..: Vozový park Českých drah: 2010 aneb Rok nula investic :..

ČD 971.061 v schématu Najbrt, Lipník nad Bečvou, foto: Dennis HübschPraha — Investice do vozového parku Českých drah byly dlouhá léta zanedbávány. Vinu na tom měly jednak samotné dráhy a jejich neefektivní systém nakládání s penězi, jednak přístup státu, a potažmo krajů, které železniční dopravu dlouhá léta nedofinancovávaly tak, aby ČD byly schopny vedle zajištění provozu také realizovat plynulou obnovu vozového parku. Situace se změnila v prosinci 2009 s podpisem desetiletých smluv mezi Českými drahami, ministerstvem dopravy a samosprávními celky, na jejichž základě se otevřely nové možnosti nákupu nových vozidel – a rok 2010 byl v tomto směru pro národního dopravce startovním polem. Jak moc modernizace vozového parku pokročila a co přinese cestujícím následujících 12 měsíců?

Zástupci Českých drah dlouho tvrdili, že bez uzavření dlouhodobých smluv na provoz osobní železniční dopravy nemohou dosáhnout na běžné komerční úvěry, které by pomohly financovat nákup, popřípadě modernizaci kolejových vozidel. Do hry tak nejednou musel vstoupit stát, který se za půjčky Českým drahám zaručil. Zpřísňování pravidel pro nakládání s veřejnými financemi i nastávající liberalizace trhu železniční osobní dopravy však jednorázovým řešením nepřeje. I přes hlasitou kritiku alternativních dopravců, zpochybňujících způsob objednání dopravních výkonů, tak České dráhy na sklonku předloňského roku dostaly šanci opřít se o nové dlouhodobé kontrakty a postavit se problému obnovy vozového parku čelem. Na regionální úrovní by jim v tom výrazněji mohly pomoct také prostředky z regionálních operačních programů, jež poskytování dotací rovněž vážou na dlouhodobou dopravní koncepci v jednotlivých krajích.

Plány ČD na rok 2010

  • Vozy pro dálkovou dopravu
    • Revitalizace UIC-Y: 78 (celkem 105)
    • Modernizace UIC-Y (A/B(p)ee): 58 (celkem 99)
    • Modernizace UIC-X Bmee: 41
    • Modernizace UIC-X BDhmsee/BDbmsee: 65
    • ARmpee832: 21 (celkem 27)
  • Regionální motorové jednotky
    • Motorové vozy (Pardubicko, Liberecko, Vysočina): 37
    • Dvoudílné (Zlínsko, Karlovarsko, Plzeňsko): 33
    • Regionova (celá ČR): 62 (celkem 209+26)
  • Regionální elektrické jednotky
    • Jednopodlažní 3 kV (severní a východní Čechy): 12
    • Jednopodlažní 3/25 kV (Morava, jižní Čechy): 11
    • Dvoupodlažní 3 kV (střední Čechy, severní Morava): 8 (s 471 celkem 83)
  • Modernizace pro regionální dopravu
    • Bdtn756: 66 (celkem 96)
    • Řídicí vozy (A)Bfhvpee (961): 34 (prototyp v 2010)
    • Motorové vozy 842: 37 (5 ks v 2010)

Velké plány, skromné začátky

Začátkem předloňského prosince byl tedy míč přihrán Českým drahám a bylo jen na nich, zda–li zaútočí na bránu a potvrdí svoje slova o tom, že jakmile budou mít dlouhodobé smlouvy, začne masivní obnova jejich vozového parku. První vlaštovka přiletěla hned následující den po podpisu smluv: dráhy uzavřely se společností Škoda Vagonka smlouvu na dodání 15 souprav řady 471 CityElefant. Do konce roku 2009 pak ještě stihly vyhlásit výběrové řízení na modernizaci 66 vozů Btn.

V roce 2010 jsme se prvního výběrového řízení (VŘ) na dodání vozidel dočkali až začátkem února, kdy byly vyhlášeny dva tendry na celkem 33 nízkopodlažních motorových vozů. Mezitím se na kolejích začaly objevovat první z celkem šesti bistrovozů ARmpee832. Den D pro klasické osobní vozy nastal 16. března, kdy se České dráhy rozhodly uspořádat prezentaci na Masarykově nádraží v Praze. Ta představovala 7 možných variant, jak se dá revitalizovat starý rychlíkový vagon východoněmecké provenience. Kromě této výstavky uspořádaly České dráhy také tiskovou konferenci, na niž odkryly karty pro rok 2010. Oznámené záměry jsou shrnuté v tabulce; v následujícím textu tedy zrekapitulujeme, co se nakonec podařilo, co ne a na co se teprve čeká.

Postupné vyhlašování výběrových řízení

Jako první se po výše zmíněné prezentaci dostalo na světlo výběrové řízení na modernizaci 19 motorových lokomotiv řady 750, kterou po zhruba 3 měsících získala česká společnost CZ LOKO, po němž následovala soutěž na modernizaci 58 vozů pro vlaky IC/EC. Zhruba 3 týdny po vypsání tendru na modernizaci "brejlovců" bylo uzavřeno první z významných VŘ na nová vozidla: dodavatelem 33 nových motorových vozů se stal německý Stadler Pankow, který vůbec poprvé uspěl s dodávkami na český trh, což bylo vzápětí veřejnosti s velkou slávou opakovaně prezentováno spolu s demojízdami zapůjčeného vozu Regio–Shuttle RS1.

Teprve v polovině května byly vyhlášeny další 3 tendry, tentokrát na revitalizaci celkem 110 starých rychlíkových vozů, u nichž prvotní záměry uvažovaly s 70-120 kusy pro první vlnu oprav. Zároveň byla vypsána poptávka na modernizaci 21 starších jídelních vozů řady WRm. Nemalým překvapením pro mnohé však byl ústup od původního záměru přestavět je na bistrovozy po vzoru vozů ARmpee, a ponechat je v původním provedení jako plnohodnotné jídelní vozy.

Regionova ČDČerven byl, co se týče vyhlašování dalších VŘ na nová vozidla, zcela neplodný, a tak jsme si museli počkat až na období prázdnin. Na přelomu června a července začaly České dráhy poptávat 8 nových dvoupatrových elektrických jednotek, ne nepodobných koncepci stávajících Cityelefantů, navíc se stejným územním umístěním. Na konci prvního prázdninového týdne spatřila světlo světa v úředních věstnících také další vlna "rekománie" v podobě přestavby 62 dvojic vozů 810 a Btax na regionální dvoudílné motorové jednotky po vzoru notoricky známých Regionov, které už nějakou dobu na základě předchozích soutěží realizuje šumperský Pars Nova, člen skupiny Škoda.

Také druhý prázdninový měsíc byl z pohledu obnovy vozového parku celkem plodný. Nejprve sice byla prodloužena lhůta pro doručování nabídek na dvoupatrové jednotky o zhruba měsíc, na 27. září; týden nato ale byla vyhlášena další poptávka po zcela nových vozidlech. Tentokrát se dostalo na 4 motorové vozy pro Pardubický kraj a 23. srpna pak dostala veřejnost první náznak toho, jak se bude zlepšovat situace v dálkové dopravě ČD: slovenská firma ŽOS Trnava podepsala s několika finančními institucemi kontrakt na modernizaci 58 IC/EC vozů, které by do konce roku 2011 měly obdržet mimo jiné klimatizaci, po které se spousta cestujících v prázdninových vedrech marně sháněla.

Ani nástup září neznamenal ochlazení ve vypisování dalších tendrů. Naopak, přinesl jedno překvapení v podobě záměru na modernizaci posledních 4 dosud nerekonstruovaných jednotek řady 560, které jsou nasazovány v okolí jihomoravské metropole. Čtyř zcela nových elektrických pantografů, tentokrát dvousystémových, by se měli dočkat také obyvatelé Jihočeského kraje. Jen o pár dnů později přišla dosud největší vlna tendrů loňského roku: obsahovala celkem 46 nových jednotek – 31 dvouvozových motorových a 15 elektrických v jedno- i dvousystémovém provedení. Zajímavostí je, že tato VŘ byla vyhlášena jen den předtím, než vstoupil v platnost nový zákon o veřejných zakázkách, který z podobných tendrů vylučuje firmy s neznámými vlastníky.

Po hektickém září byl následující měsíc opět zcela bez aktivity a další zprávy se objevily teprve v průběhu listopadu. Nejprve došlo k podepsání smlouvy na dalších 62 Regionov se šumperským Parsem, který tak bude dodávat již třetí sérii dvouvozových jednotek řady 814.0. Oproti předchozím sériím se cestující mají dočkat dalších vylepšení, které jsou směřovány zejména k hendikepovaným zákazníkům – dojde např. k úpravě nástupní plošiny pro vozíčkáře, nástupní schůdky dostanou osvětlení, přibudou tlačítka na místa pro invalidy, jimiž budou moci signalizovat svůj výstup. Tlačítka budou nově dotyková pro snadnější ovládání dveří a informační systém dostane další reproduktory s regulací hlasitosti. Třetí série by rovněž měla těžit z použití nových izolačních materiálů pro kýžené snížení hlučnosti uvnitř vozidla.

Půl roku – tolik si od května museli počkat všichni ti, kdo chtěli vědět, jak dopadne soutěž o zhotovitele rekonstrukce rychlíkových a restauračních vozů. Oba kontrakty na revitalizaci starých východoněmeckých vagonů získala pražská firma JANOZA CZ, která již dříve provedla úpravu několika vozů první třídy a v březnu prezentaci na Masarykově nádraží dokonce prezentovala možnost, jak tyto vozy vybavit zásuvkami 230 V a úsporným LED osvětlením. Ačkoliv se během roku objevilo několik revitalizovaných vozů s těmito prvky, dle slov tiskového mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se jednalo jen o prototypové přestavby pro ověření možnosti jejich realizace a s jejich instalací v této vlně oprav se nepočítá.

Interiér vozu B, v designu Najbrt, foto: České dráhyZatímco JANOZA CZ dostala na starost úpravu morálně zastaralých rychlíkových vozů, komplexní modernizaci jídelních vozů se budou věnovat slovenské ŽOS Vrútky. V průběhu tří let by tak měly ve třech sériích přibýt ve vozovém parku zrekonstruované jídelní vozy na úrovni 21. století. Odpověď na otázku, co nakonec vedlo České dráhy k přehodnocení přestaveb na bistrovozy, jsme dostali od tiskového mluvčího Petra Šťáhlavského: „O změně konceptu bylo rozhodnuto na základě zkušeností s provozem vozů ARmpee ve vnitrostátní dopravě. Na základě zkušeností personálu a ohlasů cestujících jsme revidovali původní záměr přestavby vozů na bistrovozy ve prospěch zachování restauračního vozu s oddílem bistra. Vozy jsou určeny především pro vnitrostátní spoje a mezistátní spoje směřující k východním sousedům - do Polska, na Slovensko, Maďarsko a do Rakouska. Cestující v tomto směru dávají přednost teplým jídlům a tradičnímu stolování. Vozy ARmpee pak nadále chceme využívat na výkony do SRN, kde jsou cestující na bistrovozy zvyklí z provozu systému InterRegio a některých vlaků InterCity, kde je tento charakter služeb k dispozici; a na některé mezistátní spoje, kde lze vhodně využít kombinaci 1. třídy s oddílem bistra.“

Také prosinec přinesl na svém počátku překvapení, podobné modernizaci pantografů řady 560: bylo vyhlášeno další VŘ nad rámec avizovaných záměrů a opět byl vydán požadavek na modernizaci vozů 810 + Btax na 11 dvoučlánkových motorových jednotek. Dá se tedy předpokládat, že žlutá záplava českých kolejí v nejbližší době jen tak nepoleví, tentokráte však bude dokonce dotována z prostředků EU.

Těsně před Vánocemi nakonec proběhly poslední kroky v oblasti obnovy vozového parku. Na jednu stranu bylo sice vyhlášeno výběrové řízení na modernizaci 64 kombinovaných služebních vozů, na druhou byla zrušena poptávka na 4 motorové vozy pro Pardubický kraj. Důvodem zrušení naštěstí nebyl konec zájmu o tyto vozy, ale požadavek regionu na zvýšení počtu ze 4 na 9. V nejbližších dnech tak bude vypsán tendr nový.

Co se nestihlo

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákPokud se předchozí text porovná s výše uvedenou tabulkou, je zřejmé, že ne vše probíhalo tak, jak bylo naplánováno. Na jednu stranu se objevila poptávka i po vozidlech, o nichž na jaře nebyla vůbec řeč, jako např. modernizace 11 motorových jednotek a jednotek řady 560; na druhou stranu jsme se některých projektů vůbec nedočkali. Doposud se třeba čeká na výběrové řízení na modernizaci 41 vozů řady Bmee. Dle informací Petra Šťáhlavského zájem dopravce nepolevil, čeká se jen na dokončení probíhajících rekonstrukcí, aby vozy Bmee mohly být i nadále nasazovány jako náhrady za vozy, které jsou momentálně v Trnavě nebo Plzni, třebaže ani tato řada na pokrytí všech výpadků zdaleka nestačí, a k slovu se tak na elitních spojích již tradičně dostávají i staré rychlíkové nebo lehátkové vozy. Dá se tudíž předpokládat, že výběrové řízení bude vyhlášeno tak, aby se plynule navázalo na ukončení probíhajících modernizací.

V loňském roce se neobjevil ani prototyp řídicího vozu řady (A)Bfhvpee (původně 961), který je v současné době těsně před dokončením. Stejně tak na kolejích doposud chybí už 5 modernizovaných motorových vozů řady 842, jejichž první představitel měl být dodán již v srpnu loňského roku. Obě výše zmiňované řady by se proto měly objevit hned z kraje roku 2011.

Třetí oblastí, kde došlo ke změnám, jsou počty poptávaných vozidel: ČD v této chvíli počítají pouze s 31 místo 33 nových motorových souprav a 19 místo 23 jednopodlažních elektrických jednotek. „Jednalo se o plány vycházející např. z připravovaných projektů a výzev v rámci regionálních operačních programů EU. Tyto projekty však byly ve fázi zpracování a ještě docházelo k jejich úpravám a upřesňování, což se promítlo do konečných počtů poptávaných jednotek. Šlo například o záměr propojení Ostravy a letiště Mošnov (el. jednotky), který je ovšem závislý také na dokončení potřebné infrastruktury. Obecně byl vývoj v oblasti infrastruktury v minulých měsících poměrně obsáhle medializován (úspory, financování…). Při zpracování projektů bylo také snahou vyhnout se tzv. velkým projektům, jejichž projednání je výrazně delší, a proto by mohlo dojít k nesplnění cílového termínu pro naplnění projektu. Realizační čas by byl příliš krátký,“ zdůvodňuje tyto změny Petr Šťáhlavský. Jak je tedy zřejmé, úsporná opatření ministerstva dopravy na úsporu investic do infrastruktury se nakonec projevily i při nákupu nových vozidel. Snad jen obyvatelé Pardubického kraje se mohou těšit z více než zdvojnásobení počtu poptávaných motoráků.

Během roku se ale objevily i další změny ve vozovém parku, přičemž u některých byl mediální zájem naprosto minimální. Mezi tyto projekty patří např. postupné dosazení elektrických zásuvek do vozů Bmz245. Vysočina se naopak dočkala prvního z 9 rekonstruovaných vozů řady Bdmteeo a na sklonku roku se objevil také první nově zrekonstruovaný vůz z Trnavy. Kromě něj se však na vlacích ČD ukázaly i dva prototypy řad Bee238 a Bpee237, které vznikly již třetí modernizací stejného vozu a obsahují nové technické prvky oproti předchozí generaci, zejména elektronický informační a rezervační systém. Dle informací tiskového oddělení ČD jde o jakési předvýrobní kusy ("prototypy") pro 2. sérii vozů ING, kdy do vozů z 1. série byly dosazeny zásadní inovované celky tak, aby bylo možné vozy schválit v určitém předstihu před vlastní dodávkou. Mohla by se tak zkrátit doba mezi ukončením výroby a nasazením vozů do provozu. Dosazení této výbavy do zbylých vozů z první série, stejně jako tlakotěsných vozů Siemens, je sice ve výhledu, ale není momentálně aktuální. Zřejmě největší událostí roku ale nakonec byl výjezd prvních lokomotiv řady 380 do zkušebního provozu s cestujícími, byť s několikaletým zpožděním a ne zcela bez problémů.

2011 – už se pomalu rýsuje

regio_shuttle_rs1, foto: Tomáš Poslušný Letošní rok by tedy podle událostí toho loňského měl znamenat rok, kdy cestující výrazněji pocítí obnovu vozového parku Českých drah. Kromě obligátních CityElefantů a Regionov by měla pokračovat například dodávka rekonstruovaných vozů Bdtn756. Cestující na rychlících by se do konce prázdnin měli dočkat alespoň 110 zrenovovaných "koženek" a do konce roku se má také objevit všech 58 zrekonstruovaných vozů pro vlaky EC/IC. Zákazníci v dálkových spojích se také mohou těšit na první zrekonstruované jídelní vozy a snad i první z klimatizovaných služebních vagonů s novým interiérem.

Již v nejbližších dnech by se měl objevit první zástupce řady klimatizovaných řídicích vozů pro rychlíky a také prvních několik rekonstruovaných motoráků řady 842. Tyto vozy budou zcela určitě, spolu s dalšími novinkami, vystaveny na letošním veletrhu Czech Raildays, kde se podle plánu mají poprvé prezentovat také vozidla Regio–Shuttle od Stadleru, které se v současné době pro ČD již začínají vyrábět. Naopak prvních nových jednopodlažních pantografů a regionálních motorových jednotek se zřejmě dočkáme až v roce 2012.

Rok 2011 by se měl nést také ve znamení vypisování dalších výběrových řízení: již teď víme, že v nejbližších dnech bude vyhlášeno VŘ na 9 nových motoráků pro Pardubický kraj a někdy v průběhu roku i soutěž na rekonstrukci 41 vozů Bmee. Lze také pravděpodobně počítat s dalším kontraktem na revitalizaci starých rychlíkových vozů, jež představuje rychlou a levnou záplatu pro zlepšení tristního stavu mnoha dálkových spojů ČD.

V regionální dopravě je možná úprava samostatných motorových vozů řady 810 pro tratě s nejnižší vytížeností. U nových vozidel se bude v prvé řadě jednat o vozidla, jež byla původně plánována na loňský rok, např. elektrické soupravy pro spojení Ostravy s Letištěm Leoše Janáčka v Mošnově. Vinou pozdržení výstavby infrastruktury však tyto soupravy budou pořizovány již bez dotací z ROP. V loňském roce se také mluvilo o záměru pořízení nových vozidel v hodnotě 1,8 miliardy korun pro Jihomoravský kraj. Záležet teď bude zejména na rozhodnutí vedení regionu ohledně vypisování VŘ na jednotlivé tratě.

Již na březnové prezentaci na Masarykové nádraží bylo avizováno, že rok 2011 bude zejména rokem pořizování nových vozidel do dálkové dopravy. Na samotné prezentaci zaznělo (můžete slyšet v češtině na konci německého záznamu), že České dráhy hodlají jít cestou netrakčních jednotek, podobně jako je tomu u rakouských drah. Podrobnější informace jsme o tomto záměru přinesli koncem dubna, kde bylo vysvětleno i pozadí tohoto rozhodnutí. Tyto plány byly následně potvrzeny na konci roku generálním ředitelem ČD v Českém rozhlase. Zůstává otázkou, nakolik bude tento plán Českých drah schůdný z právního hlediska. Přesto i kdyby nevyšla možnost přímého nákupu od ÖBB, nějakého VŘ na nová vozidla dálkové dopravy se patrně dočkáme. České dráhy si každopádně musí být vědomy nedostatků svého vozového parku pro dálkové spoje, se kterým nemají šanci uspět proti pomalu nastupující konkurenci. Samotná modernizace vozů totiž nic neřeší v okamžiku, když počet vozů vhodných k rekonstrukci ani zdaleka nestačí na vyježdění požadovaných výkonů. Jaká bude ovšem realita, si budeme muset počkat na průběh roku 2011.

Zdroj: ŽelPage, Škodovák 12/2010, České dráhy


JiříK. | 5.1.2011 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ ReActor  mail  
06.01.2011 (11:32)  
Honzo klid :-) zvedací plošinu jsem 19 let neviděl v provozu, ještě k tomu ji průvodčí nemůže obsluhovat - musí zavolat strojvedoucího - tak radši vozíčkáře naloží jednoduše sám => V tom s Vámi souhlasím.

Zásuvky by měli být všude, u dálkových spojů dokonce pro každé místo zvlášť. Ničemu nevadí, nic neohrožují, levné na provoz. V údržbě by taky neměl být zásadní problém. I osobním vlakem můžete jet dlouho. Navíc je takový trend z lokálek posílat motoráky ještě nějaký kus po rychlejší trati.

Přečalounění: ... co dodat k Váší lásce ke koženkám - pokud neumíte změnit většinu lidí (kteří ten gauč ocení), přizpůsobte se :-)
registrovaný užívateľ danz  mail  
06.01.2011 (11:17)  
Mimochodem: lze někde zjistit, co všechno by mělo být obsahem rekonstrukcí / revitalizací / modernizací u jednotlivých typů vozů?
Slovník ČD je velmi matoucí a tak i pojem modernizace (jak je uveden v tabulce) se dost liší i pro např.A/B(p)ee (58 ks) vs. BDhmsee/BDbmsee (64 ks)
registrovaný užívateľ danz  mail  
06.01.2011 (11:11)  
Díky moc za přehledný článek mapující postup nákupů (nebo aspoň VŘ) ČD!
06.01.2011 (2:18)  
Pánové, nehádejte se tu o plošinách, na to jsou jiné články. Spíš diskutujte k tématu a to je obnova vozového parku. Námět - co tipujete, že se vyhlásí za VŘ v roce 2011?
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.01.2011 (2:11)  
SYN: Sláva, konečně to někdo pochopil, přesně tak jsem to s tou plošinou myslel. Navíc se mluví o tom, že to často nefunguje (alespoň v začátcích elefantů).
Ty úzký nízký peróny na stanicích s poloperonizací je taky kapitola sama o sobě, na to by se taky mohlo diskutovat dlouho.
06.01.2011 (1:45)  
SYN: o plošinách sa kedysi diskutovalo v kontexte toho, že slovenské 971 a 951 sú vybavené mechanickou nájazdovou rampou, ktorú môže ovládať jeden človek. Rozdiel oproti plnohodnotnej motorizovanej plošine sa prejaví najviac na malých zastávkach s nízkymi a úzkymi perónmi, kde je skladacia rampa nepraktická. Na druhej strane, práve týmto typom rampy sú vybavené aj novšie Regionovy a práve ony podobné zastávky obsluhujú. Je tam síce nutná asistencia personálu, ale všetko sa dá.

http://www.zelpage.cz/news_n/671zssk_zilina_plosina_vozickari.jpg
registrovaný užívateľ SYN 
06.01.2011 (1:33)  
rpet:
Když jsme tak u toho, daleko větší plýtvání (nebo mě vyveďte z omylu)považuji třeba u toho pitomého elefantu ty zvedací plošiny,

priteli, zacinam vas povazovat za - no, jak to rict slusne? nejdriv si to v tom koleckovem invalidnim kresle na mesic - dva vyzkousejte, a pak nas muzete skolit o tom, jestli je zvedaci plosina zbytna, ci nezbytna. dovolim si vam slozit drobny poznatek "od nas, zapadnich sousedu": k vozickarum a invalidum obecne, se v UK pristupuje s neuveritelnou uctou a pokorou, kterou jsem v CR doposud nezazil. kdyz ctu vyplod vaseho mozku, je mi jasne, ze od vas se tito lide pochopeni, pomoci, ucty a porozumneni nedockaji. chce se mi z vas blit. redakci i ostatnim se za posledni slovo pred teckou omlouvam...


Tak když už jsme u tohoto, já toto sice nenapsal ale též se docela dost divím tomu že se zdvíhací plošiny (docela drahá, těžká a neskladná věc) vyskytují zrovna u strojů které jsou už samy o sobě nízkopodlažní, a tedy jako takové docela dobře uzpůsobené pro nástup vozíčkářů (pro jiné - řekněme starší špatně chodící - se pokud vím nepoužívají). Jako ne že bych jim nepřál co nejmíň komplikací, a chápu že bohužel jaksi všechna nástupiště nejsou dostatečně vysoká, ale fakt je že obvykle se ta plošina veze úplně nanic jen semtam se někde použije... jestli je to pak přiměřené. Jestli by třeba nestačilo mnohem jednodušší provedení které používají například tramvaje (plošina se motoricky vysune půl metru z prahu dveří, pak se naklopí dokud nedosáhne úrovně nástupiště, vozíčkář najede, plošina se motoricky zasune - a to vše dálkově řízené řidičem z kabiny! Trvá to citelně míň než použítí té skládací zdvihací plošiny v Elefantovi, a není k tomu potřeba asistence další proškolené osoby. Jak prosté! Vhodné k překonávání výškového rozdílu do cca.20cm, což bych řekl by mělo splňovat okolo 90% míst kam zajíždějí nové elektrické jednotky jako je CE). Sice si uvědomuju že to nevyřeší 100%, ale hodně se to k tomu číslu blíží. Takhle když používáme drahou verzi která řeší jen pár procentíček navrch tak zase na druhé straně utrácíme peníze které by jinak asi bylo možno věnovat na víc těch nízkopodlažních jednotek a rozumnou úpravu nástupišť...
No a když si vždycky představím jak nízkopodlažky mají k tomu ještě plošinu ale naprostá většína vysokopodlažek je oproti tomu jak nebe a dudy (výstup "schody do nebes" hodný horolezce, nic moc i pro zdravého a schopného, obtížný pro kohokoliv staršího nebo slabšího, vozíčkáři ať na to honem zapomenou) tak si říkám že místo rozumného kompromisu tu budujeme dva opačné extrémy - jeden velice dobrý a jeden velice špatný...
Prostě, efektivita použití prostředků (především peněz) by měla být lepší.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.01.2011 (0:51)  
M: dobře hadr, jejíž, neřešte pořád tu energii na notebook.

Jsem si všimnul té fotky to Regiošuple to Pendolíno tam to jedobrý a to u toho EC nebo co je to je Taurus?
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.01.2011 (0:25)  
Sim: myslím to zcela vážně, to že se to roztáhlo na tolik příspěvků to se omlouvám, ale tohle téma je pro mne jako červený prapor pro býka.
registrovaný užívateľ Sim 
05.01.2011 (23:57)  
Mno, mozna by mel nekdo Honzu upozornit, ze uz je pet dni po silvestru... a pokud to mysli vazne, tak snad jen Cimrmanovske: Je to marny, je to marny... je to ... marny :-( Pokud nekdo zacne nahrazovat kvalitu prispevku jejich kvantitou, tezko na to reagovat. Ja uz to vzdal :-/

bugear / George_Couser > osobakovy nebo rychlikovy... mno, aby to nebylo tak jako obvykle - udela se osobakovy, ale protoze to je nove, tak se to posle na rychliky...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko