Praha/Kralupy nad Vltavou — Jak Radim Jančura a manažeři firmy RegioJet slíbili, tak se i stalo: S využitím operativního leasingu si na 3 měsíce pronajali dvě dieselové jednotky Desiro od Alpha Trains, převezli je z německého depa Delitzsch nedaleko Lipska do České republiky a ve čtvrtek 22. dubna s nimi přijeli do hlavního města. Dvěma páry rychlíků pro novináře a veřejnost zahájili provozování železničních spojů a zároveň mediální kampaň „Žluté jaro na železnici“ s nákladem 10 milionů korun. Budou jezdit po Kozí dráze, na regionální lince Litvínov – Ústí nad Labem, potkáme je i v dalších krajích České republiky, pro které RegioJet vypracoval a odevzdal závazné nabídky na provozování regionální dopravy. Po parlamentních volbách budou také zabezpečovat dopravu na některé festivaly. Pokud jste nestihli čtvrteční prezentaci, dnes jedou dva páry mezi Děčínem a Ústím nad Labem.
Kampaň má bořit mýty. Že vlak RegioJet nikdy nevyjede, se ukázalo jako lichý předpoklad již ve čtvrtek ráno, kdy vlak, jako násled rychlíku 777 vyrazil z Děčína do Prahy. Firma ale jde mnohem dál. Připraveny má informační materiály pro občany krajů, kde se budou konat tyto prezentační jízdy. Obsahují některé informace o tom, kdo je odpovědný za objednání vlakové dopravy (a tedy i její rušení), co všechno musí a co nemusí zaplatit, jaké principy jednotného tarifu musí dopravci dodržovat ze zákona nebo argumentace proti tradiční „rozinkové“ diskusi. Na místě je také politická rovina kampaně. Z úst Radima Jančury opět zaznělo, že desetileté smlouvy s pětiletou opcí, které České dráhy získaly od krajů a Ministerstva dopravy, byly uzavřeny protizákonně. Svou argumentaci chce opřít nejen o zákon o veřejných zakázkách, ale také o Ústavu České republiky nebo principy evropského práva. Každý občan v takovém kraji dostane leták do poštovní schránky. A na jeho zadní straně seznam politických stran, které ve svém volebním programu podporují veřejnou soutěž o zakázky na železnici. Vítězstvím pro Jančuru tedy bude nejen získání zakázky na regionální nebo dálkové spoje pro jeho firmu, ale i samotné vypsání soutěže, které by se mohli zúčastnit i další soukromí dopravci.
Při pohledu na výrobní štítek pronajatých souprav uvidíte rok 2002. Stáří 8 let na nich ale není poznat. „V zahraničí je to naprosto běžný průměrný vlak,“ vysvětluje Jančura s tím, že chce lidem tato vozidla ukázat jako přirozený kvalitativní standard. Kde vezme RegioJet vlaky pro případné vysoutěžené zakázky? Jen minulý rok bylo pro případ úspěchu rezervováno asi 50 vozidel různých typů, která by se pořídila taktéž na operativní leasing. Postupovat se tak bude i v budoucnu. Zajímavá je otázka personálu. Stevardek a stevardů bylo ve čtvrtek na palubě víc než dost. Získat zkušené strojvedoucí je ale složitější. RegioJet chce některé přetáhnout od Českých drah. V současnosti evidují asi 300 zájemců. Nabízí jim vyšší platové ohodnocení než u ČD, možnost pracovat s moderní železniční technikou a také režijní jízdenku – nejedná se o žádný nový produkt, ale obyčejnou a plně zdaněnou síťovou jízdenku 1. třídy In–gold, prodávanou Českými drahami za 22 000 korun.
Služby cestujícím bude nový dopravce prezentovat již tuto sobotu mezi Děčínem a Krupkou. Na palubě funguje bezplatná wi–fi pro připojení k internetu. Cestující obdrží drobné občerstvení. Pro pravidelné linky se plánuje odbavení cestujících formou on–line terminálů, společných i pro autobusy. Po Ústeckém kraji se kampaň nezastaví. Vlaky za pětikorunové jízdné se objeví také v Olomouckém kraji na lince Olomouc – Uničov, v Jihomoravském kraji a Plzeňském kraji na trati Plzeň – Domažlice. Během léta bude RegioJet zajišťovat dopravu také na některé festivaly – namátkou Votvírák, Okolo Třeboně, Rock for People, Colours of Ostrava nebo Masters of Rock.
Zdroj: RegioJet, Student Agency; foto: Josef Petrák
| 23.4.2010 (12:00)
Co dokázal v autobusech, je super. Nebudete mě mít rádi, ale pro mě na trase Brno - Praha (jsem student) jezdí za skoro stejnou cenu už 5 let. ČD stihly asi za rok zdražit z 127 na nynějších 183 Kč.
Ale nejde mi do hlavy jedna věc - pokud si on pronajme vlaky a později je na leasing koupí (a údajně se mu to vyplatí), proč to neudělají ČD? Mohly by prodat ten šunt, co u nás jezdí a ještě by vydělaly na tom železe. Navíc by měly výhodu Elefantů (dle mého názoru ok) a Regionov (nic moc). Pendolino je kapitola sama pro sebe (na trase do Vídně nikdy více, celou cestu tam něco klepalo a ty reklamy "nevyhazujte jízdenku na vlak" ve výšce očí mi přijdou odporné.
Každopádně radši pojedu nízkopodlažním spojem, než tou tragedií, co nyní jezdí Letovice - Brno (a s kufrem se tam fakt blbě nastupuje).
Je jasné, že je to i o infrastruktuře a tak - ovšem kam jsme to dopracovali, víme všichni, ale přijde mi, že jeho nápad, jak z toho ven, je dobrej - zpoždění bude třeba stejný, ale ten vlak bude prostě hezčí.
xAnri05: Ještě dodatek... Pamatuju si, že 5 let zpátky jezdil Brno - Praha hlavně Tourbus (ČSAD Brno město) tím stylem, že ráno a dopoledne do Prahy, odpoledne z Prahy. Žádný pradielný takt tam nebyl - až Jančura to změnil na pravidelný takt nejdřív po dvou hodinách. Tehdy tu šanci měl každej, každé ČSAD si mohlo koupit 10 novejch autobusů a jít do toho (což by znamenalo vybudovat nějaké to zázemí v Brně nebo v Praze) ale prostě se jim do toho nechtělo, každej si provozoval linku z okresu působení do Prahy ráno tam a večer zpět. Ovšem teď je na to už pozdě...
jinak navrhuji redakci malé vylepšení: za přezdívkou by se mohla zobrazovat informace o povolání pisatele, resp. zda pracuje pro čd, soukromého dopravce nebo je pouhý substrát. každý by to jistě vyplnil pravdivě a mohli bychom statisticky třídit
Výborné! :D Bohužel je to zřejmě myšleno vážně. Klimatizované vozy nakonec taky nepotřebujeme, můžeme si otevřít okénko. I kvůli tomuto uvažování je česká železnice tam, kde je.
xAnri05: S autobusy se namahat nemuseli, tam meli za zady byvala CSAD, ktera obsluhu udelala a hosi se mohli naparovat na lukrativnich linkach a velmi pomalu se rozvijet.
Skvělé! Příspěvek o vyzobávání rozinek jsem v této debatě už nečekal, ale vy jste překvapil.
Ne tady asi už debata nemá smysl. I sebelepší argumenty pro konkurenci na železnici budou vždy zadupány modrogumním: "Nejde to!". Pro jistotu ještě označíme Jančuru za podvodníka, lháře a zloděje (úspěch se v ČR tvrdě trestá) a budeme pěkně ignorovat desítky miliard nalitých do ČD, které končí kdoví kde.
A jiz v sobotu odpoledne se ukazalo, ze (pronajaty) vlak RegioJet (respektive 2 vlaky, slovy "dva"), bude mit zpozdeni jako pra*se.
Ja bych nechtel videt, jak by tahle parta chtel zajistovat zeleznicni dopravni obsluznost CR....
S autobusy se namahat nemuseli, tam meli za zady byvala CSAD, ktera obsluhu udelala a hosi se mohli naparovat na lukrativnich linkach a velmi pomalu se rozvijet.
ad B)napoje+noviny nekdo zaplati, bud cestujici nebo objadnatel dopravy. Zdarmo to SA nedostane
ad C)tohle je 100x opakovana hloupost. CD tezko mohly za poslednich 2O let obnovovat vozovy park dle sysluplneho planu. Nebyly totiz finacovany jako nyni. Byly soucasti statniho rozpoctu, ktery penize nemel. Asitak stejne jako ve skolstvi nemame v kazde tride elektronickou tabuli, ale starou a osoupanou. A mohou za to skoly?
ad D) Unitarni zeleznice je ve svete fungujici standard, stejne tak system statniho dopravce. Neargumentuj komunismem (kdyz uz tak socialismem) a podivej se laskave na zapad od nas.
@ReaCtor: to jiste muzete taky, mne prijde jednodusi vyse popsany zpusob nakupu lupenu na nejaky pokladne, ktera bude schopna prodat i jine operatory, nejen CD.
@M:same co?? next co?? smae day, next day?? same woman, next woman?? the same stupid idea,or next??
@Karel Kovarik:vodovodni rad je v UK na mnoha mistech neskutecnou lapalii, v tom mate svatou pravdu. ale co asi nevite, je fakt, ze s postupem renovaci a nove vystavby je kazdym council dana jasna povinnost - uplne reko inzenyrskych siti proste - ONO TO JDE, JEN SE MUSI CHTIT. a k tomu srovnani: mate pravdu, nejste v UK a proto neni treba zlepsovat nic, ani dopravu na zeleznici, protoze ONO to lidem v CR staci. proc konkurenci na kolejich?? zbytecnej rozruch, navic by to stejne nezvladla, protoze doted zadna konkurence nejezdila a zeleznice, panove, je velice zapeklita vec, to nejde jen tak, aby tam u vas jezdil kazdej, kdo si usmysli...
jeste ze tu nejsou smajly.
A) ruzne varianty jizdnek, slev po zakoupeni slevovych karet, kvanta ruznych variant jizdenek ve kterych se casto nevyznaji ani zamestnanci CD ... I to je jeden z duvodu, proc v soucasnosti dam radeji prednost normalni zcela jasne jizdence na bus SA, ktera je navic levnejsi nez cesta s CD.
B) kouzlo toho, ze cestujici dostane noviny a napoj je v tom, ze jede levneji a komfortneji nez s konkurenci a k tomu jako bonus navic dostane noviny a napoj. Nekde na to jiste vydelat musi, ale pokud je to v ramci vyssi efektivity hospodareni a navenek platim mene, tak je to ok. Navic jsem presvedcen, ze ty ruzne casopisy a noviny ma jiste SA s nejakym vyraznym rabatem, vzhledem k odebiranemu mnozstvi a ze se jedna i o reklamu pro tyto tiskoviny. A proto nevidim duvod utracet dalsi penize navic v automatu za napoj nebo v trafice za casopis
C) problem CD je ten, ze predevsim dlouhodobe problem se starnutim vozoveho parku neresilo. Nasrat si do kalhot a pak poukazovat na to ze sem v nevyhode, protoze jsem se posral a ten druhej ne je spis hloupost a ostuda toho co si nasral
D) jednotny zeleznicni system je pekna iluze. Neco jako komunismus. Myslenka je to mozna v jadru pekna, ale v praxi moc nefungujici. Obecne, tam kde neni zdrava konkurence, tam driv nebo pozdeji dodavatele usnou na vavrinech, zpohodlni a stanou se pomalu neefektivnimi ... a to je hlavni duvod proc SA fandim. Ne ze bych si pral zniceni CD, ale kazda konkurence ve vysledku zlepsi casem i sluzby majoritniho dopravce. Mozna to bude chvili trvat, nez zacne alespon v nekterych oblastech CD dostavat na frak, ale nasledne se pak mozna ani nestacime divit, ze to o cem CD 20 let tvrdila ze nejde bude najednou realizovatelne.
39637 Telnice 17:55 100 min 17:57 100 min
39638 Telnice 17:47 9 min 17:57 17 min
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1767366
Aha, on se vždy nějaký důvod najde. Doufám, že pan Jančura vystřízliví. Bohužel česká železnice není jen o starých vlacích, ale také o neudržované infrastruktuře, na které mnohdy ani ten "nejlepší dopravce" nedokáže dělat divy, viz. třeba 171. Včera tam byl lom a jezdilo se po jedné koleji Dobřichovice - Radotín, takže průser. Pochopitelně se hned vyskytly narážky typu "už aby tu jezdil soukromník"....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.















