..: Trať 326 poničenou povodní čeká nejspíše demolice :..

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.

810 191-7, Nový Jičín, foto: Martin Grill Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.

Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák

Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.

Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 14.7.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.07.2010 (14:06)  
Avšak Hurvínek byl tvarově elegantnější měl otevírací okna a dřevěné lavice, které považuji za lepší než ty potažené koženkou. Hurvínek byl určitě lepší vozidlo než ještě používaný "Orchestrion"( neboli M152, nebo také 810).
15.07.2010 (13:56)  
Zrušit něco, co jsme nevybudovali, je velmi jednoduché. A přitom jsme zatím nic nového nepostavili. Nepočítám modernizaci koridorů s malými přeložkami.
Místní situaci neznám, ale jak tu říkají mnozí, zaatraktivnit se dá leccos, když se chce.
No, páni se rozhodli, jak se rozhodli - berou to jen z té ekonomické stránky a nemyslí do budoucna.Jak říká p.František - naprosto souhlasím, poplatek za dopravní cestu gumokolu je nula, zatímco za koleje.
Atraktivitě rozhodně nepřispívá ani obstarožní vozidlo ř.810 (ex M.152) z konstrukcí vycházející z Hurvínka (2 nápravy, 1 hnací, neotvír.okna, lavice potaž.koženkou apod.)
15.07.2010 (13:12)  
Trať 326 Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží, že je teprve druhá, kterou čeká definitivní zánik? Já bych řekl, že už je nejméně čtvrtá. V poslední době byly ještě zlikvidovány tratě 257 Kyjov - Mutěnice, 302 Nezamyslice - Morkovice.
15.07.2010 (12:42)  
A další příklad trati obnovené po povodni je trať 313 Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem, kterou obnovila společnost OKD Doprava, a. s., a zprvu na ni provozovala i osobní dopravu, kterou nyní převzala společnost Viamont,a. s.
Zajímalo by mě, zda tato trať má opět na kahánku v souvislosti s výstavbou přehrady u Nových Heřminov?
15.07.2010 (11:56)  
Jasně a ještě jedna věc na doplnění v systému Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS má již tato linka přiděleno autobusové číslo 690 v celorepublikovém systému 880690 a číslo vlakové linky V61 už ODIS nepoužívá, provozně tuto linku už zajišťuje největší autobusový dopravce v okrese Nový Jičín Veolia Transport Morava, a. s., provozovna Nový Jičín zatím za tarif Českých drah, a. s. a to již od 19. 4. 2010 ( od 1. 2. 2010 do 18. 4. 2010 zajišťoval pod číslem 691 / celostátně 880691 / menší autobusový dopravce Petr Glembek, Kunčice pod Ondřejníkem ).
Registrierter Benutzer bugear 
15.07.2010 (11:44)  
@Miroslav Zikmund: Nějakou dobu = do konce současného JŘ, v návrhu nového už jsou prázdné tabulky.
15.07.2010 (11:27)  
Na datum 26.4.2009 jste přišli jak? Blesková povodeň totiž přišla o 2 měsíce později, večer 24.6.2009.
15.07.2010 (11:04)  
Jugy) Ty 810tky nejsou fyzickou vlastností trati. ;) Kdyby obce a kraj chtěly, klidně si tam můžou objednat spoje Nový Jičín – Hostašovice, které pojedou non–stop do Valašském Meziříčí a bude tam jezdit moderní DMU. Jde o to jen chtít a umět si to objednat.
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
15.07.2010 (9:25)  
Tak dnes ve 12:30 je nějaká závěrečná tiskovka ohledně nehody ve Studénce - přenos na ČT24. Nevím zda-li tam bude něco nového a nebo zda-li to bude nějaké tlachání..
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
15.07.2010 (7:57)  
To by ovšem ten pozemek trati musel být na obec nejdřív převeden a i tak nechápu, proč by to ta obec dělala. Cyklostezka bude fajn a na pískající 810-ky brzo všichni rádi zapomenou.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko