Plzeň — Zatímco propagační jízdy RegioJetu v krajích se pomalu blíží ke konci, žlutá Desira z českých tratí rozhodně jen tak nezmizí. Student Agency totiž chce na své "žluté jaro na železnici" navázat hned několika dalšími projekty. Již v polovině června spustí provoz svých prvních pravidelných spěšných vlaků na trase Plzeň - Domažlice, v průběhu letní sezóny bude zajišťovat dopravu návštěvníků několika hudebních festivalů, od března příštího roku se chystá na dálkovou trasu Praha - Ostrava a nápady ji zatím nedochází. Jednotka Desiro Classic se tak v pátek 4. června vůbec poprvé podívala do Jihlavy – ne ani tak proto, aby následovala reklamní Regio-shuttle Českých drah, ale v rámci prezentace návrhu zavedení přímého železničního spojení Znojma s Havlíčkovým Brodem, který již podpořili krajští radní na Vysočině i na jižní Moravě. RegioJet tak chce usilovat o převedení státních subvencí z mezistátních vlaků na nové rychlíkové relace, ačkoli nemá jistotu, že v případě vypsání tendru zajímavé trasy skutečně získá. Firma si přesto věří a chce postupně představit další podobné projekty.
Plzeň - Domažlice: dva týdny reklamně, pak ostrý provoz
Počínaje sobotou 5. června 2010 budou mít cestující možnost svézt se na trati Plzeň – Domažlice zvláštními vlaky společnosti RegioJet. Denně vyjedou 4 páry spěšných vlaků, které budou vedeny dvojicí motorových jednotek Siemens Desiro Classic. Ty má dopravce k dispozici prozatím do konce července a chce je na českých tratích patřičně využít. Zpáteční jízdné za symbolickou cenu 5 Kč bude platit první dva týdny – stejně jako v ostatních krajích, kde RegioJet v loňském roce podal závazné nabídky na provoz regionální dopravy. Na rozdíl od Ústecka, Olomoucka a jižní Moravy však jednotky mezi Plzní a Domažlicemi setrvají minimálně do poloviny letních prázdnin – po skončení mimořádných jízd totiž nastoupí na své první skutečně pravidelné spoje, a to v podobě spěšných vlaků provozovaných bez finanční podpory kraje. V nich již budou cestující přepravováni dle platného tarifu dopravce.
Plzeňský kraj se od prvních třech jmenovaných odlišuje ještě jednou věcí: podepsání desetileté smlouvy s Českými drahami zde totiž předcházelo výběrové řízení na provozovatele vlakových spojů, které ovšem krajský úřad na poslední chvíli zrušil. Od soukromých dopravců si za to vysloužil kritiku, která vyústila až v podání stížnosti k Evropské komisi. Toto podání se v současnosti posuzuje; v případě jeho uznání ale může mít pro všechny dotčené kraje zásadní následky.
| km | stanice | Sp 1502 (Sp 39822) | Sp 1504 (Sp 39824) | Sp 1506 (Sp 39826) | Sp 1508 (Sp 39828) |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Plzeň – hl.n. | 7.53 | 11.32 | 15.49 | 19.56 |
| 1 | Plzeň – Jižní předměstí | | | 11.35 | | | 19.59 |
| 3 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
| 8 | Vejprnice | | | 11.42 | | | 20.08 |
| 11 | Tlučná | | | | | | | 20.10 |
| 14 | Nýřany | 8.05 | 11.48 | | | | |
| 19 | Zbůch | | | | | | | | |
| 22 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
| 26 | Stod | 8.17 | 11.58 | | | 20.24 |
| 29 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
| 34 | Holýšov | 8.30 | 12.07 | 16.17 | 20.33 |
| 36 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
| 40 | Staňkov | 8.37 | 12.14 | 16.25 | 20.39 |
| 44 | Osvračín | | | | | | | | |
| 48 | Blížejov | 8.44 | 12.21 | | | 20.46 |
| 52 | Milavče | | | | | | | | |
| 59 | Domažlice | 8.55 | 12.32 | 16.40 | 20.57 |
| km | stanice | Sp 1501 (Sp 39821) | Sp 1503 (Sp 39823) | Sp 1505 (Sp 39825) | Sp 1507 (Sp 39827) |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Domažlice | 5.52 | 10.27 | 14.01 | 17.20 |
| 7 | Milavče | | | | | | | | |
| 11 | Blížejov | 6.03 | 10.38 | 14.12 | 17.32 |
| 15 | Osvračín | | | | | | | | |
| 19 | Staňkov | 6.11 | 10.45 | 14.19 | | |
| 23 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
| 25 | Holýšov | 6.20 | 10.51 | 14.26 | 17.49 |
| 30 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
| 33 | Stod | 6.27 | 10.59 | 14.33 | | |
| 37 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
| 40 | Zbůch | | | | | | | | |
| 45 | Nýřany | 6.38 | 11.08 – 11.11 | 14.48 | 17.59 |
| 48 | Tlučná | | | | | | | | |
| 51 | Vejprnice | 6.44 | 11.17 | 14.54 | 18.05 |
| 56 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
| 58 | Plzeň – Jižní předměstí | 6.51 | 11.24 | 15.03 | | |
| 59 | Plzeň – hl.n. | 6.54 | 11.27 | 15.06 | 18.13 |
- spěšné vlaky jedou v období od 5. června do 31. července 2010
- jízdenky se prodávají ve vlaku
- v období od 5. do 20. června platí akviziční sleva: zpáteční jízdenka 5,–Kč; od 21. června platí standardní tarif dopravce RegioJet, cestujícím však bude uznána zákaznická sleva.
Vzhledem k plánované výluce v úseku Blížejov – Domažlice bude ve dnech 13. – 17. června 2010 zavedena náhradní autobusová doprava. Cestující budou přepraveni autobusy společnosti Student Agency. Doporučujeme sledovat informace na internetových stránkách dopravce a informační letáky ve vlacích.
RegioJet: Znojmo si zaslouží lepší dálkové spojení
Dalším projektem, tentokrát namířeným především na ministerstvo dopravy, je koncept přímého rychlíkového spojení jihomoravského Znojma s Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, kde by vlaky navazovaly na rychlíky ve směru Kutná Hora - Praha a Žďár nad Sázavou. Myšlenka pohodlného železničního spojení Znojemska s Prahou přitom není žádnou novinkou: v podobě rychlíku Dyje existovalo již před lety, a to dokonce se srovnatelnou jízdní dobou oproti dnešním možnostem veřejné dopravy.
Podle RegioJetu je v současnosti Znojmo zbytečně odříznuté od rychlé dálkové dopravy, což by zavedení rychlíků v dvouhodinovém intervalu mohlo změnit – zejména budou–li nasazena vhodná vozidla. Třicetitisícové město na Dyji má dnes paradoxně nejlepší železniční spojení s Vídní, odkud sem po nedávném dokončení elektrifikace trati 248 zajíždějí osobní vlaky, vedené dvoupodlažní push/pull soupravou Wiesel rakouských drah.
Kromě rychlejšího spojení Znojma s Prahou s jediným přestupem hrana-hrana v Havlíčkově Brodě by mohly být rychlíky zajímavé i pro cesty do Jihlavy, kde by jízdní doba 1 hodina 30 minut byla naprosto srovnatelná s autobusem. V případě vypsání tendru ze strany MDČR chce žlutý dopravce na tuto relaci nabídnout jednotky Desiro Classic, které podle něj nejvíce odpovídají požadavkům na jízdní vlastnosti na této trase a poskytují dostatečný komfort pro cesty s jízdní dobou do dvou hodin.
Jančura: EC/IC nepotřebují dotace, raději nové rychlíky
Zpracovaný návrh přímých spojů Znojmo – Jihlava – Havlíčkův Brod teď RegioJet rozešle místním samosprávám na připomínkování. Rozhodující slovo však bude mít ministerstvo dopravy, které veškerou dálkovou železniční dopravu v Česku objednává a spolufinancuje. To se však brání, že na zavádění nových spojů nemá peníze. RegioJet naopak namítá, že řada dálkových spojů je v současnosti státem financována zbytečně – podle majitele společnosti Radima Jančury není důvod subvencovat třeba mezistátní vlaky EuroCity, které by si na sebe měly dokázat vydělat samy.
Absurdním stavem je pak podle žlutého dopravce subvencování i těch vlaků, v nichž je vyloučena vnitrostátní přeprava. Svá tvrzení chce podložit provozem vlastních komerčních spojů od března příštího roku, s jejichž pomocí chce přimět ministerstvo, aby zařazení "vlaků vyšší kvality" do sítě základní obslužnosti přehodnotilo. Současný stav je přitom důsledkem rozhodnutí z prosince 2007, kdy resort dopravy souhlasil s navýšením úhrad o přibližně 600 milionů korun ročně na pokrytí vlaků IC/EC, které předtím ČD provozovaly na vlastní podnikatelské riziko. Podle Jančury by tyto prostředky mohly být využity účelněji na nových rychlíkových linkách a zahuštění intervalů stávajících dálkových spojů.
Samotný projekt rychlého spojení Znojemska se středem republiky již podpořil KORDIS a pozitivně se k němu staví i představitelé obou dotčených krajů – Jihomoravského a Vysočiny – kteří teď chtějí tlačit na ministerstvo, aby novou linku zavedlo. Pokud se tak stane, bude se jednat o první výběrové řízení na provoz dopravy v souladu s novou legislativou EU. RegioJet tak nemá jistotu, že smlouvu na provoz nové relace skutečně získá; podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta by už ale i samotné vypsání otevřeného tendru na novou dálkovou linku bylo pozitivním krokem. S ohledem na čas nutný k sestavení jízdního řádu je prvním možným termínem zahájení provozu nových rychlíků prosinec 2011.

Konkurence - dopravní a politická - na jedné koleji: vlevo 810 v barvách ČSSD, vpravo Desiro zarytého kritika ČSSD
Žlutý dopravce svůj záměr prezentoval v pátek na tiskové konferenci za účasti představitelů města Znojma – jak jinak, než právě v mimořádném vlaku do Jihlavy. Myšlenka rychlého železničního spojení se zde dlouhodobě setkává s velkou podporou, zejména v kontextu probíhajícího zkvalitňování dopravní obslužnosti regionu. Po dokončení modernizace tratě do Rakouska teď 1. července Znojemsko čeká integrace do IDS JMK a místní radní netají ambice dopravu dále zlepšovat. Město samotné přitom již má za sebou konkrétní zkušenosti s výběrovým řízením na provoz autobusové dopravy a nové smluvní vztahy s dopravci si pochvaluje jako výrazně výhodnější.
Znojemští představitelé navíc nejsou jediní, kdo je plánům RegioJetu nakloněn. Důležité spojence získala firma minulý týden v řadách krajských zastupitelů Jihomoravského kraje, konkrétně v podobě klubu ODS, který je součástí velké koalice s vítězem krajských voleb, ČSSD. Ti se shodli, že od vedení kraje budou požadovat vypsání výběrového řízení na provoz krajské železnice v nejbližším možném termínu – reálně tedy od roku 2016. Větší problém může mít žlutý dopravce na Vysočině, kde je dlouhodobě ve sporu s náměstkem hejtmana pro dopravu Liborem Jouklem. Dopravce však věří, že i zde převládne snaha o zkvalitnění dopravy nad osobními a politickými preferencemi; o to víc, že rychlíky Znojmo – Havlíčkův Brod by za určitých okolností na základě tendru mohly provozovat i České dráhy.
Zdroj: RegioJet, SŽDC, ŽelPage, Týdeník Sedmička

Vozidlo je vybaveno příslušnou vlakovou dokumentací, osobně jsem tak jel na trati Mariánské Lázně - Karlovy Vary. Jenže toto musí umožňovat prováděcí nařízení a na trati musí být plnohodnotná TRS, což je v pásmu 450 MHz. Náhrady v simplexním pásmu 150 MHz nejsou TRS a s MESOU 23 se s takovým to traťovým systémem nejde spojit.
Co se týče K-Reportu: Netuším, zda si ze mne dělal/nedělal srandu. Proto píši "prý".
Radiostanice v Krupce jaksi použít nešla, protože se tam do Oldřichova nedá dovolat a není to povoleno prováděcím nařízením.
Když někdo napíše, že Pekárek je debil, taky to ošetříte jenom slůvkem "prý"? Když někdo napíše, že viděl vlak přes otevřený přejezd jet stovkou, taky to bezduše uvedete jenom se slůvkem prý?
Jednou jeden novinář tvrdil, že náš vlak jel do Liberce na páté nástupiště rychlostí přes 70 km/h. To je technicky nemožné. Přišel s tím někdy po čtrnácti dnech od zážitku a žačal volat na ČD, SŽDC, DU, DI, až ho konečně někdo donutil zavolat mě. Nevěděl datum, nevěděl vlak. Posádka vlaku si pamatovala na konflikt s jedním ožralým cestujícím, který na ně řval, že jedou moc rychle. A já kontroloval proužky za měsíc pozadu a psal dopisy, že se nic takového nestalo. Takže na takovéto kecy šotoušů jsem dost alergickej!!!
Fakt netuším, jak bych vám na základě funkční TRS mohl něco takového vysvětlit : -(
Arsene A proč se tedy Desira ztrácejí na některých KO a musí se zavést dopravní opatření, když je všechno v pořádku?
Pokud se tam neztrácejí krabičky 810, tak je u Desir tento jev nevysvětlitelný (6 náprav, 80 tun, kola jsou taky z oceli).
Domin: to jste byl Vy, kdo mi koukal oba vlaky na záda? :-)
Rastislav Farkaš : s ukazatelem vlkm máte pravdu, ale je to oblíbená hračka, kterou nemůžete hrajím si vzít, aniž by nenastal velký řev ... Já bych dal přednost třeba nápravovému km, např z hlediska délky soupravy ... Z hlediska té statistiky má vlakový km dvacetivozové soupravy vozů B stejnou hodnotu jako vlak vezený M810 ...
Cílem někdejších příplatků v EC / IC bylo podle názoru tehdejšího "menegera" těchto vlaků vypudit méně exluzivní klientelu, aby zbytečně vlak nepřeplňovala... Především tzv. neplnohodntné cestující užívajícími různých slev ...
Tím spíše, že v té době se na EC / IC nasazovaly pouze zahraniční vozy, takže Č(S)D vlastně parazitovaly na cizích vozech ...
Z hlediska cestujících by samozřejmě byly lepší Sp vlaky, protože ty mají jiný tarifní režim ... což je ostuda ČD ... takže by bylo výhodnější, kdyby je objednaly (a zaplatily) kraje ...
zajímá mě, jak třeba u nočních vlaků probíhá jednání mezi čd a md. laicky mám z některých vlaků pocit, že čd něco vymyslí (samozřejmě bez koncepce), předloží to md a to to podepíše
A co se týče spěšných vlaků Plzeň - Domažlice: včera jsem jel Sp 39824/39825 a jediným problémem bylo zpoždění protijedoucích vlaků ČD... Panuje u mne naprostá spokojenost.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













