Ústecko/Děčínsko/Mostecko — Při podpisu smlouvy s Ústeckým krajem na 10 let se České dráhy zavázaly k dodání nových vlaků pro regionální spoje. Prvním krokem bude nasazení nových klimatizovaných dvoupatrových jednotek CityElefant na trase z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu. Budou zde nasazeny dvě soupravy, které budou vyjíždět o víkendech, kdy zajistí vozbu zhruba poloviny víkendových spojů. Cestující se tak mohou těšit na zlepšení kultury cestování v Ústeckém kraji; nové jednotky jsou vybaveny nejen klimatizací, ale též oddílem první třídy, háky na kola, moderními toaletami a nástupními plošinami pro cestující na vozíku. V pracovní dny zůstane klasická souprava v podobě elektrické lokomotivy řady 163 a vozů Bdt279 nebo Bt283.
Jednotky CityElefant vyjedou z Děčína do Mostu a zpět o všech sobotách a nedělích. Proč byla vybrána zrovna tato trasa? Jedná se o páteřní trať Ústeckého kraje, kde jezdí nejvíce cestujících. Poprvé se s nimi mohou cestující svézt 7. března 2010, kdy vejde v platnost první změna jízdního řádu. V Ústeckém kraji ale není CityElefant žádnou novinkou. Zajišťuje zde vozbu osobních vlaků do Roudnice nad Labem a dále do Kralup nad Vltavou a Prahy. „Důležité je, že jsou CityElefanty nízkopodlažní. To pomáhá nejen cestujícím na invalidním vozíku, ale i starším lidem, kteří nemusí zdolávat schody do vlaku, a také maminkám s kočárky i cyklistům,“ komentuje náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Víkendové nasazení CityElefantů mezi Děčínem a Mostem se vyzkoušelo už v sobotu 28. listopadu 2009, velmi se osvědčilo, a tak tu budou jezdit od první změny jízdního řádu pravidelně.
Na provoz v Ústeckém kraji požádaly dráhy o peníze z Evropského fondu; jedná se o částku zhruba 450 mil. Kč. O tom, zda České dráhy peníze získají, se rozhodne v prvním pololetí tohoto roku. Pokud bude žádost schválena, první nové vlaky by měly vyjet v roce 2012. Dopravě v Ústeckém kraji dráhy věnují celkem 2,1 mld. Kč; nakoupeno bude 7 elektrických jednotek, které budou nasazovány na trase Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Chomutov – Kadaň – Kadaň předměstí a Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov, přičemž by v úseku Ústí nad Labem - Teplice v Čechách měl vzniknout interval 30 minut. Zakoupena bude také jedna dieselová jednotka, druhou zakoupí kraj. Společně bude nasazována na trase Jirkov – Chomutov – Karlovy Vary.
Elektrická jednotka musí být nízkopodlažní, musí mít kapacitu nejméně 180 míst, max. rychlost 160 km/h, bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Motorová jednotka musí být také nízkopodlažní, schopna jet až 120 km/h, musí mít bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Zda ve výběrovém řízení obstojí v současnosti produkované CityElefanty a Regionovy, zahraniční vozidla nebo se objeví nová vozidla domácího průmyslu, se ukáže již tento rok. Podmínkou pro nákup nových regionálních vozidel je však získání zdrojů z EU.

Xanri- jezdíš tama vůbec? Věděl bys voco de!! Ty vlaky z půlky vozí vzduch, jednopodlažní by si tam bohatě vystačily!
A co se tyce nakupu novych jednotek - jednopodlazni pantaky budou, to je jasne. Na 130ku se hodi, o Elefanty ale nejspis nepujde.
Otazkou je rameno Teplice-Litvinov. Predstava kapacitni soupravy tam, kde je Regionova nyni poloprazdna a kde drive pohodlne stacila 810, me desi. Nevim, proc nejde udelat rameno UL-TP-LT a nasadit regionovy (na hodinovy takt by stacili 2ks).To ale spis otazka na krajske planovace nez na CD...
Já jsem předpokládal, že do tohoto kraje právě budou mířit ty nové jednopodlažní jednotky, a oni tam nastrkají 471, které by se měli nacpat do Prahy a spol., a kolem Ostravy a spol. nasadit ty jednopodložáky, holt by si museli v Ostravě a spol. chvíli počkat než by dorazili, ale svět by se nezbořil.
Jinak ta částka 2,1 mld. hezky odpovídá 7 předraženým Elefantům, které teď jsou k mání za 300 mil. (akorát ta jedna motorová jednotka se mi tam ztratila). Méně kapacitních (ale postačujících) jednopodlažních jednotek by se za ty peníze snad dalo koupit i více než 7. Klidně od Škodovky, pokud je do té doby vyvine a cenové srovnání s konkurencí nebude pěst na oko.
Tuto podmínku jednotka ř.471 nesplňuje... že by ČD (kraje) koupily jednotky od jiného výrobce, než ŠKODA TRANSPORTATION?
Pozn.: Vím, že vozy 071 a 971 mají max. konstrukční rychlost 160 km/h, ale u vozu 471 si tím nejsem tak jistý. A konstrukční rychlost se nemusí vždy rovnat povolené rychlosti.
Pro samostatné město Jirkov, vedle nějž leží jakýsi Chomoutov, je doprava moderní železniční trakcí (vedle trolejbusu a autobusu) morální nezbytností. O to více, že nepříliš dávno mí tehdy američtí chlebodárci svévolně město ono vyslovovali "džerk-of".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











