..: Železniční linky IDS JMK budou nabídnuty ve veřejné soutěži :..

754.021-4 Brno hl.n. Brno — Cestujícím v Jihomoravském kraji možná začíná svítat na lepší časy, pokud jde o kvalitu železničních vozidel v regionální dopravě. Pomoct by tomu měla výběrová řízení na dopravce na vybraných linkách IDS JMK, jež by se měla uskutečnit ještě před vypršením desetileté smlouvy s Českými drahami, podepsané v prosinci 2009. Jižní Morava byla doposud jediným krajem, který ani po podpisu dlouhodobého kontraktu s ČD neměl v horizontu dvou až tří let obdržet nová vozidla ani na jedné ze svých tratí. Důvodem byl především nákup tramvají pro brněnský dopravní podnik, jenž odčerpal podstatnou část peněz z dotačních fondů Evropské unie pro jihovýchodní část republiky. Zbylé peníze pak již nedostačovaly pro nákup potřebného počtu vlakových souprav, a tak došlo k jejich přesunu a využití v kraji Vysočina, kde bude provozováno 17 motorových vozů Stadler Regio-Shuttle RS1. První tendrované vlaky by na jihomoravské tratě mohly vyjet v roce 2016.

Po vyčerpání dostupných zdrojů z regionálního operačního programu navrhl národní dopravce Jihomoravskému kraji jiné možnosti financování nových vozidel, přičemž některé varianty počítaly s jejich nasazením již od konce roku 2012. Podle vyjádření tiskové mluvčí ČD Radky Pistoriusové z července letošního roku připravuje dopravce nákup nových vozidel pro JMK v celkové hodnotě zhruba 1,8 miliardy korun; konkrétní typ a počet souprav však nebyl upřesněn. Částka by přitom zhruba odpovídala například dvanácti dvousystémovým jednopatrovým soupravám s kapacitou 250-300 sedících cestujících.

Rada Jihomoravského kraje se však minulý týden rozhodla využít klauzuli ve smlouvě, která regionu umožňuje po roce 2015 otevřít trh pro další drážní dopravce až do rozsahu 55 procent celkového objemu dopravy. Kraj tedy počítá se zahájením provozu podle vysoutěžených podmínek od jízdního řádu 2016/2017, čímž by se vítěz výběrového řízení na kolejích objevil tři roky před vypršením desetiletého kontraktu s ČD. Prozatím není jisté, jakých tratí by se tendry měly týkat: hejtman Michal Hašek prosazuje, aby se v soutěži jednalo o nejvíce ztrátové lokálky v regionu; naproti tomu KORDIS má zájem na soutěžení o provoz na nejvíce vytížených tratích, navíc v dřívějším termínu, než je konec roku 2016. Jestli se tedy obyvatelé dočkají nových motorových vozů na lokálkách, nebo nových pantografů na elektrifikovaných tratích, se dozvíme až po vyjasnění tohoto sporu.

Zdroj: Jihomoravský kraj, ČTK/Finanční noviny, KORDIS, ŽelPage


JiříK. , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.10.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
15.10.2010 (13:46)  
happy: To snad nemyslíš vážně, že Brno má jeden z nejmladší vozových parkú ČD? Když se člověk podívá i do ostatních krajů, tak jednoznačně JMK má jedno z nejhorších! Nová vozidla až 2016? A co do té doby bude jako jezdit? V těch starých jednotkách, kde má člověk strach při vyšších rychlostech, že ten vlak vypadne z kolejí?
registrovaný uživatel happy 
15.10.2010 (13:34)  
ad SYN 15.10.2010 (12:34): No tak to je demagogie až na půdu. Je jasné, že primárně se budou realizovat projekty tam, kde bude nějaká šance spolufinancování ze strany ROP. Přece ČD nenakoupí soupravy k Brnu 100% za své a potom jim nezbydou peníze na spolufinanční část v jiných krajích. Dále nechápu vřeštění na téma příšerného vozového parku kolem Brna. Je to trapné a hlavně je to lež. Brno naopak má jeden z nejmladších vozových parků v ČR. Praha měla naopak jeden z nejstarších (do masivního příchodu CE). Nákup CE byl živitní nutností. Nelze lidi vozit jednotkami, které dvakrát překonaly svoji plánovanou životnost. Mluvím o žabotlamech, které prostě bylo nutné vyměnit. Což se o řadě 560 zdaleka říct nedá.
registrovaný uživatel SYN 
15.10.2010 (13:02)  
kobros: nepopírám, často se při tom rozebírání stavu nechám unést, ale je celkem obtížné za tohoto stavu odolat... ne Praha nemůže za všechno, ale za leccos ano, respektive prostě vždycky se vše řeší napřed tam a až pak někdy všude jinde. Myslím že číselné srovnání objemu investic do jednotlivých regionů hovoří jasně, ať už do infrastruktury (tam to není tak výrazné) nebo do vozidel.

Jinak IDSJMK si já osobně nemůžu vynachválit, s PID jsem se setkal sice dřív (na vlaku) než s IDSJMK ale připadá mi že od té doby tak nějak ustrnul, nejsou moc automaty na lístky, jsou poměrně nepřehledně definovaná pásma (kdo se v těch písmenkách má vyznat?) a není tolik zaintegrovaných linek... s tím se já jako občasný zákazník setkám nejvíc.
Ale IDS není primárně o investicích ale o tom jak si to kdo zorganizuje.
registrovaný uživatel kobros 
15.10.2010 (12:55)  
SYN: nechci se Vas dotknout, ale Vas pripsevek nazorne ukazuje, co to je, kdyz se rekne brnensky mindrak. Brnensky mindrak ale neni ve skutecnosti nic jineho, nez ceske sebemrskacstvi prevtelene do pocitu, ze za to muze ta Praha.
Mimochodem, Brno ma nejlepsi system integrovane dopravy siroko daleko.
registrovaný uživatel SYN 
15.10.2010 (12:34)  
Hm, tak si nemůžu pomoct ale když se nakupovaly první série Slonů tak se na ně pokud vím žádné regionální fondy nepoužívaly, a šly prakticky všechny do Prahy (jako že tam jsou nejvíc potřeba). Teď se nakupuje jenom tam kde jsou k dispozici fondy EU a jelikož tramvaje tak u nás zase nic (a ještě se zbytek přesune pro jistotu jinam). Nové spojení už stojí, dokonce se možná vyštrachají peníze na dvojku, ale brněnské nádraží se škrtne protože se krásně hodí jak je pořád nedořešené. Prostě - pro všecko jsou krásně logické důvody, výsledek je ovšem že se na nás totálně sere - úplně všechny ostatní kraje mají do dvou - tři let nahlášená nová vozidla v počtu řádu 10-20 ale u nás jsou za posledních 15 let nové akorát 954, zbytek totálně šlus.
Nemůžu si pomoct ale když na to myslím tak ve mně vzniká nemalá frustrace, která si dost možná najde cestičku v nejneočekávanější okamžik. Patnáct-dvacet let čekat "až na nás příjde řada" je moc, to je skoro celá jedna generace. Kdyby teď bylo nějaké referendum o tom jestli se rozloučit s ČD a s celým krajem utéct ke komukoliv jinému tak jsem rozhodně za!
15.10.2010 (12:14)  
Tříba: táto úvaha má len jedinú trhlinu - predpokladá, že by ČD do 5 rokov nejaké vozidlá nakúpili. Ako sa ale píše v článku, nikde sa k tomu nezaviazali, eurofondy až do r. 2014 nemajú k dispozícii a podľa doterajších vyjadrení v okolí Brna nad rámec 854-954 s ničím ďalším nepočíta.
15.10.2010 (9:38)  
kdyby ty tramvaje aspoň staly za to ... Osobně si kolikrát rači počkám na další než jet 13T.
15.10.2010 (9:15)  
Takže nás čeká dalších 5 let s Plecháči, Bdmtee a 560

bohužel souhlas...
a taky ještě s žehličkama, splašenejma veselejma krávama se dvěma dlouhejma balmama, řítící se ku Tišnovu závratnou šedesátkou, a motorovejma regínama, což by bylo ještě snesitelné, kdyby ovšem nejezdily pod dráty. To už snad i skanzen DKV Olomouc bude na tom v té době pomalu líp :-(
15.10.2010 (8:46)  
tak jestli tomu dobře rozumím, když Kordis prosadí ten tendr na páteřní tratě, tak ČD asi nová vozidla kupovat nebudou, když by o to mohly pak přijít. Takže nás čeká dalších 5 let s Plecháči, Bdmtee a 560:-(
dopisovatel nebo člen ŽP Miloš  mail  
15.10.2010 (8:38)  
Tak, Brno má drahý šaliny a na dráhu nezbylo. Tak mohou i nadále nekotrolovaně téct miliony do náročných oprav a udržování při životě většiny vozidel motorové trakce DKV Brno.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko