Varšava — Elektrické jednotky FLIRT výrobce Stadler obdržely 16. 2. 2010 schválení pro provoz rychlostí 160 km/h v Polsku. Urząd Transportu Kolejowego jim udělil trvalou homologaci, zatímco dosud platila dočasná homologace z května 2008. V Polsku jezdí 10 jednotek v majetku Mazovského vojvodství (provozují je Koleje Mazowiecke v okolí Varšavy) a 4 jednotky Slezského vojvodství (provozují je Przewozy Regionalne na trati Katowice – Tychy miasto). FLIRT je prvním typem elektrické jednotky, která byla v Polsku schválena pro rychlost 160 km/h.
„Jsme velice pyšní na to, že FLIRTy pro Mazovské a Slezské vojvodství získaly jako první elektrické jednotky trvalou homologaci na rychlost 160 km/h v Polsku a tím plně vyhověly specifickým požadavkům polské železniční legislativy. V současnosti jsou investovány miliardy Zlotých do modernizace polských železničních tratí, vedoucím ke zvýšení rychlosti. Tyto investice mají však pro cestující a daňové poplatníky smysl pouze společně s nákupem nových rychlých vlaků,“ říká Stanisław Skalski, obchodní ředitel Stadler Rail Group a člen představenstva Stadler Polska.
Homologace platí i pro vícečlenné řízení. Výrobce rovněž vyzdvihuje nízké provozní náklady, které v životním cyklu o průměrné délce 30 let hrají významnější roli než samotná pořizovací cena. Zmiňuje také pozitivní reakce cestujících na moderní, komfortní a bezpečná vozidla. (Poznámka: V České republice zatím neexistuje žádná elektrická jednotka, schválená bez výjimek na rychlost 160 km/h — pro naklápěcí jednotky řady 680 Českých drah platí na vybraných traťových úsecích zvláštní rychlostní omezení.)
Flirtování po Evropě
Doposud dodala firma Stadler 547 jednotek rodiny FLIRT různým zákazníkům ve Švýcarsku, Německu, Itálii, Maďarsku, Finsku, Norsku, Polsku, Francii, Rakousku a Alžírsku; mnohé jezdí v barvách soukromých dopravců. Právě před několika dny, 12. 2. 2010, obdržel maďarský státní dopravce MÁV-START Zrt. poslední, šedesátou jednotku FLIRT ze své objednávky. Stalo se tak více než dva měsíce v předstihu před smluveným termínem.
Smlouva na dodávku FLIRTů pro Polsko byla uzavřena v červnu 2006 a její součástí je i tříletá údržba. Ihned po jejím podepsání začal Stadler plánovat výstavbu závodu v polském městě Siedlce (východně od Varšavy). Pronajal si a modernizoval budovy, patřící PKP, a oficiální otevření nového výrobního závodu proběhlo 5. září 2007. Díky tomu byly veškeré jednotky pro polské zákazníky vyráběny v Siedlcích. Protože další zakázky pro Polsko zatím nepřišly, začal Stadler v Siedlcích vyrábět jednotky GTW pro nizozemský trh. Roll–out prvních dvou souprav pro dopravce Arriva se odehrál v září 2009.
Zdroj: Stadler Rail
| 17.2.2010 (7:00)
K těm 20 vysokorychlostním jednotkám mi nezbyývá nic jiného než odkázat na Želzniční magazín 2/2009 strana 17.
Pravidla jsou dána fyzickými zákony.Tažná síla lokomotivy je dána adhezní hmotností a součinitelem adheze.Takže řada 121,130,163,380 i Taurus budou těch 10 vozů zpočátku rozjíždět podobně rychle,protože mají podobnou max tažnou sílu(250-300 kN).Okolo rychlosti 40 km/h se začne tato tažná síla snižovat u nejméně výkonných (121,130),výkonnější 163/363 zrychlují na mezi adheze až do rychlosti přes 60 km/h a Taurusu a 380 by měla tažná síla vadnout až při rychlosti přes 100 km/h.
Žádná z těchto lokomotiv sama nemá takovou sílu,aby trhala šroubovky.Novější konstrukce (163,Taurus,380)mají oproti 130 skluzovou ochranu,která dokáže lépe dávkovat výkon na jednotlivé nápravy a proto mají i při nízkých rychlostech o několik procent větší tažnou sílu,než stejně těžké starší lok.
Nevěříte-li, prohlídněte si aspoň poslední tabulky v Doplňku. Z toho krásně poznáte, kolik která mašina uveze na jakém stoupání a jakou rychlostí.
Proč si lidi kupujou auta s konstrukční rychlostí často přes 200 km/h, když u nás smějí jen 130????
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










