Brno — Cestujícím v Jihomoravském kraji možná začíná svítat na lepší časy, pokud jde o kvalitu železničních vozidel v regionální dopravě. Pomoct by tomu měla výběrová řízení na dopravce na vybraných linkách IDS JMK, jež by se měla uskutečnit ještě před vypršením desetileté smlouvy s Českými drahami, podepsané v prosinci 2009. Jižní Morava byla doposud jediným krajem, který ani po podpisu dlouhodobého kontraktu s ČD neměl v horizontu dvou až tří let obdržet nová vozidla ani na jedné ze svých tratí. Důvodem byl především nákup tramvají pro brněnský dopravní podnik, jenž odčerpal podstatnou část peněz z dotačních fondů Evropské unie pro jihovýchodní část republiky. Zbylé peníze pak již nedostačovaly pro nákup potřebného počtu vlakových souprav, a tak došlo k jejich přesunu a využití v kraji Vysočina, kde bude provozováno 17 motorových vozů Stadler Regio-Shuttle RS1. První tendrované vlaky by na jihomoravské tratě mohly vyjet v roce 2016.
Po vyčerpání dostupných zdrojů z regionálního operačního programu navrhl národní dopravce Jihomoravskému kraji jiné možnosti financování nových vozidel, přičemž některé varianty počítaly s jejich nasazením již od konce roku 2012. Podle vyjádření tiskové mluvčí ČD Radky Pistoriusové z července letošního roku připravuje dopravce nákup nových vozidel pro JMK v celkové hodnotě zhruba 1,8 miliardy korun; konkrétní typ a počet souprav však nebyl upřesněn. Částka by přitom zhruba odpovídala například dvanácti dvousystémovým jednopatrovým soupravám s kapacitou 250-300 sedících cestujících.
Rada Jihomoravského kraje se však minulý týden rozhodla využít klauzuli ve smlouvě, která regionu umožňuje po roce 2015 otevřít trh pro další drážní dopravce až do rozsahu 55 procent celkového objemu dopravy. Kraj tedy počítá se zahájením provozu podle vysoutěžených podmínek od jízdního řádu 2016/2017, čímž by se vítěz výběrového řízení na kolejích objevil tři roky před vypršením desetiletého kontraktu s ČD. Prozatím není jisté, jakých tratí by se tendry měly týkat: hejtman Michal Hašek prosazuje, aby se v soutěži jednalo o nejvíce ztrátové lokálky v regionu; naproti tomu KORDIS má zájem na soutěžení o provoz na nejvíce vytížených tratích, navíc v dřívějším termínu, než je konec roku 2016. Jestli se tedy obyvatelé dočkají nových motorových vozů na lokálkách, nebo nových pantografů na elektrifikovaných tratích, se dozvíme až po vyjasnění tohoto sporu.
Zdroj: Jihomoravský kraj, ČTK/Finanční noviny, KORDIS, ŽelPage

Jinak IDSJMK si já osobně nemůžu vynachválit, s PID jsem se setkal sice dřív (na vlaku) než s IDSJMK ale připadá mi že od té doby tak nějak ustrnul, nejsou moc automaty na lístky, jsou poměrně nepřehledně definovaná pásma (kdo se v těch písmenkách má vyznat?) a není tolik zaintegrovaných linek... s tím se já jako občasný zákazník setkám nejvíc.
Ale IDS není primárně o investicích ale o tom jak si to kdo zorganizuje.
Mimochodem, Brno ma nejlepsi system integrovane dopravy siroko daleko.
Nemůžu si pomoct ale když na to myslím tak ve mně vzniká nemalá frustrace, která si dost možná najde cestičku v nejneočekávanější okamžik. Patnáct-dvacet let čekat "až na nás příjde řada" je moc, to je skoro celá jedna generace. Kdyby teď bylo nějaké referendum o tom jestli se rozloučit s ČD a s celým krajem utéct ke komukoliv jinému tak jsem rozhodně za!
bohužel souhlas...
a taky ještě s žehličkama, splašenejma veselejma krávama se dvěma dlouhejma balmama, řítící se ku Tišnovu závratnou šedesátkou, a motorovejma regínama, což by bylo ještě snesitelné, kdyby ovšem nejezdily pod dráty. To už snad i skanzen DKV Olomouc bude na tom v té době pomalu líp :-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











