice - Praha, šumperk - Olomouc, Přerov - Vyškov, Roudnice - Ústí nL, Opava - Ostrava.....pak to jedno wecko stačit bude....Až nějakej koumák přijde na to že to může poslat jako rychlík z Brna (lépe již jako osobák z Břeclavi) do Prahy přes Havl. Brod tak to problém bude....
registrovaný uživatel SYN 
03.12.2009 (19:42)  
Lo Wang: Jojo, ty ceny co uvádíš jsou tu řekl bych docela dobře známé (teda ten Elefant jsem tuším viděl někde za 223M ale to je zanedbatelný rozdíl). Ceny k nim na porovnání už jsou problematičtější, bo je tu nikdo nekoupil takže je nutno pouze přepočítávat a odhadovat za kolik by je ČD mohly mít. Nicméně když koukneme na cenu hliníku tak se myslím rychle můžeme zbavit tvrzení že by peněz bylo tak málo že cokoliv s cenou vyšší než RegioNoha se nedá koupit, jak je vidět tak dá, a dokonce i v počtech nezanedbatelných...

K tomu odkazu co jsi tu uváděl - je docela úsměvné že je ze stránek ČD Cargo (jsem si tak nějak myslel že těch se vožení substrátu netýká? :-), ovšem tahle perla z pátého odstavce mě fakt dostala - V Karlovarském kraji přitom budou jednotky Regionova provozovány na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně, a to jako výrazně modernější vozidlo ve srovnání s vozidlem RegioSprinter, které na trať hodlá nasadit společnost Viamont. Kraj tak od Českých drah získá do konce roku za nižší cenu výrazně vyšší přepravní kvalitu. Po takovéto ukázce PR kecu který s pravdou má jen zanedbatelnou souvislost jsem už dál nečetl.

Regionální rozložení je už úplně jiný šálek čaje a tam s tebou souhlasím...
registrovaný uživatel M 
03.12.2009 (19:40)  
Lo wang - ano, vim, ze to nestoji stejne a beru. Ale psal jsi o tom, ze nekdo ma rad to a jiny ono a reagoval jsem hlavne na to.
03.12.2009 (19:34)  
A poslední věc. Nejsem zastánce velkým Regionovy. Ale raděj ať má celá Česká republika tyto stroje, než že bude mít 20 supermoderních vlaků Praha a zbytek republiky bude mít smůlu. (A opravdu nikdo mi nevymluví, že tomu tak nebývá)
03.12.2009 (19:28)  
* oprava - zdůvodnění :o)
03.12.2009 (19:26)  
M a Dusanh : A abyste neřekli, že jsem líný člověk, dodám i ty informace - Regionova 20 milionů (38 milionů 3 členná verze), Desiro 80 milionů, Elefant 216 milionů. Pokud chcete srovnávat s jinými vozy, můžete sem uvést které a za jakou cenu. Ještě odkaz o zvůdovnění nákupu zrovna regionov http://www.cdcargo.cz/tiskove-centrum/stalo-se/-1443/
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko