..: První elektrické jednotky v Polsku schváleny na 160 km/h :..

FLIRT dopravce PR v Katowicích, foto: Martin Grill Varšava — Elektrické jednotky FLIRT výrobce Stadler obdržely 16. 2. 2010 schválení pro provoz rychlostí 160 km/h v Polsku. Urząd Transportu Kolejowego jim udělil trvalou homologaci, zatímco dosud platila dočasná homologace z května 2008. V Polsku jezdí 10 jednotek v majetku Mazovského vojvodství (provozují je Koleje Mazowiecke v okolí Varšavy) a 4 jednotky Slezského vojvodství (provozují je Przewozy Regionalne na trati Katowice – Tychy miasto). FLIRT je prvním typem elektrické jednotky, která byla v Polsku schválena pro rychlost 160 km/h.

„Jsme velice pyšní na to, že FLIRTy pro Mazovské a Slezské vojvodství získaly jako první elektrické jednotky trvalou homologaci na rychlost 160 km/h v Polsku a tím plně vyhověly specifickým požadavkům polské železniční legislativy. V současnosti jsou investovány miliardy Zlotých do modernizace polských železničních tratí, vedoucím ke zvýšení rychlosti. Tyto investice mají však pro cestující a daňové poplatníky smysl pouze společně s nákupem nových rychlých vlaků,“ říká Stanisław Skalski, obchodní ředitel Stadler Rail Group a člen představenstva Stadler Polska.

Homologace platí i pro vícečlenné řízení. Výrobce rovněž vyzdvihuje nízké provozní náklady, které v životním cyklu o průměrné délce 30 let hrají významnější roli než samotná pořizovací cena. Zmiňuje také pozitivní reakce cestujících na moderní, komfortní a bezpečná vozidla. (Poznámka: V České republice zatím neexistuje žádná elektrická jednotka, schválená bez výjimek na rychlost 160 km/h — pro naklápěcí jednotky řady 680 Českých drah platí na vybraných traťových úsecích zvláštní rychlostní omezení.)

Flirtování po Evropě

Doposud dodala firma Stadler 547 jednotek rodiny FLIRT různým zákazníkům ve Švýcarsku, Německu, Itálii, Maďarsku, Finsku, Norsku, Polsku, Francii, Rakousku a Alžírsku; mnohé jezdí v barvách soukromých dopravců. Právě před několika dny, 12. 2. 2010, obdržel maďarský státní dopravce MÁV-START Zrt. poslední, šedesátou jednotku FLIRT ze své objednávky. Stalo se tak více než dva měsíce v předstihu před smluveným termínem.

Smlouva na dodávku FLIRTů pro Polsko byla uzavřena v červnu 2006 a její součástí je i tříletá údržba. Ihned po jejím podepsání začal Stadler plánovat výstavbu závodu v polském městě Siedlce (východně od Varšavy). Pronajal si a modernizoval budovy, patřící PKP, a oficiální otevření nového výrobního závodu proběhlo 5. září 2007. Díky tomu byly veškeré jednotky pro polské zákazníky vyráběny v Siedlcích. Protože další zakázky pro Polsko zatím nepřišly, začal Stadler v Siedlcích vyrábět jednotky GTW pro nizozemský trh. Roll–out prvních dvou souprav pro dopravce Arriva se odehrál v září 2009.

Zdroj: Stadler Rail


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 17.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
18.02.2010 (15:35)  
josef Novak: Zapominate, ze do hry o taznou silu vstupuje i soucinitel vyuziti adheze - a ten je (v etremu) mezi 121 a 1216 skutecne propastny. Jinymi slovy - pri rozjezdu vlaku "na plny knedlik" budou i v oblasti nizkych rychlosti velke rozdily - dokonce, i kdyz se bude skluzovka flakat. To je to kouzlo, ktere umoznuje vozit srovnatelne tezke nakladni vlaky namisto starych 6n novymi 4n lokomotivami.
18.02.2010 (14:42)  
Filip Janev : Proč ne proboha? Co jsem tím udělal?

K těm 20 vysokorychlostním jednotkám mi nezbyývá nic jiného než odkázat na Želzniční magazín 2/2009 strana 17.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
18.02.2010 (13:26)  
A nemaj náhodou Poláci nějakej ten předpis, že u vlaků s rychlostí větší než 140 km/h musejí být 2 strojvedoucí na jednom stanovišti? U toho vlaku kterej jede více jak 140 km/h? Možná je to blbost, ale něco jsem o tom zaslechl…
18.02.2010 (11:23)  
Nejsem moc znalý trakčních charakteristik, nicméně nejsou na "zrychlení" nějaká pravidla?
Pravidla jsou dána fyzickými zákony.Tažná síla lokomotivy je dána adhezní hmotností a součinitelem adheze.Takže řada 121,130,163,380 i Taurus budou těch 10 vozů zpočátku rozjíždět podobně rychle,protože mají podobnou max tažnou sílu(250-300 kN).Okolo rychlosti 40 km/h se začne tato tažná síla snižovat u nejméně výkonných (121,130),výkonnější 163/363 zrychlují na mezi adheze až do rychlosti přes 60 km/h a Taurusu a 380 by měla tažná síla vadnout až při rychlosti přes 100 km/h.
Žádná z těchto lokomotiv sama nemá takovou sílu,aby trhala šroubovky.Novější konstrukce (163,Taurus,380)mají oproti 130 skluzovou ochranu,která dokáže lépe dávkovat výkon na jednotlivé nápravy a proto mají i při nízkých rychlostech o několik procent větší tažnou sílu,než stejně těžké starší lok.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.02.2010 (22:49)  
Mno já se nehádám, jen bych rád připomněl, že akcelerace nemá co do činění s maximální rychlostí...takže to, na kolik je mašina papírově schválená, nijak nevypovídá o dynamických vlastnostech při rozjezdu. Celé to mají na starosti hlavně převody...
registrovaný uživatel čunče  mail  
17.02.2010 (22:39)  
Náklady se rozjíždějí plynule. Osobáky taky. Záleží jen na hmotnosti, sklonu trati, tažné síle a odporu vzduchu (ten roste kvadraticky s rychlostí vlaku). A na adhezi a adhezní hmotnosti. Dvanáctivozovému rychlíku rozhodně jedna krysa nestačí na to, aby například štrbskou rampu po modernizaci vyjela 160kou. Bastard nerozjede desetivozové EC na trati Praha - Děčín na 160 nikde, protože je na tu hmotnost vlaku prostě slabej.
Nevěříte-li, prohlídněte si aspoň poslední tabulky v Doplňku. Z toho krásně poznáte, kolik která mašina uveze na jakém stoupání a jakou rychlostí.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.02.2010 (21:53)  
Nejsem moc znalý trakčních charakteristik, nicméně nejsou na "zrychlení" nějaká pravidla? Nějaké tažné síly, které je nutno respektovat? Přecijen jde o dynamické namáhání tažného ústrojí, protože, konkrétně nákladní vlak, se nerozjíždí plynule...a i kdyby ano, je při prudké akceleraci nárust tažné síly tak markantní, že ho nelze považovat za statické namáhání. Skutečně je tedy ona akcelerace u nákladů tak nutná? A na osobní dopravu bývá už tak moc, když se zapřáhne krabice x6x...
registrovaný uživatel čunče  mail  
17.02.2010 (21:12)  
Snickers: Ano, má lepší zrychlení. A přesně toto se bude hodit třistaosmdesátkám pro dosažení rychlosti 160 km/h i na DNEŠNÍCH TRATÍCH. Dokonce i pro dosažení rychlosti 120 km/h. U těžkých vlaků je to ještě markantnější.
registrovaný uživatel Snickers  mail  
17.02.2010 (21:00)  
Lidi si často kupují auta s konstrukční rychlostí nad 200 z toho důvodu: znatelnější zrychlení a z toho vyplývá bezpečnější předjíždění a řešení kolizních situací, často lepší jízdní vlastnosti atd. a především z pocitu "že ho mají" ... to nelze nijak srovnavat s vlakem.
registrovaný uživatel čunče  mail  
17.02.2010 (20:49)  
Nehodlám diskutovat o využitelnosti konstrukční rychlosti 160 km/h w Polsce a o 200 km/h v ČR. Prostě takovéto konstrukční rychlosti budou dříve, či později využity a je silně kontraproduktivní si pořizovat vozidla s konstr. rychlostí přesně podle trati, na které zrovna jezdí.

Proč si lidi kupujou auta s konstrukční rychlostí často přes 200 km/h, když u nás smějí jen 130????
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko