..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
25.06.2010 (18:27)  
Praha
registrovaný uživatel M 
25.06.2010 (18:25)  
Muzu se zeptat do jakeho EC jsi z pendolina utekl? Jinak je ale pravda, ze hodinu telefonujici kokot to ve veloprostoru muze docela otravit, stejne jako jeste vetsi kokot, kterej si pusti film bez sluchatek...
PS: Ten mensi kokot mne po 20 minutach ticha dostal vetou "Tak uz jsi z toho metra venku? Tak muzeme pokracovat..."
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
25.06.2010 (18:20)  
naopak ja z pendolina utikal... to radsi sednu na EC Kupe prece take muzou poskytnoust klid a rekl bych i vetsi soukromi nez nejaky velkoprostorovy vuz. a navic platit mistenku . zruste mistenku a uvidite co se stane. plne pendolino a rekl bych ze i vice nez je pocet mist k sezeni nejvice me mrzi ze Supercity pedolino nema zasuvky na notebook ve druhe tride. to i EC je maji. nerikam ze vsechny
a co mi nabidne konkurence... pochybuji ze budou levnejsi... a pokud ano v cem to osidi.
registrovaný uživatel M 
25.06.2010 (18:17)  
Nechci rict, ze je clanek tendencni, to rozhodne ne!, ale presto nevim, jestli je uplne na miste argumentovat pri ztratovosti vlaku odpisy. Vcetne odpisu zaprve nebude ziskovy asi zadny vlak a hlavne - ty vlaky nekupovalo soucasne vedeni.
Proste otazka nestoji, jak to vypada s odpisy; ted je otazka stoji, jestli se vyplati jezdit nebo nejezdit (a prodat to).

Jinak fakt netusim, v cem je nejaka vyhoda jezdeni do Blavy. Zaprve tam stejne bude nejakej extratarif, zadruhe tam stejne pojede jeden, max. dva vlaky denne. Takze jedine, co to udela, bude rozmrseni taktu (nebo pomalejsi jizda, nez je nutne). Oboji je samozrejme jen moje domnenka a mozna se tam bude jezdit co hodinu za 1000 korun, ale spasa v Bratislave asi nebude
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.06.2010 (18:08)  
tedy, to jen koukám. Napsat článek přes půl stránky o tom, co jde napsat jednou větou... všechna čest autorovi. Stačilo napsat: "Do pendolina budou dosazeny zásuvky na 220 V, aby bylo šotouštsvo spokojeno", a bylo by to.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
25.06.2010 (18:01)  
tomino 151: Souhlasím s Vámi, ale s jednou výjimkou. Nevím, kde berete tu jistotu, že lidé z Pendolina do jiného vlaku nepůjdou. Tak je to možná teď, kdy jedinou železniční alternativou k Pendolinu jsou vlaky kategorie EuroCity, které cestujícím negarantují vůbec nic. Ale i lokomotiva s klasickými vozy a bez naklápění může nabídnout zajímavé služby a za takovou cenu, že to část cestujících (ne všechny pochopitelně) prostě přesvědčí.
25.06.2010 (17:26)  
tomito151: tak rozhodnuté už je, kapacitu DC majú pridelenú, dokonca aj celkom zaujímavé jazdné doby, len ešte nie sú známe detaily...
25.06.2010 (16:55)  
Jugy > Netvrdím, že je Pendolino tak skvělé. Už nyní u nás jezdí pohodlnější vlaky, i když ne zrovna na Ostravu.
Cestující, kteří s ním pravidelně jezdí, tak ho používají hlavně z jistoty klidu a pohody například na práci, kde například nehrozí, že nastoupí skupina řvoucích školáků a také kvůli jistotě celkem včasného dojetí. A tyhle lidi do jiného vlaku nepůjdou. Ty případně přesednou do auta a na vlak se vykašlou.
Navíc jsou celkem zbytečné spekulace s čím RJ vyjede. Pokud se nepletu, tak zatím ještě není ani rozhodnuto, zda na Ostravu vůbec bude jezdit. Takže bychom se tady bavili o imaginárním vlaku. To bude mít smysl, až ten vlak opravdu vyjede.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
25.06.2010 (16:30)  
tomino 151: Já si naopak myslím, že se s případným příchodem konkurence pro Pendolino leccos v počtu cestujících změní. Nemyslím si, že by Pendolino mělo natolik stabilní klientelu, aby ji nabídka konkurence zcela minula. Záleží na tom, jestli konkurence nabídne "běžný" nebo "neběžný" vlak. Tipuju spíš to druhé. Ostatně Pendolino není zas tak skvělé (i když já osobně ho mám poměrně rád), to spíš ty ostatní vlaky jsou momentálně tak zoufale podprůměrné. Jednooký mezi slepými králem. Nechme se překvapit, rok 2011 bude v tomto směru určitě zajímavý.
25.06.2010 (16:19)  
karel f > Myslím, že se s případným příchodem konkurence pro Pendolino mnoho v počtu cestujících nezmění. Má celkem stabilní klientelu, které by do běžného vlaku nepřešla. Výjimka jsou pouze Pendolinem pravidelně jezdící studenti. A zatím konkurence žádnou podobnou alternativu nechystá.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko