..: Elektrizace tratě Gmünd NÖ - České Budějovice dokončena :..

Slavnostní vlak z Českých Budějovic do Českých Velenic, foto: Michal Šimek České Velenice — Po téměř čtyřech letech staveb byl 11. června 2010 mezi Českými Budějovicemi a dolnorakouským Gmündem vypraven historicky první vlak v elektrické trakci. Zvláštní rychlík 11001/11000, který slavnostně zahájil elektrický provoz na trati 199, vedla dvousystémová lokomotiva 340.062–9, která na čele vezla nápis LIEBE NACHBARN, ENDLICH ELEKTRISCH! Na návazné rakouské trati 800 byla totiž elektrizace dokončena již v polovině devadesátých let minulého století a v České republice měla následně navázat elektrizace tratě 226 do Veselí nad Lužnicí, a poté i tratě 199 do Českých Budějovic.

Elektrizace tratě České Budějovice – České Velenice

Jako první byla 1. září 2006 zahájena stavba Elektrizace tratě České Velenice – České Budějovice 1. etapa, která zahrnovala přestavby stanic, umožnění dálkového řízení tratě pomocí zabezpečovacího zařízení ESA 11 ovládaného z Českých Budějovic, elektrizaci tratě mezi českovelenickým zhlavím stanice České Budějovice a českobudějovickým zhlavím stanice České Velenice a pokládku dálkového kabelu. Ve stanicích České Budějovice a Borovany byly postaveny a zprovozněny spínací stanice. Ve všech stanicích a zastávkách byly provedeny nové rozvody nízkého napětí, vybudováno nové osvětlení a výměny ve stanicích byly vybaveny elektrickým ohřevem. Ačkoliv byla tato stavba ukončena 30. listopadu 2009, vlaky jezdily v elektrické trakci již od 18. ledna 2009. Celá stavba přišla na 1 029 097 000 Kč a byla spolufinancována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Realizovala ji firma Elektrizace železnic Praha, a byla to první stavba, kdy firma zajišťovala kromě elektrizace i komplexní rekonstrukci kolejiště včetně spodku, svršku a nástupišť.

Rekonstrukce stanice České Velenice

Zhlaví, foto: Michal Šimek Vlastní rekonstrukce a elektrizace stanice České Velenice, která probíhala jako stavba Optimalizace tratě České Velenice – Veselí nad Lužnicí, 1. stavba, byla zahájena 1. října 2008. Náklady na tento projekt činily 1 035 000 000 Kč, přičemž necelou polovinou částky přispěla Evropská unie z fondu soudržnosti. Zhotovitelem stavby se stalo Sdružení České Velenice (společnosti Viamont DSP a Firesta). Optimalizace zahrnovala úsek od mostu přes řeku Lužnici na rakouském zhlaví Českých Velenic po vjezdové návěstidlo stanice České Velenice od Veselí nad Lužnicí a po předvěst stanice České Velenice od Českých Budějovic. V rámci zvýšení rychlosti na 100 km/h byl upraven poloměr oblouku tratě ve směru od Veselí nad Lužnicí a byla vystavěna přeložka tratě na České Budějovice o délce asi 500 metrů, která umožnila zvýšit rychlost z původních 60 km/h. V rakouském zhlaví, které je nově řešeno pro rychlost 80 km/h, došlo k rekonstrukci stávajících pilířů a výstavbě nové mostní konstrukce přes řeku Lužnici.

V samotné stanici České Velenice byla provedena celková změna řešení kolejiště a jeho následná elektrifikace, která si vyžádala také stavbu napájecí stanice. Dále došlo k odvodnění svršku, modernizaci nástupišť včetně podchodů a bezbariérových přístupů zabezpečených elektricky otvíranými vrátky, která dálkově ovládá výpravčí. Ve stanici jsou instalovány zvukové majáčky a vodící lišty usnadňující pohyb nevidomým a slabozrakým. Stanice je protkána kamerami, jejichž záběr je přenášen nejen k výpravčímu, ale i k dispečerovi do Českých Budějovic. Na nádraží byl nainstalován audiovizuální informační systém, který usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledávání svého spoje.

242 + CS, foto: Michal ŠimekZhlaví, foto: Michal ŠimekStátní hranice, foto: Michal ŠimekMost přes řeku Lužnici, foto: Michal ŠimekZhlaví České Velenice, foto: Michal Šimek

Další fází optimalizace by měla být elektrifikace tratě z Českých Velenic (mimo) do Veselí nad Lužnicí (mimo). V dlouhodobých plánech však nejsou na tuto stavbu vyčleněny finance.

Související články:

Zdroje: SŽDC, Ministerstvo dopravy ČR, OPD

 

Michal Šimek Poslat mail autorovi | 26.6.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Loki 
26.06.2010 (23:33)  
Koudy: mě se neptej, ale když přijede 340 do Vel, tak dál nejde, a musí to táhnout 751 a táta (strojvůdce) říkal že tam 340 nesmí, takže informace z depa o Summerau jsou prd pltaný
26.06.2010 (22:20)  
Prasárna je to, že se na této trati pracovalo 4 roky > koleje a zabezpečovačka jde udělat během pár měsíců, sloupy nápodobně a za rok by byla trať hotová. Ale to bychom nesměli být v Česku
registrovaný uživatel junkrs 
26.06.2010 (20:47)  
Zdá se mi to nebo jsou pilíře toho mostu na fotce udělány pro dvoukolejný most?
registrovaný uživatel R 646  mail  
26.06.2010 (16:59)  
narozenej:Nebydlím u 226 tak dlouho abych si to pamatoval
26.06.2010 (15:26)  
R646: 100km/h na 226 je snad od nepaměti.
registrovaný uživatel R 646  mail  
26.06.2010 (15:22)  
Koudy:Ne já myslel trochu jinak jen mě tu nikdo nepochopil nebo jsem nepochopil já trať se upravovala někdy ,,teď" nebo za dob vindobony?
26.06.2010 (14:36)  
Nevím , mě takové akce připadají zbytečné. Když se podívám na stav , v jaké se nachází zbytek mimokoridorové sítě , najdu tam x tratí , kde by nějaká investice byla daleko účelnější. Ale u nás to funguje na bázi , že tam , kde to nic nevyřší investujeme a tam , kde by to mohlo přinést další zákazníky... tam je nám to ukradené..
registrovaný uživatel Koudy 
26.06.2010 (14:34)  
Loki: Kvůli čemu nemůže 340 do Gmundu? To se mi nějak nezdá, neboť i informace z depa hovoří o nasazení 1ks na přetahy do Summerau, druhý kus právě přetahy do Gmundu a třetí operativně.

R 646: Trochu hloupé určovat parametry rekonstrukce tratě podle Vmax současně nasazovaných vozidel v osobní dopravě, nemyslíte?
26.06.2010 (13:19)  
hm, od pohledu to vypada pekne, jen ty masinky nic moc...otazka casu, kdy tady zacne jezdit regionoha...
jak je to s nakladem na teto trati?
planuji se nejake prime spoje (R,REX) CB-Wien?

a ten most se v budoucnu bude rozsirovat ( proc ty pilire tak siroke)?ze by cyklostezka...

jinak je to kraj pekny, zas tam nekdy vyrazim na kole...
registrovaný uživatel Loki 
26.06.2010 (13:04)  
R 646: Na 226 se jezdilo 100 už když jsem se narodil a to s těma regínama si musíš vyřídit na hejtmanství. Dřív tady jezdily 842, 754, 751, 749
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko