Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.
Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.
Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.
Určení: rychlíkové linky
Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.
Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.
Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.
„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.
Zastarávající dálkové soupravy
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.
Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).
Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.
Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy
| 2.1.2014 (22:00)
Znovu... Zkuste postřehnout ten rozdíl ve financování. Kdo nejspíš zaplatí velkou část nákupu těchto vozidel? Napovím. Píše se tam něco OPD a o vypisování soutěží...
V.
Hlučnost tohoto vozu je značně závislá na stavu svršku. Na kvalitním svršku je to pohoda, na vlnkovitých kolejnicích, resp. zejména v obloucích malých poloměrů utrpení. Když to jezdívalo do Železné Rudy, tak to bylo strašně hlučné zejména kolem Chrástu u Plzně (asi stav kolejnic) a pak nad Nýrskem v těch obloucích...
VencaM - k tomu financování - já vycházím z toho, jak zuřivě zněla ta prohlášení o zadlužování, jak teď nesmí ČD utratit už vlastně ani korunu... A najednou, když se to má kupovat od Škodovky (nebo tak to aspoň znělo na iDnesu), tak to jde? To mi prostě smrdí...
Jirka Panther: Osobně proti Bp také mám jen to, že s neúdržbou jsou ty sedačky celkem humus a béčka mi nevadí. Když je narváno, tak to není příjemné nikde. Osobně docela vzpomínám na cestování béčky mezi Libercem a Pardubicemi. Bylo to pohodlnější než nynější jednotkou 843, protože ta souprava, když se zaplní, tak to je neskutečný bordel, zavazadla se lidem nikam nevejdou, všude visí bundy, tašky, batohy. Lidi neví kde stát a ani sedící toho pohodlí moc nemají. Navíc to řve jak vysavač a přední část vagonu za jednotkou sebou hází jak lochneska.
Ostatně, má tu někdo info jak to nyní s linkou (R14 ?) lb-pce bude? Bude se soutěžit už letos? Vím, že se podepsala nějaká prodlužovací smlouva, doufám, že v ní bude i nasazení lepších jednotek...
Vzpomínám na zlaté časy, kdy na Plzeň - České Budějice jezdila Béčka. To byl luxus. Sice jen 4x denně, ale to bylo svezení!!!
Ohledně financování nákupu si znovu přečtěte článek. Toto je jiná situace než s RJ ;)
Pořízení těchto souprav ... dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava
V.
Jo - Bad Schandau, Murzzuschlag, Langen a hromada dalsich. To uz tu bylo tisickrat. A dycky nekdo nasel tisic duvodu proc to je uplne v poradku a zastaveni EC v Koline a v MuN hrozne vadi.
Ze by ale nekomu vadilo zastavovani R v Blansku, to teda vidim prvne...
večerní R877 jede 2:52 a nezastavuje jen ve Skalici
Na druhou stranu je veden soupravou s vmax 160.
CART: nerušila se opce na Railjety kvůli nemožnosti "dále zadlužovat ČD"
Jo, presne na to sem taky myslel.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










